مدیرکل نام نویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمیناجتماعی در گفتوگو با «ایران» از چالشهای بیمههای خاص میگوید
کمبود اعتبار 17 هزار میلیارد تومانی در بیمه مشاغل خاص
محدثه جعفری
خبرنگار
اشتغال جزو مهمترین دغدغههای افراد جامعه از ورود به بازار کار تا رسیدن به سن بازنشستگی است و در این میان بیمه نقش مهم و اساسی را برای افراد و خانوادههایشان ایفا میکند، چه از لحاظ بعد درمان و چه خدمات و تسهیلات دیگری که با دریافت بیمه مشمول بیمه شدگان میشود، اما در این میان افرادی که در دسته مشاغل آزاد قرار دارند و کارفرمای مشخصی برای واریز حق بیمه کارفرمایی ندارند در پرداخت هزینه بیمه دچار مشکل میشوند. دولت برای برخی از گروههای شغلی همچون رانندگان، کارگران ساختمانی، خادمان مساجد، زنبورداران و... شرایطی را فراهم ساخته است تا بخشی از سهم بیمهشان از سوی منابع دولتی تأمین شود. به همین منظور برای آگاهی بیشتر در مورد بیمه مشاغل خاص به سراغ یکی از مدیران سازمان تأمیناجتماعی رفتیم. محمد محمدی مدیرکل نام نویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمیناجتماعی در گفتوگو با «ایران» در خصوص بیمههای خاص سازمان تأمیناجتماعی و بیمه زنان خانهدار به سؤالات «ایران» پاسخ میدهد.
منابع دولت برای پرداخت سهم بیمه کارفرمایان به چه صورت تأمین میشود؟
طبق ماده 7 قانون هدفمندسازی یارانهها در بخش پرداخت بیمههای رانندگان درون شهری و برون شهری، دولت مجاز است بخشی از منابع حاصل از هدفمندسازی یارنهها را به امر درمان، پرداخت یارانههای مستقیم و پوشش بیمهای افراد تخصیص دهد. با اجرایی شدن این قانون بخشی از گروهها با پرداخت سهم خود از بخشی از حق بیمه سهم منابع حاصل از هدفمندی یارانهها برخوردار خواهند شد.
از جمله گروههایی که مشمول این قانون شدهاند رانندگان هستند. بخشی از رانندگان درون و برون شهری از سال 86 تا 89 با پرداخت 18 درصد از حق بیمه سهم خود از 10 درصد سهم دولت برخوردار بودند که با اجرای قانون هدفمندسازی یارانهها مقرر شد کلیه رانندگان اعم از افرادی که در گذشته تحت پوشش سازمان بودند یا افراد که بعداً به خانواده تأمیناجتماعی اضافه شدند با پرداخت 5/13 درصد از حق بیمه سهم خود از 5/13 درصد سهم یارانهها برخوردار شوند.
سازمان هدفمندی یارانه تاکنون برای بیمههای خاص چه میزان اعتبار به تأمیناجتماعی پرداخت کرده است؟
سازمان هدفمندسازی یارانهها با توجه به عملکرد ماهانه تأمیناجتماعی باید مبالغی را به حساب این سازمان واریز میکرد. از زمان اجرایی شدن این قانون یعنی 1389 تا 1393 مشکل خاصی در پرداختیها نداشتیم اما از سال 93 تا 97 با وجود اینکه ما خدماتمان را به تحت پوششیها ادامه دادیم در قوانین بودجه اعتباری برای آن دیده نشد. در سالهای 98 و 99 اعتباراتی را به آن اختصاص دادند اما به حساب سازمان واریز نشد. در 1400 و 1401 هم در قوانین بودجه اعتبار آن دیده شده است اما رقمی که برای آن در نظر گرفتهاند کفاف هزینهها را نمیدهد.
پیش بینی سازمان برای اعتبارات مورد نیاز بخش بیمههای خاص چقدر بوده است و چند درصد حق بیمه از طریق سازمان هدفمندی یارانهها پرداخت میشود؟
برای پرداخت بیمه گروههای خاص 20 هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است و این در حالی است که در قانون بودجه فقط سه هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است. در بحث گروههای خاص، بیشترین آمار متعلق به رانندگان است و سایر گروهها شامل خادمان مساجد، زنبورداران، زنان سرپرست خانوار، مربیان مهدهای کودک، کارکنان مراکز توانبخشی و... هستند که با پرداخت 17 درصد از سهم خود از 10 درصد از سهم یارانهها برخوردار میشوند، البته به غیر از رانندگان که 50 درصد از حق بیمه را خودشان پرداخت میکنند و مابقی از سهم هدفمندی یارانهها پرداخت میشود اما مابقی گروهها با پرداخت 17 درصد از حق بیمه سهم خود از 10 درصد سهم منابع حاصل از هدفمندسازی یارانهها برخوردار میشوند.
چند نفر مشمول استفاده از ماده 7 قانون هدفمندسازی یارانهها شدهاند و چطور شناسایی میشوند؟
تاکنون چیزی حدود یک میلیون و 260 هزار نفر مشمول ماده 7 قانون هدفمندسازی یارانهها شدهاند. در بخش بیمه رانندگان، افرادی هستند که هنوز مشمول استفاده از این حق نشدند. به همین منظور در اسفند ماه سال گذشته بخشنامهای به دستور مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی برای ورود این رانندگان به چرخه بیمه صادر شد. بر اساس این بخشنامه سازمان شهرداریها و دهیاریها و همچنین سازمان حملونقل جادهای باید پایشی در افراد بیمه شده داشته باشند تا دریابند چه تعداد از این افراد در شغل محل اعلام شده یعنی رانندگی هنوز مشغول فعالیت هستند. در صورت اثبات اینکه این افراد در آن شغل حضور ندارند از طریق ارسال پیامک به شخص بیمه شده اعلام میشود که دیگر مشمول بیمه مشاغل خاص نیستند و باید از طرق دیگری بیمه خود را پرداخت نمایند. طبق آخرین آمار 358 هزار راننده درون شهری که جزو حملونقل عمومی هستند تحت پوشش سازمان تأمیناجتماعی قرار دارند و بعد از اعلام پایش از سوی سازمانهای مذکور بیمه تأمیناجتماعی افراد غیر راننده را حذف و افراد دیگری را که در شغل رانندگی فعالیت دارند جایگزین خواهد کرد.
بعد از اجرایی شدن این پایش چند نفر حذف شده و آیا رانندگان جدید جایگزین شدند؟
از اسفندماه برنامه پایش افراد بیمه شده عملیاتی شد و نزدیک به 7 هزار نفر از افرادی که به اسم راننده از مزایای این بیمه استفاده میکردند حذف شدند و 7 هزار راننده جدید را جایگزین کردیم، اما هنوز رانندگان بیشتری هستند که مستحق استفاده از این بیمهاند به همین منظور پیش نویس تفاهمنامهای را به سازمان برنامه و بودجه فرستادیم و اعلام کردیم افراد جدیدی را که واقعاً راننده هستند و در امر خدمترسانی به مردم اشتغال دارند وارد چرخه بیمه کنیم تا بتوانند مشمول قانون ماده 7 سازمان هدفمندسازی یارانهها شوند.
از دیرباز تاکنون کارگران ساختمانی همواره با دغدغه بیمه برای خود و خانواده هایشان همراه بودند. برای کارگرانی که بهصورت فصلی اشتغال دارند و در فصولی همچون زمستان بیکاری گریبانشان را میگیرد، پرداخت بیمه بهصورت آزاد دشوار و ناممکن است چرا که هزینه سنگینی را باید پرداخت کنند که با دستمزدهای دریافتی و دخل و خرجشان همخوانی ندارد. در مورد شرایط پرداخت بیمه به کارگران ساختمانی هم توضیحاتی میفرمایید.
قانونگذار در قانون بیمههای اجتماعی کارگران ساختمانی تکلیف سازمان تأمیناجتماعی و سازمانهای دیگر در بخش آموزش و بیمه این شهروندان را مشخص کرده است. بر همین اساس سازمان فنی و حرفهای موظف به جذب برای آموزش و ارائه کارت مهارت به کارگران ساختمانی است. سازمان تأمیناجتماعی هم باید متناسب با اصول حق بیمه سهم کارفرمایی افراد را تحت پوشش خود قرار دهد. در ماده یک قانون مشخص شده تا زمانی که منابع مربوط به حق بیمه کارفرمایی تأمین نشده است کارگران ساختمانی کماکان مشمول قانون سال 1352 هستند به این معنا که اگر حادثهای برای این افراد در حین کار رخ دهد سازمان تأمیناجتماعی مکلف است تعهدات قانونی را برای آنها و بازماندگانشان انجام دهد.
نرخ حق بیمه پرداختی کارگران ساختمانی به چه صورت است؟ آیا تفاوتی با دیگر گروهها در دریافت تسهیلات از سازمان تأمیناجتماعی دارد؟
نرخ حق بیمه این سازمان برای همه گروهها نرخی ثابت است و سهم بیمه برای کارگران ساختمانی هم 30 درصد است به این معنا که 7 درصد سهم بیمه شده 20 درصد سهم کارفرمایی و 3 درصد سهم دولت است. بر اساس قانون، سهم بیمه کارفرمایی کارگران ساختمانی از محل15 درصدی مجموعه عوارض صدور پروانههای ساختمانی است که باید تأمین شود، یعنی اگر فردی بخواهد ساخت وسازی را انجام دهد و نیاز به صدور پروانه باشد باید مبلغی را برای هزینه صدور در مجموعه عوارض پروانه ساخت به شهرداری پرداخت کند و 15 درصد آن مربوط به حق بیمه سهم کارفرمایی است.
متأسفانه از سال 1393 تا امروز که این قانون اجرایی شده است بهدلیل عدم ثبات قانون 20 درصد حق بیمه کارفرمایی سازمان تأمیناجتماعی تأمین نشده است. این خلل سبب شده است بخش عمده کارگران ساختمانی که واجد شرایط دریافت بیمه هستند نتوانند به این شکل و در قالب تعهدات بلند مدت از تسهیلات تأمیناجتماعی برخوردار شوند. از سال93 تا دی ماه سالجاری با توجه به عدم تأمین اعتبار این بخش، سازمان تأمیناجتماعی چیزی حدود 15 هزار و 200 میلیارد تومان کسری منابع سهم کارفرمایی کارگران ساختمانی دارد که محل تأمین اعتبار مربوطه مشخص نبود و به همین دلیل اصلاح ماده ۵ قانون کارگران ساختمانی در دستور کار قرار گرفت تا از این طریق بتوان تمام بیمهشدگان را تحت پوشش قرار داد.
چه تعداد از کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه تأمیناجتماعی هستند و ملاک سازمان برای تشخیص این افراد چیست؟
در حال حاضر بیش از 800 هزار نفر کارگر ساختمانی از تعهدات کوتاه مدت و بلند مدت این سازمان برخوردار هستند. کارگران ساختمانی در دریافت تعهدات هیچ فرقی با سایر بیمه شدگان به غیر از دریافت بیمه بیکاری ندارند. این افراد ماهانه با پرداخت 7 درصد سهم بیمه از تعهدات سازمان استفاده میکنند و تنها ملاک برای بهرهمندی از این تسهیلات، داشتن کارت مهارت فنی و اشتغال در بخش کار ساختمانی است. امیدواریم با اصلاح قانون و تأیید شورای نگهبان و تأمین منابع مالی در بخش حق بیمه سهم کارفرمایی بتوانیم کلیه کارگران ساختمانی را تحت پوشش بیمه درآوریم.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی در گفتوگو با «ایران» از رضایت ۴۴ درصدی کاربران طرح 3070 میگوید
دریافت ۳۰ خدمت از تأمین اجتماعی بدون مراجعه حضوری
نفس داودی
خبرنگار
از دیرباز تاکنون مراجعه به سازمانهای خدمات دهنده به مردم همواره با مشکلات متعددی همراه بوده است، از تعداد دفعات برای دریافت کوچکترین خدمت گرفته تا حضور در صفهای طولانی و خسته کننده سبب میشد مردم بارها و بارها به سازمانها مراجعه کنند و امان از روزی که یک کارمند مرخصی میگرفت و کار مردم به علت نبود او برای یک امضا بر زمین میماند. افراد در گرما و سرما باید دست خالی به خانه باز میگشتند. گلایه و نارضایتی بسیاری از شهروندان در خصوص عدم دریافت بموقع خدمات ذهنیت ایجاد سامانه برخط را در ذهن مسئولان کلید زد تا افراد بدون مراجعه حضوری و حتی در منزل برخی از خدمات مورد نیازشان را دریافت نمایند.
سازمان تأمین اجتماعی به علت محوریت خدماتدهی که دارد با ایجاد سامانهای، ۳۰ خدمتش را بهصورت غیرحضوری فعال کرد.
اصل عمل خدمت به مردم در کمترین زمان و با کمترین تردد است اما سؤالی که ایجاد میشود آن است که آیا این سامانه برای همه مردم بویژه افراد دارای معلولیت مناسبسازی شده است؟ برای آگاهی بیشتر در مورد طرح 3070 با سید عبدالله حسینیان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی به گفتوگو پرداختیم؛
به طور کلی قبل از اجرای طرح 3070 مراجعات چقدر به سازمان صورت میگرفت و چالشهای پیش روی سازمان در مراجعات حضوری و برخورد با ارباب رجوع چه بود؟
در سازمان تأمین اجتماعی طرح خدمات غیرحضوری با هدف کاهش مراجعات حضوری مخاطبان سازمان به واحدهای اجرایی از سال ۱۳۹۹ شکل گرفت تا بتواند با ارائه سی خدمت بهصورت غیرحضوری هفتاد میلیون بار مراجعه حضوری ذینفعان سازمان به واحدهای اجرایی را کاهش دهد اما قبل از راهاندازی طرح 3070 تمامی ارائه خدمت به ذینفعان سازمان با ساز و کار سنتی همراه بود و براساس درخواست متقاضی و با تشکیل صفهای طولانی خدمات به ارباب رجوعهای سازمان ارائه میشد. با راهاندازی طرح 3070 و ارائه خدمت بهصورت غیرحضوری موانع ارائه خدمت همچون تنظیم فرم تقاضای الصاق رونوشت مستندات کنترل مدارک توسط متصدی ارائه خدمت و اخذ دستور ثبت دفتر و... برچیده شده است.
ضمناً تعدادی از خدمات ارائه شده در طرح 3070 بدون تقاضای متقاضی و صرفاً براساس یک رویداد و بهصورت سیستمی انجام میشود. بهعنوان مثال در پرداخت هدیه ازدواج به بیمهشده اصلی فرایند ارائه خدمت به ذینفع حائز شرایط بهصورت هوشمند و سیستمی بدون ثبت درخواست متقاضی اتفاق میافتد و این مهم ضمن حذف تمامی فرایندهای سنتی با واکشی اطلاعات از سازمان ثبت احوال و بررسی حائز شرایط بودن ذینفع محاسبات مرتبط بهصورت سیستمی انجام و مبلغ هدیه ازدواج به حساب بیمهشده اصلی واریز میگردد.
آیا در آینده بخشهای دیگری هم به بخش غیرحضوری سازمان اضافه میشود تا افراد خدمات را راحتتر دریافت کنند؟
بله. تعدادی از خدمات ارائه شده به ذینفعان سازمان میتواند با حذف فرایند سنتی همراه باشد و در صورتی که ذینفع سازمان حائز شرایط دریافت آن خدمت باشد فرایند اجرایی بهصورت غیرحضوری و سیستمی صورت میپذیرد. بهعنوان مثال حذف درخواست متقاضی و اعمال سوابق ناشی از سربازی بیمه شدگان که قبل از اعزام به نظام وظیفه بیمه پرداز اجباری بوده است.
طبق صحبت با چندتن از کاربران این سامانه دریافتیم گاهی اختلالات ناخواسته در سیستم سبب میشود افراد نهایتاً برای دریافت خدمت مجبور شوند بهصورت حضوری به ادارات مراجعه نمایند، آیا راه ارتباطی برای گزارش این اختلالات در سامانه وجود دارد؟
با توجه به رصد انجام شده توسط این مرکز مشکلات سامانه خدمات غیرحضوری 3070 روند کاهشی دارد و توسعه و بهبود سرویسها در دستور کار این مرکز قرار دارد. بدیهی است که احراز هویت در فرایند ارائه خدمات غیرحضوری نقش انکارناپذیری دارد. کاربران سامانه میتوانند سؤالات کاربری را با شماره ۱۴۲۰ مطرح نمایند . شماره تماس ۱۴۲۰ در تمامی روزهای هفته بهصورت ۲۴ ساعته پاسخگوی سؤالات، اشکالات و اختلالات احتمالی در سامانه است.
با اجرایی کردن این طرح و غیرحضوری شدن 30 خدمت در ادارات تأمین اجتماعی آیا استفاده از سامانه را برای آحاد مردم دسترسپذیر کردید؟ آیا افراد دارای معلولیت و نابینایان هم میتوانند از این سامانه استفاده کنند؟
در حال حاضر تمهیدات خاصی برای کاربران دارای معلولیت و نابینایان پیشبینی و اجرا نشده است ولی عملاً غیرحضوری شدن خدمات و عدم نیاز به مراجعه حضوری به شعب برای انجام امور کاربران دارای معلولیت را نیز منتفع کرده است.
چه خدماتی در طرح 3070 بهصورت غیرحضوری به افراد ارائه میشود و چند درصد رضایت مندی کاربران مورد سنجش قرار گرفته است؟
طبق آخرین گزارشات دریافتی از مرکز ۱۴۲۰ این سازمان، ۴۴ درصد مخاطبان راضی، ۴۵ درصد تا حدودی راضی و ۱۱ درصد اعلام نارضایتی کردهاند.
خدمات گیرندگان این سازمان میتوانند با مراجعه به نشانی اینترنتی این سامانه به آدرس eservices.tamin.ir از این سایت برای انجام امور بیمهای خود استفاده کنند و خدماتی از جمله پرداخت هدیه ازدواج، حذف مراجعه فرزندان اناث مستمریبگیران با ثبت هوشمند خاتمه کفالت، ابلاغ غیرحضوری احکام مطالباتی در سامانه اختصاصی خدمات الکترونیکی سازمان تأمین اجتماعی، ابلاغ مفاصاحساب، ماده ٣٨ قانون تأمین اجتماعی، استعلام وضعیت دریافت مستمری و بیمهشده، نامنویسی غیرحضوری افراد تبعی توسط بیمهشده اصلی، درخواست غیرحضوری تکمیل سوابق بیمه بهصورت کسری از ماه، انعقاد قرارداد و دریافت برخط بیمه اختیاری، اخذ غیرحضوری تعهدنامه برای ابلاغ احکام و مکاتبات الکترونیکی را دریافت کنند.
از دیگر خدمات این سازمان که غیرحضوری ارائه میشود میتوان به امکان مشاهده جزئیات محاسبات و گردش حساب بدهیها، دریافت غیرحضوری اعتراض کارفرما و تعیین و اعلام رسیدگی، پرداخت غیرحضوری غرامت دستمزد ایام بیماری ناشی از کرونا، سرویس غیرحضوری دریافت حق بیمه و احتساب سوابق دوران خدمت سربازی، اخذ الکترونیکی درخواست و صدور هوشمند و ابلاغ مفاصاحساب، ارتقای سامانه دریافت لیست حق بیمه، انعقاد قرارداد و دریافت برخط بیمه حرف و مشاغل آزاد، درخواست غیرحضوری کمیسیون پزشکی، حذف کاغذ از درآمد، پرداخت غیرحضوری کمک هزینه مراسم ترحیم، برقراری و پرداخت غیرحضوری بیمه بیکاری، اخذ غیرحضوری درخواست کفالت و بازرسی و کمک هزینه اروتز و پروتز، برقراری غیرحضوری مستمری بازماندگان، اخذ تعهدنامه غیرحضوری فرزندان اناث بازمانده، واکشی عکس از سامانه نامنویسی، دریافت گواهی پرداخت حق بیمه ساختمانی، امکان تقسیط غیرحضوری و نظاممند بدهیها، پرداخت غیرحضوری حق بیمه کسری از ماه، هوشمندسازی لیست ارسالی کارفرمایان و امکان پرداخت آنلاین و احتساب آنی واریزی در حساب بیمهشده اشاره کرد.
لزوم پیگیری مشکلات موضوع بیمه کارگران ساختمانی
مجلس ورود کند
اکبر شوکت
رئیس کانون انجمنهای صنفی کارگران کشور
کارگران ساختمانی همواره با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم میکنند از بیکار شدنهای گاه و بیگاه گرفته تا سختی کار و عدم پوشش مناسب بیمهای. موضوع بیمه کارگران ساختمانی از سالهای دور همواره با چالشهای بسیاری در خصوص عدم تعهدهای مناسب بیمه برای خانواده کارگران ساختمانی مورد بحث و تبادل نظر بوده است.
اصولاً مشکلات بیمه از روند غیراصولی ساخت و ساز در کشور نشأت میگیرد به این صورت که 80 درصد ساخت و سازهای کشور به شکل خود مالکی است این در حالی است که ساخت و سازها در بیشتر کشورها بویژه کشورهای اروپایی باید از طریق شرکتهای ساختمانسازی صورت گیرد.
شرکتهای ساختمانی نیروهای «کارگران ساختمانی» ثابتی دارند که با همکاری هم صفر تا صد پروژهها را انجام میدهند. به این شکل که اگر شرکت ساختمانی چند پروژه در دست احداث دارد کارگر آرماتوربند آن شرکت همیشه مشغول به کار است و بیکاری گریبانگیرش نمیشود و کار فرمای ثابتی هم برای پرداخت بیمه دارد.
اما در کشور ما افرادی که وضعیت مالی خوبی دارند حتی اگر تجربه کاری و دانش لازم در زمینه ساخت و ساز را نداشته باشند در این عرصه حضور پیدا کرده و فعالیت میکنند و کارگرانی هم که با این افراد کار میکنند در پایان پروژه باید بهدنبال صاحب کار و محل کار جدید باشند.
متأسفانه تا قبل از قانون بیمه کارگران ساختمانی به علت نبود راهکار مشخص پرداخت حق بیمه کارفرمایی، این قشر زحمتکش از اولین حقوق یک انسان در جامعه که همان تأمین اجتماعی است، محروم بودند. اهمیت بیمه در زندگی کارگران ساختمانی زمانی نمود پیدا میکند که با آمار 50 درصدی حوادث برای 2میلیون کارگر ساختمانی روبهرو میشویم.
طبق آمار رسمی، 50 درصد حوادث ناشی از کار میان 18 میلیون کارگری که در بخشهای مختلف صنعتی، کشاورزی، معدن، خدمات و... مشغول به کار هستند، تقسیم شده است و متأسفانه 50 درصد بعدی حوادث ناشی از کار گریبان 2میلیون کارگر ساختمانی را گرفته است. لازم به ذکر است که نیمی از مرگ و میرهایی که در کشور رخ میدهد مربوط به حوادث ناشی از کار است که با درجات مختلف برای کارگران صورت میگیرد، از قطع عضو گرفته تا قطع نخاع، در مواردی هم که به فوت کارگران ساختمانی ختم میشود.
برای کاهش فشارهای بیامان به خانواده این دسته از کارگران کشور، دولت در سال 1352 پیشنهادی را به مجلس شورای اسلامی ارائه داد تا کارگران ساختمانی از تسهیلات بیمه برخوردار شوند به این صورت که صاحبان ساخت و سازها در کشور باید بر مبنای حداقل دستمزد روزانه به ازای هر متر مربع ساختمانی که افراد میساختند هزینهای را پرداخت میکردند تا در جهت حق بیمه سهم کارفرمایی صرف شود. بعد از آن کارگران ساختمانی فقط در قبال حوادث رخ داده در ساختمانهایی که دارای پروانه ساخت بودند مورد حمایت بیمه قرار میگرفتند و از خدمات بیمه بازنشستگی، بیمه درمان و... محروم بودند.
از اوایل دهه 80 موضوع تحت پوشش قرار گرفتن کارگران ساختمانی و استادکاران در خانواده تأمین اجتماعی بهصورت کامل کلید خورد و در نهایت سال 86 و اصلاحیه آن سال 87 در مجلس شورای اسلامی مصوب شد که به موجب آن هر فردی که برای ساخت و ساز در کشور اقدام میکرد باید به ازای هر متر مربع درخواستی برای پروانه ساخت، مبلغی معادل یک درصد از حداقل حقوق قانون کار را پرداخت میکرد. با اجرایی شدن این قانون، تعدادی از کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفتند اما در سال 93 مخالفان قانون توانستند نحوه دریافت منابع بیمه کارگران ساختمانی را تغییر دهند. بهطور کلی از 30 درصد حق بیمه 7 درصد سهم کارگران 3 درصد سهم دولت و 20 درصد هم سهم کارفرمایی است که از هزینه صدور پروانههای ساختمانی به بیمه تعلق میگیرد اما به مرور و در عناوین مختلف از هزینههای صدور پروانه زدند بهطوری که سازمان تأمین اجتماعی هر ساله با کسری بودجه بسیاری در این خصوص روبهرو میشود.
با تلاش انجمنها توانستیم این قانون را برای کارگران ساختمانی حفظ کنیم و اکنون حدود 750 هزار نفر بیمه شده در بخش بیمهشدگان ساختمانی داریم. طبق آمار، حدود یک میلیون و 500 هزار کارگر ایرانی و ۵۰۰ هزار کارگر خارجی در صنعت ساختمان مشغول به کار هستند و این یعنی هنوز نیمی از کارگران ساختمانی ایرانی تحت پوشش بیمه قرار نگرفتهاند و سالها است که در نوبت بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند.
متأسفانه سالانه حدود 800 نفر به علت حوادث ناشی از کار فوت میکنند و به همین میزان قطع عضو و قطع نخاع ناشی از حوادث کار را میان این قشر زحمتکش داریم. افرادی که تحت پوشش نیستند هنگامی که دچار آسیب میشوند یا فوت میکنند خانوادههایشان مشمول هیچ حمایتی نخواهند شد. از مجلس شورای اسلامی انتظار داریم که با تصویب قانون در خصوص بیمه کارگران ساختمانی از این قشر حمایت کند تا خانوادههای کارگران بتوانند از حداقل حقوق اجتماعی در کشور بهرهمند شوند.