بازگشت دوباره بقایی به صحنه
شامگاه سی و یکم اردیبهشت ماه بزرگداشت بهروز بقایی بازیگر، کارگردان و فیلمنامهنویس ایرانی به بهانه بازگشت دوباره او به صحنه تئاتر پس از 10 سال دوری درفرهنگسرای نیاوران برگزارشد. بقایی این روزها درنمایش «آپرکات» به کارگردانی محمدرضا قلیپور و تهیه کنندگی نشر آواژ ایفای نقش میکند و این نمایش تا ۱۷ خرداد ماه در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد. شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی که دراین مراسم حضور داشت طی سخنانی از ضرورت برگزاری بزرگداشت شایسته برای بهروز بقایی هنرمند تئاتر گفت و ادامه داد: حقیقتاً این هنرمند دین زیادی برگردن تئاتر این سرزمین دارد.او بقایی را بازیگر پرتوان عرصه تئاتر دانست که با ویژگیهای طنازانه محبوب خانواده تئاتر است. مدیرکل هنرهای نمایشی درادامه گفت:حضور این هنرمند حتی دراین چند سال بیماری هم درهرمحفلی همراه با شور و امید و نشاط بود و اظهار امیدواری کرد که حضور بهروز بقایی در صحنه تئاتر تداوم یابد و بازی در نمایش «آپرکات» مقدمهای برای حضور بیشتر این هنرمند در صحنه تئاتر باشد. علی دهکردی بازیگر سینما و تئاتر نیز در آیین بزرگداشت بهروز بقایی بیان داشت: این افتخار من و همکارانم در تئاتر و سینما است که بهروز بقایی را دوباره روی صحنه میبینیم.بهروز بقایی درکنار بزرگترین و برجستهترین کارگردانان تئاتر ما کار کرده است؛ افرادی که برای نسل امروز تئاتریها اسطوره به شمار میروند و نامشان در کتابهای تاریخ تئاتر دیده میشود.او علاوه بر تئاتر در تلویزیون و سینما نیز طیف گستردهای از نقشها را مقابل دوربین ایفا کرده است که این توانمندی در کار کمتر بازیگری دیده شده است. اصغر همت بازیگر سینما و تئاتر نیزافزود: حضور در صحنه تئاتر در بهبود بهروز بقایی بهتر از سالها درمان فیزیوتراپی و دارودرمانی عمل میکند. وی بهروز بقایی را هنرمندی بینظیر دانست که کار خود را در تئاتر با بزرگان این هنر آغاز کرده است.
«ایران» از نمایشگاهی که شعار آن «معنای زندگی» است گزارش میدهد
ویترین هنرهای ایرانی - اسلامی در همنشینی با کلام الهی
بیستو هفتمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم به آخرین روزهای خود نزدیک میشود
مریم سادات گوشه
خبرنگار
نمایشگاه قرآن امسال با شعار «معنای زندگی» روزهای پایانیاش را طی میکند (این نمایشگاه شنبه چهارم خرداد به کار خود پایان میدهد). نمایشگاهی که به زعم برگزارکنندگانش نسبت به سال قبل اقتصادیتر و کمهزینهتر شده و فضای نمایشگاه نیز مؤید این موضوع است. چراکه مکان کوچکتری از فضای مصلای امام خمینی(ره) به بیست وهفتمین نمایشگاه قرآن اختصاص یافته است. چنانکه حجتالاسلام سیدحمید حسینی قائممقام نمایشگاه قرآن کریم به «ایران» میگوید: «شرایط تحریم و تورم بخصوص سیل اخیر مسئولان نمایشگاه را برآن داشت تا با 6 میلیارد تومان نمایشگاه را برگزار کنند و این سهچهارم مبلغ بودجه سال گذشته بود.»ساعت 5عصر درهای نمایشگاه برای عموم باز میشود و مردم روزهدار، عمدتاً با خانوادههایشان، به نمایشگاه میآیند.
برخلاف نمایشگاه کتاب، پارکینگهای مصلی ساعت 17:30 دقیقه به روی مردم باز است. مردم در صحن مصلی روبهروی نمایشگاه از مرکز خرید کوچکی بازدید میکنند. چند غرفه کنار هم عرقیجات و مواد غذایی و خشکبار و شیرینی میفروشند. بعضی غرفهها هم برای افطار شربت و آش و حلیم آماده میکنند. البته در بینشان غرفههای صلواتی هم به چشم میخورد؛ آب جوش برای چای و کانتینرهایی که در نظر گرفته شدهاند تا به مردم افطاری مختصری بدهند.
وارد سالن اصلی نمایشگاه که میشوی بیش از هر چیز دیگری تابلوهای هنرمندان است که چشمها را خیره میکند. آثاری برگرفته از هنر اسلامی ایرانی. هنرمندان تجسمی حاضر در نمایشگاه مشغول خلق اثرند و کارگاه دایر کردهاند. اولین تابلویی که در بدو ورود نظرها را به خود جلب میکند، یک اثر منبت تمام برجسته است. تصویر یک دست با یک تسبیح. احساس میکنی پیرمردی تسبیح میگوید. مردی که غرق در تابلو شده است، میپرسد چند؟ و زنی که درست کنار تابلو پشت میزی نشسته و با ابزار مخصوصی مشغول معرّق کاری است، میگوید: 25میلیون.
او زهرا بابازاده است؛ هنرمند نگارههای چوبی که 15 سال است به خلق اثر میپردازد و 4 سال مداوم است که در نمایشگاه قرآن شرکت میکند. او در پاسخ به اینکه چرا به نمایشگاه قرآن میآید، میگوید: «بهعنوان یک هنرمند مسئولیتی دارم.من تاریخچه هنر کشورم را چه از دوران قبل از اسلام و چه بعد از اسلام با کارهایم به مردم نشان میدهم. نمایشگاه قرآن بازدیدکنندگان بسیاری دارد. حس جالبی است که برخورد مردم و بازدیدکنندگان خارجی را با آثار هنری بومی ببینم. نمایشگاه قرآن مجموعهای است از فروش کتابهای قرآنی، آثار هنری، بخش کودک، پوشاک عفاف و حجاب و حتی بخش مشاوره. اما بخش هنریاش خیلی جذابتر است.هنر ما بعد از ظهور اسلام در ایران خیلی تغییر کرد.شکل و شمایلش را در هنر هنرمندان و بناهای سنتی میتوان دید.»
بخش هنری نمایشگاه قرآن تا حدودی به نمایشگاههای بینالمللی دنیا شباهت دارد. اخیراً به معنای واقعی کلمه هویت یک نمایشگاه را پیدا کرده؛ فضایی است برای تبادل محصولات هنری هنرمندان، نه فروش. البته برخی آثارشان را برای فروش هم گذاشتهاند، اما کمتر کسی پا برای خرید جلو میگذارد.
ابراهیم حمزه استاد خط شکسته نستعلیق انجمن خوشنویسان ایران مشغول نوشتن سوره حمد است. میگوید: «روحیات مردم با گذشت زمان تغییر کرده قبلاً اگر خطی میدیدند، مکثی میکردند، اما اکنون خیلی سریع و گذرا از کنارش رد میشوند؛ مگر اینکه واقعاً این هنر را دوست داشته باشند. من شغلم خوشنویسی نیست و در کنار کارم خوشنویسی هم میکنم. برای همین با این موضوع کنار آمدهام اما آنهایی که شغلشان است طبعاً از این موضوع ناراحتند.»
کمی آن طرفتر کنارش جوانی ایستاده و در حال خلق یک اثر «نقاشیخط» است. عظیم فلاح در مورد استقبال مردم از هنرهای تجسمی نمایشگاه امسال میافزاید: «این مشکل کل هنرهای تجسمی است که نمیتواند با رسانههایی مثل سینما برابری کند. اینکه هر طبقهای از اجتماع میتواند با 10 هزار تومان یک فیلم ببیند. اما برای تجسمی این اتفاق نمیافتد. ارتباط گالریها با مردم کم است و بیشترشان فضایی فاخر دارد و محل رفت و آمد گالری دارهاست. مردم راحتتر به تئاتر و کنسرت و سینما میروند اما خیلی به گالری نمیروند. حتی در رسانههای مکتوب هم بحث تجسمی رو به افول است. چنانچه هنرهای تجسمی حمایت شود، قطعاً مردم هم ترغیب میشوند.»
او درباره قیمت تابلوهایش توضیح میدهد:«قیمت تابلوهایم با قطع
50 در 70، 2 میلیون تومان است و تابلوهای 30 در30 را 500 هزار تومان میفروشم. حتی تابلوهای 200 هزار تومانی هم دارم تا مردم راغب شوند بخرند.»
جای خالی رابطه مؤثر با خارجیها
امسال اولین سالی است که نمایشگاه قرآن بخش بینالملل را راهاندازی کرده است. 10 کشورهم درآن شرکت کردهاند. فلاح در ادامه سخنانش نسبت به کار بخش بینالملل و رابطه ضعیف با این کشورها انتقاد دارد. او میگوید:«هیچ تعاملی بین ما و بخش بینالملل اتفاق نیفتاده است. حداقل میتوانستند کار ما را به آنها هدیه دهند و آنها به موزههایشان ببرند. حتی میشد به آنها طرح داد تا خریداری کنند. این اتفاق میتوانست اعتباربخشی کند و هنرمندان خودشان تمایل به شرکت در نمایشگاه قرآن را داشته باشند و دیگر نیازی به نشان دادن معنویت برای شرکت هنرمندان نباشد. کشورهای اسلامی هنرمندان تراز اول ما را جذب خود کردهاند و ما از این ظرفیت هنوز غافلیم. من برگزیده جشنواره ملی نیایش و حکمت شدهام. مبلغ این جایزه 2 میلیون تومان است. در صورتی که اگر کسی جایزه ارسیکا را ببرد، میتواند یک ماشین خوب بخرد.جشنواره البرده امارات و سایر جشنوارهها همینطور. اگر قرار باشد نمایشگاه قرآن رونق بگیرد و به یک جشنواره تبدیل شود، باید بدانند اینجا جایگاه فروش آثار و تبادل اندیشه کاتبان و خطاطان هنرمند است. باید ما هم مثل آنها جوایز معتبر طراحی کنیم و به کار هنرمندانمان اعتبار بخشیم.» در غرفه دیگری هنرمندی در حال منبتکاری کنار کارش چندین اثر نفیس گذاشته بود تا شاید فروش رود.زنی میانسال قیمت تابلویی را پرسید و او گفت:7 میلیون. زن با نگاه حسرتآمیز از کنار تابلو رد شد. وقتی احساسش را نسبت به آن اثر پرسیدم، گفت:«خیلی دوست داشتم این تابلو را میخریدم اما خیلی گران است. مجبورم به تابلوهای فرش دیواری با قیمت ارزانتر بسنده کنم تا کار دست یک هنرمند.» فیضی استادکار این تابلو که بیش از 25 سال است در این حوزه کار میکند، میگوید: «هیچ کس از من تابلو نمیخرد، وقتی قیمت بالای تابلو را به او میگویم. آثار دیگرش را نشان میدهد و معتقد است حتی اگر قیمت تابلویم 70 هزار تومان هم بود بازهم مردم فرهنگ خرید آثار هنری را ندارند.»
برخی غرفهها خیلی شلوغند مثلاً غرفه مشاوره رایگان غرفهای با استادان روانشناس که مردم از آن استقبال خوبی کردند. غرفههای دیگر نمایشگاه هم کار فروش قرآن و سایر کتابهای مذهبی را انجام میدادند. برخی غرفهها هم قرآنهای نفیس را به معرض نمایش گذاشتهاند.
باز هم خورشید غروب میکند و وقت اذان است. صحن مصلی پر شده از روزهدارانی که صفهای عریض و طویل بستهاند تا از کانتینرهای صلواتی برای افطارشان افطاری سادهای بگیرند و...
فرید سعادتمند:
موسیقی «برادرجان» را با چهارگاه و شوشتری ساختم
یک آهنگساز میگوید: اگر یک قطره گلاب اصل به مردم بدهیم، آنها گلستان هویت و اصالت موسیقی ایرانی را کشف میکنند.
فرید سعادتمند، آهنگساز، در گفتوگو با ایسنا اظهار میکند: ذائقه موسیقایی مردم در حال عوض شدن است؛ البته به اعتقاد شخصی من این دوران گذراست که باید از سر گذرانده شود. قبول دارم در اردیبهشت موسیقی نیستیم اما باور دارم اگه یک قطره گلاب اصل به مردم بدیم آنها گلستان هویت و اصالت موسیقی ایرانی را کشف میکنند. باید دید چه کاری کردهایم که گوشهای مردم از موسیقی خوب فاصله گرفته است. با همه این احوالات بازهم قطعات خوب تولید میشود اما نسبت به گذشته حجمش پایینتر است. آهنگساز موسیقی متن و تیتراژ سریال برادر جان که این شبها از شبکه سه سیما پخش میشود، درباره ماندگاری یک قطعه در ذهن مردم بیان میکند: ساختار ملودی، ترانه، اجرای خواننده، تنظیم و ارکستراسیون، حتی فضای حاکم بر جامعه در ماندگاری یک قطعه میتواند تأثیرگذار باشد. از طرفی مرور زمان قضاوت خواهد کرد؛ یک هنرمند همیشه باید از خودش بپرسد در کجای جهان ایستاده و علاوه بر حساسیت به قطب نما باید به تقویم هم دقیق نظر کند. به عنوان مثال سالها بعد از آن که من سریال «ارمغان تاریکی» را کار کردم، از این اثر استقبال بیشتری شد.
سعادتمند میگوید: در حوزه موسیقی متن فیلم و سریال ما آهنگسازان خیلی خوبی داریم اما در این میان دغدغههای مالی وجود دارد؛ یعنی نمیتوانند آثارشان را به شکل ایدهآلی ارائه کنند. این به نگاه مدیریتی برمیگردد که به موسیقی فیلم و سریال توجه بیشتری کنند و قطعاتی که آهنگسازان مینویسند به بهترین شکل ارائه شود، یعنی حداقل آهنگساز بتواند قطعات را با ارکستری مناسب اجرا و ضبط کند.
او اضافه میکند: البته زمانی آثار درخشانی مانند «سربداران»، «بوعلی سینا»، «هزار دستان» یا حتی «شب دهم» ارائه شدند، ولی کم کم با نگاههای مدیریتی غلط و نازل به موسیقی شاهد این هستیم که امروز یک آهنگساز حتی یک سوم از موسیقی فیلم را به دلیل هزینههای زیادش نمیتواند با ارکستر ضبط کند. متولیان امر هم که فقط درصدد انجام کارشان هستند. امروزه میبینیم برخی آهنگسازان درجه یک به دلیل اینگونه مشکلات دیگر کار نمیکنند. این آهنگساز درباره سریال «برادر جان» که در ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه سوم سیماست اظهار میکند: موسیقی متن برای من بسیار حائز اهمیت بوده و هست. موضوع سریال «برادر جان» را دوست داشتم؛ در مقطعی متوجه شدم باید از موسیقی دستگاهی ایران در موسیقی متن این سریال استفاده کنم و به سمت چهارگاه و شوشتری رفتم که مقداری جسارت میخواست، حتی در نوع سازبندی و ارکستراسیون نیز این موضوع را در نظر گرفتم. او معتقد است: تیتراژ ابتدایی، موسیقی متن و تیتراژ پایانی یک سریال باید یک انسجام درونی داشته باشند و میگوید این را در کارهایش رعایت میکند.
امیدوارم اساتید برجسته موسیقی حضور پررنگتری در این عرصه داشته باشند
سعادتمند همچنین در بخش دیگری از صحبتهایش بیان میکند: مغز انسان یک سیستم مدیریتی یکجهته و ساده است؛ درست شبیه یک خط تولید، اینجا کیفیت مواد اولیه باعث مرغوبیت میشود. ای کاش ما آگاهانهتر موسیقی را برای شنیدن انتخاب کنیم. باور کنید از ملودی ذهن آدمها و زمزمههایشان میشود آنها را شناخت و فهمید. او همچنین میگوید: در پایان امیدوارم اساتید برجستهای مانند فرهاد فخرالدینی و احمد پژمان مجید انتظامی و … حضور پررنگتری در موسیقی داشته باشند و به عرصه فعالیت بازگردند؛ حضور این اساتید خیلی مهم است.
افتتاح پروژه عمرانی موزه ایران درودی
مراسم واگذاری زمین و افتتاح پروژه عمرانی موزه ایران درودی، هنرمند نقاش بعد از چهار سال پیگیری و تلاش، عصر روز سهشنبه (۳۱ اردیبهشت ماه) با حضور این بانوی هنرمند، پیروز حناچی (شهردار تهران)، محمدرضا دهداری (شهردار منطقه شش تهران)، محمدرضا کارگر (مدیر اداره کل موزههای کشور) و جمعی از هنرمندان و مدیران شهرداری تهران برگزار شد. ایران درودی، هنرمند نقاش پیشکسوت در مراسم واگذاری زمین موزه خود، گفت: من همیشه بهعنوان یک زن افتخار کردهام ایرانی هستم و امیدوارم که لیاقت داشتن نام «ایران» را داشته باشم؛ برای این اسم خیلی زندگیام را گران پرداختم. برای تأسیس این موزه نیز همهجانبه تلاش و چهار سال پایداری کردم تا در این مرحله معجزه رخ دهد. در سال ۴۷ وقتی اثرم در اکثر مجلههای معتبر دنیا چاپ شد به این فکر افتادم که موزهای از آثارم را در کشورم بسازم. از آن زمان دیگر آثارم را نفروختم و برگزیدههایش را برای ملت ایران انتخاب کردم. من ایرانی و خراسانی هستم و آثارم به اینجا تعلق دارد و نه جای دیگر. خانهام در پاریس را برای هزینه ساختمان موزه فروختم و ۱۹۵ اثر را بهصورت رسمی به بنیادم بخشیدم که ثبت ملی بشوند. من هر چه دارم و ندارم را بهعنوان یک ایرانی به ملتم بخشیدم و خواستم ثابت کنم که از کشوری هستم که فردوسی شاعر آن است. فردوسی از کودکی به من یاد داد که چو ایران نباشد تن من مباد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد
تأمین 80 هزار تن کاغذ نشر و مطبوعات با ارز دولتی
بهدنبال مشکلات متعددی که اهالی نشر و مطبوعات طی یک سال اخیر در تهیه کاغذ موردنیاز خود با آن روبهرو شدهاند، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تأمین حدود 80 هزار تن کاغذ برای فعالان این دو عرصه در سالجاری آن هم با ارز 4200 تومانی خبر داد.او تأکید کرد که این موضوع ابتدای هفته جاری از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده است. سیدعباس صالحی روز گذشته در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع اهالی رسانه ضمن ارائه آماری از کاغذهای وارد شده طی سال 97 و 98 گفت:«اول اینکه برای مصرف کاغذ روزنامه در سال ٩٦، ٥٥ هزار تن واردات داشتهایم. در سال ٩٧ نیز ٣٩ هزار تن بوده است. واردات کاغذ فاصله قابل توجهی نسبت به سال ٩٦ داشته که این فاصله بازار کاغذ را گرفتار التهاباتی کرد که این موضوع برای رسانه مهم و جدی است.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد تا مسأله گمرک حل شده باشد چرا که بحث فقط به گمرک مربوط نمیشود، بلکه اعتبار این ابلاغ باید اتفاق بیفتد و تأمین ارز آن با 4200 انجام شود. وی همچنین ابراز امیدواری کرد تا حداکثر اوایل هفته آینده 6تا 7 هزار تن محموله کاغذ که در مسیر گمرک است نیز ترخیص شود.
صالحی در عین حال تصریح کرد: موضوع کاغذ همواره در هیأت دولت مطرح بود و در جلسات مختلفی راجع به آن بحث شده است. در آنجا مکرر گفتهایم که کاغذ کمتر از دیگر اقلام دیده نشود. وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع موافقت قوه قضائیه درباره راهاندازی شورای حل اختلاف مجتمع حل اختلاف فرهنگ، هنر و رسانه اشاره و ابراز امیدواری کرد تا یکی دو ماه آینده شاهد آغاز به کار آن باشیم.
صالحی افزود: یکی ازمشکلاتی که اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه داشتند در مورد دعاوی که علیه آنها در محاکم عالی مطرح میشد چه شخصیتهای حقیقی و چه حقوقی؛ گاهی رویهها یا برای محاکم یا آنها مکشوف نبود و شکل روشنی نداشت. به نظر میرسد این مسیر میتواند کمک کند به اینکه دعاوی حقیقی و حقوقی که علیه اصحاب فرهنگ و هنر شکل میگیرد در یک فضای توأم با تفاهم بهتر جریان یابد.
اجرای کیوان ساکت در لندن و پاریس
ارکستر فیلارمونیک پاریس به رهبری آرش فولادوند آثار کیوان ساکت را در شهرهای لندن و پاریس روی صحنه میبرد. این ارکستر در روزهای ۳۱ ماه مه و اول ماه ژوئن در کلیسای سن کلوتیو پاریس و در روز نهم ماه ژوئن در سالن آمفی تئاتر لوگان هال لندن به هنرنمایی میپردازد.
انتشار آلبوم «امیر بحر آواز»
آلبوم «امیر بحر آواز» به یاد رجبعلی امیری فلاح و با صدای این پیشکسوت آواز منتشر شد.این آلبوم از اجراهای ضبط شده آوازخوانی رجب علی امیری فلاح با همراهی سنتور رضا مهدوی است و در هشت قطعه آمده است.
روایتی از خرمشهر در گالری فرمانفرما
این روزها گالری فرمانفرما به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر، میزبان برگزاری نمایشگاه عکس و چیدمان «خرمشهر +۳۰» است.در این نمایشگاه ۳۶ عکس و چیدمان به نمایش گذاشته شده است.
افزایش 20 درصدی فروش فیلمها در نیمه اول رمضان
طبق اعلام روابط عمومی سازمان امور سینمایی، سمعی بصری، مجموع فروش فیلمهای سینمایی در نیمه اول ماه مبارک رمضان با تعداد یک میلیون و 21 هزار و 75 نفر به 95 میلیارد و 878 میلیون و 719 هزار و 730 ریال رسید درحالیکه در سال 97 با تعداد 1 میلیون و 78 هزار و 624 نفر میزان فروش 79 میلیارد و 936 میلیون و 770 هزار و 880 ریال بوده است. همچنین نرخ متوسط بلیت در سطح کشور در سال 93، 900 ریال و در سال گذشته 74، 135 ریال بوده است. بر اساس این گزارش، میزان فروش فیلمها در نیمه اول ماه مبارک رمضان در مقایسه با دوره مشابه خود در سال گذشته (97) 20 درصد افزایش، تعداد تماشاگران 5 درصد کاهش و نرخ متوسط بلیت سینما 27 درصد افزایش داشته است.
معرفی مدیرکل دفتر جشنوارهها و همکاریهای بینالملل
حسین انتظامی رئیس سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری در حکمی روحالله حسینی را بهعنوان «مدیرکل دفتر جشنوارهها و همکاریهای بینالملل» منصوب کرد.