جادهای به مقصد نابودی جنگلهای بلوط 500 ساله
هم محیط زیست و هم منابع طبیعی اصفهان میگویند طرح ساخت جاده میانبر منطقه پشتکوه هیچ توجیهی ندارد
شیما جهانبخش
خبرنگار
12 سال پیش که بخشی از درختان ارزشمند ذخیرهگاههای جنگلی فریدونشهراصفهان، قربانی ساخت جادهای برای دسترسی اهالی روستای 10 خانواری «وزوه» از منطقه پشتکوه شدند شاید همه فکر میکردند مشکل اهالی این روستا برای همیشه حل شده است. غافل از اینکه در فاصله چند سال دوباره متراکمترین جنگلهای زاگرسی قرار است قربانی زیادهخواهی انسان شوند. صحبت از ساخت دومین جاده برای روستایی است که تنها 10 خانوار دارد. آنطور که کارشناسان میگویند ساخت جاده جدید روستای «وزوه» باعث کوتاهتر شدن مسیر دسترسی روستاییان میشود اما بهای این کار قطع ۴ هزار درخت کهنسال و نابودی زیست بوم منطقه خواهد بود.
هر چند کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان و اداره کل حفاظت محیط زیست معتقدند ساخت جاده دوم برای این منطقه هیچ توجیهی ندارد و تنها بخشی از ارزشمندترین رویشگاه جنگلی زاگرس که هیچ کجای جهان نمونهای ندارد برای همیشه از بین میرود اما بنا به گفته نایب رئیس انجمن دوستداران طبیعت فریدونشهر «قرار است جاده دوم روستای وزوه سال آینده احداث شود.»
همه اینها در حالی است که همان جاده اول هنوز در بخشهایی خاکی است و میتوان با راهاندازی تونل گردنه کلوسه هم دست یاری به سوی مردم روستا دراز کرد و هم دست از سر جنگلهای بیپناه زاگرس برداشت.
ساخت جاده دوم وزوه هیچ توجیهی ندارد
«مرتضی برزو زاده»، رئیس اداره کل منابع طبیعی اصفهان در گفت و گو با «ایران» با تأکید بر اینکه هیچ الزامی برای ساخت جاده دوم برای یک روستا به قیمت قطع ۴ هزار درخت کهنسال وجود ندارد، میگوید: جادهای که قرار است از «کوگان» به «وزوه» کشیده شود و از آنجا به «کاهگانک» برود در اصل یک جاده میانبر است. درست است که با ساخت این جاده راه ۲روستا کم میشود اما این طرح تبعات زیستمحیطی جبرانناپذیری بر جای خواهد گذاشت.
وی با ابراز تأسف از اینکه برای ساخت این جاده حدود ۲ هزار درخت بلوط با حداقل عمر ۵۰۰ سال و درختچه جنگلی باید قطع شود، ادامه میدهد: علاوه بر این درختان با انجام کارهای راهسازی در این منطقه حدود ۲ هزار درخت هم زیر تراشهها مدفون میشود. از سوی دیگر با ساخت این جاده، حیات وحش رودخانه گوکان کاملاً نابود میشود. بارها اعلام کردهایم این طرح هیچ توجیهی ندارد و اجرای آن ضربه مهلکی به گونههای گیاهی و جانوری منطقه خواهد زد. در این خصوص مخالفتمان را به سازمان راهداری اعلام کردهایم اما با وجود مخالفتها برخی همچنان پیگیر احداث این جاده هستند.
به گفته رئیس اداره کل منابع طبیعی اصفهان جنگلهای این منطقه تنها باقی مانده جنگلی زاگرس است. میدانید که 46 درصد گیاهانی که در ایران مرکزی داریم اندمیک(انحصاری) هستند و هیچ کجای جهان این گیاهان را نمیشود پیدا کرد اما اگر این جاده احداث شود بسیاری از این گیاهان کمیاب نابود میشوند.
نابودی درختان 500 ساله به بهای کوتاه شدن راه
باتوجه به تبعاتی که ساخت جاده دوم برای روستای وزوه خواهد داشت انجمن دوستداران طبیعت فریدونشهر هم در این زمینه بیانیهای صادر و اعلام کرده ساخت این جاده هیچ توجیه فنی و زیست محیطی ندارد.
«نصرت الله تواضع»، نایب رئیس انجمن دوستداران طبیعت فریدونشهر هم در این زمینه به «ایران» میگوید: از آنجایی که در سالهای گذشته روستای وزوه جادهای نداشت با درخواست اهالی حدود ۱۲ سال قبل با وجود تخریبهایی که انجام شد جاده ای ۱۶ کیلومتری از روستای «کاهگانک» به «وزوه» ساخته شد. در آن زمان تخریب بخشی از پوشش جنگلی منطقه پذیرفته شد اما اخیراً دوباره عدهای پیگیر احداث جاده دوم برای همین مسیر هستند که اصلاً ضرورتی ندارد.
وی میافزاید: شیب منطقه بسیار زیاد است و فضای لازم برای عملیات جادهسازی وجود ندارد به همین خاطر نیاز به سنگبریهای زیادی است. در واقع انفجارها باعث نابودی کامل دره جنگلی در حاشیه رودخانه گوکان شده و هزاران اصله درخت بلوط که برخی از آنها تا ۵۰۰ سال قدمت دارند از بین خواهند رفت. از سوی دیگر این انفجارها در شیب تند منطقه باعث حرکت لایههای سست و ناپایدار شن، ماسه به سمت بستر رودخانه شده و با انسداد جریان آب، اکوسیستم رودخانه نابود میشود.
آسانتر شدن دسترسی قاچاقچیان چوب به جنگلهای زاگرس
تواضع یکی دیگر از خسارات مهم ساخت این جاده را آسانتر شدن دسترسی و عبور و مرور قاچاقچیان چوب و از بین رفتن معیشت ساکنان منطقه میداند و میافزاید: ساخت جاده دوم روستای وزوه، ضریب حفاظتی جنگلهای این منطقه را کاهش میدهد و افزایش بوتهکنی گیاهان درحال انقراض منطقه مانند کرفس کوهی،افزایش آتشسوزی در اثر رفت و آمد بیشتر، ورود بیشتر دام به جنگل و از بین رفتن گیاهان زیر اشکوب (گیاهچههای جنگلی) را به دنبال خواهد داشت.
وی ادامه میدهد: بلوطهای کهنسال این منطقه ثروت ملی به حساب میآید، چراکه سالها طول میکشد تا درخت بلوط رشد کند. انجمن دوستداران طبیعت شهرستان فریدونشهر حدود ۹ سال است که در این منطقه بذر بلوط کاشته اما با وجود مراقبت، تنها ۷ سانتیمتر رشد کرده است. در چنین شرایطی نابودی چنین بافت باارزشی قابل قبول نیست.
از گذشته درس بگیریم
تواضع، با یادآوری احداث جاده غیرضروری فریدونشهر به روستای مصر از طریق تنگه دره میلگان با صرفه هزینه میلیاردی میگوید: در آن طرح هزاران تن خاک مرتفع را برای تسطیح مسیر سنگلاخی تراشیدند، اما چند ماه بعد، آبهای سیلابی بهاری همه خاک و سنگ را همراه خود در دره خدنگستان و رودخانه یلان تخلیه کرد. در واقع نه تنها جادهای ساخته نشد، بلکه جاده مال رو تنگه هم حتی برای عبور دام عشایر بسته شد. قرار است جاده دوم روستای وزوه سال آینده احداث شود که دوستداران محیط زیست نسبت به اجرای این پروژه و تکرار اتفاقی مشابه در یک دهه قبل هشدار میدهند. ما باید از گذشته درس بگیریم و طرح ویرانگر دومین جاده غیرضروری روستای وزوه را متوقف کنیم.
ساخت تونل «گردنه کلوسه» مشکل را حل میکند
«سعید خدابخشی»، سرپرست اداره نظارت بر ساخت راههای فرعی و روستایی استان اصفهان هم میگوید: با توجه به مشکلات موجود بسیج سازندگی میخواهد جاده ای برای سهولت عبور و مرور روستاییان بسازد اما اداره کل منابع طبیعی و سازمانهای مردمنهاد محیط زیستی تاکنون با این طرح مخالف بودهاند. البته باید بگویم مسیر در نظر گرفته شده پوشش جنگلی بکری دارد که برای ساخت جاده کل این محور آسیب میبیند.
وی با تأکید بر اینکه اداره راهداری و حمل و نقل جادهای استان برای حل این معضل تلاش دارد ساخت تونل «گردنه کلوسه» را در اولویت قرار دهد، میگوید: این گردنه ارتفاع زیادی دارد و بازنگه داشتن آن در فصل زمستان مشکل است، به همین خاطر با پیگیری مسئولان محلی احداث تونل در این منطقه تصویب شده است. اگر این تونل احداث شود به غیر از اینکه ارتباط روستای وزوه و کاهگانک راحتتر میشود مشکل راهبندان زمستان حل شده و دیگر اجرای جاده دوم روستای وزوه توجیهی ندارد.
سرپرست اداره نظارت بر ساخت راههای فرعی و روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اصفهان توضیح میدهد: با توجه به کوهستانی بودن منطقه حجم سنگبری برای احداث جاده دوم زیاد بوده و هزینههای خیلی بالایی دارد. در حال حاضر با آنکه جاده فعلی فریدونشهر به دورک از«پشندگان» تا «دورک» خاکی است اداره راه تلاش دارد با آسفالت این مسیر و ساخت تونل در گردنه کلوسه مسیر را ایمن کند.
جاده در مسیر جنگلی نیست
«سرهنگ حسین انوری»، رئیس سازمان بسیج سازندگی استان اصفهان هم در این زمینه با تأکید بر اینکه تلاش سپاه برای محرومیتزدایی است، میگوید: به ما پیشنهاد شده که برای ساخت این جاده به اداره راه استان اصفهان کمک کنیم وگرنه این جاده ای نیست که سپاه بر ساخت آن اصرار داشته باشد. نقشهبرداری و طراحی جاده جدید انجام شده و در اختیار اداره راهداری و حمل و نقل جادهای قرار گرفته است. از مسئولان خواستهایم با استعلام قانونی از دستگاههای مربوطه به طور مشخص به ما اعلام کنند احداث جاده در مسیر پیشنهادی هیچ مشکلی ندارد.
انوری با اشاره به اینکه این جاده، «پشتکوه» فریدون شهر و «پشتکوه دوم» چهارمحال و بختیاری را به اصفهان وصل میکند، میافزاید: اغلب جادههای این منطقه در ذخیرهگاه محیط زیستی و جنگلهای پشتکوه ساخته شدهاند اما در مسیری که ما نقشهبرداری کردهایم هیچ جنگلی وجود ندارد و جاده طوری طراحی شده که در حاشیه رودخانه قرار بگیرد.
ما در نقشهبرداری و طراحی نقشهها که هزینههای سنگینی دارد به اداره راه کمک کردهایم تا هزینهها به حداقل برسد. در نقشهبرداریهایی که ما انجام دادهایم هیچگونه بافت جنگلی در مسیر وجود ندارد اما در نهایت اگر این مسیر را اداره راه استان در استعلام از محیط زیست و منابع طبیعی پذیرفت در اجرای پروژه به آنها کمک خواهیم کرد. البته اگر طراحی جدیدی هم که مورد تأیید منابع طبیعی باشد، ارائه کنند ما آمادگی داریم هرجا که اعلام کردند به آنها کمک کنیم.
رئیس سازمان جنگلها صدور سند ۴۲ تالاب به نام وزارت نیرو را غیرقانونی خواند
گروه ایران زمین - واکنشها به گفتوگوی «ایران» با مدیرکل دفتر مهندسی رودخانهها و سواحل وزارت نیرو ادامه دارد. در تازهترین واکنشها مسعود منصور رئیس سازمان جنگلها، منابع طبیعی و آبخیزداری کشور واگذاری تالابها به وزارت نیرو را غیرقانونی خواند. پیش از این غزال جعفری مدیرکل دفتر مهندسی رودخانهها به «ایران» گفته بود: «وزارت نیرو اسناد صدور سند ۴۲تالاب کشور را به سازمان ثبت و اسناد فرستاده است.» این وزارتخانه تاکنون تالاب بینالمللی انزلی را به مالکیت خود درآورده است. تا پیش از این اقدام، تالابها براساس قوانین موجود تالابها و رودخانهها در مالکیت دولت به نمایندگی سازمان جنگلها، منابع طبیعی و آبخیزداری قرار داشت. حفاظت و صیانت از آنها نیز براساس قانون بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست کشور است. انتشار گفتوگوی غزال جعفری با «ایران» پیش از این به واکنش «عیسی کلانتری» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور منجر شده بود. او در نامهای به آیتالله رئیسی؛ رئیس قوه قضائیه، خواستار جلوگیری از صدور سند ۴۲ تالاب کشور به نام وزارت نیرو شده بود. تالاب انزلی در گیلان، هورالعظیم و شادگان در خوزستان، بختگان و طشک در فارس، شور و شیرین در میناب و... از جمله تالابهایی است که وزارت نیرو بهدنبال صدور سند مالکیت آنها به نام خود است. غزال جعفری در گفتوگو با «ایران» گفته بود چون براساس قانون، تعیین حد بستر رودخانهها، مسیلها، انهار و تالابها برعهده وزارت نیرو است پس مالکیت آنها هم باید به نام وزارت نیرو سند بخورد. او میگوید: «نمیشود حد بستر رودخانهها و تالابها را وزارتخانه تعیین کند اما سندش به نام دیگران بخورد.» منتقدان وزارت نیرو اعتقاد دارند بهدنبال تحریمها، گرانیها و در نتیجه کاهش سدسازیها، وزارت نیرو با صدور این سندها بهدنبال ایجاد درآمد جدید با فروش بستر خشک رودخانهها، انهار و تالابهای کشور است. غزال جعفری تنها فروش بستر خشک انهار توسط وزارت نیرو را تأیید میکند. فروش بستر خشک انهار که با مخالفت جدی سازمان جنگلها و محیط زیست روبهرو است، منوط به تصویب لایحه ارسال شده از سوی وزارت نیرو توسط نمایندگان مجلس است.
مسعود منصور رئیس سازمان جنگلها میگوید: سند تالابها همچنان بهعنوان انفال نزد منابع طبیعی و محیط زیست باقی خواهد ماند و هیچ جای قانون اشاره نشده است که سند تالابها را میتوان به نام وزارت نیرو صادر کرد.»
رئیس سازمان جنگلها همچنین میگوید: به محض شنیدن خبر واگذاری تالاب انزلی به نام وزارت نیرو صریحاً به سازمان ثبت اسناد و املاک نامه ارسال کرده و از ریاست این سازمان درخواست شد که هیچ سندی برای تالاب انزلی صادر نشود و اگر هم موردی وجود داشته باشد این سند قطعاً برخواهد گشت.»
منصور با استناد به قانون، تالابها را انفال میداند و میگوید: «تالابها قابلیت واگذاری یا فروش ندارند. در قانون یکسری وظایف برای وزارت نیرو درباره ساخت و سازها آمده که وزارت نیرو باید از آن جلوگیری نماید.»
همچنین«سمیه رفیعی» رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی از حضور وزیر نیرو در مجلس برای ارائه توضیحاتی پیرامون انتقال سند ۴۲ تالاب کشور در هفته آینده خبر میدهد. او می گوید:« وزارت نیرو اقدام ثبت سند تالابها و انتقال از محیط زیست به این وزارتخانه را، ذیل قانون آب انجام میدهد که باید روند آن متوقف شود.» رفیعی همچنین از وزیر نیرو خواست که توضیحات قانعکنندهای درباره انتقال سند تالابهای کشور به این وزارتخانه داشته باشد.
آغاز برداشت شکوفه های درختچه بیدمشک در آذربایجان غربی
ارومیه - مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجانغربی از آغاز برداشت شکوفههای درختچه بیدمشک در استان خبر داد.
به گزارش ایلنا، عزیز امانی با اشاره به آغاز برداشت شکوفه های درختچه بیدمشک از ۵۰ هکتار از باغات زیر کشت استان گفت: بیشترین سطح زیرکشت بیدمشک در آذربایجان غربی در شهرستانهای ارومیه، پلدشت و سلماس قرار دارد و سالانه و در شرایط نرمال، بیش از یکهزار تن گل تر بیدمشک از سطح باغهای استان برداشت و به بازار عرضه میشود.
وی با بیان اینکه یک سوم شکوفههای تولیدی بیدمشک توسط واحدهای تبدیلی جذب و فرآوری میشود، اضافه کرد: نزدیک به یک سوم دیگر آن نیز در خانهها مصرف و تبدیل به عرق بیدمشک میشود و بقیه در مصارف مختلف توسط واحدهای گلابگیری دیگر استانهای کشور و تهیه نقل بیدمشکی، شیرینی و دسر در قنادیهای ارومیه کاربرد دارد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجانغربی گفت: نقل و عرق بیدمشک ارومیه علاوه بر داخل کشور، مشتریان زیادی در کشورهای همسایه و کشورهای عربی حوزه خلیجفارس دارد که مازاد این محصول به این کشورها صادر میشود.
امانی با اشاره به خواص مهم دارویی درخت بیدمشک گفت: عرق بیدمشک در رفع کمخونی، ناراحتیهای قلبی و تسکین اعصاب کاربرد دارد و دمکرده برگ بید مشک نیز برای اسهال خونی و خوردن عرق شکوفه آن برای خفقان گرم و تبهای گرم نافع است. کار برداشت این محصول از اواخراسفند ماه آغاز می شود و بسته به آب و هوای منطقه حدود ۱۵ تا ۳۰ روز ادامه دارد.
ملخ های مهاجم برای نوروز به استان های جنوبی می آیند
گروه ایران زمین - با توجه به شکل گیری کانون ملخ های مهاجم در شبه جزیره عربستان انتظار می رود این آفات در روزهای پایانی اسفند ماه و در آستانه نوروز به کشورمان برسند . « مسعود لطیفیان» معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور به «ایران» گفت: پیش بینی می کنیم در روزهای پایانی سال در استان های جنوبی از جمله خوزستان، هرمز گان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و بخش هایی از استان فارس ریزش ملخ های مهاجم را داشته باشیم . وی تأکید کرد: با توجه به تجربه مقابله با این آفات مهاجم در تمام استان ها آمادگی صددرصدی برای مبارزه با ملخ های مهاجم را داریم وسم و تجهیزات مورد نیاز تأمین شده و جای هیچ گونه نگرانی برای مردم وجود ندارد .
وی با اشاره به اینکه سازمان حفظ نباتات در بهمن ماه از ورود دستههای میلیونی ملخ در اوایل اسفند ماه خبر داده بود، تصریح کرد : ملخ ها موجود زنده هستند و شرایط اقلیمی و وزش باد مدل های حرکتی آنها را تغییر میدهد و جای خوشحالی دارد که این پیش بینی درست از کار در نیامده بود و میتوان گفت اشتباه شیرینی بود .
طرح جدید بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، گامی برای حل مشکلات مجاوران و زائران
سیدکمالالدین میرجعفریان
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی
طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی مصوب کمیسیون ماده5 شهر مقدس مشهد در بهمن ماه سال جاری، پساز بررسیهای فشرده در جلسات متعدد کمیتههای فنی شورایعالی شهرسازی و معماری و همچنین جلسات تخصصی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسید.
پساز گذشت ٢۵سال از آغاز طرح توسعه بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع) که با هدف حفظ شأن و جایگاه حرم مطهر در سیمای شهری محدوده، استمرار هویت معنوی زیارت، ارتقای شاخصهای خدمات عمومی و تسهیلات اقامتی برای اقشار مختلف، همچنین حمایت از جمعیت مجاور باقی مانده و احیای بافت تاریخی موجود در حال اجرا بود، بار دیگر این طرح در یک سال اخیر و از اواخر سال گذشته مورد بازنگری و با هدایت وزارت راه وشهرسازی و همکاری دستگاههای محلی در قالب «طرح ویژه تفصیلی» در دستور کار قرار گرفت؛ از آنجا که این مسأله از اهمیت زیادی برخوردار بود، مراحل تهیه طرح طی بازه فشرده یک ساله و با مشارکت متخصصان ملی و محلی حوزه شهرسازی به انجام رسید؛البته با برگزاری جلسات متعددی در استان، نظرات دستگاههای ذیربط استانی از جمله آستان قدس رضوی، ارکان قضایی و نظارتی استان، استانداری و مجموعه مدیریت شهری مشهد نیز درباره این طرح دریافت شد تا اصلاحات لازم برای غنابخشی و همگرایی بیشتر در این خصوص انجام شود.
نتیجه این جلسات که به تدبیر استاندار خراسان رضوی جناب آقای دکتر معتمدیان برگزار شد، اجماع کامل همه سطوح مدیریتی شهر و استان روی طرح جدید و در نهایت تصویب آن در جلسه کمیسیون ماده۵ استان خراسان رضوی در 23 بهمن ماه امسال بوده است؛ پساز بررسی اصلاحات نهایی مورد نظر، طرح برای تصویب نهایی و ابلاغ به شورایعالی معماری و شهرسازی کشور ارسال شد و پس از آن شورایعالی شهرسازی و معماری نیز طرح مصوب کمیسیون ماده 5 را به تصویب رساند.
بر اساس این طرح، بیش از 3هزار پلاک از تملک اجباری خارج و نوسازی و بهسازی پلاکهای باقی مانده بر پایه ضوابط تسهیل کننده طرح جدید و توسط مردم و ساکنان انجام خواهد شد؛ ضوابط تسهیل کننده یاد شده در هماهنگی با دانهبندی بافت تاریخی و بهینهسازی الگوی سکونتی موجود، نصاب تفکیک و پاسخگویی را کاهش میدهد تا با آسانترین شکل ممکن و با احترام به حقوق مالکانه، امکان احیا، بهسازی و نوسازی پلاکهای موجود توسط خود ساکنان و مالکان امکانپذیر شود.
از مهمترین نتایج این طرح میتوان به اتصال و انسجام شبکه معابر و جلوگیری از ایجاد گسست ارتباطی و فضایی فی مابین بافت پیرامون و حرم مطهر بهعنوان منبع توسعه و رونق معنوی و مادی این محدوده و همچنین تقویت هم پیوندی حرم با شهر مشهد در قالب نظام تار و پود بافت، انسجام بخشی به محلات، پیشبینی راهکارهای ترافیکی برای هدایت بهینه ترافیک حرم مقصد و جداسازی حمل و نقل ساکنان و مجاوران از زائران و در نتیجه تسهیل و کیفیت بخشی به زندگی مجاوران و نیز پیشبینی خدمات تحقق پذیر برای مجاوران و ساکنان اشاره کرد.
این طرح نتایج مفید دیگری دارد که شامل زائران حرم مطهر امام رضا(ع) هم میشود ،چون سالانه 20 تا 30میلیون زائر برای زیارت بارگاه حضرت ثامن الحجج(ع) به شهر مشهد سفر میکنند که به طور حتم عمده این زائران در محدوده بافت پیرامون به خدمات زیربنایی و روبنایی نظیر ایجاد معابر مناسب و پارکینگ خودروها نیاز دارند ،لذا از جمله آن افزایش سرانه خدمات برای زائران، افزایش سهم اماکن اقامتی متناسب با گروههای مختلف درآمدی است که امکان تنوع انواع اقامت برای تمامی اقشار را فراهم میکند. همچنین این طرح، ارتباط بین زائر و مجاور را تعمیق بخشیده و به تعامل اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی سازنده بدل میسازد،علاوه بر اینها، احیای ساختارهای فرهنگی اجتماعی و تاریخی بافت و ایجاد بستر کالبدی فضایی مناسب برای رویدادها و مراسم آیینی جاری در ذهن و خاطرات مردم و حفظ میراث تاریخی باقی مانده برای نسلهای آینده، از مهمترین نتایج طرح مصوب است.
حفظ حریمهای منظری، حفظ تمامی مساجد، حسینیهها، خانهها، بناهای تاریخی باقی مانده، ارائه ضوابط ویژه برای آثار ملموس و ناملموس فرهنگی و هویتی، احیای٢٧محور تشرف و نیز رونقبخشی به سایر گذرهای تاریخی از دیگر ویژگیهای طرح حریم رضوی بوده که مورد تأکید و تأیید کمیسیون ماده۵ و شورایعالی شهرسازی و معماری بوده است.
اختصاص زمین به بیش از ١٠هزار محل پارک خودرو در قالب پارکینگهای عمومی در حاشیه محور شارستان با جانمایی مناسب و نیز تقویت حملونقل عمومی و جانمایی ایستگاههای مترو، ایجاد دسترسی بیشتر حرم مطهر با تأکید بررویکرد پیاده مدار و نیز تعیین تکلیف پروژههای سرمایهگذاری از موارد مطروحه در کمیته حقوقی و کمیسیون ماده5 مربوطه بوده و از دیگر فواید این طرح است. از دیگر مصوبات جلسات کمیسیون ماده5 که در شورایعالی شهرسازی و معماری مورد تأکید و تأیید قرار گرفت، اختصاص فرصت 2 ماه کاری جهت تعیین تکلیف پروژههای سرمایهگذاری واقع در محدوده پیرامون حرم در چارچوب طرح جدید است.
در هر صورت بر اساس این طرح جدید که محدوده 360هکتاری را مورد مدیریت قرار میدهد، مشکلات مجاوران حرم مطهر در خصوص کم و کاستیهای خدمات عمومی که طی سالهای زیاد ایجاد شده بودحل گردیده و بویژه محدودیتهای ساخت و ساخت 3هزار پلاک محدوده این طرح برداشته شده، به طوری که از این پس مالکان میتوانند با تصمیم خودشان و بر اساس قانون تراکم، خانههای خود را نوسازی کنند. همچنین با آزادسازی پلاکها در این محدوده، تجمیع اجباری املاک که قبلاً در حدود 250 یا 500 مترمربع بود، برداشته شده است و این گام بزرگی در جهت حل مشکلات ساکنان این محدوده به شمار میرود ،چرا که صاحبان این املاک میتوانند حتی تجمیع خانههای خود را تا 120 تا 150 متر هم انجام دهند.