در جلسه دیروز شورای عالی انقلاب فرهنگی
چهارمین مدیر فرهنگستان هنر مشخص شد
گروه فرهنگی: پس از 3 سال سرانجام تکلیف مدیریت فرهنگستان هنر مشخص شد. درجلسه روز گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شد که بهمن نامورمطلق با رأی اعضا علاوه بر عضویت در فرهنگستان هنر، برای مدت 4 سال به ریاست این فرهنگستان منصوب شد.
از تاریخ تأسیس فرهنگستان هنرجمهوری اسلامی ایران 22 سال می گذرد و این مجموعه بر اساس مصوبه جلسه 439 مورخ 25/12/1377 شورای عالی انقلاب فرهنگی به استناد بند 24 قانون اهداف و وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد و با هدف پاسداری از میراث فرهنگی، هنر اسلامی و ملی و پیشنهاد سیاستها، راهبردها و دستیابی به آخرین یافتهها و نوآوریها و نیز ارتقای فرهنگ اسلامی برای مقابله با تهدیدهای فرهنگ مهاجم.
بهمن نامور مطلق چهارمین رئیس فرهنگستان هنر است. اولین رئیس و مؤسس این فرهنگستان میر حسین موسوی بود که از 1378 که عملاً فعالیت این فرهنگستان آغاز شد تا دیماه ۱۳۸۸ به مدت 10 سال بر این مسند نشست و پس از آن با حکم رئیس جمهوری احمدی نژاد (سال88) علی معلم دامغانی سکان این فرهنگستان را بر عهده گرفت. مدیریت علی معلم دامغانی در مرداد 1396 به پایان رسید. دورانی که به گفته برخیها فرهنگستان هنر دراین مدت با افول جدی برنامهها و رویدادها روبهرو شده بود و پس از آن 19 شهریور ماه سال 97 علیرضا اسماعیلی سرپرستی این فرهنگستان را برعهده گرفت.
بهمن نامور مطلق متولد 1341 ،نشانهشناس ایرانی و استادیار گروه فرانسه دانشگاه شهید بهشتی است. او پس از سپری شدن کارشناسی مترجمی زبان فرانسه برای ادامه تحصیل به فرانسه عزیمت کرد. کارشناسی ارشد خود را در رشته زبانشناسی و رایانه از دانشگاه بلزپاسکال در کلرمون-فران گرفت. سپس دکترای خود را در رشته ادبیات تطبیقی و در همان دانشگاه ادامه داد. او از سال 1381 تا سال 1388 دبیر و معاون پژوهشی فرهنگستان هنر بود و در دانشگاههایی چون شهید بهشتی،دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشکده هنر دانشگاه الزهرا، پردیس هنر دانشگاه تهران ،دانشگاه هنر اصفهان ،دانشگاه هنر تهران و ... تدریس داشته است. او رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی و ایرانی استاد فرشچیان نیز هست. فعالیت پژوهشی، فرهنگی علمی ، انتشار کتاب و مقاله علمی وجوایز از جمله سوابق این مدرس دانشگاه و پژوهشگر است. حال با حضور بهمن نامور مطلق که از سال ۱۳۸۱ تا سال ۱۳۸۸ دبیر و معاون پژوهشی فرهنگستان هنر بود قطعاً نویدی از روزهای درخشان این فرهنگستان خواهد بود.
به مناسبت روز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی
از مهر عاشقانه تا فراز و فرودهای دلبرانه
محمود شالویی
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسداشت زبان فارسی
21 اسفندماه روز بزرگداشت حکیم نظامی گنجومی شاعر برجسته ایرانی است که از حسن اتفاق در سال جاری با روز مبعث رسول گرامی اسلام حضرت محمدمصطفی (ص) مقارن شده است و چهبسا که این تقارن مایه خرمی و خرسندی روح بلند نظامی با ایمانی شود که از معتقدان راستین آیین محمدی (ص) و از شیفتگان و دلدادگان حضرت نبوی است آنگونه که در بسیاری از ابیات و اشعار دلنشین خود هم بخشی را در نعت آن رسول باکرامت، اسوه انسانیت و مظهر محبت و عطوفت آورده است، ازجمله آنها، در منظومه خسرو و شیرین میگوید:
محمد کآفرینش هست خاکش
هزاران آفرین بر جان پاکش
چراغ افروز چشم اهل بینش
طراز کارگاه آفرینش
در آن روزگاری که سنایی پدرشعر عرفانی آخرین سالهای عمر خود را میگذرانید، نظامی چشم به جهان گشود و آن هنگام که عطار نیشابوری استمراربخش مسیر سنایی پا به عرصه وجود مینهاد، نظامی نوجوانی 17 ساله بود که آهسته آهسته از پل نوجوانی به جاده جوانی سرمیسپرد و از این روی نظامی را میتوان حدفاصل میان دو پهلوان نامدار میدان عشق و معرفت نامید، عشقی که برای نظامی از خسرو و شیرین تا لیلی و مجنون همواره نگاهی از برون و نگاهی دیگر از درون بدان داشته است و سیر حکایت را آنگونه هدایت میکند تا در اوج التهابات ناشی از مهرعاشقانه و فراز و فرودهای دلبرانه مواعظ حکیمانه را بیاراید و موازین اخلاقی را بستاید و غایت عشق را به عالم معنا کشاند و چنین نتیجه بگیرد:
عشق آینه بلند نور است
شهوت ز حساب عشق دور است
پیداست که عشق آن دو خاکی
سربرنزند مگر به پاکی
تنها در همین چند بیت، کلید واژههای عشق، آیینه، نور، مهر، پاکی، انسان خاکی، رحمت الهی و زیست کوتاه دنیایی (ما هم نزییم جاودانی) بخوبی میتواند بیانی از اندیشههای معرفتی این حکیم اخلاقی به شمار آید، همانطور که میکوشد تا در مخزنالاسرار نیز به عنوان معلمی چون سنایی ظاهر شود و سلوک معرفتی را با نظری به حدیقهالحقیقه او درهم آمیزد اگرچه نگاه مستقل او در همه جا بخوبی آشکار است و نمیتوان او را مقلد نامید، بلکه همچنان معلم روش خویش است.
نظامی در هفت پیکر به شرح زندگی بهرام گور همت میگمارد و در اسکندرنامه با دو بخش بهم پیوسته (شرفنامه و اقبالنامه) سیمایی متفاوت از حیات و حکمت معنوی تا شمایی از حکومت و فرمانروایی او را به رسم قلم میکشد و پرده از رازهای درونی که گاه ساخته ذهن پویا و گاه نمایی از سّرجویایی وجود خویش است برمیدارد. این حکیم دردمند از یک سو، تنها پسر خویش (محمد) را که حاصل زندگی مهرانگیز وی با همسر از دست رفتهاش (آفاق) میباشد از روی آوردن به شعر و شاعری باز میدارد و او را به آموختن فقه و طب تشویق میکند و پیش از آن هم به غافل نبودن، هنر آموختن، دانش طلبیدن و با خلق خدا ادب نگه داشتن او را ترغیب میکند اما مهمتر از همه اینها به وی میآموزد که به نام و نسب خانوادگی خویش بسنده نکند بلکه خود اسباب بزرگی خویش را فراهم آورد. در این میان خدا ترسی را هم بدو توصیه میکند و از سوی دیگر «اسکندروس» فرزند اسکندر را میستاید و بیعلاقگی وی به قدرت و سلطنت را بسیار تحسین میکند و هرچه بزرگان لشکر و وفاداران اسکندر او را به پذیرش جانشینی پد،ر الحاح و اصرار نمودند و تاج و تخت را مهیای او گردانیدند تا بی هیچ زحمتی بدان تکیه زند و مواهب هنگفت بر جای مانده از ارث آن سلطان بی همتا را میراث شود، با عزت نفس و ایمان به معاد و قیامتی که در جان او رخنه کرده بود از غوطهور شدن در دنیای مادی سرپیچد و سر بر آستان قاهر سرمدی سایید.
نظامی اگرچه به سلوک مرسوم اهل تصوف و عرفان نمیپردازد و یا دستکم واژهنامه و اصطلاحات ابدال را بکار نمیگیرد لیکن از زوایای ابیات خویش رهآورد اندیشههای معرفتی را به زبان خاص و قلم ناب خویش ارائه میکند و اندرز پیران خردمند را از جانب خود به فراگیران و معرفت آموزان ارزانی میدارد:
چو بر رشته کاری افتد گره
شکیبایی از جهد بیهوده، به
همه کارها از فروبستگی
گشاید ولیکن به آهستگی
جالب توجه اینکه وی درجایی از سرودههای خود (مجموعه شرفنامه) به سفر رفتن و سرزمینهای مختلف را دیدن و از تماشای نادیدنیها لذت بردن را تحسین و توصیه میکند، اما سرانجام بازگشتن به دیار خود را مورد تأکید قرار میدهد و اقامت غریبانه و سکونت در جغرافیای بیگانه را به شدت تقبیح مینماید:
جهان گرد را در جهان تاختن
خوش آید سفر در سفر ساختن
به هر کشوری دیدن آرایشی
به هر منزلی کردن آسایشی
با همه این احوال، اکنون اگرچه نظامی به ظاهر در میان ما نیست اما روح معنوی و دانش معرفتی او با آثار گرانبهای برجای مانده از ایشان، میراثی ماندگار و برای همه نسلها پایدار است. و چه شگفتانه مینماید که وقتی آخرین سال عمر نظامی در حال طی شدن است (سال 605)، مولانا جلالالدین محمد مولوی شمع یکسالگی خود را میافزود و خود آماده میکند تا پس از عبور از قلههایی چون فردوسی، سنایی، نظامی و عطار، بلندترین قله حکمت و معرفت را در نوردد و منظومه شاعران پیشین را به کمال رساند.
در ایـــــــــن روز بزرگ فرصت را مغتنم شمرده و ضمن عرض ادب به پیشگاه رســــــــول ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) یاد و نام نظامی گنجوی را هم گرامی میداریم و از درگاه حضرت احدی برای این حکیم معنوی که سازو کار خود را فقط با خدای خود بسته و به پاس آن از دیو و دد و عالم و آدم رسته بود، قرب مدام و همنشینی با اولیاء کرام را تقاضا مینماییم.
کسی را که یزدان بود کارساز
بود ز آدم و آدمی بی نیاز
دلی را که آرد فرشته درود
به اندیشه کس نیاید فرود
ارکستر ملی ایران با 1400 همراه شد
گروه فرهنگی: ارکستر ملی ایران در سال 1400 با اجراهای متفاوت میزبان مخاطبان خود خواهد بود. خبر بنیاد رودکی از این نظر حائزاهمیت است که این ارکستر سال گذشته چندان پرکار نبود و این خبر نوید روزهای خوب برای این ارکستر است. در کنار اجراهای این ارکستر، اجراهایی مستقل برای گروه سازهای ایرانی ارکستر نیز لحاظ شده است که میتواند چشماندازی از کوشش ارکستر ملی برای رسیدن به سالی پرتنوع و پویا در عرصه فرهنگ و هنر کشور باشد. نخستین اجرا امروز چهارشنبه 20 اسفند ماه است و قرار است ارکستر ملی ایران ساعت 18 با رهبری نصیر حیدریان قطعات «رنگین کمان و چهارشنبه سوری» ثمین باغچهبان را روی صحنه ببرد و گروه آوازی تهران (وکاپلا) به رهبری میلاد عمرانلو ارکستر ملی ایران را همراهی میکند.
اما نخستین اجرای ارکستر ملی در سال 1400، 26 خرداد ماه با شب موسیقی فیلم خواهد بود که اختصاص دارد به اجرای موسیقی «دلشدگان» حسین علیزاده و«مادر» ارسلان کامکار به رهبری سهراب کاشف. دومین اجرا هم 17 تیر ماه است با عنوان «دود عود» اثری از پرویز مشکاتیان با تنظیم کامبیز روشن روان و«یادگار دوست» کامبیز روشن روان به رهبری بردیا کیارس، اجرای دیگر 14 مردادماه است با قطعات «تابلوهای ایرانی» اثر حشمت سنجری و «بهار جاویدان و سبزه بهار» اثر هوشنگ استوار به رهبری نصیر حیدریان، مجلس شهادت حرابن یزید ریاحی - زمینه میر عزا با همراهی گروه سازهای ایرانی دیگر برنامه بنیاد است که 17 شهریورماه اجرا میشود. اجرای پاییز هم اختصاص دارد به قطعه «زیر تیغ» حسین علیزاده و اجرای گروه سازهای ایرانی که 8 مهر برگزار میشود. 27 آبان نیز «سلسـله موی دوست و موسم گل» اثر محمدرضا درویشی به رهبری کاوه میرحسینی روی صحنه میرود. اما 18 آذر «از فلورانس تا اصفهان»، شـب آهنگسـازان ایـران و ایتالیا به رهبری نیما کشـاورزی برگزار میشود و 9 دی ماه نیز شـب حسـین دهلوی به رهبری سهراب کاشف روی صحنه میرود. شـب غلامحسین بیگجه خانی و اجرای گروه سـازهای ایرانی از دیگر برنامههای بنیاد است که 23 دی ماه اجرا میشود و در آخر 20 اسفند ماه شـب بـرادران محجوبـی، پیانوی ایرانی و ارکسـتر، سولیسـت بهرام دهقانیار به رهبری بردیا کیارس پایانی بر برنامههای ارکستر خواهد بود.
بازار داغ شایعات و خبر گرانی بلیت سینما در انتظار تأیید
فرهنگی/ کمتر از 10 روز تا آغاز سال نو باقی مانده اما سرنوشت فیلمهای اکران نوروز همچنان در هالهای از ابهام است. در حالی که قرار بود روز دوشنبه ترکیب نهایی فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۰ مشخص شود اما مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش با اعلام تعویق یک هفتهای، از اعلام اسامی فیلمها در روز یکشنبه 24 اسفندماه خبر داد. «درخت گردو» محمدحسین مهدویان، «خورشید» مجید مجیدی و «خون شد» مسعود کیمیایی از محتملترین گزینههای اکران نوروز در گمانهزنیهای رسانهای است اما دلیل تأخیر در تصمیمگیریها، طبق شنیدهها تلاش شورای صنفی نمایش برای جلب رضایت صاحبان یک فیلم کمدی برای قرار گرفتن در این لیست است؛ در شرایطی که هنوز تکلیف اکران نوروز مشخص نشده زمزمههای افزایش قیمت بلیت سینماها به نگرانیها نسبت به وضعیت اقبال مخاطبان از سینما دامن زده است؛ همزمان با اعلام خبر بررسی آییننامه شورای اکران سال 1400 برخی رسانهها از توافق اصناف سینمایی برای افزایش قیمت بلیت سینماها و طرح افزایش حداقل 50 درصدی بهای بلیت (30 هزارتومان) خبر داده اند. دبیر شورای صنفی نمایش، به تازگی بدون اشاره به این میزان افزایش عنوان کرده که این درخواست در نامهای به حسین انتظامی اعلام شده و گران شدن بلیتها منتظر تأیید رئیس سازمان سینمایی است. اطلاعرسانی پرابهام درباره افزایش قیمت بلیت سینما باعث شد بازار شایعات داغ شود و روز گذشته در خبرهای غیررسمی احتمال افزایش 50 تا 100 درصدی و قیمت 40 هزارتومان برای هر بلیت هم مطرح شود. این در حالی است که پیش از این مرتضی شایسته در گفتوگویی با «موج »اعلام کرده گرانی بلیت برای هر سینما درجهبندی خاصی دارد و این افزایش حدود 5 هزارتومان است؛ هر سال قیمت بلیتها با آغاز اکران نوروز افزایش پیدا میکند، اما با توجه به شرایط کنونی سینماها که دیگر رونق سابق را ندارند انتظار میرفت مسئولان امر به این زودیها به فکر گران کردن بلیت سینماها نباشند، اگر چه سال 98 قیمت بلیت سینماها بدون تغییر ماند،اما تیرماه امسال همزمان با بازگشایی سالنهای سینما به بهانه مالیات ارزش افزوده و کارمزد خرید آنلاین، درصد کمی به قیمت بلیتها اضافه شد؛ با تعطیلی سالنهای سینما به دلیل شیوع کرونا، عدم استقبال مخاطبان در ایام بازگشایی سینماها، بیاعتمادی صاحبان آثار به اکران فیلمشان در چنین وضعیتی، فشار اقتصادی زیادی به صنعت سینما وارد شده است و به نظر میرسد تهیهکنندگان تنها راه حل این بحران و ضمانت بازگشت سرمایه را افزایش بهای بلیت میدانند، اما کارشناسان معتقدند افزایش قیمت بلیت در شرایط اقتصادی امروز مانعی تازه در مسیر بازگشت مخاطب به سینما است؛ در شرایطی که سالنهای سینما با بحران مخاطب رو به رو است، رونق گرفتن سینماها به گزینههای تشویقی از جمله چینش جذاب از اکران فیلمهای پرفروش و قیمت مناسب بلیت و حال خوب نیاز دارد نه بالعکس.
برنامه ریزی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای ۱۴۰۰ با حضور وزیر ارشاد
واقعگرایی، آیندهنگری و انعطافپذیری در بودجه ۱۴۰۰
جلسه شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و ویژگیهای برنامه و بودجه سال 1400 سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بررسی شد.
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در بخش بودجه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای سال آینده شاهد واقعگرایی، آیندهنگری و انعطافپذیری هستیم، گفت: «در این برنامهای که برای بودجه سال1400 سازمان فرهنگ و ارتباطات بیان شد شاهد این هستیم که واقعیات و منابع مالی از گذشته تا کنون مدنظر قرار گرفته است، به طورکلی میتوان گفت یک بودجه شفاف برای سال آینده را شاهد هستیم.»
وزیر فرهنگ درباره نحوه برنامهریزی این سازمان برای سال آینده گفت: «برای برنامههای فرهنگی این سازمان برای سال آینده نیز باید یک تعریف درست از انتظارات را از این برنامه داشته باشیم، ابتدا برنامه جدید باید براساس بودجه سال آینده سطحبندی شود، البته سنجههای برنامه و اقدام نیز باید در این میان مدنظر قرار بگیرد. در واقع باید سنجههای ارزیابی و اثربخشی مورد بررسی قرار گیرد. موضوع دیگر این است که باید اسناد بالادستی که در برنامه راهبردی تأثیرگذار است خطهای اتصال آن روشنتر شود، به طور کلی باید قالبریزی بودجه تعریف و تبیین درستی بشود تا براساس آن دستورالعمل بودجه به شورا ارائه شود.»
صالحی پیشنهادی هم برای این برنامهریزی ارائه داد و گفت: «پیشنهاد بنده این است که گزارش برنامههای کلی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای اعضای شورا ارسال شود تا نظرات خود را سریعاً ارائه کنند و این مجموعه نیز بتواند برنامهریزی خوب و هدفمندی را برای سال آینده داشته باشد.»
مروری بر اجراهایی که در روزهای پایانی سال صحنه را تجربه میکنند
بازگشت آهسته رونق به تئاتر
محسن بوالحسنی
خبرنگار
دقیقاً یک سال از شیوع ویروس کرونا میگذرد و حالا که در روزهای واپسین سال 99 ایستادهایم بهنظر میرسد که وضع سالنهای نمایش کمی بهتر از قبل شده است. در واقع سری اگر به سایتهای فروش بلیت بزنیم و میزان مخاطبان تماشای تئاتر در سالنها و تماشاخانهها را بسنجیم، امیدوارتر از گذشته به روزهای آینده و سال 1400 که پیشرو است نگاه خواهیم کرد. نکته قابل توجه در این مداقه نشان از آن دارد که جوانترها، این روزها بیش از چهرههای مطرح و شناخته شده دل به اجرا در شرایط سخت داده و به محدودیت، به عنوان یک فرصت نگاه کردهاند. با هم نگاهی میکنیم به برخی از آثاری که تا پیش از ورود به سال جدید و در روزهای منتهی به پایان سال روی صحنه هستند و منتظر تماشاگران و اهالی تئاتر؛ گفتنی است که تماشاخانهها و سالنهای تئاتر با رعایت دقیق پروتکلهای بهداشتی کار خود را پیش میبرند و ناگفته پیداست که چشم انتظار دیدار مخاطبان هستند و حمایت آنها.
اجراهای آخر سال تئاتر شهر
در روزهای پایانی سال تئاتر شهر میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود و در تالار اصلی نمایش «گرگاسها» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی با بازی بهنام شرفی، بهناز نازی، رامین ناصرنصیر، کتانه افشاری نژاد، امیرکربلایی زاده، کامبیز امینی، دنیا فتحی، رضا جهانی و صالح لواسانی ساعت 18 روی صحنه میرود و در تالار چهارسو مجموعه نیز نمایش «ایوب خان» به کارگردانی امیر دژاکام و بازی الهام خضرایی منش، نسیم داداشی، طاها عابدی، ماهان عابدی، حسام شهیدی، الناز ملک پور، غزل جمشید آبادی، نیوشا امینی، مهدی حوریه، ندا حسینی، زینب تحقیقی، آرمین خزائلی، شایان انجمنیان، ساعت 18:30 میزبان علاقه مندان است. نمایش «یاماها» به کارگردانی کهبد تاراج و بازی مازیار سیدی، مرجان قمری و لبخند بدیعی ساعت 18:45 در تالار قشقایی اجرا میشود.
تماشاخانههای سمندریان، استاد مشایخی و شهرزاد
«اتول سورون» نمایشی است به نویسندگی باقر سروش و کارگردانی شهروز دل افکار که تا ۲۷ اسفند در مجموعه ایرانشهر، تماشاخانه سمندریان روی صحنه است. بازیگران این تئاتر آناهیتا اشترنخعی، محمد امین پهلوان، کامیاب حاجی نوروزی، پیام حق نژاد، محمدحسین رحیمی، مبینا زارعی، حسین سپهری، حورا پاکیزه دل، فربد سهرابی، ارسلان شهبازبیگی، آرمینا ضیاءنور هستند و تهیه کنندگی آن هم به عهده مصطفی کوشکی است. نمایش «مرگ» به کارگردانی علیرضا احمدی خیری و بازی امیررضا کوشانی، سیدمسلم حجتی، امیرمحمد عزیزی، نسیم نصیری، پارمیدا شایان و... هم تا 27 اسفندماه در تماشاخانه استاد مشایخی روی صحنه خواهد بود. در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد هم نمایش «همه چیز میگذرد تو نمیگذری» به کارگردانی و بازیگری محمدرضا حیدری تا ۲۷ اسفند روی صحنه خواهد بود.
دیوار چهارم
اما در سالن خصوصی دیوار چهارم میتوانید نمایش «برگشتن افتخارآمیز مردان جنگی» به نویسندگی شهرام احمدزاده و کارگردانی حسین شهبازی را تا ۲۳ اسفندماه به تماشا بنشینید. بازیگران این نمایش شقایق زالپور، مهسا میرکاظمی، کیمیا مرادی رفیق، محمدسعید آهنگر، هلیا عطایی، علی انیسی، علیرضا دهنوی، بامداد تهمتن و... هستند. «کابوسها» به کارگردانی شادی اسدپور و بازی هلیا عطایی، علی انیسی، علیرضا دهنوی، بامداد تهمتن، پرستو بازیار، مهسا اسدپور و... دیگر نمایشی است که در دیوار چهارم تا ۲۸ اسفند روی صحنه خواهد بود.
تماشاخانه مهرگان و نوفل لوشاتو
دو تماشاخانه خصوصی مهرگان و نوفل لوشاتو هم روزهای آخر سال، پرکار هستند. نمایش «ببخشید» نمایشی است به کارگردانی عرفان رضوی و بازی علیرضا هاشمی، علی غفاری، عرفان رضوی، سارا حسینی، حسین عارفیکیا، سارا اشتری که تا ۲۳ اسفند در سالن شماره یک خانه نمایش مهرگان روی صحنه است. «قصاص هنگام جنایت» به نویسندگی و کارگردانی جواد رحیمی و بازی محسن مرتضوی، مریم زمانی، الهام سلطانی، شیما خوش اقبال دیگر نمایشی است که تا ۲۷ اسفند در همین سالن روی صحنه خواهد بود. در سالن شماره دو خانه نمایش مهرگان هم «پدر» به کارگردانی یوسف محمدی، با بازی علی ایزدی، امیرحسین سیداسماعیل، مریم جمالی، امین ظریفنگر، پریسا غیاثوند و نازنین امیری تا ۲۷ اسفند روی صحنه است و «بلوغ» به کارگردانی میثم کرمی و بازی میثم کرمی، پروانه عیسوند، عرفان مهدیزاده هم در خانه هنرمندان، سالن استاد انتظامی تا ۲۲ اسفند روی صحنه خواهد بود. در تماشاخانه نوفل لوشاتو هم نمایش «هولودومور» به کارگردانی رها حاجی زینل و بازی سارینا آزاد میلانی، فرشاد ایوبی، محمد پسندیده، تیما تقی زاده و... تا 22 اسفند روی صحنه خواهد بود.
تالار مولوی
سالن دانشجویی مولوی هم در روزهای پایانی نمایشی روی صحنه دارد. «زندگی در لانگشات یا مرگ در کلوزآپ» نمایشی است به نویسندگی، کارگردانی و بازیگری محمدرضا مالکی که تا 20 اسفند در سالن کوچک تالار مولوی روی صحنه است. «غرب حقیقی» به کارگردانی امید سعیدپور و بازی محمدرضا چرختاب، امید سعیدپور، شادی امیری نام دیگر نمایشی است که این روزها میزبان علاقهمندان تئاتر در سالن اصلی تالار مولوی خواهد بود. «قصاص هنگام جنایت» به نویسندگی و کارگردانی جواد رحیمی و بازی محسن مرتضوی، مریم زمانی، الهام سلطانی، شیما خوش اقبال دیگر نمایشی است که تا ۲۷ اسفند در همین سالن روی صحنه خواهد بود. در سالن شماره دو خانه نمایش مهرگان هم «پدر» به کارگردانی یوسف محمدی، با بازی علی ایزدی، امیرحسین سیداسماعیل، مریم جمالی، امین ظریفنگر، پریسا غیاثوند و نازنین امیری تا ۲۷ اسفند روی صحنه است.