ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام رضا (ع):
مردم به انجام روزه امر شدهاند تا درد گرسنگی و تشنگی را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگی آخرت را بیابند.
وسائل الشیعه، ج 4 ص 4 ح 5 علل الشرایع، ص 10
مردم به انجام روزه امر شدهاند تا درد گرسنگی و تشنگی را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگی آخرت را بیابند.
وسائل الشیعه، ج 4 ص 4 ح 5 علل الشرایع، ص 10
جشنواره تئاتر کودک و نوجوان فضایی برای اشتراکگذاری ایدهها و تجربیات است
علی فروتن: به نظرم گردهماییهایی که در این جشنواره به وجود میآید باعث به اشتراک گذاشتن فکرها، نگاهها، ایدهها و سلیقهها میشود. در واقع درون چنین رویدادهایی، مخاطبان آثاری را پس از گذشتن از فیلترهای مختلف کمی و کیفی میبینند که دارای سطح نسبتاً بالایی هستند؛ بنابراین جشنوارههایی مانند کودک و نوجوان همدان، میتواند به هنرمندان کمک کند که با مشاهده درست آثار و درک ظرایف کارها، به سمت رشد و پیشرفت حرکت کنند. در واقع این نوع رویدادها میتواند تأثیرات مهمی در ادبیات کودک و نوجوان و هنرنماییهای هنرمندان این بخش، داشته باشد.
گفتوگو با عضو هیأت انتخاب بخش کودکان و نوجوانان بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان با روابط عمومی
گفتوگو با عضو هیأت انتخاب بخش کودکان و نوجوانان بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان با روابط عمومی
دعای روز هشتم
ماه مبارک رمضان
اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ رَحْمَة الْأَیتَامِ وَ إِطْعَامَ الطَّعَامِ وَ إِفْشَاءَ السَّلامِ وَ صُحْبَة الْکرَامِ بِطَوْلِک یا مَلْجَأَ الْآمِلِینَ
خدایا در این ماه مهرورزی به ایتام و خوراندن طعام و آشکار کردن سلام و همنشینی با اهل کرامت را نصیبم فرما، به عطایت ای پناهگاه آرزومندان.
سرمست عطر یار...
محمد مهدی سیار
شاعر،ترانه سرا و مدرس دانشگا
حادثه شهادت حجج اسلام اصلانی و دارایی و نیز مجروحیت یک روحانی دیگر، در حرم امام رضا(ع) باعث واکنش بسیاری شد. یکی از این واکنشها در قالب شعر و از زبان محمد مهدی سیار
شاعر، ترانه سرا و مدرس دانشگاه است. او درشعر تازه خود غم و اندوه این شهادت را با ماه مبارک رمضان بخوبی ترکیب کرده است.
نقاره میزنند...چه شوری به پا شدهست؟
نقاره میزنند...که حاجت روا شدهست؟
نقاره میزنند...نوای جنون کیست؟
بر سنگفرش صحن حرم خط خون کیست؟
آهنگ دیگریست که نقاره میزند
خون کبوتریست که فواره میزند
هنگامه تقرب حبلالورید شد
آن کس که داشت نذر شهادت شهید شد
آمد حرم، رضای رضا را گرفت و رفت
در دم برات کرب و بلا را گرفت و رفت
ای تشنهلب شهید! زیارت قبول، مرد!
دیدی تو را چگونه شهادت قبول کرد؟
عشاق دوست غسل زیارت به خون کنند
سرمست عطر یار، هوای جنون کنند
چاقوی کفر در کف تکفیر برق زد
جادوی غرب، شعله به دامان شرق زد
گر ابن ملجمی به مرادی رسد چه باک؟
حاشا که اوفتد علم «یا علی» به خاک
حاشا که دست تفرقه مسحورمان کند
از گرد آفتاب حرم دورمان کند
همسنگریم و همدم و همراه و همقسم
آری به خون فاطمیون حرم قسم
شاعر،ترانه سرا و مدرس دانشگا
حادثه شهادت حجج اسلام اصلانی و دارایی و نیز مجروحیت یک روحانی دیگر، در حرم امام رضا(ع) باعث واکنش بسیاری شد. یکی از این واکنشها در قالب شعر و از زبان محمد مهدی سیار
شاعر، ترانه سرا و مدرس دانشگاه است. او درشعر تازه خود غم و اندوه این شهادت را با ماه مبارک رمضان بخوبی ترکیب کرده است.
نقاره میزنند...چه شوری به پا شدهست؟
نقاره میزنند...که حاجت روا شدهست؟
نقاره میزنند...نوای جنون کیست؟
بر سنگفرش صحن حرم خط خون کیست؟
آهنگ دیگریست که نقاره میزند
خون کبوتریست که فواره میزند
هنگامه تقرب حبلالورید شد
آن کس که داشت نذر شهادت شهید شد
آمد حرم، رضای رضا را گرفت و رفت
در دم برات کرب و بلا را گرفت و رفت
ای تشنهلب شهید! زیارت قبول، مرد!
دیدی تو را چگونه شهادت قبول کرد؟
عشاق دوست غسل زیارت به خون کنند
سرمست عطر یار، هوای جنون کنند
چاقوی کفر در کف تکفیر برق زد
جادوی غرب، شعله به دامان شرق زد
گر ابن ملجمی به مرادی رسد چه باک؟
حاشا که اوفتد علم «یا علی» به خاک
حاشا که دست تفرقه مسحورمان کند
از گرد آفتاب حرم دورمان کند
همسنگریم و همدم و همراه و همقسم
آری به خون فاطمیون حرم قسم
هنرمندان در فضای مجازی
فضای مجازی اصحاب فرهنگ و هنر در فروردین ماه 1401 اختصاص دارد به پیشنهاد فیلمهای سینمایی اکران شده در سینماها، خواندن کتاب و رفتن به کنسرتهای خوانندگان برای مخاطبان حوزه فرهنگ و هنر.
چهرهها
رضا صادقی خواننده و موزیسین در صفحه خود با انتشار کلیپی با صدایزنده یاد ابراهیم منصفی شاعر، نویسنده و هنرمند هرمزگانی را زنده کرد: «مرد عاشقپیشه و اندیشمند شهرم، مردی فراتر از صدا و ترانه... معمار افکار بزرگ نسل من و امروز... بزرگ بود و هست و خواهد ماند، مرد ماندنى شعر و قلم و اندیشه جنوب.»
رامین ناصر نصیر بازیگر سینما و تلویزیون در صفحه خود با انتشار عکسی از جلد کتاب «تاریخ عشق» نوشته نیکول کراوس و ترجمه ترانه علیدوستی در صفحه خود برای علاقهمندان به مطالعه در این باره نوشت: «تعطیلات نوروز مجالی فراهم آمد تا رمان جذاب «تاریخ عشق» را که پنج سال پیش منتشر شده و همان موقع از خواندنش لذت بسیار برده بودم دوباره بخوانم و مطالعهاش حتی برای بار دوم لذتبخش بود. ترجمه ترانه علیدوستی عزیز از این کتاب بسیار روان و منسجم است و باید اعتراف کنم تسلطش در انتخاب واژگان تحسین برانگیز است. حیف که مشغولیتهای سینمایی کمتر مجال پرداختن به ترجمه را به او میدهد. اما خوشبختانه کتاب جدیدی با ترجمه او زیر چاپ است و بزودی چشمان ما را مزین خواهد کرد. مطالعه «تاریخ عشق» را به علاقهمندان ادبیات توصیه میکنم.»
علیرضا خمسه بازیگر سینما و تلویزیون نیز با انتشار کلیپی از پیرمردی که کارش پنبه زنی و لحاف دوزی است، درباره این شغل که از یادها رفته است، نوشت: «شغلهای بسیاری در قدیم وجود داشتند که اینک جز خاطرهای یا عکسی از آنان باقی نمانده است. یکی از این مشاغل، حلاجی یا پنبهزنی و لحافدوزی است. زندگی مدرن و جدید امروز جایی برای این صنعتپیشگان کهنهکار باقی نگذاشته است. به همین دلیل بسیاری بهسوی شغلهای تازه کوچ کردهاند. اما آنها که عمری در این حرفه گذراندهاند و امکان حضور در موقعیتهای جدید را ندارند نباید زندگی کنند؟ ما چند سال قبل در نمایشی به نام مرد نیک از این حرفه، یاد و قدردانی کردیم.»
مهران احمدی کارگردان فیلم سینمایى «سگ بند» با انتشار پوستر این فیلم نوشت:«نوروز ١٤٠١ فیلم سینمایی «سگ بند» اکران شد و مورد استقبال خوب مخاطبان قرار گرفت و روزانه ٢٠ تا ٢٥ هزار مخاطب در ایام تعطیلات نوروز به تماشاى فیلم نشستند و تا به این لحظه «سگ بند» توانسته در کمتـر از ٢٠ روز بیش از ٤٠٠ هزار نفر مخاطب داشته باشد.»
دیگه چه خبر؟
اکران فیلم «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان تقدیر سهراب پورناظری را بهدنبال داشت. این آهنگساز با انتشار عکس خود و امیر جدیدی بازیگر این فیلم از اکران روز صفر در سینما فرهنگ خبر داده و مخاطبان و دوستداران سینما را به دیدن این فیلم در سینماهای کشور دعوت کرده است.
اجرای کنسرت علیرضا قربانی در کرمان خبری است که پیروز ارجمند آهنگساز و نوازنده کرمانی در صفحه خود منتشر کرده است. قرار است این کنسرت در 24 فروردین ماه در سالن فجر شهر کرمان برگزار شود. علاقهمندان به این هنرمند میتوانند از طریق سایت IRANCONCERT.COM بهصورت اینترنتی بلیت خریداری کنند.
گالری ثالث در صفحه خود با انتشار پوستر نمایشگاه «شصت روز از 365» که از 19 فروردین ماه افتتاح شده و تا 30 فروردین ماه هم ادامه خواهد داشت در این باره نوشته: «پروژه شصت، برشی شصت روزه از زندگی فکری و کاری گروهی از نقاشان است که غالباً متولدین اواخر دهه پنجاه و اوایل دهه شصت هستند و قرار است بخشی از زیست این شصت روزه را در دفترچههای همشکل و هماندازه ثبت کنند و همین میزان از اشتراک کافی است تا آنها را به هم مرتبط کند و به مخاطب، که اگر خواست از پشت پنجره این دفترچهها به جستوجوها، تلاشها، بیمها و امیدهای این روزهای هنرمند نگاه کند و احتمالاً فرایند شکلگیری یک فکر، یک ایده و یک اثر را از خلال برگهای آن از نزدیک ببیند، که مثل روزهای خود زندگی گاه سیاهاند و خط خطی و گاه سفیدند و تابان.»
چهرهها
رضا صادقی خواننده و موزیسین در صفحه خود با انتشار کلیپی با صدایزنده یاد ابراهیم منصفی شاعر، نویسنده و هنرمند هرمزگانی را زنده کرد: «مرد عاشقپیشه و اندیشمند شهرم، مردی فراتر از صدا و ترانه... معمار افکار بزرگ نسل من و امروز... بزرگ بود و هست و خواهد ماند، مرد ماندنى شعر و قلم و اندیشه جنوب.»
رامین ناصر نصیر بازیگر سینما و تلویزیون در صفحه خود با انتشار عکسی از جلد کتاب «تاریخ عشق» نوشته نیکول کراوس و ترجمه ترانه علیدوستی در صفحه خود برای علاقهمندان به مطالعه در این باره نوشت: «تعطیلات نوروز مجالی فراهم آمد تا رمان جذاب «تاریخ عشق» را که پنج سال پیش منتشر شده و همان موقع از خواندنش لذت بسیار برده بودم دوباره بخوانم و مطالعهاش حتی برای بار دوم لذتبخش بود. ترجمه ترانه علیدوستی عزیز از این کتاب بسیار روان و منسجم است و باید اعتراف کنم تسلطش در انتخاب واژگان تحسین برانگیز است. حیف که مشغولیتهای سینمایی کمتر مجال پرداختن به ترجمه را به او میدهد. اما خوشبختانه کتاب جدیدی با ترجمه او زیر چاپ است و بزودی چشمان ما را مزین خواهد کرد. مطالعه «تاریخ عشق» را به علاقهمندان ادبیات توصیه میکنم.»
علیرضا خمسه بازیگر سینما و تلویزیون نیز با انتشار کلیپی از پیرمردی که کارش پنبه زنی و لحاف دوزی است، درباره این شغل که از یادها رفته است، نوشت: «شغلهای بسیاری در قدیم وجود داشتند که اینک جز خاطرهای یا عکسی از آنان باقی نمانده است. یکی از این مشاغل، حلاجی یا پنبهزنی و لحافدوزی است. زندگی مدرن و جدید امروز جایی برای این صنعتپیشگان کهنهکار باقی نگذاشته است. به همین دلیل بسیاری بهسوی شغلهای تازه کوچ کردهاند. اما آنها که عمری در این حرفه گذراندهاند و امکان حضور در موقعیتهای جدید را ندارند نباید زندگی کنند؟ ما چند سال قبل در نمایشی به نام مرد نیک از این حرفه، یاد و قدردانی کردیم.»
مهران احمدی کارگردان فیلم سینمایى «سگ بند» با انتشار پوستر این فیلم نوشت:«نوروز ١٤٠١ فیلم سینمایی «سگ بند» اکران شد و مورد استقبال خوب مخاطبان قرار گرفت و روزانه ٢٠ تا ٢٥ هزار مخاطب در ایام تعطیلات نوروز به تماشاى فیلم نشستند و تا به این لحظه «سگ بند» توانسته در کمتـر از ٢٠ روز بیش از ٤٠٠ هزار نفر مخاطب داشته باشد.»
دیگه چه خبر؟
اکران فیلم «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان تقدیر سهراب پورناظری را بهدنبال داشت. این آهنگساز با انتشار عکس خود و امیر جدیدی بازیگر این فیلم از اکران روز صفر در سینما فرهنگ خبر داده و مخاطبان و دوستداران سینما را به دیدن این فیلم در سینماهای کشور دعوت کرده است.
اجرای کنسرت علیرضا قربانی در کرمان خبری است که پیروز ارجمند آهنگساز و نوازنده کرمانی در صفحه خود منتشر کرده است. قرار است این کنسرت در 24 فروردین ماه در سالن فجر شهر کرمان برگزار شود. علاقهمندان به این هنرمند میتوانند از طریق سایت IRANCONCERT.COM بهصورت اینترنتی بلیت خریداری کنند.
گالری ثالث در صفحه خود با انتشار پوستر نمایشگاه «شصت روز از 365» که از 19 فروردین ماه افتتاح شده و تا 30 فروردین ماه هم ادامه خواهد داشت در این باره نوشته: «پروژه شصت، برشی شصت روزه از زندگی فکری و کاری گروهی از نقاشان است که غالباً متولدین اواخر دهه پنجاه و اوایل دهه شصت هستند و قرار است بخشی از زیست این شصت روزه را در دفترچههای همشکل و هماندازه ثبت کنند و همین میزان از اشتراک کافی است تا آنها را به هم مرتبط کند و به مخاطب، که اگر خواست از پشت پنجره این دفترچهها به جستوجوها، تلاشها، بیمها و امیدهای این روزهای هنرمند نگاه کند و احتمالاً فرایند شکلگیری یک فکر، یک ایده و یک اثر را از خلال برگهای آن از نزدیک ببیند، که مثل روزهای خود زندگی گاه سیاهاند و خط خطی و گاه سفیدند و تابان.»
راویان خاموش اما خوشسخن دفاع مقدس
مهدی توکلیان
عکاس و روزنامهنگار
بازخوانی پیشینه پررمزوراز فعالان رسانهای هشت سال دفاع مقدس در جمعآوری و مستندسازی بخش عمدهای از تاریخ ایران اسلامی در دهههای اخیر با سایر فعالیتهای انجام شده ایام جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، نشان میدهد که مقوله تصویر در قاموس مستندنگاری و روایتگری دوران هشت ساله دفاع مقدس، به جغرافیای خاصی از مناطق جنگی محدود نمیشود و تمام واحدهای سمعی و بصری در سالهای دفاع مقدس با امکانات خود و نیروی انسانی موجود با اشتیاق تمام به ثبت وقایع مهم پرداختهاند و گنجینههای ارزشمندی از خود به جای گذاشتهاند که بهعنوان میراث ماندگار دفاع مقدس برای نسلها به یادگار خواهد ماند. مجموعههای بیشماری از قابهای هنرمندانه و خالصانه که شاید مانند گلولههای شلیک نشده در میان انبوهی از مهمات جنگ نرم مغفول واقع شده باشند. تصویرهای ساکت و ناطقی که در هر دو حالت روایتهای واقعگرایانهای از آن دوران را به نمایش میگذارند و در تاریخ این سرزمین جاودانه خواهند ماند: از تکفریمهای زیر پرچم در شب و روزهای عملیات تا زمان حمله و گرفتن اسیران و ثانیه به ثانیه تصویرهایی که بر دوش و قاب چشمهای هنرمندان ناشناخته و ناشناس ولی با اخلاص روزهای جنگ ثبت شدهاند.
بیان این موضوع در عصر دیجیتال و دنیای معاصر رسانههای نوظهور به چند دلیل دارای اهمیت است: نخستین موضوع داشتن آرشیوهای دقیق با بیان مشخصات کاملی از همان گنجینههای ارزشمند تصویری است و در مرحله دوم راستیآزمایی مشخصات اماکن و اعلام و شخصیتهای موجود در قابهای به یادگار مانده است که بشدت در روزگار معاصر مورد نیاز است. شهیدان و جانبازان بسیاری در واحدهای سمعی و بصری در سختترین شرایط نسبت به تولید و آمادهسازی این تصاویر اقدام کردهاند تا نقش خود را به خوبی ایفا کنند و بسیار تأسفبرانگیز است اگر آرشیوهای منظمی از این تصاویر دراختیار نباشد و به عکس و فیلمهای دوران دفاع مقدس بهعنوان اسناد ملی و سرمایه ملی نگاه و توجه نشود و تأسف بیشتر برای زمانی است که از خالقان این آثار برای ثبت دقیق زمان و مکان آثار استفاده نشود و مجموعه عظیمی از تصاویر بدون داشتن زیرنویس یا پشتنویسهای دوران گذشته، قابل استفاده نباشد.
تمام افرادی که درک قوی از پتانسیل فناوریهای روبه رشد دارند و میدانند تکنولوژی چگونه جوامع آینده را تحتتأثیر قرار خواهد داد، برای استفاده بهنگام و صحیح از این آرشیوهای مهم معنوی که میراث سرزمین مادری محسوب میشوند، دل نگرانند. چه بسا حتی افرادی که آگاهی کمتری در این زمینه دارند امروز به این نتیجه رسیدهاند که قدرت تصویر و ایماژ همچنان به پیشرفت بیسابقهاش در آینده ادامه خواهد داد. فراموشی و تحریف، دو خطری است که باید در نظر گرفته شود تا با اهمیت دادن به تصاویر دقیق و مشخص شده با توضیحات کامل و به کارگیری صحیح در تاریخ جنگ تحمیلی و روایت صحیح، مانع از این دو رویداد ناگوار در عصر حاضر شد. ما در روزگاری هستیم که رویدادهای جمعی بسیاری با عناوین مختلف در آن برگزار شده اما تاکنون نشست هماندیشی و همافزایی با عنوان روایتگران تصویری هشت سال دفاع مقدس با حضور سربازان و خادمان واحدهای سمعی و بصری فعال دوران دفاع مقدس برگزار نشده است. مدیران فرهنگی با مشارکت هنرمندان و یادگاران دوران دفاع مقدس میتوانند با بهرهمندی از پژوهش تاریخی و غور در اسناد دفاع مقدس، اسناد مدونی را شناسایی و دستهبندی کرده و با اضافه کردن دادههای تاریخی و همچنین ارجاع خاطرات به اسناد، مجموعهای ارزشمند از پژوهش کامل و اثرگذار در حوزه تاریخ تصویری دفاع مقدس را تولید کنند تا گنجینههای ارزشمند تصویری بیانگر روایت واقعی از تاریخ ایران اسلامی، به محصولات چندرسانهای تأثیرگذار با مقتضیات زمان حال و جذاب برای مخاطبان علاقهمند مبدل شوند.
عکاس و روزنامهنگار
بازخوانی پیشینه پررمزوراز فعالان رسانهای هشت سال دفاع مقدس در جمعآوری و مستندسازی بخش عمدهای از تاریخ ایران اسلامی در دهههای اخیر با سایر فعالیتهای انجام شده ایام جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، نشان میدهد که مقوله تصویر در قاموس مستندنگاری و روایتگری دوران هشت ساله دفاع مقدس، به جغرافیای خاصی از مناطق جنگی محدود نمیشود و تمام واحدهای سمعی و بصری در سالهای دفاع مقدس با امکانات خود و نیروی انسانی موجود با اشتیاق تمام به ثبت وقایع مهم پرداختهاند و گنجینههای ارزشمندی از خود به جای گذاشتهاند که بهعنوان میراث ماندگار دفاع مقدس برای نسلها به یادگار خواهد ماند. مجموعههای بیشماری از قابهای هنرمندانه و خالصانه که شاید مانند گلولههای شلیک نشده در میان انبوهی از مهمات جنگ نرم مغفول واقع شده باشند. تصویرهای ساکت و ناطقی که در هر دو حالت روایتهای واقعگرایانهای از آن دوران را به نمایش میگذارند و در تاریخ این سرزمین جاودانه خواهند ماند: از تکفریمهای زیر پرچم در شب و روزهای عملیات تا زمان حمله و گرفتن اسیران و ثانیه به ثانیه تصویرهایی که بر دوش و قاب چشمهای هنرمندان ناشناخته و ناشناس ولی با اخلاص روزهای جنگ ثبت شدهاند.
بیان این موضوع در عصر دیجیتال و دنیای معاصر رسانههای نوظهور به چند دلیل دارای اهمیت است: نخستین موضوع داشتن آرشیوهای دقیق با بیان مشخصات کاملی از همان گنجینههای ارزشمند تصویری است و در مرحله دوم راستیآزمایی مشخصات اماکن و اعلام و شخصیتهای موجود در قابهای به یادگار مانده است که بشدت در روزگار معاصر مورد نیاز است. شهیدان و جانبازان بسیاری در واحدهای سمعی و بصری در سختترین شرایط نسبت به تولید و آمادهسازی این تصاویر اقدام کردهاند تا نقش خود را به خوبی ایفا کنند و بسیار تأسفبرانگیز است اگر آرشیوهای منظمی از این تصاویر دراختیار نباشد و به عکس و فیلمهای دوران دفاع مقدس بهعنوان اسناد ملی و سرمایه ملی نگاه و توجه نشود و تأسف بیشتر برای زمانی است که از خالقان این آثار برای ثبت دقیق زمان و مکان آثار استفاده نشود و مجموعه عظیمی از تصاویر بدون داشتن زیرنویس یا پشتنویسهای دوران گذشته، قابل استفاده نباشد.
تمام افرادی که درک قوی از پتانسیل فناوریهای روبه رشد دارند و میدانند تکنولوژی چگونه جوامع آینده را تحتتأثیر قرار خواهد داد، برای استفاده بهنگام و صحیح از این آرشیوهای مهم معنوی که میراث سرزمین مادری محسوب میشوند، دل نگرانند. چه بسا حتی افرادی که آگاهی کمتری در این زمینه دارند امروز به این نتیجه رسیدهاند که قدرت تصویر و ایماژ همچنان به پیشرفت بیسابقهاش در آینده ادامه خواهد داد. فراموشی و تحریف، دو خطری است که باید در نظر گرفته شود تا با اهمیت دادن به تصاویر دقیق و مشخص شده با توضیحات کامل و به کارگیری صحیح در تاریخ جنگ تحمیلی و روایت صحیح، مانع از این دو رویداد ناگوار در عصر حاضر شد. ما در روزگاری هستیم که رویدادهای جمعی بسیاری با عناوین مختلف در آن برگزار شده اما تاکنون نشست هماندیشی و همافزایی با عنوان روایتگران تصویری هشت سال دفاع مقدس با حضور سربازان و خادمان واحدهای سمعی و بصری فعال دوران دفاع مقدس برگزار نشده است. مدیران فرهنگی با مشارکت هنرمندان و یادگاران دوران دفاع مقدس میتوانند با بهرهمندی از پژوهش تاریخی و غور در اسناد دفاع مقدس، اسناد مدونی را شناسایی و دستهبندی کرده و با اضافه کردن دادههای تاریخی و همچنین ارجاع خاطرات به اسناد، مجموعهای ارزشمند از پژوهش کامل و اثرگذار در حوزه تاریخ تصویری دفاع مقدس را تولید کنند تا گنجینههای ارزشمند تصویری بیانگر روایت واقعی از تاریخ ایران اسلامی، به محصولات چندرسانهای تأثیرگذار با مقتضیات زمان حال و جذاب برای مخاطبان علاقهمند مبدل شوند.
«موقعیت مهدی» فیلم تنها ماندن آدمهاست
ژیلا شاهی که در فیلم «موقعیت مهدی» نقش همسر شهید باکری را بازی میکند، در تازهترین گفتوگوی خود از تجربه همکاری با هادی حجازیفر گفته است.
او درباره غیرکلیشهای بودن رفتار آدمها در این فیلم به ایسنا گفته است: «تأثیرگذاری لحظههای عاشقانه و سادگی و اندازه در پرداخت روابط آدمهای فیلم «موقعیت مهدی» به دلیل شناخت خوب کارگردان از جهان آدمها و روابط آنهاست.»
شاهی به این سؤال که آیا عاشقانه بین مهدی باکری و همسرش از جنس همان عواطفی است که از زنان و مردان تُرک انتظار میرود، پاسخ داده است: «عشق و دوست داشتن را نمیتوان به قومیت یا کشور خاصی نسبت داد؛ چرا که زبان عاطفی میان همه آدمهاست. شاید به دلیل وجود حال و هوای دهه ۶۰ در فیلم، «موقعیت مهدی» برای ما تداعیکننده سادگی آن سالهاست.»
به گفته او، بخشی از دیالوگها از خاطرات خود شخصیتهای اصلی فیلم بازنویسی شده و به عمیقتر شدن روابط و باورپذیری آدمها کمک کرده است.
این بازیگر در واکنش به این نظریه که شخصیت زن فیلم به نوعی قهرمان داستان است، گفته: «قهرمان فیلم مهدی باکری است؛ اما نقش صفیه مدرس را از زمانی که وارد زندگی مهدی باکری میشود، نمیتوان نادیده گرفت. حضور او در قصه فیلم کمک میکند وجه دیگری از شخصیت مهدی باکری روایت بشود و ما به آن بخش عاشقانه زندگی آنها نیز نزدیکتر شویم.»
شاهی درباره دریافت خود از کاراکتر صفیه مدرس توضیح داده است: «احساسم از ایشان به عنوان زنی که در دهه ۶۰ با روابط و مناسبات اجتماعی آن دوره با یک فرمانده ازدواج میکند، این بود که واقعاً مهدی باکری را دوست داشته، میخواسته او را برای خود حفظ کند و حتی در جنگ دنبال این بوده است که زندگی بسازد.همه آن افراد دوست داشتند در آرامش زندگی کنند اما این فرصت از آنها گرفته شده است و این مهمترین چیزی بود که به آن فکر میکردم.»
او در بخشی از این گفتوگو تأکید کرده که «موقعیت مهدی» فیلمی درباره یک فرمانده نیست، بلکه از سربازها و تنها ماندن آدمها میگوید: «به نظر من بجز مهدی باکری خیلی فیلم فرماندهها نیست، فیلم سربازهاست، آدمهایی که خیلی دیده نمیشوند؛ فیلم تنها ماندن آدمها و سربازهاست.»
او درباره غیرکلیشهای بودن رفتار آدمها در این فیلم به ایسنا گفته است: «تأثیرگذاری لحظههای عاشقانه و سادگی و اندازه در پرداخت روابط آدمهای فیلم «موقعیت مهدی» به دلیل شناخت خوب کارگردان از جهان آدمها و روابط آنهاست.»
شاهی به این سؤال که آیا عاشقانه بین مهدی باکری و همسرش از جنس همان عواطفی است که از زنان و مردان تُرک انتظار میرود، پاسخ داده است: «عشق و دوست داشتن را نمیتوان به قومیت یا کشور خاصی نسبت داد؛ چرا که زبان عاطفی میان همه آدمهاست. شاید به دلیل وجود حال و هوای دهه ۶۰ در فیلم، «موقعیت مهدی» برای ما تداعیکننده سادگی آن سالهاست.»
به گفته او، بخشی از دیالوگها از خاطرات خود شخصیتهای اصلی فیلم بازنویسی شده و به عمیقتر شدن روابط و باورپذیری آدمها کمک کرده است.
این بازیگر در واکنش به این نظریه که شخصیت زن فیلم به نوعی قهرمان داستان است، گفته: «قهرمان فیلم مهدی باکری است؛ اما نقش صفیه مدرس را از زمانی که وارد زندگی مهدی باکری میشود، نمیتوان نادیده گرفت. حضور او در قصه فیلم کمک میکند وجه دیگری از شخصیت مهدی باکری روایت بشود و ما به آن بخش عاشقانه زندگی آنها نیز نزدیکتر شویم.»
شاهی درباره دریافت خود از کاراکتر صفیه مدرس توضیح داده است: «احساسم از ایشان به عنوان زنی که در دهه ۶۰ با روابط و مناسبات اجتماعی آن دوره با یک فرمانده ازدواج میکند، این بود که واقعاً مهدی باکری را دوست داشته، میخواسته او را برای خود حفظ کند و حتی در جنگ دنبال این بوده است که زندگی بسازد.همه آن افراد دوست داشتند در آرامش زندگی کنند اما این فرصت از آنها گرفته شده است و این مهمترین چیزی بود که به آن فکر میکردم.»
او در بخشی از این گفتوگو تأکید کرده که «موقعیت مهدی» فیلمی درباره یک فرمانده نیست، بلکه از سربازها و تنها ماندن آدمها میگوید: «به نظر من بجز مهدی باکری خیلی فیلم فرماندهها نیست، فیلم سربازهاست، آدمهایی که خیلی دیده نمیشوند؛ فیلم تنها ماندن آدمها و سربازهاست.»
از بخشیدن خود تا بخشیدن دیگری/5
چهار ضلعی صلح
آزاده سهرابی
روانشناس
در بحث بخشیدن یکی از نکاتی که گاه مورد غفلت افراد قرار میگیرد یک پرسش ساده است که آیا حقیقتاً بیعدالتی رخ داده است یا شاید بیعدالتی رخ داده به صورت نادرست ادراک شده است. این مسأله خصوصاً در بحثهای اجتماعی کاربرد بسیاری دارد اما در مراودات بین فردی هم قابل لحاظ کردن است. عموماً بحث بخشش جایی است که فرد فکر میکند یا میداند و یقین دارد بیعدالتی در حق او رخ داده است حال میتواند یک سیستم این احساس بیعدالتی را ایجاد کرده باشد یا یک فرد. در این مجال بیشتر موضوع درباره ادراک بیعدالتی است. هر چقدر درک ما از بیعدالتی رخ داده شده بیشتر باشد امکان نرسیدن به بخشش بیشتر است؛ اما میدانیم تلههای زیادی در مسیر ما در روابط اجتماعی و فردی وجود دارد. بهطور مثال رقابت و ادراکهای نادرست میتواند آتش یک تعارض و دشمنی را زیاد کند. با این حال روانشناسان اجتماعی معتقدند که اگرچه نیروهای مسموم میتوانند درگیری مخربی به بار بیاورند اما نیروهایی برای رسیدن به راهحل و صلح وجود دارد. وقتی خصومت جای خود را به دوستی میدهد یعنی چیزی برای نبخشیدن وجود دارد. چهار ضلعی تماس، همکاری، ارتباط و سازش میتواند یک چهارضلعی صلحآفرین باشد.
تماس عنصری است که امکان شناخت را از طرف مقابل بیشتر میکند. تماس ضد جداسازی است. برای رسیدن به بخشیدن همانطور که بارها در این فرصت ذکر شد بدون گذاشتن خود جای دیگری امکان رسیدن به آن وجود ندارد و برای اینکه بتوان این کار را کرد تماس میتواند بزرگترین کمککننده باشد. وقتی زن و شوهری دچار یک تعارض میشوند، یکی از طرفین احساس میکند یک بیعدالتی در حق او روا شده است و نمیتواند ببخشد. پس او شروع میکند به دور شدن از دیگری و دنیای او. این موضوع به بیشتر شدن تعارض دامن میزند و فرد را بیشتر به سمت نبخشیدن و به صلح نرسیدن میبرد. در این مسیر پیشنهاد این است که اتفاقاً انسانها بیاموزند علیرغم تعارضها در تماس با یکدیگر بمانند. این تماس و در مرحله بعد همکاری میتواند به درک بیشتر افراد از موقعیت، احساسات و چرایی رفتارها کمک کند. همکاری یک پله بالاتر از تماس است. در این مثال این زن و شوهر علاوه بر دوری نکردن از یکدیگر به وقت تعارض، میتوانند بر هدف مشترکی تمرکز کنند. شاید برایتان جالب باشد بدانید یکی از روشهایی که سالهاست در فیلمنامهنویسی از شیوههای روایتی جذاب است این است که دو دشمن بر سر یک هدف والا و یک تهدید بیرونی مشترک در یک طرف قرار میگیرند و عموماً هم نگاهشان نسبت به یکدیگر در پایان آن تهدید تغییر میکند. حتی وقتی در اتاقهای درمان روانشناسان با افرادی روبهرو میشوند که نسبت به خود سرزنش بسیاری دارند و دچار یک «بخشیدن» بزرگ و گاه بسیار ناخوداگاه درباره خود هستند، جایی است که افراد «تماس» و حتی «همکاری» با «خود» را از دست دادهاند. گویی در یک تعارض دائمی با «خود» مدام دچار اجتناب و نوعی جداسازی هستند. در روزهای بعد درباره دو عامل دیگر به تفسیر سخن خواهیم گفت.
روانشناس
در بحث بخشیدن یکی از نکاتی که گاه مورد غفلت افراد قرار میگیرد یک پرسش ساده است که آیا حقیقتاً بیعدالتی رخ داده است یا شاید بیعدالتی رخ داده به صورت نادرست ادراک شده است. این مسأله خصوصاً در بحثهای اجتماعی کاربرد بسیاری دارد اما در مراودات بین فردی هم قابل لحاظ کردن است. عموماً بحث بخشش جایی است که فرد فکر میکند یا میداند و یقین دارد بیعدالتی در حق او رخ داده است حال میتواند یک سیستم این احساس بیعدالتی را ایجاد کرده باشد یا یک فرد. در این مجال بیشتر موضوع درباره ادراک بیعدالتی است. هر چقدر درک ما از بیعدالتی رخ داده شده بیشتر باشد امکان نرسیدن به بخشش بیشتر است؛ اما میدانیم تلههای زیادی در مسیر ما در روابط اجتماعی و فردی وجود دارد. بهطور مثال رقابت و ادراکهای نادرست میتواند آتش یک تعارض و دشمنی را زیاد کند. با این حال روانشناسان اجتماعی معتقدند که اگرچه نیروهای مسموم میتوانند درگیری مخربی به بار بیاورند اما نیروهایی برای رسیدن به راهحل و صلح وجود دارد. وقتی خصومت جای خود را به دوستی میدهد یعنی چیزی برای نبخشیدن وجود دارد. چهار ضلعی تماس، همکاری، ارتباط و سازش میتواند یک چهارضلعی صلحآفرین باشد.
تماس عنصری است که امکان شناخت را از طرف مقابل بیشتر میکند. تماس ضد جداسازی است. برای رسیدن به بخشیدن همانطور که بارها در این فرصت ذکر شد بدون گذاشتن خود جای دیگری امکان رسیدن به آن وجود ندارد و برای اینکه بتوان این کار را کرد تماس میتواند بزرگترین کمککننده باشد. وقتی زن و شوهری دچار یک تعارض میشوند، یکی از طرفین احساس میکند یک بیعدالتی در حق او روا شده است و نمیتواند ببخشد. پس او شروع میکند به دور شدن از دیگری و دنیای او. این موضوع به بیشتر شدن تعارض دامن میزند و فرد را بیشتر به سمت نبخشیدن و به صلح نرسیدن میبرد. در این مسیر پیشنهاد این است که اتفاقاً انسانها بیاموزند علیرغم تعارضها در تماس با یکدیگر بمانند. این تماس و در مرحله بعد همکاری میتواند به درک بیشتر افراد از موقعیت، احساسات و چرایی رفتارها کمک کند. همکاری یک پله بالاتر از تماس است. در این مثال این زن و شوهر علاوه بر دوری نکردن از یکدیگر به وقت تعارض، میتوانند بر هدف مشترکی تمرکز کنند. شاید برایتان جالب باشد بدانید یکی از روشهایی که سالهاست در فیلمنامهنویسی از شیوههای روایتی جذاب است این است که دو دشمن بر سر یک هدف والا و یک تهدید بیرونی مشترک در یک طرف قرار میگیرند و عموماً هم نگاهشان نسبت به یکدیگر در پایان آن تهدید تغییر میکند. حتی وقتی در اتاقهای درمان روانشناسان با افرادی روبهرو میشوند که نسبت به خود سرزنش بسیاری دارند و دچار یک «بخشیدن» بزرگ و گاه بسیار ناخوداگاه درباره خود هستند، جایی است که افراد «تماس» و حتی «همکاری» با «خود» را از دست دادهاند. گویی در یک تعارض دائمی با «خود» مدام دچار اجتناب و نوعی جداسازی هستند. در روزهای بعد درباره دو عامل دیگر به تفسیر سخن خواهیم گفت.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
جشنواره تئاتر کودک و نوجوان فضایی برای اشتراکگذاری ایدهها و تجربیات است
-
دعای روز هشتم
-
سرمست عطر یار...
-
هنرمندان در فضای مجازی
-
راویان خاموش اما خوشسخن دفاع مقدس
-
«موقعیت مهدی» فیلم تنها ماندن آدمهاست
-
چهار ضلعی صلح
-
عکس نوشت
اخبارایران آنلاین