عضو شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر:
اجرای آنلاین جشنواره موسیقی فجر بهتر از حذف آن است
با نزدیک شدن به ایام برگزاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، مسئولان اجرایی این جشنواره در جهت هر چه بهتر اجرایی شدن این رویداد ملی، در حال بررسی برنامهریزیهای دقیق و تدابیر ارزنده هستند؛ جشنوارهای که امسال وضعیت متفاوتی را تجربه خواهد کرد و قرار است بخش بیشتری از اجراهای آن به صورت آنلاین برگزار شود. البته پیش از این سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده بود به دلیل شیوع ویروس کرونا میبایست تمهیدات ویژه اندیشید و گزینهها و سناریوهای مختلف طراحی کرد به همین سبب برای برگزاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر سه فرضیه سفید، زرد و قرمز پیشبینی شد تا اگر شرایط از نظر بیماری مناسب و وضعیت سفید بود، جشنواره به صورت حضوری برگزار شود اما در صورت شیوع بیماری و شدت آن، یعنی وضعیت زرد و قرمز، جشنواره به شیوههای دیگر و متناسب با شرایط دنبال شود که متأسفانه با نزدیک شدن به روزهای برگزاری جشنواره، شرایط کشور چندان تغییری نداشته و نگرانیها از گسترش این بیماری همچنان وجود دارد. اما بخش اجرای آنلاین تجربهای است که پیش از این در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر انجام گرفته و البته آن دوره با هدف پوشش گستردهتر و در برگرفتن شمار مخاطبان بیشتر بویژه در شهرستانها اجرا شد و در ماههای گذشته نیز بار دیگر این تجربه تکرار شد و اجرای کنسرتهای موسیقی و همچنین جشنواره ملی موسیقی جوان و جشنواره موسیقی نواحی به صورت آنلاین برگزار شد. با این حساب میتوان پیشبینی کرد در برگزاری آنلاین فستیوال فجر با مشکلات کمتری مواجه باشیم هرچند که نیاز است زیرساختهای قویتری ایجاد شود تا مردم از امکانات پخش آنلاین بخوبی بهره مند شوند. شاهین فرهت عضو شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر دراین باره به «ایران» گفت: برگزاری این دوره از جشنواره موسیقی فجر به دلیل شرایط خاص کشور با شکل و گونهای متفاوت برگزار میشود چرا که تقریباً نزدیک به یکسال است که به دلیل شیوع این بیماری، برنامههای فرهنگی و هنری به صورت آنلاین اجرا میشود و البته این موضوع شامل بحث آموزشی هم میشود، البته اجرای کنسرتهای آنلاین قطعاً تأثیرگذاری اجرای زنده با حضور مخاطبان را ندارد و آن ارتباط حسی که باید بین مخاطب و خواننده برقرار شود کمتر احساس میشود اما شرایط این گونه تعریف شده و برگزار شدن آن به صورت آنلاین، بهتر از لغو یا متوقف شدن است. امید است در سالهای بعد جشنوارههای هنری با بهترین اتفاق پیش روی مخاطبان قرار گیرد.
دبیر تجسمی فجر اعلام کرد:
رشد 30 درصدی آثار دریافتی نسبت به سال گذشته
مریم سادات گوشه
خبرنگار
سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر امسال در فرهنگستان هنر، مؤسسه صبا در حالی کار خود را آغاز خواهد کرد که با وجود شرایط شیوع کرونا نسبت به سال گذشته به گفته دبیر جشنواره پربارتر برگزار خواهد شد.
در این جشنواره ۷۷۵۳ اثر از ۳۲۴۲ هنرمند به دبیرخانه ارسال شده است. و 870 اثر از 620 هنرمند توسط 30 داور به مرحله نهایی داوری رسیده اند.
علی اشرف صندوق آبادی، دبیر سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر جشنواره امسال را در شرایط خاص پاندمی کرونا بهتر از سال گذشته ارزیابی کرد و در این باره به «ایران» گفت: «این جشنواره نسبت به سال قبل از نظر کمی با رشد 30 درصدی مواجه بوده است. از طرفی در شرایطی که فکر می کردیم آثار نسبت به جشنواره گذشته از هر نظر کمتر باشد، اما به گواه هیأت داوران از نظر کیفی کارهای امسال به مراتب بهتر از سال گذشته است و افراد صاحب نامتری حضور پیدا کردند.به طوری که داوریها دچار چالش شدند.گاهی در بعضی رشتهها 10 نامزد داشتیم که انتخاب نامزد نهایی کار را بسیار سخت می کرد. امسال شاهد یک نمایشگاه بسیار پر و پیمان از نظر کیفی هستیم و من از علاقه مندان به هنرهای تجسمی دعوت می کنم که این ضیافت را ببینند و در این حظ بصری سهیم شوند.»
او در ادامه در پاسخ به تفاوتهای جشنواره امسال با سال گذشته تصریح کرد: «ما نسبت به سال گذشته در بخش چاپ دستی که یک هنر بسیار ارزشمند و ناب محسوب می شود،نمایشگاهی از آثار هنر چاپ دستی داریم. هم از آثار هنرمندان خارجی و هم از بهترین هنرمندان ایرانی که به رهبری استاد احمد وکیلی انجام خواهد شد و امیدوارم نمایشگاه خوبی شود. از سویی چند کارگاه عملی هم در فرهنگستان هنر برگزار خواهیم کرد و علاقه مندان به چاپ دستی از این کارگاه میتوانند بهرهمند شوند.» دبیر سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به بخش جدید ستارگان افزود: «در بخش ستارگان افرادی که در زوایای مختلف هنرهای تجسمی در خارج از ایران در جشنواره ها مقام کسب کرده اند را به جامعه هنری معرفی خواهیم کرد تا در ایران هم شناخته شوند. ما باید قدردان آنها باشیم و جامعه هنری هم آنها را بیشتر بشناسند و از طرفی انگیزه ای برای جوانان باشند. در آخر نیز کتاب نفیس آنها چاپ خواهد شد.» صندوق آبادی از چاپ سه کتاب در جشنواره امسال خبر داد و افزود: «سال گذشته فقط کتاب طوبای زرین را داشتیم و امسال 3 کتاب داریم. هم کتاب طوبای زرین که از نظر کمی و کیفی بهتر از سال گذشته است و نیز کتاب چاپ دستی و کتاب ستارگان را داریم که در آن آثاری که در خارج از ایران مقام آوردهاند به همراه بیوگرافی کوتاهی از صاحبان اثر چاپ می شود.»
او در ادامه یکی دیگر از تفاوتهای نمایشگاه امسال را نسبت به سال گذشته از نظر نحوه برگزاری دانست و افزود: «امسال هم بحث حضوری داریم وهم مجازی. اگر شرایط حضور مثل قبل نباشد این خلأ را از طریق فضای مجازی پوشش خواهیم داد.» صندوق آبادی در پایان از تیم چیدمان و نصب و دکور جشنواره و نیز از شورای سیاستگذاری و همچنین هیأت داوران تشکر کرد که با صبر و حوصله در طی دو روز آثار را داوری کردند و با امانت داری و عدالت و به دور از نظرات ویژه بهترین کارها را انتخاب کردند.
برش
در سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر در رشته نقاشی در مجموع ۱۵۶ اثر از ۱۰۱ هنرمند، در رشته خوشنویسی ۹۳ اثر از ۷۳ هنرمند، در رشته نگارگری ۸۸ اثر از ۸۰ هنرمند، در رشته تصویرسازی ۲۱۵ اثر از ۹۹ هنرمند، در رشته سرامیک ۴۴ اثر از ۳۷ هنرمند، در رشته مجسمه ۶۳ اثر از ۵۷ هنرمند و در رشته هنرهای جدید ۴۹ اثر از ۴۶ هنرمند به بخش دوم داوری راه یافتند که باید اصل آثار را داورها مشاهده کنند و آثار راه یافته به جشنواره در این بخشها مشخص میشود که معمولاً در این بخش ریزش زیادی را شاهد نیستیم. همچنین در رشته عکاسی ۵۱ تک عکس و ۱۹ مجموعه عکس از ۶۷ هنرمند و در رشته گرافیک ۴۳ اثر از ۲۸ هنرمند و در رشته کاریکاتور ۴۹ اثر از ۳۸ هنرمند به جشنواره راه یافتند.
نگاهی به حضور بازیگران در قامت مجری به بهانه پخش برنامه «همرفیق»
شمشیر دولبه
مازیار معاونی
منتقد
نشستن هنرمندان عرصه های متعدد هنری بر مسندی که قاعدتاً باید در اختیار مجریان حرفهای و تمام وقت برنامههای تلویزیونی باشد اتفاق تازهای نیست، تأملی بر تاریخچه برنامههای تلویزیونی چه در سطح بینالمللی و چه در سطح تلویزیون خودمان، نمونههای متعددی را به ذهن میآورد که شهرت و محبوبیت یک بازیگر، پیشنهاد سازندگان برنامههای موسوم به «تاک شو» به او و بالطبع کنار گذاشته شدن مجریان حرفهای را که اجرا شغل تمام وقت و محل درآمد و معاش آنها به حساب میآید به دنبال داشته است. مصادیق بسیارند؛ از مورگان فریمن و برندی مکسیل در سطح سینما و تلویزیون امریکا گرفته تا مقیاس داخلی و چهرههایی نظیر زنده یادان منوچهر نوذری و بهرام زند، که به ترتیب اجرای مسابقههای «هفته» و «حافظه برتر» را بر عهده داشتند جوانترهایی همچون «افشین زینوری»، و «سعید شیخزاده»، که در سابقه کاری شان اجرای برنامههای شناختهشدهای به چشم میخورد و حتی میانسالهایی چون «فریدون جیرانی»، «بهروز افخمی» و «محمد حسین لطیفی» که بارها در مقابل دوربین تلویزیون به عنوان مجری یک برنامه تخصصی سینمایی ظاهر شده و میشوند ولی هیچ کس آنها را در وهله نخست به عنوان مجری به جای نمیآورد.
این تاریخچه از آن جهت به میان آمد که برای مواجهه با موضوع، پیشینه و پیشفرضهای درستی داشته باشیم و به دام هیجان و احساسات نیفتیم. ظرف دوره زمانی دو سه ساله اخیر افزایش کمسابقه میزان حضور هنرمندان (و در اکثریت قریب به اتفاق موارد) ستارگان دنیای بازیگری در مقام مجری تاکشوها و مسابقات تلویزیونی که به کمکاری مجریان حرفهای، از دور خارج شدن و سختتر شدن امرار معاش آنها و حتی عدم اعطای فرصت به فعالان عرصه اجرا برای کسب تجارب بیشتر در این حوزه انجامیده است سوگیریهای منفی شدیدی را متوجه تصمیمگیران این جایگزینیها کرده است، مخاطب این قبیل برنامهها که فرامتنهایی چون دشواری اقتصادی سالهای اخیر و معضل اجتماعی نابرابریهای موقعیتهای شغلی و درآمدی را هم در پس ذهن خود دارد مطمئناً به شیوهای شدیدتر به آنچه غصب جایگاه سنتی مجریان تلویزیونی تلقی میکند واکنش نشان میدهد، بسیار بیشتر از واکنشی که با احتمال بسیار کم در به کارگیری هنرمندان قدیمیتر در مقام مجری بروز میداد چرا که به هر حال آنها هم با ورود به حوزه اجرا به دایره تخصصی کاری و امرار معاش یک مجری حرفهای و تمام وقت پای گذاشته بودند. در گذشته اگر به عنوان مثال زنده یاد منوچهر نوذری را که یک صداپیشه حرفهای عرصه دوبله و رادیو محسوب میشد، برای مدت زمان چند سال متوالی به جای یک مجری تمام وقت برای اجرای یک مسابقه هفتگی در نظر میگرفتند علاوه بر محبوبیت کسب شده او از فعالیت در دیگر عرصههای هنری، روی جنبههایی همچون خلاقیت ذاتی، چشمه جوشان طنز و... هم حساب باز میکردند و همینها بود که احساس غصب موقعیت حرفهای حتی در میان مجریان حرفهای آن دوره زمانی را هم آنچنان برنمیانگیخت ولی آیا در بازه زمانی کنونی به این مؤلفهها در حد و اندازههای لازم توجه میشود و آیا انتخاب یک بازیگر به جای یک مجری شناخته شده و کاربلد، ارزش افزوده قابل توجهی را به برنامه میافزاید؟ به نظر طرح پرسشهایی این چنینی در ذهن مخاطبین خسته از مشکلات اقتصادی است که به واکنشهای هیجانی و همه را به یک چشم دیدن و زیرسؤال بردن کل مقوله حضور بازیگران در مقام مجری منجر میشود وگرنه بر کسی پوشیده نیست که بازیگران و صداپیشگان به واسطه تجارب کار در مقابل جمع (چه بر صحنه تئاتر و چه در مقابل چشم عوامل ضبط آثار نمایشی) و سایر تجربههایی که در حوزه بدن و بیان و مخاطب کسب کردهاند از میزان صلاحیت نسبی برای قرارگرفتن در مقام یک مجری برخوردار هستند ولی آیا همه آنها میتوانند همچون زندهیاد نوذری و یا مهران مدیری (که در «دورهمی» چشمه طنز و حضور ذهن خارقالعادهاش غیر قابلانکار است) به برنامه مورد نظر مایههایی را بیفزایند که در صورت عدم به کارگیری آنها از برنامه دریغ میشد؟ مجری/ بازیگران مسابقاتی چون «برنده باش»، «پنج ستاره» و «کودک شو» چه امتیاز مهم و قابل توجهی را برای این برنامهها به ارمغان آوردند که در صورت به کارگیری یک مجری حرفهای، اتفاق نمیافتاد؟ با همین معیار میتوان به برنامه در حال پخش «همرفیق» از یکی از پلتفرمهای شناخته شده نگاه کرد البته با این پیشفرض که شهاب حسینی پیش از آغاز فعالیت جدی بازیگری خود به عنوان مجری برنامه «اکسیژن» در هیأت مجری شناخته شده و پس از آن هم چند باری در قالب برنامههای گفتوگو محور دیگری چون «سایه روشن»، ویژه برنامه هر شبی دهه فجر در سال هشتاد و هفت (شبکه تهران) و چندین برنامه دیگر این فعالیت را ولو با قطع و وصلهایی پی گرفته و انتقاد پرتاب شدن ناگهانی به مقوله اجرا بر او وارد نیست اما اینکه ارزش افزوده «هم رفیق»با اجرای او چه بوده مقوله دیگری است. در هشت قسمتی که از آغاز پخش این برنامه گذشته بجز بعضی از شوخیهایی که خطوط قرمز بازتر نمایش خانگی اجازه انجام آنها را به مجری میدهد مؤلفه متمایز و شاخص دیگری در اجرای حسینی دیده نشد، ایجاد جو صمیمی، گفتوگوی روان، خاطره بازی و گشاده رویی در قیاس با برنامههای خشک و رسمی دهههای پیش، در تمام تاکشوهای امروزی به کار گرفته میشود و امتیاز جدیدی نیست که بتوان استفاده از آن را به حساب حسینی گذاشت، حتی برقراری اتمسفر دلنشین قسمت چهارم برنامه که به وضوح از قسمتهای پیشین و پسین خود نخست جذابتر و پرکششتر بود و نه تنها همان قسمت که کلیت تاکشوی «همرفیق» را هم تا حدود زیادی از افتادن ضرباهنگ و از دست رفتن بیننده نجات داد باید مرهون حضور گرم مرضیه برومند و حرفهای فاطمه معتمدآریا دانست و نه مجری برنامه که خود او هم مبهوت و منکوب کاریزمای برومند شده بود.
با اینکه میتوان به شهاب حسینی که افزون بر اجرا کارگردانی کار را هم برعهده داشته به واسطه بیتوجهی در شیوه نشستن روی صندلی و خم شدن بیش از حد که توازن و زیبایی تصویری را به هم زده و یا مالش مداوم دستها به هم که حواس بیننده را از واقعیت در حال اتفاق آن لحظه از برنامه پرت کرده خرده گرفت و با اینکه میتوان دامنه این ایراد را به استفاده از موسیقی راک گسترش داد که طرفدارانش به نسبت موسیقی پاپ بسیار کمشمارتر هستند و به نظر نمیرسد برای یک تاکشو با میهمانان نوستالژیک و با مخاطبان عام به (مفهوم گسترده) گزینه مناسبی باشد ولی در عین حال، منطقی و منصفانه نیست که هنرمندی را که تجارب موفق در هر دو عرصه بازیگری و اجرا داشته به همان چوبی راند و با همان شدت و حدتی مورد نقد قرار داد که دیگر ستارههای اشغال کننده جایگاه مجریان حرفهای از آن بیبهره نماندهاند.
علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا میگوید: با توجه به اینکه خیلی از شهرها به وضعیت زرد و آبی تبدیل شدند، تصمیم گرفته شد جشنواره فیلم فجر با
۳۰ درصد ظرفیت و با فاصلهگذاری مناسب و کنترل کد ملی افراد برگزار شود. این وضعیت به صورت منظم رصد میشود و چنانچه پروتکلها رعایت نشود، در هر مرحله باشد، جشنواره فیلم فجر تعطیل خواهد شد. مسئولان فیلم فجر قول دادند که پروتکلهای بهداشتی به دقت رعایت میشود و فروش بلیت فیلمها هم به صورت اینترنتی است. /ایرنا
استاندار تهران نسبت به عدم رعایت پروتکلها و فاصله گذاری اجتماعی در جشنواره فجر هشدار داد. به گفته انوشیروان محسنی بندپی، مقرر بود جشنواره فیلم فجر با یک سوم ظرفیت برگزار شود، اما متأسفانه روز نخست شاهد عدم رعایت پروتکلها در حواشی این جشنواره بودیم. سازمان تبلیغات اسلامی نیز باید مراسم دهه فجر را با حداقل نفرات انجام میداد، اما شاهد بودیم که ۴۵۰ نفر نیرو به مرقد امام راحل رفته بودند./ایسنا
فیلم نمایشهای آثار حاضر در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر ازامروز ۱۴ تا ۲۱ بهمن هر روز از ساعت ۱۸ به مدت ۲۴ ساعت در سه سامانه نمایشی تلویزیون تئاتر ایران https://tv.theater.ir/، نمایش نت www.namayeshnet.com، تیوال https://www.tiwall.com/ برای علاقهمندان جشنواره قابل تماشاست./ روابط عمومی
نشستهای پژوهشی حضوری و مجازی جشنواره تئاتر فجر نیز مشخص شدند/ روابط عمومی
اجراهای دومین روز از سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دکتر محمد آقایی میبندی پزشک خیری که به واسطه دریافت ویزیتهای ۵۰۰ تومانی به شهرت رسیده بود، تقدیم شد و کارگردانان آثار اجرا شده در روز دوم جشنواره آثار خود را به روح این شهید مدافع سلامت هدیه کردند./ روابط عمومی
خبر درگذشت سوسن بقا شانجانی هنرمند جوان تئاتر به دلیل ایست قلبی، خبر تلخ دومین روز جشنواره سی و نهم بود. این هنرمند به عنوان دستیار طراح لباس در نمایش «گرگاسها» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی نیز حضور داشت./ ایران تئاتر
سعید زارعی کارگردان و بازیگر اصلی نمایش «اسموکینگ روم» که از جمله آثار حاضر در بخش صحنهای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر است، به دلیل عفونت لوزه در بیمارستان بستری است. /ایران تئاتر
محمد برکت سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آبادان با اشاره به رونمایی از پوستر جشنواره بینالمللی فیلم فجر در آبادان گفت: ۱۶ فیلم جشنواره فجر در آبادان و خرمشهر اکران میشوند./ایرنا
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی درگذشت آیتالله عبدالله نظری خادمالشریعه را تسلیت گفت. در بخشی از متن پیام تسلیت سید عباس صالحی آمده: «خبر درگذشت عالم پارسا و یار دیرین امام راحل و انقلاب اسلامی، آیتالله عبدالله نظری خادم الشریعه موجب تأثر گردید.آن مرحوم در تربیت شاگردان علوم دینی و احیای معارف و مناسک اهل بیت(ع) بویژه اعتلای عید غدیر در کشور اهتمام وافر داشت و ملجأی برای مردمان متدین استان مازندران بود.»/ ایرنا
مراسم افتتاحیه نمایشگاه «تاریخ در قاب» عصر یکشنبه (دوازدهم بهمنماه) همراه با تجلیل از زندهیاد «حسین پرتوی» عکاس انقلاب و دفاع مقدس در نگارخانه لرزاده برگزار شد.در این مراسم سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، نیکنام حسینیپور مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت، محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، محمدرضا سوقندی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران،هادی مظفری مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنر، سجاد محمدیارزاده رئیس مؤسسه فرهنگی هنری و پژوهشی صبا و برخی از هنرمندان پیشکسوت حضور داشتند./ایسنا
نمایشگاه مجازی کتاب کتابخانه ملی با عنوان «گزیدهای از آثار انقلاب اسلامی در آینه مطالعات ایرانشناسی در غرب» در دهه فجر در حال برگزاری است.
آلبوم سرود «تا قله» همزمان با چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با مضامین ملی میهنی و ترویج فرهنگ سرود منتشر میشود. /مهر
اولین مجموعه از نمایشگاه دائمی «ایران و اسلام» با عنوان «گزیدهای از آثار انقلاب اسلامی در آینه مطالعات ایرانشناسی در غرب (۲۰۲۰-۱۹۷۹)» به زبانهای مختلف انگلیسی، فرانسه و آلمانی در قالب نمایشگاه مجازی برپا شده است.این نمایشگاه از تاریخ ۱۲ بهمن آغاز شده و تا ۲۲ بهمنماه ادامه دارد. /ایسنا