صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و یک - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و یک - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

برگزاری دادگاه برای یک گروه دست راستی افراطی

آغاز محاکمه بانیان کودتای غریب و نافرجام در آلمان

وصال روحانی / نخستین جلسه محاکمه از سه دادگاه در نظر گرفته شده برای یک گروه دست راستی افراطی که گفته می‌شود قصد انجام یک کودتا در آلمان و در دست گرفتن قدرت در این کشور را داشته‌اند، روز گذشته (دوشنبه 10 اردیبهشت) آغاز شد.
به گزارش دویچه وله، این گروه که نامش «جنبش رایش برگر» به معنای «شهروندان رایش» است، کوشیده بود دولت آلمان را سرنگون کند زیرا باوجود سران این نهضت، وضعیت آلمان پس از پایان جنگ جهانی دوم هیچ‌گاه شرایطی خودخواسته و منصفانه نبوده و این به واقع نیروهای متفقین (برندگان این جنگ) هستند که هنوز آلمان را در کنترل خود دارند و به سمت مورد نظر خویش سوق می‌دهند. پلیس امنیتی آلمان در کاوش‌هایی سراسری و حملاتی ضربتی در سطح این کشور، در روز 7 دسامبر 2022 به اسناد و نقشه‌هایی دست یافت که گروه طراح کودتا در دست اجرا داشتند. در آن تهاجم همه‌جانبه حداقل 25 فرد کلیدی عضو «رایش برگر» توسط پلیس بازداشت شدند که محاکمه‌شان از روز دوشنبه آغاز شد.
محکمه‌های مهم‌تری که در راه است
9 نفر از جمع متهمان که به بازوی نظامی «رایش برگر» تعلق دارند، دیروز در شهر اشتوتگارت در نخستین جلسه دادگاه‌شان به سؤالات دادستانان در مورد مقاصد کودتای نافرجام‌شان پاسخ دادند اما مهم‌ترین و جنجالی‌ترین دادگاه از سری محکمه‌های در نظر گرفته شده برای متهمان، جلسه‌ای است که روز اول خرداد در شهر فرانکفورت آغاز می‌شود و قرار است در آن 10 مهره ارشد این گروه تروریستی و به واقع طراحان اصلی کودتا محاکمه و با دادستانان رودررو شوند. جلسه سوم و نهایی اعضای این گروه هم با پرس‌و‌جو از 8 عضو دیگر جنبش از 28 خرداد در شهر مونیخ آغاز به کار خواهد کرد.
امواج یک حمله ثانویه
با پس زمینه اجتماعی و سیاسی طراحان کودتا و مؤسسان رایش برگر نباید از باورهای غیرعقلایی آنها متحیر شد زیرا ادعای اداره شدن آلمان به دست متفقین (اتحادیه کشورهای ضد آلمان نازی در جنگ جهانی دوم متشکل از فرانسه، برتانیا و امریکا) باوجود گذشتن 80 سال از زمان پایان این جنگ و درحالی که هم متفقین منحل شده‌اند و هم متحدان (متشکل از شرکای آلمان شامل ایتالیا و ژاپن) خبر از محبوس بودن سران نهضت کودتاچی در ورطه افکار گذشته و ادامه زندگی آنها در تاروپود عقیدتی ایامی می‌دهد که دیگر وجود خارجی ندارد. به گزارش روزنامه بیلد باوجود واپس‌گرا بودن اعضای این گروه، پلیس آلمان به این باور نرسید که خطرات این جنبش پایان یافته و در نتیجه 11 ماه پس از تهاجمات اضطراری اولیه خود و دستگیری سران این ماجرا به حملات جدیدی مبادرت ورزید و در آن افراد دیگری را که مرتبط با این گروه رؤیاپرداز بودند و هنوز معتقدند آلمان در دست غریبه‌ها و نیروهای اجنبی است، بازداشت و نام آنها را هم ضمیمه دستگیرشده‌های قبلی کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی