جنگ طولانی‌مدت علیه غزه موجب فرسایش اقتصاد صهیونیست‌ها شده است

تداوم سقوط پول رژیم صهیونیستی

بانک اسرائیلی «پوعلیم» در گزارشی به تایمز اسرائیل اعلام کرد، برآورد خسارت‌های اقتصادی ناشی از جنگ جاری در غزه خیلی زود است اما طبق داده‌های اولیه هزینه این جنگ کمتر از ۷میلیارد دلار نخواهد بود و ممکن است به حدود ۱.۵ درصد تولید ناخالص داخلی برسد.

در حالی‌که درگیری‌ها در نوار غزه ادامه دارد،  واحد پول اسرائیل (شکل) شاهد سقوط به پایین‌ترین سطح خود برابر دلار امریکا در ۸سال گذشته بوده است. اظهارات مسئولان اموراقتصادی و مالی اسرائیل،  گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های مختلف جهان و نارضایتی‌های سراسری در فلسطین اشغالی خود،  گویای این حقیقت است. به طورکلی می‌توان خسارت‌هایی را که اقتصاد اسرائیل در این جنگ متحمل شده است در قالب موضوعات و عناوین متعدد تحلیل کرد.
 
سقوط ارزش «شکل»
این سقوط در حالی اتفاق افتاده است که «کارنیت فلوگ»،  رئیس سابق بانک مرکزی اسرائیل در مصاحبه با بلومبرگ گفت که در روز نخست عملیات طوفان‌الاقصی،  ارزش شکل بیش از ۳ درصد کاهش یافت و به ۳.۹۶ دلار امریکا رسید و همین امر بانک مرکزی اسرائیل را مجبور کرد تا برای کاهش نوسانات در نرخ شکل مبالغ هنگفتی تا ۴۵ میلیارد شکل (۱۱میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار) تزریق کند. بورس تل‌آویو نیز در پایان نخستین روز معاملاتی پس از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی ۸ درصد سقوط کرد.
روزنامه رأی الیوم نیز در گزارشی نوشت که جنگ غزه باعث شد اقتصاد اسرائیل در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ میلادی به میزان ۱۹.۴ درصد سقوط کند. براساس آمار رسمی اداره مرکزی آمار اسرائیل تولید ناخالص داخلی در فلسطین اشغالی در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ حدود یک پنجم معادل ۱۹.۴ درصد کاهش یافت که به‌دلیل میزان تأثیر جنگ جاری در غزه بر اقتصاد اسرائیل بوده است. «امیر یارون»،  رئیس بانک مرکزی اسرائیل اخیراً اعلام کرد که هزینه‌های این رژیم در نتیجه جنگ بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ به حدود ۲۲۰ میلیارد شکل یا ۵۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار می‌رسد که به این مبلغ باید از بین رفتن درآمدها به دلیل آثار جنگ را نیز اضافه کرد. درهمین زمینه مؤسسه مودیز امریکا رتبه اعتباری اسرائیل را یک پله کاهش داد و از رتبه A۱ به A۲ به دلیل تأثیر درگیری‌های جاری در نوار غزه تنزل داد.
 
زیان‌بخشی در انرژی
اداره اطلاعات انرژی امریکا اعلام کرد که با شروع جنگ علیه غزه،  اسرائیل به شرکت امریکایی «شورون» دستور توقف تولید در میدان گازی «تامار» را داد که حدود ۲۰۰میلیون دلار در ماه برای این رژیم خسارت به همراه داشت.

فلج شدن بخش گردشگری
ناامنی ناشی از اصابت موشک‌های مقاومت به مرکز سرزمین‌های اشغالی و حتی فرودگاه بن گوریون،  ضربه محکمی به بخش گردشگری فلسطین اشغالی وارد کرد،  زیرا بسیاری از خطوط هوایی خارجی پروازهای خود را با مبدأ و مقصد سرزمین‌های اشغالی لغو کردند و به گزارش وب سایت «سکرت فلایتس» پروازها در فرودگاه «بن گوریون» ۸۰ درصد کاهش یافت. هتل‌های اسرائیلی نیز به طور چشمگیری تقریباً خالی از گردشگر شدند و براساس گزارش ماهانه صادر شده توسط اداره آمار اسرائیل درآمد حاصل از گردشگری این رژیم از اکتبر گذشته ۷۶ درصد کاهش یافته است. بودجه اسرائیل برای تضمین بیمه برابر خطرات جنگی برای شرکت‌های هواپیمایی اسرائیل نیز به ارزش ۶‌میلیارد دلار ضرر کرده است.
  
خروج سرمایه‌گذاران «فرشته»
«مرکز ملت استارت‌آپ» اسرائیل اعلام کرد که حضور سرمایه‌گذاران فرشته یا همان سرمایه‌گذاران خصوصی که سرمایه خود را عمدتاً در شرکت‌های نوپا و نوبنیان در دوره‌های سرمایه‌گذاری اولیه برای به دست آوردن سهام شرکت و درصدی از سود آتی سرمایه‌گذاری می‌کنند،  بیش از ۷۵ درصد کاهش یافت و از ۲۵۱ سرمایه‌گذار فعال در فلسطین اشغالی در سال ۲۰۲۲ به ۶۱ نفر در سال ۲۰۲۳ رسید.

 

برش

زیان ۷میلیارد دلاری 
بانک اسرائیلی «پوعلیم» در گزارشی به تایمز اسرائیل اعلام کرد که برای برآورد خسارت اقتصادی ناشی از جنگ جاری در غزه خیلی زود است اما طبق داده‌های اولیه هزینه این جنگ کمتر از ۷میلیارد دلار نخواهد بود و ممکن است به حدود ۱.۵ درصد از محل تولید ناخالص داخلی برسد.

جستجو
آرشیو تاریخی