بادهای ۱۲۰ روزه منطقه سیستان شدت میگیرد
زاهدان- مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه بادهای ۱۲۰ روزه سیستان از فردا شدت میگیرد، گفت: از صبح روز پنجشنبه تا ظهر یکشنبه وزش باد شدید تا خیلی شدید سبب ایجاد طوفان گردوخاک در زابل، زهک، نیمروز، هامون و هیرمند خواهد شد.
محسن حیدری با بیان اینکه طوفان در این مناطق سبب کاهش دید و کیفیت هوا میشود، افزود: در این مدت، دمای هوای این مناطق 4تا ۶ درجه خنکتر خواهد شد.
وی با اشاره به احتمال خسارت این طوفان به محصولات کشاورزی، تأسیسات و گلخانهها ادامه داد: در برخی ساعات افزایش غبار در مناطق مرکزی و شرق استان نیز پیشبینی میشود.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان توصیه کرد شهروندان از قرار گرفتن در فضای باز و تردد غیرضروری در جادههای شمال استان تا حد امکان اجتناب کنند.
علوفه یارانهدار بین دامداران منطقه سیستان توزیع شد
زاهدان- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به خشکسالیهای شکننده و کمبود علوفه برای دامداران، جهاد کشاورزی امسال برای اولین بار در سطح وسیع اقدام به تهیه علوفه و توزیع بین فعالان این حوزه شده است.
غلامرضا سرگزی اظهارداشت: خشکسالیهای ممتد و عدم آورد رودخانه هیرمند و بهدنبال آن نابودی مراتع سیستان پرورش دام را برای دامداران در این منطقه با مشکلات عدیدهای مواجه کرده است.
وی افزود: تاکنون ٢ هزار و ٣٠٠ تن کاه گندم، یکهزار و ٨٠٠ تن سیلوی ذرت بستهبندی شده و یکهزار تن بیده به منطقه حمل شده و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: برای تأمین علوفه مورد نیاز دامداران، علاوهبر کاه و ذرت سیلو شده، یونجه خشک نیز تهیه و در اختیار دامداران قرار خواهد گرفت. وی افزود: از ابتدای سال گذشته تاکنون ٧٠ هزار تن انواع نهاده دامی یارانه دار شامل جو، ذرت، مخلوط جو و ذرت و کنسانتره بین دامداران شهرستان حوزه سیستان توزیع شده که نسبت به مدت مشابه بیش از دوبرابر رشد داشته است.
سرگزی خاطرنشان کرد: به منظور کمک به دامداران برای مقابله با خشکسالی و تأمین علوفه برای اولین بار مجوز واردات کاه از افغانستان به منطقه سیستان نیز صادر شده است.
آبرسانی سیار به روستاهای خراسان شمالی ۲۵ درصد افزایش یافت
بجنورد- سرپرست شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: با توجه به استمرار خشکسالیها و کاهش نزولات جوی، آبرسانی سیار به روستاهای خراسان شمالی در بهار امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۵درصد افزایش یافته است.
به گزارش ایرنا، رضا نعیمی اظهار داشت: ۷۴ روستا در سال ۹۹ آبرسانی سیار میشدند که از سال گذشته تاکنون شمار این روستاها به ۹۳ روستا افزایش یافته است. وی افزود: پارسال به این روستاها ۱۱ هزار و ۸۹۳ سرویس آب با حجم ۱۵۳هزار و ۲۷۱ متر مکعب توسط ۱۰ تانکر سیار آبرسانی شد و امسال هم آبرسانی به این روستاها با همین میزان ادامه دارد. وی در خصوص وضعیت روستاهای دارای تنش آب در استان گفت: شمار این روستاها که 2سال قبل ۳۱۲ روستا بود با اجرای طرحهای آبرسانی هم اکنون به ۲۳۸ روستا رسیده است که ۲۸ درصد روستاهای کل استان را شامل میشود. روستاهای دارای تنش آبی به روستاهایی اطلاق میشود که فاقد آب پایدار هستند.
وی با بیان اینکه از کل روستاهای دارای تنش آبی استان ۲۱۴ روستا تحت پوشش آبفا هستند، افزود: ۲۴ روستا دارای تنش آبی نیز تحت پوشش این شرکت نیستند و در واقع با اجرای پروژههای آبرسانی شمار روستاهای دارای تنش آبی استان ۲۴ درصد کاهش یافته است.
نعیمی در مورد منابع تأمین آب در سطح استان نیز اظهار داشت: منابع تأمین آب خراسان شمالی شامل ۳۷۶ حلقه چاه، ۱۷۸ دهنه چشمه، ۱۱ رشته قنات، 3واحد تصفیهخانه آب سطحی(سد) است و همچنین مخازن ذخایر آب ما ۸۱۶ مخزن با ظرفیت ۳۰۰ هزار متر مکعب است.
مقاومسازی خانههای روستایی زنجان تا پایان سال
زنجان-مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان، از پایان مقاومسازی منازل روستایی تا پایان سالجاری خبر داد.
رضا خواجهای با اشاره به وضعیت مقاومسازی مسکن روستایی استان زنجان، اظهار کرد: طبق برنامهریزیها، مقاومسازی ۴۵ درصد از منازل روستایی باقیمانده به شرط مشارکت صد درصدی مردم تا پایان امسال به اتمام میرسد.
وی با بیان اینکه در استان زنجان ۱۵۳ روستا داریم که تقریباً روی خط گسل زلزله قرار دارند، تصریح کرد: ۱۸ هزار واحد مسکونی در محدوده خط گسل واقع شده که از این تعداد تا کنون ۸۰۰۰ واحد مقاومسازی شده و برای ۱۰ هزار واحد باقی مانده نیز برنامهریزی شده است، این در حالی است که امسال نیز مقاومسازی ۵۰۰۰ واحد را خواهیم داشت.
این مسئول خاطرنشان کرد: در راستای کاهش آسیبهای ناشی از بلایای طبیعی، روستا جابهجا نمیشود و تلاش بر نوسازی و مقاومسازی آن است.
ایجاد اشتغال برای همه زندانیان زن بوشهر
بوشهر - رئیس کل دادگستری استان بوشهر گفت: برای تمامی ۴۷ زندانی زن استان بوشهر شرایط اشتغال فراهم شده است و در حال حاضر حدود ۵۰۰ مددجو در ۷ کارگاه مستقر در زندانهای استان مشغول فعالیت هستند.
به گزارش میزان ،علی جمادی گفت: استان بوشهر در مجموع ۴۷ زندانی زن دارد که ۳۱ نفر از آنها در زندان حاضر هستند و به ۱۶ نفر با استفاده از ارفاقات قضایی و قانونی مشمول اعطای مرخصی شدهاند که برای تمامی این بانوان زندانی شرایط اشتغال فراهم شده است.
جمادی افزود: همچنین از ابتدای سال جاری تا کنون برای ۸۶ زندانی رأی باز اشتغال ایجاد شده است.
ماجرای برجی که با دور زدن مراجع قانونی قد کشید
خشت کج متروپل
ایران زمین - «متروپل» آبادان، پلاسکوی تهران نبود که پس از نیم قرن بر اثر حادثه آتشسوزی و به دلیل فرسودگی و بارگذاری بیش از ظرفیت اولیه بنا فرو بریزد. متروپل برجی بود که قبل از افتتاح فرو ریخت و از همان نخستین روزهای احداث و زمانی که بنا در مرحله فونداسیون و سپس سفت کاری بود، هشدارهای نهادهای ناظر درباره ایمن نبودن بنا داده شده بود. متروپل اکنون نماد دور زدن قانون در روز روشن و بیتوجهی به آرای کارشناسی و نظرات تخصصی مراجع ذیصلاح قانونی شدهاست. مالک متروپل براساس اعلام نظر دادستانی آبادان و پزشکی قانونی زیر آوار سازههای ناپایداری که خود ساخت جان سپرد اما توانسته بود در مواردی ایستگاهها و نهادهای نظارتی قانونی را در این زمینه دور بزند، به گزارشهای تخصصی بیاعتنا باشد و همه مجوزها را بگیرد و برجی عظیم و 10 طبقه بسازد. اکنون دستگاههای اجرایی و امدادی در خوزستان همه توجه خود را بر آواربرداری و نجات زنده ماندگان احتمالی زیر آوار این برج متمرکز کردهاند اما تأکید شده که با همه متخلفان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
«صادق خلیلیان» استاندار ویژه خوزستان که در محل حادثه حضور داشت در گفتوگوی کوتاهی با «ایران» خاطر نشان کرد: به مردم اطمینان میدهم با مسببان حادثه به شدیدترین شکل ممکن برخورد شود. وی افزود: یکی از علتهای ریزش ساختمان متروپل عدم رعایت استانداردهای لازم در سازه این ساختمان است که در بررسیهای اولیه برخی اشکالاتی در استانداردهای مورد نیاز سازه دیده شده که در این رابطه تاکنون چندین نفر بازداشت شدهاند. وی تصریح کرد: مجوز ساخت این ساختمان قبل از سال ۹۸ برای ۶ طبقه صادر شده که بعداً چند طبقه به آن اضافه شده است.
خلیلیان تأکید کرد: امکانات و تجهیزات امدادی به اندازه کافی از استان خوزستان و استان تهران به آبادان ارسال شده و کمبود تجهیزاتی و امدادی در این رابطه وجود ندارد.
بی توجهی به نظر مهندس ناظر نظام مهندسی
در همین حال «کوروش خواجوی» رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان که حدود چند ماه است سکان نظام مهندسی این استان را در دردست گرفته در گفتوگو با «ایران» تصریح کرد: با بررسیهایی که در این چند ماهه انجام دادهام، باید بگویم فرایند صدور پروانه برای تعداد قابل توجهی از پروژههای عمرانی خوزستان از جمله متروپل که صدور پروانه برای آنها مربوط به قبل از سال 96 است از منظر قانون نظام مهندسی با مشکلاتی روبهرو است.
وی در پاسخ به این انتقاد که با این تفاسیر چرا نظام مهندسی ساختمان خوزستان جلوی این پروژه را نگرفته است، افزود: متأسفانه تا قبل از سال 96 بسیاری از سازندگان استان به بهانههایی مانند هزینههای بالای انتخاب ناظر از نظام مهندسی و شاید عدم تمایل به حضور ناظر نظام مهندسی کار نظارت بر پروژههای خود را به شرکتهای مشاور مهندسی که از سازمان برنامه و بودجه صلاحیت داشتند، میسپردند.
این قضیه در مورد متروپل هم صادق است به گونهای که در مورد پروژه متروپل نیز شرکت مشاور اولیه «ش» ناظر این پروژه بوده است. یک ماه پیش مهندس ناظر پروژه متروپل آبادان اخطاریههایی در مورد وضعیت سازه پروژه به مالک و مراجع مربوطه داد. وی افزود: متأسفانه سازمانهای نظام مهندسی تنها اختیار اعلام وضعیت، هشدار و تذکر از نظر فنی را دارند و ضمانت اجرایی توقف پروژه را ندارند.
وی با تأکید بر اینکه پروژه متروپل دارای پروانه ساختمانی از سوی شهرداری آبادان است، افزود: پس از ماه ها مقاومت مالک این پروژه، نظام مهندسی ساختمان خوزستان توانست به متروپل ورود کند و پس از آن ناظر قانونی نظام مهندسی با اعلام اشکالات فنی سازه خواستار توقف پروژه شده که نامه آن موجود است. وی در پاسخ به این نقد که به نظر میرسد این گزارش سازمان نظام مهندسی به اندازه کافی هشدار دهنده نبوده که بتواند مالک را متقاعد کند که پروژه را بخواباند، تصریح کرد: شخصاً این گزارش را خواندهام و به اعتقاد بنده در این گزارش در حد متعارف هشدارهای لازم داده شده است. وی البته این را هم افزود: نظام مهندسی نیز پس از این هشدار ناظرخود طی یک نامه سه صفحهای همه ایرادات سازهای و فنی این پروژه را به مالک اعلام کرده که این مستندات در نظام مهندسی موجود است. وی فرایند صدور پروانه این دست پروژها را این گونه اعلام کرد: ابتدا باید دستور نقشه از سوی شهرداری صادر شود، سپس این دستور نقشه باید برای طراحی به یک شرکت عضو نظام مهندسی داده شود و بعد از آن این نقشهها از سوی نظام مهندسی تأیید و سپس برای صدور پروانه برود که این مراحل درشروع کار متروپل رعایت نشده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان حادثه متروپل را حادثه خیلی تلخ و ناگواری خواند و گفت: متأسفانه در حال حاضر تنها میتوانیم در امداد و نجات یاریرسان باشیم و بهتر است پاسخ به این پرسش را که چه کسی مقصر است، به ارائه مستندات از سوی دستگاه ذیربط و بررسی کارشناسی آنها بسپاریم ولی امیدوارم این تلنگری برای مجموعه دستگاههای اجرایی و مهندسی خوزستان باشد که از این پس به طور جدی به این مباحث ورود کنند و سازندگان همه به این نتیجه برسند که باید هشدارهای نظام مهندسی را جدی بگیرند. وی خاطرنشان کرد: بررسیهای اولیه نشان میدهد این پروژه هم در طراحی و هم اجرای سازه با مشکلات اساسی روبهرو بودهاست.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۵ هزار تذکر فنی جدی به شهرداریهای خوزستان اعلام شده است که این آمار یعنی ۵ هزار ساختمان. البته قسمت عمدهای از این تذکرات منجر به توقف پروژه میشود و در اکثر موارد شهرداریها در این زمینه اقدام میکنند اما موارد استثنایی نیز وجود دارد که حتی وقتی شهرداری هم درخصوص توقف پروژه اقدام میکند، مالک در اطراف پروژه حصار میکشد و به صورت نامحسوس به کار خود ادامه میدهد که آمار دقیقی از این بخش نداریم.
بی توجهی به هشدارها و اخطاریههای قانونی
از روز دوشنبه که خبر فرو ریختن برج 10 طبقه متروپل منتشر شد، تصاویر و ویدیوهایی در فضای مجازی بازنشر شد که پیشبینی کرده بودند این ساختمان به دلیل عدم رعایت اصول کیفی و پایداری بنا به قتلگاه شهروندان آبادانی بدل شود. طبق برخی گزارشها، سازه اصلی متروپل به قدری سست بود که ستون اصلی و حمال مجتمعها نشست کرده و شکم داده بود.
اعتراضـــات بــه ســاخت این بنای ناایمن، باعث شد که بهمن سال گذشته، کارشناسان نظام مهندسی آبادان از این بنا بازدید و «درخصوص ایرادات موجود، موارد و مشکلات یافت شده را صورتجلسه نمودند.» سایت نظام مهندسی آبادان همچنین اعلام کرده که در این بازدید، «حسین عبدالباقی مالک و سرمایهگذار این پروژه بر آمادگی گروه اجرایی این پروژه درخصوص رفع مشکلات یا ایرادات ابلاغ شده از جانب سازمان نظام مهندسی تأکید نمود.» از سوی دیگر نامهای از سوی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان خطاب به شهردار آبادان منتشر شده که تاریخ ارسال این نامه 30 مهرماه 1396 است و در آن خواستار جلوگیری از روند اجرای پروژه «متروپل» به دلیل عدم رعایت اصول کیفی و استاندارد شده است. همچنین در گزارش دیگری عنوان شده سال 1398 پروندهای تحت عنوان تخلفات گروه ساختمان سازی عبدالباقی تشکیل و جهت رسیدگی به دادگستری آبادان تحویل داده شد.
در این پرونده به تخلفات فنی و سازهای او در پروژه متروپل اشاره شده بود. دراین گزارش از نظریه کارشناسان رسمی دادگستری و کارشناسان شهرسازی شهرداری آبادان استفاده شده بود که شامل عدم دریافت تأییدیه نظام مهندسی، عدم دریافت نظریه مهندس ناظر و عدم رعایت اصول ایمنی و شهرسازی بوده است. با این حال با حمایت و تأیید شهرداری وقت، رأی اولیه در دادگستری آبادان منجر به تبرئه مجریان پروژه متروپل و عبدالباقی شد. با اعتراض مرجع گزارش به رأی، پرونده به شعبه تجدید نظر دادگستری خوزستان ارجاع شد اما باز هم حکم قضایی به نفع عبدالباقی صادر شد.
شورای فنی استان خوزستان در حال بررسی ابعاد حادثه متروپل
«محمد خانچی» معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان در گفتوگو با «ایران» از بررسی ابعاد این حادثه در شورای فنی استانداری خبر داد و افزود: بزودی گزارش فنی علت ریزش این ساختمان اعلام خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اولویت ما تکمیل آواربرداری و نجات کسانی است که احتمالاً هنوز زیر آوار هستند و پس از آن با بررسی کارشناسی و فنی علل این حادثه، مقصرین به مردم معرفی و مجازات خواهند شد. وی تأکید کرد: با حضور وزیر کشور، معاون اقتصادی رئیس جمهور و استاندار خوزستان در محل حادثه و تأکید آنها برای تسریع در امداد و نجات، همه دستگاههای امداد و نجات استان پای کار آمدهاند و میتوان گفت بیشتر این نیروها سهشنبه شب با هدف امدادرسانی احتمالی به کسانی که در زیر آوار محبوس شدهاند مشغول آواربرداری بودند. وی تأکید کرد: خوشبختانه نیرو و تجهیزات در محل حادثه به اندازه کافی وجود دارد ولی تنگی معابر محل حادثه و ازدحام مردم سرعت عملیات امداد و نجات را کاهش داده است، لذا از مردم میخواهیم از حضور در اطراف این محل خودداری کنند.
نیم نگاه
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان: برای صدور پروانه ساخت یک پروژه ابتدا باید دستور نقشه از سوی شهرداری صادر شود، سپس این دستور نقشه باید برای طراحی به یک شرکت عضو نظام مهندسی داده شود و بعد از آن این نقشهها از سوی نظام مهندسی تأیید و سپس برای صدور پروانه برود که این مراحل درشروع کار متروپل رعایت نشده است یک ماه پیش مهندس ناظر پروژه متروپل آبادان اخطاریههایی در مورد وضعیت سازه پروژه به مالک و مراجع مربوط داد.
با تلاش تیمهای کارشناسی برای رفع مسدودی قنات قنبرآباد بم
آب به پرآبترین قنات جهان برمیگردد
حمیرا حیدریان
خبرنگار
در پی مسدود شدن قنات قنبرآباد بم که به پرآبترین قنات ایران و جهان شهرت دارد، فرماندار این شهر از رفع این مسدودی تا دو روز آینده خبر داد.
هادی شهسوارپور در گفتوگو با «ایران» ضمن اعلام این خبر و با انتقاد از بزرگنمایی و خبر کذب خشک شدن این قنات گفت: مدت یک هفته است که این قنات به علت لایروبیهایی که باید انجام میشده (و انجام نگرفته) مسدود شده است، اگرچه پروژه عمرانی که در نزدیک این قنات در حال انجام است بیتأثیر نبوده، اما مسدود شدن این قنات در قسمتی که عملیات عمرانی برای این طرح انجام میشده، نبوده است.
وی با بیان اینکه این سومین بار است که این قنات دچار مسدودی میشود، افزود: در سالهای 92 و 95 و هماکنون بهدلیل جاری شدن سیل و پیش از آن زلزله و حالا لایروبی نشدن شاهد مسدود شدن این قنات پر آب هستیم که به علت رسوبی بودن نوع خاک این اتفاقات رخ میدهد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون فصل آبدهی باغهای کشاورزان است اظهار داشت: مدت یک هفته است که این قنات مسدود شده و با استقرار 7 اکیپ از کارشناسان و مهندسان فن در حال بازگشایی مسیر این قنات هستیم تا هرچه زودتر با جاری شدن آب کشاورزان و باغداران قادر به آبیاری اراضی خود شوند.
وی با تأکید بر اینکه کارشناسان در پی علت اصلی وقطعی این اتفاق هستند خاطرنشان کرد به محض اعلام کارشناسی نتیجه منتشر خواهد شد. مدیر پایگاه جهانی قنوات بم نیز در این خصوص گفت: قنات قنبرآباد شیخی در مسیر تردد خودروهای سنگین قرار دارد و همچنین بهدلیل سیلاب سال ۹۵ نیز این قنات آسیب دیده بود. منیره ستارزاده افزود: با توجه به اینکه در فصل اردیبهشت دبی قناتها بیشتر میشود و قناتها از آبدهی بالاتری برخوردار هستند کوچکترین اخلال و لرزش باعث ایجاد موج در قنات میشود.
به گفته وی مسیر قنات در شیب قرار دارد و حجم زیاد آب باعث شده تا دیوارههای قنات از داخل تخریب شوند.بهتر است در مسیر قناتهایی که در محور ترانزیتی کرمان -بم و برعکس قرار دارند تابلوهای هشداردهنده برای آگاهی رانندگان به منظور کاهش سرعت نصب شود.
وی ادامه داد: پیمانکاری که در این مسیر برای احداث بوستان فعالیت داشته است حدود چهار متر در بین دو طرف جاده را خاکریزی و تسطیح کرده و فشار و لرزش ایجاد شده به قنات آسیب زده است.
به گفته این مسئول، میله چاهها کار هواکش قنوات را برعهده دارند و اگر بسته شوند قنات خفه میشود و ریزش میکند؛ همچنین پیمانکار بدون اطلاع و آگاهی به طور تصادفی یکی از میله چاهها را پر کرده است.
اطراف میله چاههای دیگری که در مسیر فعالیت عمرانی وجود داشته خاک ریخته شده و از آنجا که سطح آن پایین است، هر لرزشی باعث میشود خاکها پایین بریزد.
بنابراین گزارش، شهرستان بم با داشتن پرآبترین قناتهای ایران، از جمله مهمترین مراکز تاریخی در سازههای آبی جهان است. قنات در طول قرون و اعصار متمادی تأمینکننده حیات مردم بوده و حفظ قنات، حفظ محیطزیست و بخشی از تاریخ و تمدن این تاریخ کهن است. در سطح شهرستان بم بیش از ۳۰۰ قنات فعال و غیرفعال و در محدوده حریم ثبت جهانی نیز بیش از ۴۹ قنات فعال وجود دارد که قنات قنبرآباد شیخی با دبی ۳۶۰ لیتر بر ثانیه پرآبترین قنات بم است که تأمین آب برای یکهزار کشاورز را فراهم میکند و ۴۰۰ هکتار از باغهای شهرستان بم از همین قنات آبیاری میشوند.