از سوی سخنگوی وزارت بهداشت صورت گرفت

تکذیب ادعای رئیس دولت سابق درباره واردات واکسن کرونا

به طور معمول دولت‌ها عملکرد و اقدامات گذشته خود را به عنوان کارنامه عملی خود عنوان می‌کنند اما گویا رئیس دولت سابق قصد دارد حتی اقدامات انجام‌شده در آینده و آنچه را در دولت بعد صورت گرفت در کارنامه دولت خودش ثبت کند. این اتفاق در زمینه واردات، توزیع و تزریق واکسن کرونا در کشور رخ داد. حسن روحانی که دولت را با آمار روزانه 700 فوتی ناشی از کرونا به منتخب ملت تحویل داد، حالا مدعی است که نه فقط کاهش آمار فوتی‌ها، بلکه حتی مهار کرونا نیز حاصل مدیریت و درایت دولت وی بوده است. البته این دستاورد، حاصل واردات و تزریق همگانی واکسن ها به ایرانیان در دولت بعد است که رئیس دولت سابق مدعی است حتی این کار نیز از سوی دولت وی صورت گرفته است. درست همین ادعا، یعنی واردات واکسن و اینکه صرفاً تزریق این واکسن‌ها به دولت بعد سپرده شد، امری است که از سوی سخنگوی وزارت بهداشت و درمان تکذیب شد. پدرام پاک‌آیین، نه‌تنها آمارهای عجیب و غریب حسن روحانی درباره خرید واکسن را تکذیب کرد، بلکه گفت فقط ۱۸ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۶۱۰ دوز واکسن در دولت دوازدهم خریداری شده بود.
به گزارش ایسنا، دستیار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با رد ادعای رئیس دولت دوازدهم مبنی بر خرید و واردات ۶۰ میلیون دوز ‎واکسن اسپوتنیک و ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن از طریق سازکار کواکس در آن دولت گفت: این ادعا خلاف واقع است زیرا کل واکسن خریداری و وارد شده در دولت دوازدهم ۱۸ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۶۱۰ دوز بوده و این میزان در ‎دولت سیزدهم به ۱۴۳میلیون و ۲۴۵ هزار و ۳۹۰ دوز رسید و همزمان شش نوع واکسن کرونا در داخل تولید شد که ۶۰ میلیون دوز آن واکسن ‎کوو ایران‌برکت است.

واقعیت‌هایی که روحانی به آن اشاره نکرد
روحانی در اظهارات اخیراً منتشرشده، نه‌تنها مدعی خرید تقریباً همه واکسن‌ها در دولت خودش شد بلکه موارد خلاف واقعی را به تولیدکنندگان داخلی نسبت داد که از سوی پاک‌آیین رد شد؛ مواردی مانند ناتوانی تولیدکنندگان داخلی در تأمین و تولید بخشی از نیاز واکسن کشور اما عجیب اینکه رئیس دولت سابق در این اظهارنظرها، به این واقعیت اشاره نکرد که در زمان تحویل دولت به منتخب ملت، روزانه 700 خانواده ایرانی، عزیزان خود را از دست می‌دادند. گذشته از این، چطور می‌توان ادعای خرید واکسن در آن دولت را پذیرفت وقتی در همان زمان، بارها و بارها عنوان شده بود که این امر، منوط به پذیرش FATF یا مذاکره و رفع تحریم است؟ اما وقتی در دولت سیزدهم، با توزیع و تزریق همگانی واکسن، این بیماری فراگیر مهار شد، گویی وقت آن فرارسیده تا این دستاورد را به نام خود سند بزنند.
البته به جای این سندزدن‌ها و تلاش برای انحراف افکارعمومی، بهتر است درباره سایر میراث‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم، همچون خزانه خالی، هزاران طرح‌ نیمه‌تمام در سراسر کشور و مسائل و مشکلات حل‌نشده دیگر در کشور که برای دولت بعد به ارث گذاشته شد، توضیح دهند. هرچند مسئولان دولت سیزدهم رغبتی به بیان همه این مشکلات ندارند اما عجیب و دور از انتظار نیست اگر گفته شود آواربرداری از میراث تلخ دولت گذشته، کاری است که خود همچنان نیمه‌تمام مانده است، درست مانند طرح‌های نیمه‌تمام به یادگار مانده از دولت گذشته.

جستجو
آرشیو تاریخی