صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و یک - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و یک - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

تحویل واحدهای مسکن پرند با آورده ۶۰۰ میلیون تومانی متقاضیان

۳۳ هزار مسکن نهضت ملی در شهر پرند در حال ساخت است و ۱۴۴۰ واحد تا ماه آینده تحویل متقاضیان می‌شود

شهر پرند به عنوان پایتخت مسکن مهر، بیشترین تعداد واحدهای نهضت ملی را نیز برای ساخت در برنامه دارد. با توجه به اینکه نهضت ملی مسکن در شهر تهران اجرا نمی‌شود شهرهای اطراف پایتخت بخصوص شهرهای جدید، مقر ساخت نهضت ملی مسکن در استان تهران هستند. یکی از شهرهای پرتقاضا پرند است که حدود ۹۰ هزار متقاضی دارد. به گفته آرش صیادی مدیرعامل شرکت عمران شهر پرند، تا کنون برای ۳۳ هزار متقاضی زمین تأمین شده و با رفع کمبود، زمین سایر متقاضیان نیز بتدریج آماده می‌شود. در حال حاضر علاوه بر نهضت ملی مسکن، تکمیل مسکن‌های مهر باقیمانده، مسکن ملی و مسکن مشارکتی نیز در پرند در حال ساخت است که سه پروژه اول به‌صورت مسکن حمایتی است و پروژه مسکن مشارکتی برای عموم مردم و با قیمت روز بازار است.

شهر پرند به عنوان پایتخت مسکن مهر، بیشترین تعداد واحدهای نهضت ملی را نیز برای ساخت در برنامه دارد. با توجه به اینکه نهضت ملی مسکن در شهر تهران اجرا نمی‌شود شهرهای اطراف پایتخت بخصوص شهرهای جدید مقر ساخت نهضت ملی مسکن در استان تهران هستند. یکی از شهرهای پرتقاضا پرند است که حدود ۹۰ هزار متقاضی دارد. به گفته آرش صیادی مدیرعامل شرکت عمران شهر پرند، تا کنون برای ۳۳ هزار متقاضی زمین تأمین شده و با رفع کمبود، زمین سایر متقاضیان نیز بتدریج آماده می‌شود.
در حال حاضر علاوه بر نهضت ملی مسکن، تکمیل مسکن‌های مهر باقیمانده، مسکن ملی و مسکن مشارکتی نیز در پرند در حال ساخت است که سه پروژه اول به‌صورت مسکن حمایتی است و پروژه مسکن مشارکتی برای عموم مردم و با قیمت روز بازار است.
 
مسکن مهر پرند در حال اتمام
بر اساس این گزارش ۱۳۶۹ مسکن مهر از ۹۶ هزار واحد مسکن مهر پرند باقیمانده است که از این تعداد مشکلات ۷۰۰ واحد حل شده است و تا آخر سال تحویل داده می‌شود و حدود ۷۰۰ واحد باقیمانده مشکل حقوقی دارند که اکثراً مربوط به تعاونی‌هاست. مدیرعامل شرکت عمران شهر پرند تأکید کرد که این شرکت متعهد به تحویل تمام واحدهاست.

افتتاح واحدهای نهضت ملی مسکن
علاوه بر تکمیل مسکن مهر، همزمان تأمین زمین و ساخت نهضت ملی مسکن در شهر پرند شروع شده است.
مدیرعامل شهر پرند در خصوص اجرای نهضت ملی مسکن در پرند گفت: احداث واحدهای نهضت ملی مسکن پرند از سال ۱۴۰۱ شروع شد و اکنون بعد از یک سال نخستین واحدهای این پروژه آماده تحویل است.
به گفته صیادی در شهرهای جدید مسکن به عنوان مأموریت ویژه پیگیری می‌شود به همین خاطر در پرند نیز ۳۳۵۰۰ واحد نهضت ملی مسکن ساخته می‌شود.
وی افزود: ۳۳۰۰ واحد از این مسکن‌ها پروژه مسکن ملی است که در فاز ۶ پرند از سال ۱۴۰۰ شروع شده است و در حال آماده‌سازی است. در حال حاضر۱۴۴۰ واحد نهضت ملی مسکن که در تیر ۱۴۰۱ شروع شده آماده تحویل است. این واحدها در انتظار تأمین فاضلاب است که به محض تأمین به مردم واگذار می‌شود.
صیادی گفت: مانع تحویل واحدها، خدمات زیربنایی است، این واحدها گاز و برق دارند اما فاضلاب ندارند. به محض تأمین آب و فاضلاب این ۱۴۴۰ واحد تحویل داده می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: ۴ هزار واحد مسکن در مجموع در پرند منتظر خدمات زیربنایی است. ۷۰۰ واحد باقیمانده مسکن مهر است. بخشی از واحدها مشارکتی است که سازندگان بخش خصوصی با شرکت عمران شهر جدید مشارکت می‌کنند.۶۸۰۰ واحد مشارکتی در پرند در حال ساخت است که زمین واحدها از طرف شرکت عمران تأمین می‌شود و ساخت و هزینه ساخت با بخش خصوصی است.
بیشترین مشکل تکمیل واحدها مربوط به تأمین اعتبار است. وی در خصوص مشکل زیرساختی واحدهای پرند گفت: متقاضیان صرفاً حق انشعاب می‌پردازند و وزارتخانه‌های نیرو، راه و شهرسازی و استانداری استان‌ها باید هر کدام یک سوم هزینه انشعابات را برعهده بگیرند.
وزارت راه و شهر‌سازی سهم خود را از صندوق ملی مسکن پرداخته است و دو دستگاه دیگر باید سهم خود را بپردازند.
 
تحویل اولین واحدها با قیمت تمام شده متری ۱۰ میلیون تومان
پرند نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و برنامه افزایش جمعیت به حدود ۷۰۰ هزار نفر با توجه به تقاضای مسکن شهر تهران مورد نظر است.
به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهر پرند، نخستین واحدهای نهضت ملی مسکن با کیفیت خوب ساخته شده است. در این واحدها آورده متقاضیان ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان است و پرداخت اقساط در ۲ سال اول برای آنها ماهانه ۵ میلیون تومان است.
بر اساس این گزارش، واحدهای نهضت ملی در پرند به‌طور متوسط متری حدود ۱۰ میلیون تومان است و هزینه تمام شده یک واحد ۸۰ متری با تجهیزات جانبی حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.
وی با اشاره به حمایت دولت از دهک‌های کم‌درآمد در نهضت ملی مسکن، بیان داشت که تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی برای دهک‌های یک تا ۴ با سود ۲ درصد و حداقل آورده برای متقاضیان در نظر گرفته شده است و آورده این متقاضیان حدود ۵۰میلیون است.
 
۱۱ هزار مسکن ملی در صف تحویل
برای تأمین زمین واحدهای نهضت ملی پرند ۶۰۰ هکتار زمین به این شهر الحاق شده است اما همچنان حدود ۵۰ هزار متقاضی در نوبت تأمین زمین قرار دارند و برای این تعداد ۱۴۰۰ هکتار زمین جدید نیاز است، اما به گفته مدیرعامل شرکت عمران پرند، قطعاً زمین برای تمام متقاضیان تأمین می‌شود.
صیادی گفت: تا پایان دولت سیزدهم بیش از ۱۱ هزار مسکن نهضت ملی در پرند ساخته می‌شود. در مجموع ۴۰ هزار مسکن در پروژه‌های مختلف که ۹۰ درصد آن زیر نظر شرکت عمران است در حال ساخت است. ساخت بیمارستان دولتی ۲۲۰ تختی نیز در شهر پرند در خرداد امسال شروع می‌شود.
 
شناسایی ۱۳ هزار واحد خالی
با توجه به ساخت تعداد قابل توجهی مسکن حمایتی در پرند، دلالی در این شهر نیز پررنگ است و به گفته مدیرعامل شرکت عمران پرند دراین شهر ۱۳ هزار واحد خالی شناسایی شده و ۱۰ هزار واحد به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است؛ همچنین ۱۳۵ بنگاه غیرمجاز تا کنون در شهر پرند شناسایی شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی