مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در گفت‌و‌گو با «ایران» عنوان کرد

بازگشت زیبایی به پایتخت با «نوماند»

استفاده از خدمات اپلیکیشن «شهرزاد» مانند تره‌بار و شهروند با فروش پسماند امکان‌پذیر است

مهسا قوی قلب
خبرنگار


مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند، هدف از ایجاد بستر نوماند را ارتقا و تسهیل در دسترسی عمومی شهروندان به خدمات تفکیک زباله از مبدأ دانست و گفت: رسالت اصلی سازمان مدیریت پسماند در آموزش‌های شهروندی، تفکیک پسماند از مبدأ در شهر تهران است.
رضا محمدی درباره روند اجرای پروژه نوماند در پایتخت توضیح داد: به منظور ارتقای فرهنگ مدیریت پسماند و افزایش سواد رسانه‌ای شهروندان، سازمان مدیریت پسماند، اقداماتی را در شهر رقم زده ازجمله اینکه برای آشنایی شهروندان با ضرورت تفکیک زباله از مبدأ و اپلیکیشن «نوماند» که برای همین منظور و اهدافی چون ساماندهی تفکیک و جمع‌آوری پسماند با هدف حذف زباله‌گردها، بهبود منظر شهری و حفظ محیط زیست طراحی شده است، تاکنون 3 بار اکران محیطی داشته است؛ همچنین موشن‌گرافی و اسلوموشن‌های مرتبط با این سرویس خدمات برای آشنایی بیشتر شهروندان تهیه شد.

نوماند در دسترس همه شهروندان است
به گفته او، «نوماند» در بستر اپلیکیشن «شهرزاد» از طریق فضای مجازی در دسترس است. شهروندان می‌توانند موقعیت مکانی و نوع پسماند خشک از بین 18 نوع پسماند و همچنین زمان و روز جمع‌آوری را تعیین و ثبت کنند تا برای جمع‌آوری پسماندها اقدام لازم انجام شود. در زمان تحویل پسماند هم، فاکتور برای شهروند تهیه و هزینه پسماند خشک در کیف پول شهروندی شارژ می‌شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند افزود: نوماند به صورت پایلوت در سه منطقه 14، 13 و 8 آغاز شده است اما در حال حاضر تمامی شهروندان در 22 منطقه قابلیت ثبت سفارش در نوماند و فروش پسماند خشک از در منزل را دارند.
محمدی با بیان اینکه علت پدیده زباله‌گردی وجود پسماند خشک در مخازن و عدم جداسازی و تفکیک این پسماند از درب منزل است، افزود: با وجود نوماند و ارائه خدمات به شهروندان در بستر شهرزاد و مشارکت اجتماعی شهروندان در تفکیک زباله از مبدأ، به کاهش زباله‌گردی در سطح شهر تهران کمک می‌شود و در عین حال این امر، نظم و زیبایی منظر شهری را به دنبال دارد.

استفاده از خدمات «شهرزاد» با فروش پسماند
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با اعلام اینکه شهروندان می‌توانند با فروش پسماند، در بستر «شهرزاد» از سرویس خدماتی چون تره‌بار، شهروند، کارت‌بلیت تاکسی و دیگر خدمات عمومی شهروندی استفاده کنند، گفت: در گذشته بستر و زیرساخت جمع‌آوری پسماند خشک مهیا نبود و حال با عمومی شدن این زیرساخت، می‌توانیم دفن زباله را به حداقل برسانیم. البته این فرایند در طول این مسیر با مشارکت شهروندان میسر است. در این خصوص هم در سال‌جاری طرح‌های تشویقی برای فعالیت در این سامانه برای شهروندان ایجاد کردیم. با این همه همچنان به دنبال تعریف طرح‌های تشویقی جدید برای جلب مشارکت شهروندان و استفاده از نوماند هستیم.

جستجو
آرشیو تاریخی