ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام علی علیهالسلام :
نصیحت کردن در حضور دیگران، خُرد کردن شخصیت است.
شرح نهجالبلاغه. ابن ابى الحدید، ج۲۰،ص ۳۴۱، ح ۹۰۸
نصیحت کردن در حضور دیگران، خُرد کردن شخصیت است.
شرح نهجالبلاغه. ابن ابى الحدید، ج۲۰،ص ۳۴۱، ح ۹۰۸
به سریالسازی به چشم صنعت نگاه نمیکنیم
جعفر دهقان: ما کار اقتصادی انجام نمیدهیم. کار اقتصادی را تلویزیونهای ترکیه انجام میدهند؛ سریال میسازند و آن را در دنیا پخش میکنند و از پخش همان سریال پول به دست میآورند. معضل ما این است سریالی که میسازیم را فقط باید خودمان تماشا کنیم و نهایتش میتوانیم آن را به آیفیلم بدهیم تا کار را به کردی و عربی هم دوبله کند و مجدد روی آنتن برود. ما به سریالسازی به چشم یک صنعت نگاه نمیکنیم. با پخش سریال «آتش سرد» مردم کمی با تلویزیون آشتی کردند، اما بعد از این سریال چه چیزی داریم؟ یا دوباره قرار است یک وقفه طولانی بیفتد و منتظر بمانیم که آیا سلمانفارسی ۵ سال دیگر تمام میشود که ما آن را دوباره پخش کنیم یا خیر. یک مدت بسیار خوب کار میکردیم. یادم میآید وقتی ماهرمضان میشد، شبکه یک، دو، سه و پنج سریالهای جذاب داشتند و با هم هماهنگ کرده بودند سریال اول که تمام میشود بلافاصله سریال دوم شروع شود، اما الان چه؟ خود من خسته شدهام از بس تلویزیون «مختارنامه» را نشان داده است.
از صحبتهای این بازیگر با خبرآنلاین
از صحبتهای این بازیگر با خبرآنلاین
آشنایی با اختلالات روانی/3
عاشقان خود!
آزاده سهرابی
روانشناس
همانطور که برای شناخت اختلال شخصیت مرزی در همین ستون ذکر شد اختلالات شخصیت طیف وسیعی از اختلالات را در ادبیات روانپزشکی در بر میگیرد و جامعه آماری بالایی نیز دارند بهطوریکه اگر شما در یک جمع 20 نفره نشسته باشید احتمال اینکه یکی از این افراد دچار اختلال شخصیت باشد دور از انتظار نیست چون این طیف وسیع 10 تا 20 درصد جمعیت عمومی را در بر میگیرد که از اختلال شخصیت خودشیفته و ضداجتماعی تا شخصیت وابسته و مرزی و... را شامل میشود.
یکی دیگر از اختلالات شخصیت که امروز دربارهاش بحث خواهیم کرد «خودشیفتهها» هستند. گروهی از افراد که به معنای واقعی کلمه اگر در حد بالای اختلال باشند تحملشان سخت و دشوار است. اینها عموماً داشتن مشکل در خودشان را قبول ندارند و عموماً به درمانگران مراجعه نمیکنند اما افراد در تماس با آنها را زیاد راهی اتاق درمانگر میکنند. این افراد بینشی روی مشکلاتی که برای خودشان و دیگران ایجاد میکنند، ندارند. در واقع اگر شما همه دیگریهایی را که در بیرون هستند دشمن نبینید یا در رقابت با آنها یا کسانی برای خدماترسانی یا تأیید خودتان و در مقابلشان حق به جانب نباشید، به احتمال زیاد از دام خودشیفتگی جستهاید اما اگر کسی با چنین ویژگیهایی در ذهن شما تعریف داشته باشد به احتمال زیاد دچار اختلال خودشیفتگی است.
این اصطلاح قبل از ورود به دنیای روانپزشکی در داستانها و افسانههای یونان باستان جای داشت. کسی بود که برای پیدا کردن کسی که او را دوست بدارد جهان را گشت و در نهایت چهره خود را در رودخانهای دید و مدهوش تصویر خود شد و دل به آب سپرد و غرق شد. از آنجا کلمه نارسیس پیدایش شد که ترجمهاش همان خودشیفتگی است. البته خودشیفتگی ویژگیهای فردی است و تا به اختلال تبدیل شود میتواند درجاتی خفیف را در ویژگیهای فردی بروز دهد. خودبزرگ بینی توأم با اغراق درباره هوش، زیبایی، مهمتر و لایقتر بودن و... تعریفی از خودشیفتگی است. عموماً این افراد دنبال موقعیت و قدرت و تحسین هستند و در مقابل انتقاد یا بسیار زود میشکنند یا اساساً آن را و فرد منتقد را تحمل نمیکنند. در دنیای هنر و سیاست با چنین افرادی زیاد میتوان برخورد کرد. اگر میخواهید خودشیفتگی را بهتر درک کنید به دنیای کودکان دقت کنید. خودمحوری کودکان فرایندی طبیعی در جریان رشد آنهاست. آنها همه دنیا را بر محور خود میبینند و اسناد تمام اتفاقات بیرونی را به سمت خود میبرند. همانطور که گفته شد در کودکی این امر طبیعی است اما همین ویژگی در بزرگسالی تبدیل به یکی از پرچالشترین اختلالات شخصیت میشود. تصور کنید به جای اینکه یک نفر به همسر و فرزندان خود توجه کند آنها را صرفاً منبعی برای ستایش خود یا انجام امور خود و تأیید ببیند. تحقیقات میگوید سبک فرزندپروری فرزندمحور یا کنترل محور روی فرزندان میتواند خودشیفته پرور باشد. هر چند مدل این دو خودشیفته با هم فرق دارد و در پشت خودشیفتگی دومی نوعی آسیبپذیری پنهان است.
معمولاً خودشیفتهها در روابط بین فردی افرادی استثمارگر هستند و عموماً یا در حال حسادت به دیگران هستند یا در این هذیان به سر میبرند که دیگران به آنها حسادت میکنند.
فرد خودشیفته معمولاً به مرور اطرافیان خود را از دست میدهد. هر چند ممکن است با شناسایی افراد وابسته یا منفعل بتوانند کسانی را به صورت مداوم کنار خود نگه دارند اما نیاز آنها به همیشه برتر دیده شدن آنها را دچار مشکلات اجتماعی، شغلی، میان فردی بسیاری میکند. اگر شما خودشیفته باشید با خواندن این متن احتمالاً آن را به گوشهای پرتاب میکنید و یا بهرغم وجود نشانهها آنها را ویژگیهای ذاتی خود که سبب موفقیتتان شده میبینید و اگر دارید با فردی خودشیفته با این ویژگیها زندگی میکنید احتمالاً احساسی از خشم را درونتان حس میکنید.
روانشناس
همانطور که برای شناخت اختلال شخصیت مرزی در همین ستون ذکر شد اختلالات شخصیت طیف وسیعی از اختلالات را در ادبیات روانپزشکی در بر میگیرد و جامعه آماری بالایی نیز دارند بهطوریکه اگر شما در یک جمع 20 نفره نشسته باشید احتمال اینکه یکی از این افراد دچار اختلال شخصیت باشد دور از انتظار نیست چون این طیف وسیع 10 تا 20 درصد جمعیت عمومی را در بر میگیرد که از اختلال شخصیت خودشیفته و ضداجتماعی تا شخصیت وابسته و مرزی و... را شامل میشود.
یکی دیگر از اختلالات شخصیت که امروز دربارهاش بحث خواهیم کرد «خودشیفتهها» هستند. گروهی از افراد که به معنای واقعی کلمه اگر در حد بالای اختلال باشند تحملشان سخت و دشوار است. اینها عموماً داشتن مشکل در خودشان را قبول ندارند و عموماً به درمانگران مراجعه نمیکنند اما افراد در تماس با آنها را زیاد راهی اتاق درمانگر میکنند. این افراد بینشی روی مشکلاتی که برای خودشان و دیگران ایجاد میکنند، ندارند. در واقع اگر شما همه دیگریهایی را که در بیرون هستند دشمن نبینید یا در رقابت با آنها یا کسانی برای خدماترسانی یا تأیید خودتان و در مقابلشان حق به جانب نباشید، به احتمال زیاد از دام خودشیفتگی جستهاید اما اگر کسی با چنین ویژگیهایی در ذهن شما تعریف داشته باشد به احتمال زیاد دچار اختلال خودشیفتگی است.
این اصطلاح قبل از ورود به دنیای روانپزشکی در داستانها و افسانههای یونان باستان جای داشت. کسی بود که برای پیدا کردن کسی که او را دوست بدارد جهان را گشت و در نهایت چهره خود را در رودخانهای دید و مدهوش تصویر خود شد و دل به آب سپرد و غرق شد. از آنجا کلمه نارسیس پیدایش شد که ترجمهاش همان خودشیفتگی است. البته خودشیفتگی ویژگیهای فردی است و تا به اختلال تبدیل شود میتواند درجاتی خفیف را در ویژگیهای فردی بروز دهد. خودبزرگ بینی توأم با اغراق درباره هوش، زیبایی، مهمتر و لایقتر بودن و... تعریفی از خودشیفتگی است. عموماً این افراد دنبال موقعیت و قدرت و تحسین هستند و در مقابل انتقاد یا بسیار زود میشکنند یا اساساً آن را و فرد منتقد را تحمل نمیکنند. در دنیای هنر و سیاست با چنین افرادی زیاد میتوان برخورد کرد. اگر میخواهید خودشیفتگی را بهتر درک کنید به دنیای کودکان دقت کنید. خودمحوری کودکان فرایندی طبیعی در جریان رشد آنهاست. آنها همه دنیا را بر محور خود میبینند و اسناد تمام اتفاقات بیرونی را به سمت خود میبرند. همانطور که گفته شد در کودکی این امر طبیعی است اما همین ویژگی در بزرگسالی تبدیل به یکی از پرچالشترین اختلالات شخصیت میشود. تصور کنید به جای اینکه یک نفر به همسر و فرزندان خود توجه کند آنها را صرفاً منبعی برای ستایش خود یا انجام امور خود و تأیید ببیند. تحقیقات میگوید سبک فرزندپروری فرزندمحور یا کنترل محور روی فرزندان میتواند خودشیفته پرور باشد. هر چند مدل این دو خودشیفته با هم فرق دارد و در پشت خودشیفتگی دومی نوعی آسیبپذیری پنهان است.
معمولاً خودشیفتهها در روابط بین فردی افرادی استثمارگر هستند و عموماً یا در حال حسادت به دیگران هستند یا در این هذیان به سر میبرند که دیگران به آنها حسادت میکنند.
فرد خودشیفته معمولاً به مرور اطرافیان خود را از دست میدهد. هر چند ممکن است با شناسایی افراد وابسته یا منفعل بتوانند کسانی را به صورت مداوم کنار خود نگه دارند اما نیاز آنها به همیشه برتر دیده شدن آنها را دچار مشکلات اجتماعی، شغلی، میان فردی بسیاری میکند. اگر شما خودشیفته باشید با خواندن این متن احتمالاً آن را به گوشهای پرتاب میکنید و یا بهرغم وجود نشانهها آنها را ویژگیهای ذاتی خود که سبب موفقیتتان شده میبینید و اگر دارید با فردی خودشیفته با این ویژگیها زندگی میکنید احتمالاً احساسی از خشم را درونتان حس میکنید.
ورزش یا سینما؟ مسأله این است
محدثه واعظیپور
روزنامهنگار
همانطور که پیشبینی میشد پروژه «بیرو» در اکران عمومی موفق نبود. اگرچه زمان کوتاهی از آغاز اکران فیلم گذشته اما آنهایی که این فیلم را در جشنواره دیده بودند، حدس میزدند که «بیرو» به انبوه فیلمهای شکست خورده ورزشی اضافه شود. آسیبشناسی چرایی شکست این آثار در گیشه مطلبی مفصل میطلبد، اما میتوان به اختصار و در این فرصت به بخشی از ماجرای تولید و اکران فیلمهای ورزشی اشاره کرد. فیلمهای ورزشی در سینمای ایران، محصول سازکاری صنعتی و اقتصادی نیستند، بیشتر محصول موجها و رخدادهایی نظیر حضور تیم ملی ایران در جام جهانی هستند، بنابراین برای ساخت این فیلمها بیش از آنکه زمینه و توجیه اقتصادی مطرح بوده باشد، تحلیلهایی وجود داشته که عملاً در اکران شکست خوردهاند.
حضور چهرههای مشهور ورزشی در فیلمها هم تابع همین رویکرد احساسی و غیرحرفهای و غیرسینمایی است. پس از حضور ایران در جام جهانی 98 فرانسه، به دلیل اهمیت این رویداد برای اغلب ورزش دوستان ایرانی، بسیاری از اعضای تیم ملی فوتبال در آثار سینمایی درجه سه مقابل دوربین رفتند. فیلمهایی که با حضور بهترینهای فوتبال ایران ساخته شدند، همگی در گیشه شکست خوردند. دلیل کاملاً واضح و قابل درک بود اما تهیهکنندگان و کمپانیهای تولید فیلم به دنبال مخاطب بالا بودند و گمان میکردند جماعتی که در سکوهای ورزشگاه برای احمدرضا عابدزاده، حمید استیلی یا علی پروین هورا میکشند برای دیدن فیلم آنها به سینما میآیند.
شکست فیلم «لاله» (یک درام ورزشی درباره قهرمان اتومبیلرانی)، «ازدواج غیابی»، «فوتبالیستها»، «بیرو» و انبوه فیلمهایی که فوتبالیستهای ایرانی در آنها مقابل دوربین رفتند نشاندهنده نادرست بودن این محاسبات است. ساخت ضعیف فیلمهای ورزشی و کیفیت پایین حضور ورزشکاران در سینما، باعث میشود این فیلمها مورد توجه قرار نگیرند. اهمیتی ندارد که علیرضا بیرانوند دروازهبانی درجه یک است یا علی پروین در مقطعی یکی از اسطورههای محبوب طرفداران تیم پرسپولیس بوده، مهم این است که فیلمهایی که با حضور این چهرهها ساخته شده در نگاه نخست و به عنوان اثر هنری، ضعیف هستند. این روزها البته وضعیت فروش اغلب فیلمها، ناامیدکننده است اما «بیرو» حتی در روزهای رونق گیشه هم شانس بالایی برای جذب مخاطب نداشته است. نام علیرضا بیرانوند تنها یک کلیدواژه برای انتخاب یک فیلم است؛ این میتواند برای تماشاگران نمایشهای نخست فیلم در چهلمین جشنواره فجر جذاب باشد، اما پس از دیده شدن فیلم و ارزیابی آن، حالا دیگر «بیرو» در اکران عمومی چیزی برای عرضه ندارد.
با توجه به تجربههای دور و نزدیک، تا زمانی که سینمای ایران در تولید فیلم ورزشی به استانداردهای حرفهای و سینمایی توجه نکند، هربار چرخ را از نو تکرار میکنیم. از نامهای درخشان ورزشی استفاده کرده و امیدواریم جماعت ورزش دوست را به سینما بیاوریم، اما در عمل اعتبار این نامها را مخدوش میکنیم. شاید یک بار برای همیشه لازم باشد این واقعیت را بپذیریم که سینما، ستارههای خودش را دارد و جماعت مشتاق ورزش همانی نیستند که به سالن سینما میروند.
روزنامهنگار
همانطور که پیشبینی میشد پروژه «بیرو» در اکران عمومی موفق نبود. اگرچه زمان کوتاهی از آغاز اکران فیلم گذشته اما آنهایی که این فیلم را در جشنواره دیده بودند، حدس میزدند که «بیرو» به انبوه فیلمهای شکست خورده ورزشی اضافه شود. آسیبشناسی چرایی شکست این آثار در گیشه مطلبی مفصل میطلبد، اما میتوان به اختصار و در این فرصت به بخشی از ماجرای تولید و اکران فیلمهای ورزشی اشاره کرد. فیلمهای ورزشی در سینمای ایران، محصول سازکاری صنعتی و اقتصادی نیستند، بیشتر محصول موجها و رخدادهایی نظیر حضور تیم ملی ایران در جام جهانی هستند، بنابراین برای ساخت این فیلمها بیش از آنکه زمینه و توجیه اقتصادی مطرح بوده باشد، تحلیلهایی وجود داشته که عملاً در اکران شکست خوردهاند.
حضور چهرههای مشهور ورزشی در فیلمها هم تابع همین رویکرد احساسی و غیرحرفهای و غیرسینمایی است. پس از حضور ایران در جام جهانی 98 فرانسه، به دلیل اهمیت این رویداد برای اغلب ورزش دوستان ایرانی، بسیاری از اعضای تیم ملی فوتبال در آثار سینمایی درجه سه مقابل دوربین رفتند. فیلمهایی که با حضور بهترینهای فوتبال ایران ساخته شدند، همگی در گیشه شکست خوردند. دلیل کاملاً واضح و قابل درک بود اما تهیهکنندگان و کمپانیهای تولید فیلم به دنبال مخاطب بالا بودند و گمان میکردند جماعتی که در سکوهای ورزشگاه برای احمدرضا عابدزاده، حمید استیلی یا علی پروین هورا میکشند برای دیدن فیلم آنها به سینما میآیند.
شکست فیلم «لاله» (یک درام ورزشی درباره قهرمان اتومبیلرانی)، «ازدواج غیابی»، «فوتبالیستها»، «بیرو» و انبوه فیلمهایی که فوتبالیستهای ایرانی در آنها مقابل دوربین رفتند نشاندهنده نادرست بودن این محاسبات است. ساخت ضعیف فیلمهای ورزشی و کیفیت پایین حضور ورزشکاران در سینما، باعث میشود این فیلمها مورد توجه قرار نگیرند. اهمیتی ندارد که علیرضا بیرانوند دروازهبانی درجه یک است یا علی پروین در مقطعی یکی از اسطورههای محبوب طرفداران تیم پرسپولیس بوده، مهم این است که فیلمهایی که با حضور این چهرهها ساخته شده در نگاه نخست و به عنوان اثر هنری، ضعیف هستند. این روزها البته وضعیت فروش اغلب فیلمها، ناامیدکننده است اما «بیرو» حتی در روزهای رونق گیشه هم شانس بالایی برای جذب مخاطب نداشته است. نام علیرضا بیرانوند تنها یک کلیدواژه برای انتخاب یک فیلم است؛ این میتواند برای تماشاگران نمایشهای نخست فیلم در چهلمین جشنواره فجر جذاب باشد، اما پس از دیده شدن فیلم و ارزیابی آن، حالا دیگر «بیرو» در اکران عمومی چیزی برای عرضه ندارد.
با توجه به تجربههای دور و نزدیک، تا زمانی که سینمای ایران در تولید فیلم ورزشی به استانداردهای حرفهای و سینمایی توجه نکند، هربار چرخ را از نو تکرار میکنیم. از نامهای درخشان ورزشی استفاده کرده و امیدواریم جماعت ورزش دوست را به سینما بیاوریم، اما در عمل اعتبار این نامها را مخدوش میکنیم. شاید یک بار برای همیشه لازم باشد این واقعیت را بپذیریم که سینما، ستارههای خودش را دارد و جماعت مشتاق ورزش همانی نیستند که به سالن سینما میروند.
نگاهی به سریال «بیهمگان»
درام عاشقانه اجتماعی
جبار آذین
منتقد سینما و تلویزیون
اصغر هاشمی و بهرنگ توفیقی کارگردانهای شناخته شده سینما و تلویزیون با کارنامههای قابل دفاع هنری به یاری یکدیگر خالق یک مجموعه تلویزیونی تماشایی به نام «بیهمگان» شدهاند که به دلیل مضامین خانوادگی و اجتماعی و ساختار هنری حرفهای از نخسین قسمتهای پخش شده مورد توجه مخاطبان و دوستداران آثار خوشساخت و با محتوای تلویزیون قرار گرفت.
از بهرنگ توفیقی چون در چند سال اخیر با کارگردانی سریالهای متعدد در میان سریالسازان سیما برای خود جایگاهی مقبول یافته دیدن اثری جدید تازگی ندارد ولی از اصغر هاشمی که جزو فیلمسازان متفاوتاندیش کشور محسوب میشود و سالها از تولید آثار هنری در سینما و تلویزیون فاصله داشت حضور جدید او در مقام کارگردان یک سریال تلویزیونی در کنار توفیقی، تازگی داشته و امیدبخش است. در واقع «بیهمگان» جذاب و جوان پسند حاصل تجربه غنی اصغر هاشمی و استعدادهای رو به شکوفایی توفیقی است. درام آسیبشناسانه اجتماعی «بیهمگان» با محوریت مسائل و مشکلات و نیازها و علاقههای نسل جوان و شکلدهی عاشقانه پرچالش به بررسی زندگی افراد مختلف در موقعیتهای گوناگون دراماتیک میپردازد.
پردازش درست حوادث و ماجراهای سریال در قالب یک داستان گیرا با چیدمانی سنجیده در چهارچوب فیلمنامه قوی و تبدیل آن به یاری جمعی از هنرمندان و بازیگران حرفهای از جمله مهدی سلطانی، کاظم هژیرآزاد، سمیرا حسنپور، زندهیاد زهره فکورصبور، نسرین بابایی، هادی قمیشی و تبدیل آن به سریال پرمخاطب و ارزشمند از امتیازهای مثبت و عوامل جذب و رضایت مخاطب از این سریال است. «بیهمگان» داستانهای اصلی و فرعی خانوادگی و اجتماعی خود را با چاشنی عشق و دلدادگی همراه کرده تا افزون بر خانوادهها با واگویه خواستههای نسل جوان، جوانان را هم پای تماشای خود بنشاند. فیلمنامه خوب این سریال را دو نویسنده حرفهای سعید جلالی و علیرضا کاظمیپور نوشتهاند و تهیهکننده سریالهای با ارزش تلویزیون؛ مهران مهام تهیه آن را به عهده داشته است. «بیهمگان» محصول گروه فیلم و سریال شبکه سوم سیما است و در پرونده تولیدات هنری کارگردانها و تهیهکننده آن و شبکه سوم سیما امتیازی بالا و نمرهای مقبول مینشاند.
منتقد سینما و تلویزیون
اصغر هاشمی و بهرنگ توفیقی کارگردانهای شناخته شده سینما و تلویزیون با کارنامههای قابل دفاع هنری به یاری یکدیگر خالق یک مجموعه تلویزیونی تماشایی به نام «بیهمگان» شدهاند که به دلیل مضامین خانوادگی و اجتماعی و ساختار هنری حرفهای از نخسین قسمتهای پخش شده مورد توجه مخاطبان و دوستداران آثار خوشساخت و با محتوای تلویزیون قرار گرفت.
از بهرنگ توفیقی چون در چند سال اخیر با کارگردانی سریالهای متعدد در میان سریالسازان سیما برای خود جایگاهی مقبول یافته دیدن اثری جدید تازگی ندارد ولی از اصغر هاشمی که جزو فیلمسازان متفاوتاندیش کشور محسوب میشود و سالها از تولید آثار هنری در سینما و تلویزیون فاصله داشت حضور جدید او در مقام کارگردان یک سریال تلویزیونی در کنار توفیقی، تازگی داشته و امیدبخش است. در واقع «بیهمگان» جذاب و جوان پسند حاصل تجربه غنی اصغر هاشمی و استعدادهای رو به شکوفایی توفیقی است. درام آسیبشناسانه اجتماعی «بیهمگان» با محوریت مسائل و مشکلات و نیازها و علاقههای نسل جوان و شکلدهی عاشقانه پرچالش به بررسی زندگی افراد مختلف در موقعیتهای گوناگون دراماتیک میپردازد.
پردازش درست حوادث و ماجراهای سریال در قالب یک داستان گیرا با چیدمانی سنجیده در چهارچوب فیلمنامه قوی و تبدیل آن به یاری جمعی از هنرمندان و بازیگران حرفهای از جمله مهدی سلطانی، کاظم هژیرآزاد، سمیرا حسنپور، زندهیاد زهره فکورصبور، نسرین بابایی، هادی قمیشی و تبدیل آن به سریال پرمخاطب و ارزشمند از امتیازهای مثبت و عوامل جذب و رضایت مخاطب از این سریال است. «بیهمگان» داستانهای اصلی و فرعی خانوادگی و اجتماعی خود را با چاشنی عشق و دلدادگی همراه کرده تا افزون بر خانوادهها با واگویه خواستههای نسل جوان، جوانان را هم پای تماشای خود بنشاند. فیلمنامه خوب این سریال را دو نویسنده حرفهای سعید جلالی و علیرضا کاظمیپور نوشتهاند و تهیهکننده سریالهای با ارزش تلویزیون؛ مهران مهام تهیه آن را به عهده داشته است. «بیهمگان» محصول گروه فیلم و سریال شبکه سوم سیما است و در پرونده تولیدات هنری کارگردانها و تهیهکننده آن و شبکه سوم سیما امتیازی بالا و نمرهای مقبول مینشاند.
عامل پیچیدهتر شدن توطئه دشمن ملت چیست؟
داوود مهدوی زادگان
رئیس سازمان سمت
چندی است که ولی فقیه اشاره به پیچیدهتر شدن خصومت ورزیهای دشمن علیه ملت و نظام اسلامی کرده است. نشانههای زیادی برای این مطلب میتوان ذکر کرد. پیچیدگی اغتشاش و آشوبهای خیابانی اخیر و حجم سنگین حمایت و پشتیبانی مادی و رسانهای استکبار جهانی از مهمترین دلایل پیچیده شدن فعالیت دشمن ملت است. آنچنان که بیانیه مشترک سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات بیانگر گوشهای از این پیچیدگی در کار دشمن است.
دلیل دیگر پیچیدهتر شدن توطئه دشمن در همین به راه انداختن جنگ ترکیبی است. بهطوری که برای به راه انداختن چنین جنگی به صرف هزاران ساعت کار برنامهریزی شده و هزینههای هنگفتی نیاز است. چنانکه رئیس جمهور سابق امریکا آشکارا اعتراف کرده بود که امریکا تا کنون هفت تریلیون دلار در منطقه هزینه کرده است ولی به مطلوب خود نرسیده است.
اما نکته مهم و اساسی این است که این پیچیده شدن کار و سنگینتر شدن خصومت ورزی دشمن نتیجه و دستاورد فرایندی است که بر آنان تحمیل شده است و نباید گمان کرد که این امر خواست اختیاری دشمن است، زیرا توطئهگری علیه ملتها و نظامهای سیاسی مستقل برای نظام سلطه جهانی هزینه بر است. آنها اگر بتوانند هزینه سلطه بر ملتها را پایین نگه دارند، این کار را میکنند. دقیقاً به همین خاطر است که قدرتهای استعماری تلاش میکنند دیکتاتورها بر ملتها حکومت کنند.
چون دیکتاتورها و حاکمان مستبد هزینه سلطه جهانی را به شدت پایین میآورند. رژیمهای دیکتاتوری در کشورهای پیرامون سرسپردهترین نوع حاکمیتها به قدرتهای سلطه گر هستند. به همین خاطر، رژیمهای دیکتاتوری سودمندترین نوع حکمرانی برای نظام سلطه جهانی است. بیجهت نبود که رئیس جمهور امریکا از اینگونه حکومتها به «گاو شیرده» یاد کرده است. به خلاف حکومتهای مردم سالار که هزینه سلطهگریهای استعمار را بالا میبرد. بنابر این، پیچیدهتر شدن توطئه دشمن از روی خواست قلبی او نیست بلکه این امر تحمیلی بر او است. آنها با روی کار آوردن دیکتاتورها میکوشند مجبور به پیچیدهتر شدن کار علیه دولت- ملتهای مستقل نشوند.
اکنون میتوان این پرسش را طرح کرد که چه عامل یا عواملی باعث شده است که دشمنی استکبار جهانی علیه جامعه انقلابی ایران روزبهروز پیچیدهتر شود تا جایی که امروز شاهد جنگ ترکیبی با نظام سلطه شدهایم؟
به نظر میرسد که اصلیترین عامل تحمیل پیچیدگی توطئهگری امریکا خود انقلاب اسلامی است. از پیچیدهتر شدن انقلاب اسلامی است که استکبار جهانی مجبور به صرف هزینههای هنگفت چندین تریلیون دلاری و صرف هزاران ساعت تلاش پیچیده شده است. اگر پدیده انقلاب اسلامی و عقیده اسلام سیاسی، امر بسیط و سادهای بود نظام سلطه خیلی پیشتر بر آن فائق آمده بود و هیچ نشانی از آن باقی نمانده بود.
برخلاف نظر جماعت روشنفکری، غنای تئوریک انقلاب اسلامی است که نظام سلطه جهانی را به ستوه آورده است و آنها را به پیچیدهتر کردن توطئههایشان وادار کرده است. هر روز که از عمر درخت تنومند انقلاب اسلامی میگذرد، اندیشمندان جهان بیشتر به مطالعه و فهم چرایی پایداری و مانایی انقلاب و نظام اسلامی فراخوانده میشوند.
بدون شک، این پیچیدهتر شدن کار برای دشمن ملت پیامد و نشانه خوبی نیست. ابرقدرتی که از هزاران کیلومتر دورتر به اینجا لشکرکشی میکند و برای این کار مجبور به صرف هزینههای سرسامآوری میشود، بزودی از پای درمیآید. بیجهت نیست که آنها در اجرای پروژههای شوم براندازی نظام اسلامی تعجیل دارند و از توطئههایشان، نارَس رونمایی میکنند.
رئیس سازمان سمت
چندی است که ولی فقیه اشاره به پیچیدهتر شدن خصومت ورزیهای دشمن علیه ملت و نظام اسلامی کرده است. نشانههای زیادی برای این مطلب میتوان ذکر کرد. پیچیدگی اغتشاش و آشوبهای خیابانی اخیر و حجم سنگین حمایت و پشتیبانی مادی و رسانهای استکبار جهانی از مهمترین دلایل پیچیده شدن فعالیت دشمن ملت است. آنچنان که بیانیه مشترک سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات بیانگر گوشهای از این پیچیدگی در کار دشمن است.
دلیل دیگر پیچیدهتر شدن توطئه دشمن در همین به راه انداختن جنگ ترکیبی است. بهطوری که برای به راه انداختن چنین جنگی به صرف هزاران ساعت کار برنامهریزی شده و هزینههای هنگفتی نیاز است. چنانکه رئیس جمهور سابق امریکا آشکارا اعتراف کرده بود که امریکا تا کنون هفت تریلیون دلار در منطقه هزینه کرده است ولی به مطلوب خود نرسیده است.
اما نکته مهم و اساسی این است که این پیچیده شدن کار و سنگینتر شدن خصومت ورزی دشمن نتیجه و دستاورد فرایندی است که بر آنان تحمیل شده است و نباید گمان کرد که این امر خواست اختیاری دشمن است، زیرا توطئهگری علیه ملتها و نظامهای سیاسی مستقل برای نظام سلطه جهانی هزینه بر است. آنها اگر بتوانند هزینه سلطه بر ملتها را پایین نگه دارند، این کار را میکنند. دقیقاً به همین خاطر است که قدرتهای استعماری تلاش میکنند دیکتاتورها بر ملتها حکومت کنند.
چون دیکتاتورها و حاکمان مستبد هزینه سلطه جهانی را به شدت پایین میآورند. رژیمهای دیکتاتوری در کشورهای پیرامون سرسپردهترین نوع حاکمیتها به قدرتهای سلطه گر هستند. به همین خاطر، رژیمهای دیکتاتوری سودمندترین نوع حکمرانی برای نظام سلطه جهانی است. بیجهت نبود که رئیس جمهور امریکا از اینگونه حکومتها به «گاو شیرده» یاد کرده است. به خلاف حکومتهای مردم سالار که هزینه سلطهگریهای استعمار را بالا میبرد. بنابر این، پیچیدهتر شدن توطئه دشمن از روی خواست قلبی او نیست بلکه این امر تحمیلی بر او است. آنها با روی کار آوردن دیکتاتورها میکوشند مجبور به پیچیدهتر شدن کار علیه دولت- ملتهای مستقل نشوند.
اکنون میتوان این پرسش را طرح کرد که چه عامل یا عواملی باعث شده است که دشمنی استکبار جهانی علیه جامعه انقلابی ایران روزبهروز پیچیدهتر شود تا جایی که امروز شاهد جنگ ترکیبی با نظام سلطه شدهایم؟
به نظر میرسد که اصلیترین عامل تحمیل پیچیدگی توطئهگری امریکا خود انقلاب اسلامی است. از پیچیدهتر شدن انقلاب اسلامی است که استکبار جهانی مجبور به صرف هزینههای هنگفت چندین تریلیون دلاری و صرف هزاران ساعت تلاش پیچیده شده است. اگر پدیده انقلاب اسلامی و عقیده اسلام سیاسی، امر بسیط و سادهای بود نظام سلطه خیلی پیشتر بر آن فائق آمده بود و هیچ نشانی از آن باقی نمانده بود.
برخلاف نظر جماعت روشنفکری، غنای تئوریک انقلاب اسلامی است که نظام سلطه جهانی را به ستوه آورده است و آنها را به پیچیدهتر کردن توطئههایشان وادار کرده است. هر روز که از عمر درخت تنومند انقلاب اسلامی میگذرد، اندیشمندان جهان بیشتر به مطالعه و فهم چرایی پایداری و مانایی انقلاب و نظام اسلامی فراخوانده میشوند.
بدون شک، این پیچیدهتر شدن کار برای دشمن ملت پیامد و نشانه خوبی نیست. ابرقدرتی که از هزاران کیلومتر دورتر به اینجا لشکرکشی میکند و برای این کار مجبور به صرف هزینههای سرسامآوری میشود، بزودی از پای درمیآید. بیجهت نیست که آنها در اجرای پروژههای شوم براندازی نظام اسلامی تعجیل دارند و از توطئههایشان، نارَس رونمایی میکنند.
عکس نوشت
جوایز عکاسی معماری، فهرست نامزدهای مسابقه امسال را اعلام کرد. در بین عکسهای منتخب، تصویری از چابهار ایران هم به چشم میخورد. این عکس مربوط به دبستان جدگال در سید بار چابهار و اثر استودیو دید است. این عکسها در جشنواره جهانی معماری (WAF) لیسبون در پرتغال از 30 نوامبر تا 2 دسامبر (9 تا 11 آذر) نمایش داده میشود./ فارس
هنرمندان در فضای مجازی
همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی با عناوین جدیدی از کتابهای منتشر شده در بازار نشر، مواجهیم که توجه مخاطبان کتاب و کتابخوانی را به خود جلب کرده است. همچنین جایزه ادبی گلد اسمیت هم که برای اولین بار به دو نویسنده مشترک تعلق گرفت از جمله خبرهای حوزه نشر بود که مورد توجه علاقهمندان به حوزه داستان و رمان قرار گرفت.
کتاب
کتاب «اقیانوس آرام» همزمان با برگزاری مراسم گرامیداشت سیامین هفته کتاب جمهوری اسلامی و سالگرد رحلت علامه محمدحسین طباطبایی، در خانه کتاب و ادبیات ایران رونمایی میشود. به گزارش ایسنا، «اقیانوس آرام» به قلم محمدعلی عباسی اقدم اولین دفتر از مجموعه «قلهها به آسمان نزدیکترند» است که با هدف اشاعه و ترویج سبک زندگی و سیره علمای ربانی از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی چاپ و منتشر شده است.
برای نخستینبار در تاریخ اهدای جایزه ادبی «گلد اسمیت» اثر مشترک دو نویسنده بهعنوان برگزیده نهایی انتخاب شد. به گزارش گاردین، اثر مشترک دو نویسنده که نگارش آن ۱۰ سال زمان برد، بهعنوان اثر برگزیده جایزه ۱۰,۰۰۰ پوندی «گلد اسمیت» معرفی شد. این نخستینبار در تاریخ جایزه ادبی بریتانیایی «گلد اسمیت» است که اثر مشترک دو نویسنده بهعنوان برنده انتخاب میشود.«الی اسمیت» یکی از داوران جایزه «گلد اسمیت»، رمان «دیگو گارسیا» نوشته «ناتاشا سوبرامانین» و «لوک ویلیامز» را که برگزیده امسال است یک «دستاورد شگفتآور» توصیف کرد. امسال برای نخستینبار در سه سال اخیر برگزیده این جایزه ادبی مختص آثار داستانی، در یک مراسم حضوری معرفی شد.
یک نویسنده زن سوئدی جلد جدید مجموعه رمانهای پرفروش «هزاره»را که نخستینبار به قلم «استیگ لارسن» نویسنده و روزنامهنگار فقید نوشته شده بود روانه بازار کرده است. به گزارش ایسنا «کارین اسمیرنوف»(Karin Smirnoff) یک نویسنده سوئدی و نخستین زنی است که مجموعه رمانهای پرفروش «هزاره» اثر «استیگ لارسن» را ادامه داده است. جلد جدید این مجموعه با عنوان «دختری در چنگال عقاب» و به قلم «کارین اسمیرنوف» منتشر شد.
تئاتر
نمایشنامه «پهلوان دختر» به کارگردانی هانا صالحی راد در تالار هنر خوانده شد. به گزارش روابط عمومی تالار هنر، جلسه نمایشنامه خوانی «پهلوان دختر» به نویسندگی و کارگردانی هانا صالحی راد روز جمعه ۲۰ آبان ساعت ۱۵ در تالار هنر برگزار شد.داوود معینی کیا، هادی شبانی، زینب عباسی، المیرا تیموریان، عاطفه ترابی، ستوده بلوکات، امیرحسین جعفرپور، نگین سوهانی از جمله نقشخوانان این اجرا بودند. این اثر با نگاهی به داستانهای شاهنامه قصه ماه گل، دختر نوجوانی را روایت میکند که درگیر بیماری مادرش است. او یک شب پس از خواندن داستانهای شاهنامه در رؤیایش گُردآفرید، دختر پهلوان و جنگجوی ایران را میبیند. گردآفرید به او میگوید داروی مادرش در بذر درخت شفا کنار چشمه صفاست که دیو هفتسر آن را مصادره کرده و بذر را زیر سرش گذاشته و ماهگل برای به دست آوردنش باید از هفت خان سخت بگذرد، در صورت پشت سرگذاشتن هر خان یکی از سرهای دیو از بین میرود و به قدرت ماه گل افزوده میشود.
موسیقی
آلبوم «هَرار» با تنظیم موسیقی احسان جوکار و خوانندگی علی انصاری در ژانر موسیقی ایرانی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
سینمای جهان
سیامین دوره جشنواره فیلم کمرایمیج که از ۱۲ تا ۱۹ نوامبر (۲۱ تا ۲۸ آبان) در تورون لهستان برگزار میشود، یکی از بالاترین افتخارهای خود را به یرژی اسکولیموفسکی نویسنده و کارگردان لهستانی اهدا میکند.به گزارش مهر، این کارگردان که جایزه فیلم مارشال را دریافت میکند از چهرههای کهنهکار سینمای لهستان است و امسال با فیلم «ایاو» در جشنواره کن درخشید و جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره را دریافت کرد.داستان این فیلم درباره الاغی است که توسط فعالان حقوق حیوانات از صاحب سیرکی که دوستش دارد ربوده شده و تمام رفتارهای خوب و بد انسانها را تحمل میکند. این فیلم که از زاویه دید یک الاغ روایت شده داستان امیدها و رؤیاهای مردم را تصویر میکند، در جشنواره کن انرژی فیلمی جوان را به نمایش گذاشت که یک استاد ۸۴ ساله سینمای اروپا خالق آن بود.
در آستانه تولد ۸۰ سالگی مارتین اسکورسیزی، چند فیلمساز مطرح نسبت به این سینماگر کهنهکار ادای احترام کردند. به گزارش ایسنا، «مارتین اسکورسیزی» از تأثیرگذارترین سینماگران معاصر چند روز دیگر در تاریخ ۱۷ نوامبر ۸۰ ساله میشود و به همین بهانه چند تن از همکاران همرده او چون «وودی آلن» و «فرانسیس فور کاپولا» و همچنین چند سینماگر جوانتر، به اظهارنظر درباره او پرداختهاند.
لوکاسفیلم و استودیو جیبلی در یک مشارکت خلاقانه، انیمیشنی کوتاه با دو شخصیت از «جنگ ستارگان» و انیمه معروف «شهر اشباح» ساختند. به گزارش ایسنا به نقل از ورایتی، این انیمیشن کوتاه که با دست طراحی شده «ذن: گروگو و داست بانیز» نام دارد و قرار است از ۱۲ نوامبر در سامانه نمایش آنلاین دیزنی پلاس اکران شود و شخصیت «گروگو» از داستانهای «جنگ ستارگان» خرگوشهای خاکستری از نیمه «شهر اشباح» شاهکار برنده اسکار ساخته «هایائو میازاکی» را در کنار هم قرار میدهد.
کتاب «اقیانوس آرام» همزمان با برگزاری مراسم گرامیداشت سیامین هفته کتاب جمهوری اسلامی و سالگرد رحلت علامه محمدحسین طباطبایی، در خانه کتاب و ادبیات ایران رونمایی میشود. به گزارش ایسنا، «اقیانوس آرام» به قلم محمدعلی عباسی اقدم اولین دفتر از مجموعه «قلهها به آسمان نزدیکترند» است که با هدف اشاعه و ترویج سبک زندگی و سیره علمای ربانی از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی چاپ و منتشر شده است.
برای نخستینبار در تاریخ اهدای جایزه ادبی «گلد اسمیت» اثر مشترک دو نویسنده بهعنوان برگزیده نهایی انتخاب شد. به گزارش گاردین، اثر مشترک دو نویسنده که نگارش آن ۱۰ سال زمان برد، بهعنوان اثر برگزیده جایزه ۱۰,۰۰۰ پوندی «گلد اسمیت» معرفی شد. این نخستینبار در تاریخ جایزه ادبی بریتانیایی «گلد اسمیت» است که اثر مشترک دو نویسنده بهعنوان برنده انتخاب میشود.«الی اسمیت» یکی از داوران جایزه «گلد اسمیت»، رمان «دیگو گارسیا» نوشته «ناتاشا سوبرامانین» و «لوک ویلیامز» را که برگزیده امسال است یک «دستاورد شگفتآور» توصیف کرد. امسال برای نخستینبار در سه سال اخیر برگزیده این جایزه ادبی مختص آثار داستانی، در یک مراسم حضوری معرفی شد.
یک نویسنده زن سوئدی جلد جدید مجموعه رمانهای پرفروش «هزاره»را که نخستینبار به قلم «استیگ لارسن» نویسنده و روزنامهنگار فقید نوشته شده بود روانه بازار کرده است. به گزارش ایسنا «کارین اسمیرنوف»(Karin Smirnoff) یک نویسنده سوئدی و نخستین زنی است که مجموعه رمانهای پرفروش «هزاره» اثر «استیگ لارسن» را ادامه داده است. جلد جدید این مجموعه با عنوان «دختری در چنگال عقاب» و به قلم «کارین اسمیرنوف» منتشر شد.
تئاتر
نمایشنامه «پهلوان دختر» به کارگردانی هانا صالحی راد در تالار هنر خوانده شد. به گزارش روابط عمومی تالار هنر، جلسه نمایشنامه خوانی «پهلوان دختر» به نویسندگی و کارگردانی هانا صالحی راد روز جمعه ۲۰ آبان ساعت ۱۵ در تالار هنر برگزار شد.داوود معینی کیا، هادی شبانی، زینب عباسی، المیرا تیموریان، عاطفه ترابی، ستوده بلوکات، امیرحسین جعفرپور، نگین سوهانی از جمله نقشخوانان این اجرا بودند. این اثر با نگاهی به داستانهای شاهنامه قصه ماه گل، دختر نوجوانی را روایت میکند که درگیر بیماری مادرش است. او یک شب پس از خواندن داستانهای شاهنامه در رؤیایش گُردآفرید، دختر پهلوان و جنگجوی ایران را میبیند. گردآفرید به او میگوید داروی مادرش در بذر درخت شفا کنار چشمه صفاست که دیو هفتسر آن را مصادره کرده و بذر را زیر سرش گذاشته و ماهگل برای به دست آوردنش باید از هفت خان سخت بگذرد، در صورت پشت سرگذاشتن هر خان یکی از سرهای دیو از بین میرود و به قدرت ماه گل افزوده میشود.
موسیقی
آلبوم «هَرار» با تنظیم موسیقی احسان جوکار و خوانندگی علی انصاری در ژانر موسیقی ایرانی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
سینمای جهان
سیامین دوره جشنواره فیلم کمرایمیج که از ۱۲ تا ۱۹ نوامبر (۲۱ تا ۲۸ آبان) در تورون لهستان برگزار میشود، یکی از بالاترین افتخارهای خود را به یرژی اسکولیموفسکی نویسنده و کارگردان لهستانی اهدا میکند.به گزارش مهر، این کارگردان که جایزه فیلم مارشال را دریافت میکند از چهرههای کهنهکار سینمای لهستان است و امسال با فیلم «ایاو» در جشنواره کن درخشید و جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره را دریافت کرد.داستان این فیلم درباره الاغی است که توسط فعالان حقوق حیوانات از صاحب سیرکی که دوستش دارد ربوده شده و تمام رفتارهای خوب و بد انسانها را تحمل میکند. این فیلم که از زاویه دید یک الاغ روایت شده داستان امیدها و رؤیاهای مردم را تصویر میکند، در جشنواره کن انرژی فیلمی جوان را به نمایش گذاشت که یک استاد ۸۴ ساله سینمای اروپا خالق آن بود.
در آستانه تولد ۸۰ سالگی مارتین اسکورسیزی، چند فیلمساز مطرح نسبت به این سینماگر کهنهکار ادای احترام کردند. به گزارش ایسنا، «مارتین اسکورسیزی» از تأثیرگذارترین سینماگران معاصر چند روز دیگر در تاریخ ۱۷ نوامبر ۸۰ ساله میشود و به همین بهانه چند تن از همکاران همرده او چون «وودی آلن» و «فرانسیس فور کاپولا» و همچنین چند سینماگر جوانتر، به اظهارنظر درباره او پرداختهاند.
لوکاسفیلم و استودیو جیبلی در یک مشارکت خلاقانه، انیمیشنی کوتاه با دو شخصیت از «جنگ ستارگان» و انیمه معروف «شهر اشباح» ساختند. به گزارش ایسنا به نقل از ورایتی، این انیمیشن کوتاه که با دست طراحی شده «ذن: گروگو و داست بانیز» نام دارد و قرار است از ۱۲ نوامبر در سامانه نمایش آنلاین دیزنی پلاس اکران شود و شخصیت «گروگو» از داستانهای «جنگ ستارگان» خرگوشهای خاکستری از نیمه «شهر اشباح» شاهکار برنده اسکار ساخته «هایائو میازاکی» را در کنار هم قرار میدهد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
به سریالسازی به چشم صنعت نگاه نمیکنیم
-
عاشقان خود!
-
ورزش یا سینما؟ مسأله این است
-
درام عاشقانه اجتماعی
-
عامل پیچیدهتر شدن توطئه دشمن ملت چیست؟
-
عکس نوشت
-
هنرمندان در فضای مجازی
اخبارایران آنلاین