صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و سه - ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و سه - ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱

اندیشکده کوئینسی، مواضع اروپا درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران را بررسی کرد

ناتوانی اروپایی ها در کنترل آتش افروزی صهیونیست ها

بلاتکلیف و مبهم
این گزارش بااشاره به واکنش اروپا در قبال این تحولات می‌افزاید: این وضعیت غیرقابل پیش‌بینی، اروپا را در یک وضعیت بلاتکلیف و مبهم قرار می‌دهد. یک جنگ همه جانبه، منطقه را بی‌ثبات می‌کند، موج مهاجرت انبوه به اروپا را در پی دارد، ممکن است اهداف اروپایی در خاورمیانه هدف حمله قرار گیرد و فرصت‌هایی را در اختیار گروه‌های تروریستی همچون داعش و القاعده قرار دهد. 
برای مهار این ریسک‌هاست که اتحادیه اروپایی و بریتانیا باید از پیوندهای دیپلماتیک خود با همه بازیگران منطقه استفاده کنند تا از گسترش جنگ جلوگیری شود. این تلاش، ایران را هم در برمی‌گیرد که اتحادیه اروپایی و کشورهای عضو آن، برخلاف امریکا دارای روابط مستقیمی با آن هستند.

خودداری اروپایی‌ها از محکوم کردن اسرائیل
اتحادیه اروپایی نمی‌تواند فشار معتبری علیه تهران به‌خاطر حمایت از متحدان منطقه‌ای‌اش وارد کند اگر خودش قادر یا مایل به محدودکردن اسرائیل نباشد. «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی، حمله به کنسولگری ایران را محکوم و تأکید کرد که حفظ مصونیت اماکن دیپلماتیک و پرسنل آنها، باید همیشه مورد احترام باشد. با این حال بیشتر کشورهای عضو اتحادیه اروپایی از محکوم کردن حمله به کنسولگری ایران در دمشق خودداری کردند. اسلوونی که یک عضو غیردائم شورای امنیت است، در جلسه دوم آوریل شورای امنیت، این حمله را محکوم کرد. فرانسه و بریتانیا هم بیشتر ایران را به‌خاطر بی‌ثباتی منطقه‌ای سرزنش کردند.
اهرمی برای استفاده علیه اسرائیل
باتوجه به روابط آشفته اتحادیه اروپایی- ایران از نظرسیاسی برای این اتحادیه ناخوشایند بود که گونه دیگری عمل کند اما اتحادیه اروپایی اهرمی براسرائیل دارد تا جنگ غزه را به یک مسیرسیاسی بکشاند و علیه تشدید منطقه‌ای هشدار دهد. 
تا به اینجا، اتحادیه اروپایی در به‌کارگیری این اهرم ناتوان بوده است: این اتحادیه بزرگ‌ترین شریک تجاری اسرائیل است که سهمی 28.8 درصدی در تجارت خارجی 2022 آن داشته است. ابتکار مشترک اسپانیا و ایرلند برای بازنگری در توافقی که این تجارت را تسهیل می‌کند با مخالفت متحدان اسرائیل همچون آلمان، جمهوری چک، ایتالیا و اتریش روبه‌رو شد.
همه اینها در حالی است که تشدید بیشتر تنش در منطقه این ریسک را با خود دارد که ایران بیشتر به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای به‌عنوان یک بازدارنده نهایی ترغیب شود، بویژه اکنون که شبکه متحدان منطقه‌ای و مواضع پیشانی دفاعی‌اش در منطقه، هدف ضربات اسرائیل قرار دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی