ایجاد فضای تحولی در حوزه فرهنگوهنر با اختصاص ۲ درصد بودجه
گروه فرهنگی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اختصاص ۲ درصد بودجه دستگاهها به فرهنگوهنر موجب تحول جدی در این حوزه میشود، گفت: دنبال دریافت بودجه سایر دستگاهها نیستیم بلکه نقش هدایتگری و نظارت بر صرف هزینهها در چهارچوب تعیین شده در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در حوزه فرهنگ و هنر را عهدهدار هستیم.
محمدمهدی اسماعیلی در گفتوگو با ایرنا توجه به فرهنگ را اولویتهای دولت و حاکمیت خواند: به دنبال دریافت بودجه سایر دستگاهها و شرکتهای دولتی نیستیم بلکه تلاش داریم ضمن نظارت بر اجرای این مصوبه، این موضوع باعث شود دستگاه فرهنگی اصلی دولت یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر هزینه کرد دستگاهها قالب هدایتگری نیز داشته باشد.
وی اضافه کرد: معتقدیم با اختصاص این ۲ درصد بودجه دستگاههای اجرایی علاوه بر مدیریت و سیاستگذاری واحد در هزینه کرد دستگاههای اجرایی، این اقدام همچنین جهشی در اعتبارات فرهنگی ایجاد کرده که کمک میکند بخشی از عقب ماندگیهای حوزه فرهنگ و هنر در سالهای اخیر از این طریق جبران شوند.
اسماعیلی با ذکر این نکته که شعار اصلی دولت سیزدهم «مدیریت، هدایت و سیاستگذاری مناسب در انجام هزینه کردهای فرهنگی است»، اظهار داشت: این مهم در قالب یک روش روشن، قانونمند و در چهارچوب آییننامهای از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبتنی بر اهداف و رویکردهای نظام و دولت، راهبری خواهد شد.
رئیس کمیسیون فرهنگی دولت اعلام کرد که بودجه سال آینده حوزه فرهنگ و هنر در تراز بودجه سالجاری با اندکی افزایش در نظر گرفته شده است: «در بودجه ۱۴۰۱ فضاهای خوبی برای فعالیتهای فرهنگی و هنری در کشور و رونق این فعالیتها پیشبینی شده است. تلاش خواهیم کرد در سالجاری گرههای بیشتری از حوزه فرهنگ و هنر باز و مشکلات اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه رفع شود.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال یادآور شد: براساس لایحه بودجه ۱۴۰۱، در سال آینده دستگاههای اجرایی مجازند تا دو درصد (۲درصد) از بودجه هزینهای خود را به تولیدات فرهنگی قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانهای نوین، نشر و کتاب و گردشگری اختصاص دهند.
اسماعیلی ادامه داد: طبق بند ز تبصره ۹ (آموزش، پژوهش و فرهنگ) ماده واحده لایحه بودجه پیشنهادی دولت، دستگاههای اجرایی مندرج در این قانون و پیوستهای آن مجازند تا دو درصد از بودجه هزینهای خود را برای همافزایی و ارتقای فعالیتها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانهای نوین، نشر و کتاب و گردشگری اختصاص دهند.
همچنین محمدمهدی اسماعیلی در احکام جداگانهای، عماد افروغ، ابراهیم محسنی، کمیل قیدرلو، محمد آقاسی معاون نظارت و برنامهریزی ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرهاد رستگارنسب مدیر دفتر مطالعات رصد و پیوست اجتماعی وزارت کشور، محسن شاکرینژاد رئیس مرکز تحقیقات صدا و سیما، جمال رحیمیان معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و محمد رحمتی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامهریزی راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عنوان اعضای کارگروه رصد فرهنگی منصوب کرد.
درباره فیلم «بگذار برود» ساخته تکاندهنده توماس بزوچا
جهنمی واقعی در یک ناکجاآباد امریکایی
وصال روحانی
خبرنگار
«بگذار برود» فیلمی جنایی و به روایتی یک نئووسترن تکاندهنده است که شاید با هدف ارائه یک فیلم «A» (درجه اول) ساخته شده باشد اما در مسیر تولید و در راه شکلگیری با انتخاب سناریست و کارگردانش (توماس بزوچا) وارد وادی فیلمهای «B» (درجه دوم) شده و با هر نگاهی به یکی از بهترین «بیمووی»های سالیان اخیر و یک فیلم بسیار خوب تبدیل شده که از یک آغاز ظاهراً غمبار و آرام به یک بخش پایانی طوفانی و خونبار تغییر وضعیت میدهد.
بخشی از توفیق «بگذار برود» (یا «او را رها کن») به سبب اقتباس مستقیم و صریح قصه آن از متن رمان موفق و پرفروشی با همین نام حاصل آمده است که لری واتسون نویسنده امریکایی در سال 2013 روانه بازار کرد اما زبان و روشی هم که بزوچا برای به تصویرکشیدن این جدال بزرگ خانوادگی در راه نجات یک پسربچه خردسال برگزیده، بسیار هوشمندانه و تأثیرگذار است. دیگر سلاح کارساز بزوچا در این اقتباس سینمایی استفاده از توان بازیگری هنرپیشههای نامداری چون کوین کاستنر و دایان لین امریکایی است و البته بیشتر از آنها این لسلی منویل بریتانیایی است که در نقش رئیس و ارباب یک خانواده خشن و زورگو در ایالت داکوتای شمالی میدرخشد و بهرغم اینکه فقط در دو سکانس از دهها سکانس فیلم حضور دارد، صحنه را قبضه و سایرین را وادار به زیستن زیر سایه خود میکند و با اینکه او نیز در تیراندازیهای بیرحمانه و شوکهکننده پایانی فیلم کشته میشود، به ستاره مسلم «بگذار برود» تبدیل میشود.
وقایعی زلزلهوار
شروع ماجراها نه در داکوتا بلکه در ایالت مونتانای امریکا است. آنجا که جورج بلک لج یک کلانتر پلیس بازنشسته (با بازی کوین کاستنر) و همسرش مارگارت (دایان لین) همراه با پسرشان جیمز (رایان بروس)، همسر جیمز که نامش لورنا (کایلی کارتر) است و پسر نوزادشان که نام جیمی برای او انتخاب شده، زندگی راحت و شیرینی را میگذرانند و با پرداختن به مزرعهداری و پرورش اسب، خوش هستند. اما یک روز دست تقدیر پسر جورج و مارگارت یعنی جیمز را از آنها میگیرد و جیمز بر اثر سقوط از روی اسب و شکستن گردنش جان میبازد، از این نقطه فیلم به سه سال بعد سفر میکند و به زمانی که لورنا با فایق آمدن برغم از دست دادن جیمز تصمیم به ازدواج مجدد میگیرد و به عقد مرد جوانی بهنام دانی وی بوی (ویل بریتین) در میآید که در ظاهر مرد آرام و مؤدبی نشان میدهد اما در واقع و در باطن موجودی به کلی متفاوت و فردی بدکردار است و این وصلت ناجور نقطه عطف فیلم و انتقال سریع آن از بخش اولیه و کوتاه فیلم به بخشهای بعدی و طولانی این اثر سینمایی است که هر چه بیشتر پیش میرود، خطرناکتر و هشدار دهندهتر میشود. این در حالی است که جیمی، اکنون پسربچهای سه سال و نیمه شده و انتقال قیومیت او به دانی ویبوی تندخو و خانواده قدرتطلب وی در ایالتی دیگر (داکوتای شمالی) نمیتواند بدون تبعاتی سنگین باشد؛ تبعاتی که هر دوی این خانوادهها را وارد بحرانی بزرگ میکند و زلزلهوار به نظر میرسد.
یک نکته ضد کلیشه
اوون گلیبرمن منتقد مشهور روزنامه ذینفوذ واریه نوشته است اگر ادغامی بین «جویندگان» وسترن کلاسیک و تحسین شده سال 1956 جان فورد و فیلم مدرن سالهای اخیر «Midsommar» مقدور و مخلوقی بر این ادغام مترتب و متصور باشد، آن مخلوق فیلم «بگذار برود» است ولی این فیلم میتواند رها از هرگونه توصیفهای این چنینی رمانس خفیفی باشد که قدم به قدم به خونخواهی و انتقام کشیده میشود و قدرتی را گواهی میدهد که فقط در آدمهای سرسخت و غیرمصالحه جوی این روزگار میتوان آن را سراغ گرفت. حتی اگر معتقد باشیم که این آدمها بیش از حد خودپسند و فاقد توان تعامل با سایرین هستند، وقتی جورج و مارگارت بلک لج عزم سفر میکنند تا نوهشان را در ایالتی دیگر از چنگ خانوادهای تندرو خارج کنند، به نظر میرسد که کارشان انسانی و شرافتمندانه باشد. اصرار مارگارت بر اجرای این امر و پذیرش توأم با اکراه جورج برای همراهی مارگارت در این سفر خطیر، ضد داستانها و خلاف کلیشه فیلمهایی است که پیرامون تلاشهایی از این دست ساخته و ارائه شدهاند و تقریباً در تمامی آنها این مرد خانواده است که اصرار بر سفر و انجام این کار دارد و زن خانواده است که یا به کلی از سفر و همراهی شوهرش سر باز میزند یا اگر میپذیرد، این مسأله را خلاف میلش انجام میدهد.
مردی که همیشه از درون وسترنها میآید
شاید جورج بلک لج حق داشته که از این سفر پرهیز کند، زیرا پس از یافتن نوهاش و آشنایی با خانواده خشن و بدوی «ویبوی»ها ناخواسته وارد روند بسیار خشونتباری میشود که درنهایت جان او و تمامی خانواده ویبویها را در سکانس پایانی فیلم طی یک جنگ تمام عیار و با شلیک گلولههایی هولناک در دل شب میگیرد اما کوین کاستنر که دو کار وسترناش («با گرگها میرقصد» محصول 1990 و «چراگاه آزاد» محصول 2004) بیگمان از بهترین فیلمهای این ژانر در 40 سال اخیر بهشمار میآیند، همیشه طوری نشان میدهد که انگار از درون یک وسترن قدیمی و ماندگار سر بر آورده و آدمی مربوط به آن عصر است. او از اینکه ناگهان متوجه میشود همسرش اسلحه زمان خدمت او در نیروی پلیس را بهطور پنهانی همراه با خود به این سفر آورده، شگفتزده میشود اما وقتی قرار است با مارگارت وارد خانه ویبویها شود و شام را میهمان آنها باشند، بدون اطلاع مارگارت اسلحه را برمیدارد و در جیبش قرار میدهد زیرا با دیدن رفتارهای تند و بیادبانه بیل ویبوی که آنها را سوار بر کامیونش به خانه مسکونی این خانواده آورده، احساس میکند که به این اسلحه نیاز دارد. فقط چند دقیقه بعد ازظهور بلانش ویبوی و شروع صحبتهای آمرانه وی بر جورج محرز میشود که با یک مشت خلافکار طرف است و فقط اسلحه میتواند او و مارگارت را از این مهلکه خودخواسته نجات بدهد. این یک جهنم واقعی است که از درون باقیماندههای غرب وحشی و از دل یک ناکجاآباد در امریکایی از هم گسیخته سربر میآورد و آتش آن خشک و تر را با هم میسوزاند.
چیز زیادی باقی نمیماند
در برخورد تند اول جورج با ویبویها، دانی ویبوی به دستور مادر بیرحمش انگشتهای دست این مأمور سابق قانون را با یک ضربه ساطور قطع میکند و در برخورد دوم که جورج پس از قدری استراحت و ترمیم نسبی جراحتاش با بازگشت مسلحانه خود به خانه ویبویها آن را پایهگذاری میکند، دیگر هیچ چیز قابل کنترل نشان نمیدهد و تیرهای پیاپی شلیک شده توسط جورج مجروح و بلانش دیوانه جان یک به یک افراد حاضر در منازعه را میگیرد. در این میان، فقط مارگارت میماند و مرد جوان سرخپوست تباری بهنام پیتر درگز وولف که طی سفر بلکلجها در فاصلهای نزدیک به شهر کوچک گلد استون (و بواقع در چند کیلومتری خانه مسکونی ویبویها) اقامت دارد و راهنماییهای لازم را به آنها کرده است. آنها جیمی کوچک را از خانه ویبویها که آتش گرفته و در حال بلعیدن اجساد کشته شدهها است، خارج و سوار بر وانت جورج و با همراهی لورنا از شهر خارج میکنند اما بزوچا با نشان دادن چهره پوشیده از اشک مارگارت در وانت جورج به ما میگوید که او اگرچه عروس و نوهاش را نجات داده اما شوهرش را در این راه از دست داده و او را به همان جایی فرستاده که پسرشان سه سال و اندی قبل پس از سقوط از روی اسب راهی آن شده بود. این معادلهای است که شاید حکم به نابودی ویبویها و هلاک شدن بلانش زن مقتدر و زورگویی که ویبویها را تحت حاکمیت مطلق خود داشت، داده باشد، اما عملاً چیزی از بلک لجها هم باقی نگذاشته است و یک بازی باخت – باخت در زبان و فرهنگی است که به جای تعامل و تدبیر فقط از غرور و خودخواهی نشأت و خط فکری میگیرد.
در قله هنر سینما
«بگذار برود» فیلمی است که «بزوچا»ی همچنان کم نام و نشان و 52 ساله را به اوج قله فیلمسازی نزدیک میکند و لسلی منویل را با آن ظاهر پررنگ و لعاب و باطن سرشار از دیکتاتوری و زیادهخواهیاش بسیار شبیه به حاکمهای رنگ باختهای میکند که نمیخواهند بپذیرند زمانه عوض شده و باید به ایدههای دیگران احترام گذاشت. با بازی شگفتانگیز لسلی منویل، ما آنها را آدمهای پرتلاطمی میبینیم که از درون منفجر میشوند و آتش وجودشان را به جان سایرین میاندازند و البته فیلم «بگذار برود» را به اثر بسیار خوبی تبدیل میکنند که بدون وجود آنها قابل شکلگیری نبود.
مشخصات فیلم
عنوان: «بگذار برود»
سناریست و کارگردان: توماس بزوچا
بازیگران: دایان لین، کوین کاستنر، لسلی منویل، رایان بروس، کایلی کارتر، ویل بریتین، جفری داناوان، کانور مککی، آدام استافورد، بوبو استوارت و گرگ لاوسون
مدیر فیلمبرداری: گای گادفری
تدوینگران: جفری فورد و مگ رتیکر
موسیقی متن: مایکل جیاچینو
مدت: 114 دقیقه
محصول: کمپانیهای فوکاس فیچرز و یونیورسال
میزبانی هنرهای نمایشی از هفته هنر انقلاب اسلامی
گروه فرهنگی: محوطه مجموعه تئاتر شهر همزمان با فرارسیدن هفته هنر انقلاب اسلامی میزبان اجرای چند نمایش خیابانی، مجالس پردهخوانی و نقالی با حضور هنرمندان شاخص این عرصه خواهد بود. به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، همزمان با فرارسیدن هفته هنر انقلاب اسلامی محوطه مجموعه تئاتر شهر از روز شنبه بیستم تا پایان روز پنجشنبه بیست و پنجم فروردین ماه میزبان اجرای چند نمایش خیابانی، مجالس پردهخوانی و مجالس نقالی با حضور هنرمندان شناخته شده این حوزهها خواهد بود. این ویژه برنامهها از تاریخ یاد شده ساعت 16 تا 18:30 توسط اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری مجموعه تئاتر شهر، شهرداری منطقه 11 تهران، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی میزبان شهروندان تهرانی در محوطه مجموعه تئاترشهر است. همچنین کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی در یادداشتی به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی اهمیت و کارکردهای هنرنمایش در معرفی و تبیین مبانی انقلاب اسلامی ایران را یادآور شد و بر ضرورت نظریهپردازی الگوها و ساختارهای تماتیک، محتوایی، دراماتیک، ژانری و اجرایی دراین عرصه تأکید کرد.
ارسال 62 عنوان نمایشنامه درهفته هنر انقلاب
با هدف تأمین و گسترش منابع تخصصی هنرهای نمایشی موردنیاز گروههای تئاتر در استانهای کشور و نیز رفع نیاز هنرمندان و علاقهمندان و فعالان عرصه تئاتر به منابع آموزشی، از سوی اداره کل هنرهای نمایشی ۶۲ عنوان نمایشنامه منتشرشده در انتشارات نمایش در قالب یک مجموعه برای ۲۰ استان و یک شهرستان در هفته هنر انقلاب اسلامی ارسال شد. به گزارش ایلنا، این اقدام در پی درخواست و اعلام نیاز هنرمندان و همچنین گروههای نمایشی استانها و موافقت مدیرکل هنرهای نمایشی مبنی بر در اختیار گرفتن منابع تخصصی هنرهای نمایشی بهمنظور افزایش سطح کیفی و علمی اعضای گروههای مذکور صورت گرفته است. برخی از عناوین این نمایشنامهها عبارت است از پنگوئنهای افسرده، نمایشنامههای برگزیده فجر سی و هشتم، اگر میتوانی مرا بگیر، شمس و قمر، تکههای سنگین سرب، خجالت بکشید آقای ترحم، در آستانه، صاحبدلان؛ مفرد مذکر غائب، اوسنه گمشده، بازینامه یک، میخواهم میوسوو را ملاقات کنم، محاصره، رؤیای ماه، هملت، بیگانه، گیسو، کنار ریل، چشمها، حاشیهدوزیهای بیرق شیر و خورشید، داش آکل، دژ هفتواد، متتی، اشتقاق، عروس قنات، 1316، یک زندگی در سه پرده، بابا آدم، صادره از...، سیوسه سال بعد، پرنیان 3 و... این کتابها به 20 استان اغلب از مناطق مرزی کشور ازجمله ایلام، خوزستان، کرمانشاه، کردستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، گلستان، اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب کرمان، لرستان، آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، منطقه آزاد قشم، منطقه آزاد اروند (آبادان و خرمشهر)، منطقه آزاد ارس و منطقه آزاد چابهار و نیز شهر سراوان در استان سیستان و بلوچستان ارسال شده است.
شهید آوینی و هنر انقلاب
بههمین مناسبت نمایشگاه «هنر انقلاب» همزمان با سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی و آغاز هفته هنر انقلاب اسلامی در فرهنگسرای نیاوران نیز برپاست. به گزارش روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این نمایشگاه متشکل از آثار تجسمی با موضوع انقلاب اسلامی به دبیری مسعود شجاعی طباطبایی توسط معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد فرهنگی روایت فتح و مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر برگزار خواهد شد. در نمایشگاه هنر انقلاب، ۵۰ اثر از پوسترهای دوران انقلاب، ۱۸ اثر نقاشی، ۲۱ اثر عکس، ۳۰ اثر پوستر با موضوع هفته هنر انقلاب اسلامی برگرفته از نوشتههای شهیدمرتضی آوینی به همراه سه عکس در ابعاد بزرگ از میشل ستبون عکاس فرانسوی از حوادث دوران پیروزی انقلاب اسلامی به نمایش درخواهد آمد. همچنین در بخش جنبی این نمایشگاه نیز کارگاههای آموزشی هنرهای تجسمی به همت فرهنگسرای نیاوران و با همکاری مرکز آموزش و توسعه فعالیتهای فرهنگی و هنری از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در محوطه باز فرهنگسرای نیاوران و با حضور بیش از ۴۰ هنرمند، در رشتههای خوشنویسی، مجسمهسازی و نقاشی برگزار خواهد شد. علاقهمندان میتوانند برای بازدید از نمایشگاه هنر انقلاب تا ۳۰ فروردین با رعایت دستورالعملهای بهداشتی در روزهای عادی از ساعت ۱۰ تا ۱۸و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۱۸ به فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.
وبینار دو روزه «بررسیتئاتر انقلاب اسلامی»
اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری دانشکده هنر و معاونت پژوهشی دانشگاه سوره، همزمان با فرارسیدن هفته هنر انقلاب اسلامی وبینار دو روزه «بررسی تئاتر انقلاب اسلامی» را برگزار میکند. به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، همزمان با فرارسیدن هفته هنر انقلاب اسلامی وبینار دو روزه «بررسی تئاتر انقلاب اسلامی» طی روزهای شنبه بیستم و یکشنبه بیست و یکم فروردین ماه توسط دفتر انتشارات و پژوهش اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری دانشکده هنر و معاونت پژوهشی دانشگاه سوره برگزارخواهد شد. بر اساس برنامهریزیهای انجام گرفته از ساعت 16 تا 19 روز شنبه بیستم فروردین ماه وبینار «زیبایی شناسی تئاتر انقلاب اسلامی» به دبیری فرزاد معافی غفاری پژوهشگر و مدرس دانشگاه، با سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، علی منتظری، محمدعلی خبری، هوشنگ توکلی و محمود فرهنگ برگزار میشود.
1 پس از مراسم اسکار نود و چهارم، اغلب اخبار سینمای جهان حول محور رفتار خشونتآمیز ویل اسمیت در برابر شوخی کریس راک میچرخد. روز گذشته هیأت مدیره آکادمی اسکار در این باره تشکیل جلسه داد و اعلام کرد مجازات ویل اسمیت را تعیین کرده و وی بهمدت ۱۰ سال حق حضور در مراسم اهدای جوایز اسکار را نخواهد داشت. البته این بازیگر در این مدت میتواند به خاطر نقشآفرینیهایش همچنان نامزد یا برنده جایزه اسکار شود. در واکنش به این بیانیه ویل اسمیت هم گفته که تصمیم آکادمی را پذیرفته و به آن احترام میگذارد.
2 مجید اسماعیلی که این روزها با حضور در ترکیب چهار نفره داوران برنامه تلویزیونی «عصر جدید» برای مخاطب عام شناخته شده است با حکمی از سوی محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، به سمت مدیرعاملی موزه سینما منصوب شد. البته مجید اسماعیلی که دارای تحصیلات کارشناسی ارشد از دانشگاه امام صادق(ع) است از دهه ۸۰ تاکنون در عرصه تهیهکنندگی، فیلمنامهنویسی، کارگردانی و انیمیشنسازی در سینما و تلویزیون فعال است. هفده سال سابقه تدریس در دانشگاهها، مدیریت طرح و برنامه بنیاد روایت، مدیرعاملی مؤسسه فرهنگی شهید آوینی و… از جمله فعالیتهای او در عرصه دانشگاه و مدیریت فرهنگی و سینمایی است.
3 اثری از آثار پابلو پیکاسو که در سال ۱۹۳۲ روی بوم آمده، برای اولین بار در یک حراجی چکش خواهد خورد. طبق گزارش ایرنا و به نقل از بارونز، پرتره Femme nue couchée که پابلو پیکاسو در سال ۱۹۳۲ از معشوقه خود، ماری ترز والتر، کشید ماه مه امسال برای اولین بار حراج خواهد شد. ارزش تخمینی این اثر بیش از ۶۰ میلیون دلار برآورد شده است. در حال حاضر رکورد گرانترین پرتره پیکاسو از والتر در اختیار تابلوی زن نشسته در کنار پنجره است که به قیمت ۱۰۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار چکش خورد.