«ایران» ناکامی‌های رژیم صهیونیستی در پایان 6 ماهگی جنگ غزه را بررسی کرد

نیم سال جهنمی نتانیاهو

بنابر اعتراف برخی مقامات و تحلیلگران صهیونیست، رژیم در نقطه‌ای قرار گرفته که نه تنها دیگر نمی‌تواند به اهداف خود دست یابد، بلکه هر چه بیشتر در تنور جنگ بدمد، از موقعیت کنونی نیز دورتر شده و معضلات ایجاد شده پس از جنگ را تقویت خواهد کرد.

 

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

عدم دستیابی رژیم صهیونیستی به اهداف اعلامی خود چون حذف حماس و آزادی اسرا، پس از 6 ماه بمباران بی‌وقفه رژیم صهیونیستی بر متراکم‌ترین مکان در جهان و همچنین بهره‌مندی از حمایت‌های همه جانبه غرب و ایالات متحده از جنایات صهیونیست‌ها، این موضوع را بخوبی روایت می‌کند که این رژیم امروز تحت مصایب بزرگ چند وجهی و غیر قابل ترمیم قرار گرفته و جز کشتار هیچ راهبردی در اختیار ندارد. در همان ابتدا، مقامات رژیم اشغالگر و نتانیاهو، نخست‌وزیر گمان داشتند، بسرعت پس از شروع تهاجم خونبار در غزه و تحت فشار قرار دادن مردم با قحطی غذا و دارو، گرسنگی و نابودی زیرساخت‌های درمانی به اهداف خود نائل شده و می‌توانند با پشتیبانی غول‌های رسانه‌ای غرب و فریب افکار عمومی جهان با داستان‌های جعلی، جنایات خود را توجیه کرده و با رسیدن به اهداف خود، سیطره بر غزه را تکمیل کنند.
اما این امر محقق نشد و اکنون بنابر اعتراف برخی مقامات و تحلیلگران صهیونیستی، رژیم در نقطه‌ای قرار گرفته که نه تنها دیگر نمی‌تواند به اهداف خود دست یابد، بلکه هر چه بیشتر در تنور جنگ بدمد، از موقعیت کنونی نیز دورتر شده و معضلات ایجاد شده پس از جنگ را تقویت خواهد کرد. حتی حمله به رفح، آخرین مأمن مردم غزه نیز دستاوردی چون تکمیل پازل جنایات رژیم صهیونیستی و کشتار مردم در برنخواهد داشت. این در حالی است که تاکنون طبق آخرین آمار اعلامی وزارت بهداشت فلسطین، تعداد شهدای تجاوز از 7 اکتبر به 33175 نفر و زخمی‌ها به 75886 نفر رسیده است.
در همین رابطه، رسانه‌های رژیم صهیونیستی با اشاره به ناتوانی این رژیم در مقابله با رزمندگان مقاومت فلسطین در نوار غزه نوشتند که پس از گذشت ۶ ماه از جنگ علیه این منطقه، اهداف تعیین شده توسط مقامات تل آویو محقق نشده است. آنها همچنین تأکید کردند که این رژیم باید در مسیر خود تجدید نظر کند. زیرا از تمام اهدافی که در ابتدا برای خود تعیین کرده بود، فاصله دارد.
دربرهه کنونی، رژیم صهیونیستی با سنگ‌اندازی در مسیر آتش‌بس و هزینه کردهای مختلف جنگی با معضلات متنوعی روبه رو شده که در صورت تداوم جنگ، بار سنگین‌تری به خود خواهد گرفت. طبق آخرین داده‌ها، خسارت‌هایی که به رژیم صهیونیستی وارد شده، حدود ۶۵ میلیارد دلار به صورت مستقیم و چیزی حدود ۱۵۰ میلیارد دلار به صورت غیر مستقیم برآورد شده است.
از طرفی، طبق گزارش بانک مرکزی اسرائیل، هزینه‌های این رژیم در نتیجه جنگ بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ به حدود ۲۲۰ میلیارد شِکل یا ۵۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار می‌رسد که به این مبلغ باید از بین رفتن درآمدها به دلیل آثار جنگ را نیز اضافه کرد.
در اینجا نگاهی داریم به معضلاتی که در بخش‌های مختلف ساختار رژیم صهیونیستی در طول 6 ماه گذشته ایجاد شده است.
 
آسیب‌های اقتصادی
جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه به اقتصاد این رژیم آسیب وارد کرده است. فارغ از هزینه‌های گزاف صرف شده در جنگ، این رژیم در بخش‌های مختلف با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است. اکنون نرخ شاخص انتظارات­ تورمی، نرخ تورم موادغذایی و کالاهای خوراکی و نرخ بهره کوتاه­ مدت رو به افول رفته و نرخ بیکاری نیز چهار برابر شده است.
ارزش شِکل(واحد پول) اسرائیل در مقابل ارزهای مرجع بویژه دلار امریکا، یورو و پوند بریتانیا، به ترتیب افت ۲.۴۸ درصدی، ۰.۵۴ درصدی و ۱.۱۵ درصدی را تجربه کرده که در طول ۲۴ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
 همچنین شواهد نشان می‌دهد طی ماه‌های اخیر، صنعت غذایی رژیم صهیونیستی با اختلال بزرگی مواجه شده و امنیت غذایی رژیم صهیونیستی در معرض تهدید قرار گرفته است، زیرا زمین‌ها باقی مانده است و نیروی کار بر اثر اجبار و مهاجرت کارگران از بین رفته است. علاوه بر آن، رژیم صهیونیستی به دلیل موقعیت ژئوپلیتیک خود، عمدتاً به محموله‌های دریایی متکی است. اما به دلیل سد شدن راه ورود کشتی‌ها به مقصد بندر ایلات و سایر بنادر رژیم صهیونیستی از دریای سرخ و باب المندب توسط انصار‌الله علی رغم حملات متعدد انگلیس و امریکا به خاک یمن و مورد هدف قرار گرفتن بندر ایلات با پهپاد رادار گریز، تجارت دریایی از سمت آب‌های دریای سرخ با افول مواجه شده است.
اما معضل غذایی فراتر از این آمار است و به گفته وزیر اقتصاد رژیم، انبار کالاهای استراتژیک بویژه گندم، آرد و آب آشامیدنی شرایط بغرنجی را داراست.
خطوط هوایی خارجی نیز وضعیت خوبی ندارند و بسیاری از پروازها با مبدأ و مقصد سرزمین‌های اشغالی لغو شدند. به گزارش وب سایت «سکرت فلایتس» پروازها در فرودگاه بن گوریون، ۸۰ درصد کاهش یافت.
 
تعارض‌های اجتماعی
جامعه صهیونیست‌ها در بستر پیش از طوفان الاقصی دچار اختلافات داخلی و مرزکشی قومی و مذهبی شده بود، پس از 7 اکتبر و شوک امنیتی نیز وارد دور جدیدی از شکاف‌ها در داخل گشت. در این بین سرریز اختلافات سیاسی به درون جامعه نیز سبب بروز اعتراضات با انگیزه‌های متعددی شده که هر روز گسترده‌تر شده و خشونت بیشتری به خود می‌گیرد به طوری که به یک معضل سیاسی برای نتانیاهو و شکاف در درون رژیم مبدل شده است. این شکاف به وجود آمده بین جامعه اسرائیل و رهبران سیاسی به حدی است که حتی هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی با اذعان به آن اعلام کرد که فقط با بازگشت اسرا می‌توان به ترمیم آن امیدوار بود.
علاوه بر آن، مهاجرت معکوس شیب تندی پیدا کرده، طوری که طبق آمار اعلام شده، حدود پانصد هزار شهرک‌نشین به وطن خود بازگشته‌اند و اکثراً به اسرائیل برنمی‌گردند. سربازان وظیفه از خدمت فرار می‌کنند و در نتیجه زندانی می‌شوند. معافیت خدمت اجباری برای یهودیان افراطی ارتدوکس در اول آوریل به پایان رسید و آنها نیز دولت اسرائیل را تهدید به فروپاشی می‌کنند.
همچنین عدم بازگشت و بحران آینده شهرک نشینان آواره بر معضلات اجتماعی رژیم افزوده است. آنها خواهان تضامین امنیتی شده‌اند؛ امری که با تشدید عملیات حزب‌الله لبنان دور از دسترس شده است.
 
حفره‌های امنیتی
به لحاظ ضربات متعدد گروه‌های مقاومت لبنان، عراق، یمن و فلسطین به درون خاک رژیم صهیونیستی، امنیت داخلی در محاصره و در معرض تهدید قرار گرفته است. اکنون تمام شهرک‌های پیرامون نوار غزه ناامن شده و شهرک‌نشینان غاصب این مناطق را تخلیه کردند، همچنین ده‌ها شهرک نوار مرزی شمالی همجوار با لبنان تخلیه شده و رژیم صهیونیستی با صدها هزار آواره روبه‌رو شده است. بر اساس نظرسنجی رسانه‌های صهیونیستی بیش از ۸۱ درصد ساکنان مناطق شمال فلسطین اشغالی که در پی حملات حزب‌الله اقدام به تخلیه شهرک‌ها کرده‌اند، گفته‌اند تا زمانی که حزب‌الله به آن سوی رودخانه لیتانی عقب‌نشینی نکند، حاضر نیستند به خانه‌های خود باز گردند.
از سوی دیگر، عملیات استشهادی فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی که هر روزه ابعاد جدیدتری به خود می‌گیرد می‌تواند ناآرامی را در داخل جامعه صهیونیستی رقم بزند.
علاوه بر آن، حملات سایبری به مراکز و نهادهای مهمی چون وزارت دادگستری و افشای اسناد رسمی بخش‌های مختلف این رژیم و مهم‌تر از آن، هک شدن سامانه‌های پدافندی ادعایی رژیم و گذر موشک‌ها و پهپادهای مقاومت از خط پدافندی که توانسته خساراتی را بر زیرساخت‌های رژیم وارد نماید، بر تهدیدات امنیتی در داخل افزوده است.
 
حماس، قلب تپنده خاموش نشدنی
رژیم صهیونیستی با وجود تمام تلاش‌ها و استفاده از تمام ابزارهای جنایتکارانه علیه مردم غزه در طول 6 ماه برای اجرایی کردن پروژه حذف حماس، تاکنون نتوانسته حتی به فرماندهان و مقرهای اصلی آن دسترسی پیدا کند. در سوی مقابل اما، حماس به عنوان بازوی سیاسی و نظامی نوار غزه همچنان به نقش خود ادامه می‌دهد. سفر اعضای ارشد آن به کشورهای حوزه مقاومت و همچنین تداوم عملیات‌های نظامی این گروه علیه ارتش اسرائیل که منجر به تلفات می‌شود، نشانی از حیات و تثبیت موقعیت این گروه مقاومت در نوار غزه است. امری که موجب خشم مقامات صهیونیستی، غربی و کشورهای متحد عرب آنها شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی