وزیر ارشاد در مجمع عمومی سالیانه صندوق اعتباری هنر عنوان کرد
افقی تازه پیش روی تسهیل و تسریع در خدمترسانی
سیدعباس صالحی با اشاره به ویژگیهای قابل توجه «هنرکارت »که از سوی صندوق اعتباری هنر برای اعضای آن صادر شده، تأکید کرد که هنرکارت، قدرت متمرکزی را در خدمترسانی معاونتها و بخشهای مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه فراهم میکند.
به گزارش روابط عمومی وزارت ارشاد، پیش از ظهر دیروز مجمع عمومی سالیانه صندوق اعتباری هنر منتهی به سال مالی 1398 با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، صالحی در این مجمع با اشاره به برخی وظایف صندوق اعتباری هنر، گفت: «این صندوق دو وظیفه اصلی دارد که شامل حوزه خدمات و اقتصاد فرهنگ و هنر میشود.» وی تصریح کرد: «در بخش وظایف خدمات، بخش گسترش ارائه خدمات از لحاظ تعداد، منبع و کیفیت و همچنین تعریف خدمات جدید و تسهیل و تسریع خدمات را شامل میشود که هنرکارت از جمله این وظایف است. هنرکارت مقدماتی برای افق جدیدی از لحاظ گسترش تعریف و تسهیل و تسریع خدمات تعریف میکند.»
صالحی ادامه داد: «اقتصاد فرهنگ و هنر، دومین وظیفه اصلی این صندوق و پروژه پروانه هم یکی از اقدامات در ذیل این وظیفه است؛از طریق این پروژه سعی شده تا فاصله میان تولید کننده و مصرف کننده آثار حوزه فرهنگ و هنر کاهش یابد.» وی در ادامه به خسارتهای ناشی از شیوع کرونا هم اشاره کرد و افزود: «باید تلاش کنیم وارد مسیری برای جبران برخی از این مشکلات شویم که صندوق اعتباری هنر یکی از این مسیرها است؛ بنابراین طرح پروانه را که یکی از کلان پروژههای این صندوق به شمار میآید باید جدیتر بگیریم و از طریق آن بتوانیم جریان متوسط و خرد فرهنگ و هنر را دنبال کنیم.» در ادامه این مجمع حسابرس صندوق اعتباری هنر، گزارش حسابرسی این صندوق را ارائه کرد و پس از آن سیدحسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر هم گزارشی بر مبنای گزارش حسابرس صندوق ارائه کرد، افزون بر این حیدری، معاون صندوق اعتباری هنر گزارشی از عملکرد مالی این صندوق در سال 1398 ارائه کرد؛ در این نشست برخی از اعضا به ارائه نظرات و پیشنهادهای خود در زمینه فعالیتهای صندوق اعتباری هنر پرداختند.
نشست خبری جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان برگزار شد
هر خانه یک سینما، هر کودک یک داور
نرگس عاشوری
خبرنگار
جشنواره فیلم کودک و نوجوان به عنوان یکی از 5 جشنواره مهم سینمایی کشور اولین جشنوارهای است که ریسک برگزاری آنلاین را پذیرفت تا تن به تعطیلی جشنواره ندهد. سیوسومین دوره این جشنواره با شعار «هر خانه یک سینما، هر کودک یک داور» از 27 مهرماه تا 2 بهمنماه به صورت مجازی و فیزیکی برگزار میشود.
متولدین سالهای 1384 تا 1394 یعنی کودکان ۵ تا ۱۵ ساله میتوانند با مراجعه به پرتال جشنواره و ثبت کد ملی و شماره تلفن به صورت رایگان بخشی از فیلمهای این دوره از جشنواره را در پلتفرمهای فیلیمو، نماوا، هاشور و تیوا ببینند و داوری کنند. همچنین قرار است هر روز از شهر زیبا و تاریخی اصفهان برنامههای متنوع در ارتباط با سینمای کودک و نوجوان از جمله کنسرت و موسیقی پخش شود.
آثار پویانمایی، کوتاه ملی و بخشی از آثار بینالمللی، وبسریها، بخش کرونا و نیز چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران به شکل برخط برگزار خواهد شد؛ در بخش کرونا روایت، برای اولین بار فیلمهایی که در آن به رویارویی کودکان و نوجوانان با این پدیده و تلاش مدافعان سلامت پرداخته شده، در این بخش جشنواره به نمایش گذاشته خواهد شد.
فیلمهای بلند سینمایی بخش مسابقه هم در ایام برگزاری جشنواره با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی ابلاغی از سوی سازمان سینمایی به شکل فیزیکی در دو مرکز تهران و اصفهان برای صاحبان آثار، اصحاب رسانه و تعداد محدودی از فعالان سینمای کودک و نوجوان به نمایش در میآید؛ طی روزهای نمایش آثار، سینما فرهنگ در تهران و پردیس «سیتی سنتر» در اصفهان به عنوان «خانه جشنواره» میزبان نشستهای پرسش و پاسخ فیلمهای بخش مسابقه سینمای ایران با حضور اهالی رسانه و عوامل فیلمها خواهد بود؛ در ایام برگزاری جشنواره امسال ضمن ادای احترام به ابراهیم فروزش و کامبوزیا پرتوی و برگزاری بزرگداشت این دو کارگردان نامآشنا قرار است مجموعه آثارشان عرضه شود و در دسترس علاقه مندان قرار بگیرد. علیرضا تابش دبیر این دوره از جشنواره ظهر سهشنبه در نشست رسانهای که به صورت آنلاین برگزار شد با اعلام اسامی فیلمهای کوتاه و بلند راهیافته به جشنواره بینالمللی کودک و نوجوان، در باره کم و کیف این رویداد سینمایی توضیحاتی ارائه کرد و به سؤالات نمایندگان رسانههای خبری پاسخ گفت. او در بخش ابتدایی نشست ابراز امیدواری کرد که نخستین جشنواره آنلاین کشور زندگی کودکان و نوجوانان ایرانی را از آنچه که هست رنگیتر کند.
تابش گفت: برگزاری جشنواره تصمیم سختی بود که همکاران ما در دبیرخانه جشنواره در بخش خصوصی و زیرساختی کشور و اصحاب رسانه دست به دست هم دادند تا برگزار شود. دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان در پاسخ به سؤالی در باره لزوم برگزاری جشنواره کودک و چرایی اختصاص نیافتن بودجههای این رویداد برای تولید توضیح داد: «جشنواره محل دیده شدن آثار است. بدیهی است که ما تلاش کنیم جشنواره در شرایطی که معلوم نیست کرونا چه زمانی به پایان برسد برگزار شود. احوالات و زیست مردم در همه موارد دچار تغییر شده است و جامعه هنری باید این تغییر را درک کند. ما نقایص و مشکلات احتمالی را میپذیریم چون شرایط کرونا پیشبینیناپذیر است. من میتوانم راجع به معادلات آن بحث و گفت و گو کنم. بچهها ۶ روز فرصت دارند که با مراجعه به پلتفرمها بخشی از نگرانیهای خود را کنار بگذارند و فضای جدیدی را تجربه کنند. ما بزرگترها نمیتوانیم حال و هوای کودکان را که نسل آشنا و فضای مجازی هستند درک کنیم. انتقاد منتقدان نسبت به تولیدات کودک قابل بحث است و امیدوارم جشنواره امسال پاسخی به نگرانی خانوادهها باشد و بچهها در فضای آرام و در شادترین حال، تازههای سینمای ایران و جهان را ببینند و رأی و نظر خود را به آثار بدهند.» به گفته او، آثار رسیده به جشنواره امسال در همه بخشها بالای ۲۰ درصد رشد داشته و بخش المپیاد هم با رشد ۴ برابری روبهروست.
علیرضا تابش درباره خروجی المپیاد فیلمسازی نوجوانان در این سالها با اشاره به حرکتی نوین که با المپیاد در این دوره آغاز شده و در آینده نتایج خود را بروز خواهد داد، گفت: «چهارمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان نشان میدهد بخشی از این نوجوانان که علاقه خود را جدیتر گرفتهاند، جذب انجمن سینمای جوانان شدهاند ضمن آن که ایدههای برگزیده سال گذشته، مورد حمایت قرار گرفتهاند و تبدیل به فیلم شدهاند.» طبق اطلاعات ارائه شده در این نشست همچنین قرار است امسال ۴ پنل تولید مشترک به صورت آنلاین با حضور فعالان سینما از کشورهای ارمنستان، پاکستان، هند و صربستان برگزار شود.
انتخاب یک شورا برای ارکستر سمفونیک تهران
گروه فرهنگی / محمد سعید شریفیان، هوشنگ کامکار، نادرمشایخی، کیاوش صاحب نسق و ابراهیم لطفی به عنوان اعضای شورای ارکسترسمفونیک تهران معرفی شدند. این تصمیم بنیاد فرهنگی هنری رودکی با هدف واگذاری امور تخصصی به اهل فن و ارتقای سطح ارکستر، با دعوت از استادان برجسته و صاحبنظر انجام گرفته و بر این اساس ارکسترسمفونیک تهران ازاین پس زیرنظر یک شورای تخصصی فعالیت میکند.
اما از مهمترین مصوبات این شورا میتوان به شیوه انتخاب رهبر ارکستر اشاره کرد که براین اساس اعضای شورا با بررسی جوانب مختلف و شرایط فعلی به این نتیجه رسیدهاند برای هدایت ارکسترسمفونیک تهران از رهبران میهمان استفاده کنند و بر این مبنا برنامهریزی لازم درحال انجام است. این درحالی است که پیش از این ارکستر سمفونیک تهران با حضور رهبر دائم اجراهای خود را برگزار کرده است. از آخرین حضور و اجرای شهرداد روحانی به عنوان رهبر ثابت ارکسترسمفونیک تهران بیش از یک سال میگذرد؛ سوم شهریورماه 98 بود که بعد از پایان اجرای ارکسترسمفونیک با همکاری گروه «میتکا»، روحانی بهدلیل بروز بیماری قلبی راهی بیمارستان شد و بعد از آن یکم خرداد ماه امسال با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود ضمن تشکر و قدردانی از همکاری نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران و بنیاد رودکی طی این دوران چهارساله، از پایان همکاریاش با این ارکستر خبر داد. البته در همان مدت زمان بیماری شهرداد روحانی، فعالیت این ارکستر متوقف نشد و همچنان اجراهای خود را با حضور رهبران میهمان روی صحنه برد و همچنین در دوران کرونا اجراهایی بهصورت آنلاین برگزار کرد که مورد استقبال قرار گرفت. ارکسترسمفونیک تهران قدمتی بیش از 80 سال دارد و در طول سالهای فعالیت خود با رهبران مختلف بارها اوج و افول را تجربه کرده و مشکلات بسیاری را از سر گذرانده است و البته خالی از انتقاد و گلایه و حواشی هم نبوده بهویژه در دورانی که علی رهبری سکاندار این ارکستر بود و همچنین در ماههای آخر فعالیت شهرداد روحانی و شاید هم در دورانهای قبل از این مسائل وجود داشته است. حالا با انتخاب اعضای شورای ارکستر سمفونیک تهران این انتظار وجود دارد شرایط نسبت به قبل بهتر شود. این شورا به منظور نظاممند شدن مقررات و ضوابط حاکم بر ارکستر، بر این نظر است آییننامه ارکستر را بازنگری و تدوین کند همچنین برنامهریزی برای تعامل و همکاری بنیاد رودکی و ارکستر سمفونیک تهران با نهادهای مشابه در خارج از کشور از مصوبات این شوراست.
به دنبال انتشار گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دهمین جلسه شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی مبنی بر اینکه در استفاده از اسامی و به ویژه در خصوص فیلمهای سینمایی، زبان فارسی باید مورد توجه باشد ، قرائت های مختلفی از این گفته و موارد اعلام شده در جلسه مذکور انجام شده است. از همین رو وزارت ارشاد طی توضیحی تکمیلی اعلام کرده:«منظور از اسم فارسی برای فیلمهای سینمایی کشور، اسم های ایرانی است که در قلمرو فرهنگ و تمدن این مرز و بوم وجود دارد و از اعتبار، اصالت و احترام لازم برخوردار هستند. بدیهی است این زبان ها ایرانی بوده و اسامی بیگانه محسوب نمی شوند و بدون تردید اهمیت و نقش همه اقوام و زبان ها در اقلیم فرهنگی ایران بزرگ اسلامی در استحکام بخشی به منظومه فرهنگی کشور بر کسی پوشیده نیست.» / ایرنا
اکبر عالمی مجری، منتقد و مستندساز، بهدلیل ابتلا به ویروس کرونا، بامداد سهشنبه ۲۲ مهرماه درگذشت. او متولد تیر۱۳۲۴ دراهواز، فارغالتحصیل رشته سینما با مدرک دکترا از انگلستان است که تاکنون مستندهای مختلفی را از جمله «مروارید خلیجفارس» ساخته است. او علاوه بر تألیف و ترجمه آثاری در حوزه سینما و عکاسی، در سالهای دهه ۷۰ هم مجری برنامه «هنر هفتم» بود. عالمی در حالی که برای ساخت یک مستند به یکی از بیمارستانهای تهران رفته بود به کووید ۱۹ مبتلا شد.به گفته پسرش اردشیرعالمی زمان و شرایط برگزاری مراسم ترحیم پدر مرحومش بهزودی اعلام خواهد شد./ ایسنا
خسرو پایاب، کارگردان و مدرس تئاتر، پیشکسوت تئاتر تبریز که مدتی بود به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری بود، صبح دیروز ۲۲ مهر درگذشت. خسرو پایاب، متولد ۱۳۲۲ در تبریز بود که بیش از ۶ دهه از عمر خود را در حوزه فرهنگ و هنر تبریز به فعالیت پرداخت.
بهروزغریبپور رئیس شورای سیاستگذاری این جشنواره در احکامی مازیار رضاخانی را بهعنوان مدیر جشنواره، سیروس سلیمی مدیر هنری و سمیرامیس محمدی را بهعنوان مدیر روابط عمومی و سایت جشنواره «هنر زنده است» منتصب کرد./ایرنا
سینما بدون این صدا عالمی ندارد
ادامه از صفحه اول
چرا که تفکر اکبر عالمی، که فارغالتحصیل رشته سینما از دانشکده هنرهای دراماتیک و دارای مدرک دکترای سینما از انگلستان بود، برنامه را نجات داد. برنامهای که بعد از گذشت 28 سال هنوز در یادها مانده و برای نسلی خاطرهانگیز است که بسیاریشان از اهالی امروز سینما هستند.
دیشب اردشیر عالمی، فرزند اکبر عالمی، خبر تلخ درگذشت این استاد دانشگاه را در شبکههای اجتماعی این گونه اعلام کرد: «پدر رفت؛ فقط پدر من نبود، پدر چند نسل ایران بود؛ تأثیر وجودش تا سالها باقی خواهد ماند.»
کرونا باز هم قربانی گرفت و این بار به دنبال عاشق سینمای 75 سالهای رفت که در حال ساخت مستندی بود. اکبر عالمی به همراه سه همکارش برای ساخت مستندی درباره کرونا به بیمارستان رفته بود و اگرچه تمام موارد بهداشتی را رعایت کرده بودند اما هر چهار نفر به این بیماری مبتلا شدند. او که ساخت 30 فیلم مستند را در پرونده کاریاش داشت، از روزهای نخست مهر در بیمارستان بستری و حتی خبرهایی از روند بهبودش نیز منتشر شد اما سرانجام بامداد سهشنبه 22 مهر درگذشت.
نگاهی به نتیجه داوری سالهای اخیر آکادمی نوبل ادبیات
انتخابهای سؤال برانگیزی که تمامی ندارد
مریم شهبازی
خبرنگار
با اینکه چند روزی از اعلام نتیجه نوبل ادبی سال 2020 میگذرد، اما برخلاف سالهای گذشته شاهد اظهارنظرهای چندانی از سوی اهالی کتاب درباره «لوییز گلوک»، برگزیده این دوره نیستیم. البته نه اینکه فکر کنید این انتخاب در دیگر نقاط جهان واکنشهای زیادی را به دنبال داشته، ظاهراً اینطور نبوده و این شاعر امریکایی در عرصه جهانی نیز آنقدرها که انتظار میرود شناخته شده نیست؛ حداقل نتیجه نظرسنجی سایت نوبل از کاربران که این طور نشان میدهد!
بازهم انتخابی غافلگیرکننده
پنجشنبه، هفدهم مهر ماه نتیجه انتخاب آکادمی نوبل اعلام شد؛ آن هم در شرایطی که نام «لوییز گلوک» در هیچ کدام از پیشبینیهای اهالی ادبیات و نشریات در عرصه جهانی به چشم نمیخورد. پیگیر خبرهای حوزه ادبیات که باشید به خاطر دارید که هر ساله بعد از اعلام نتیجه، از نویسندگان و مترجمان آشنا با عرصه جهانی ادبیات گرفته تا منتقدان فعال در عرصه کتاب مان درباره برگزیده نوبل اظهارنظر میکنند، اینکه چقدر انتخاب مذکور به نظرشان درست است یا نه. اتفاقی که امسال شاهد آن نبودیم؛ البته شاید بگویید که این بیتوجهی در نتیجه همزمانی اعلام نتیجه آکادمی نوبل با انتشار خبر درگذشت استاد محمدرضا شجریان بوده است. هر چند که تا حدی نمیتوان منکر اثرگذاری این خبر به سبب اهمیت ملیاش برای ما ایرانیان شد؛ با این حال ایسنا، گزارشی به نقل از سایت نوبل منتشر کرده که گویای وضعیتی مشابه حتی در سطح جهانی است! آنطور که در بخشی از این گزارش آمده، بر اساس نظرسنجیای که سایت نوبل ادبیات انجام داده است، ۸۸ درصد از کاربران این سایت تاکنون هیچ شعری از «لوییز گلوک» نخواندهاند و تنها ۱۲ درصد با آثار او آشنایی داشتهاند. عجیبتر اینکه حتی خود «لوییز گلوک» نیز در مصاحبه اخیرش عنوان کرده انتظار کسب جایزه نوبل را نداشته و از اینکه آنها یک شاعر امریکایی سفیدپوست را انتخاب کردهاند، مبهوت شده است. از اشاره به گزارش ایسنا که بگذریم، نام «گلوک» در حالی به عنوان شانزدهمین زن برنده نوبل ادبیات در تاریخ این جایزه ثبت شده که این نخستین انتخاب دور از تصور این آکادمی مشهور و هرازچندی حاشیه ساز نیست. حاشیههایی که طی سالهای اخیر به اوج خود رسیده، از ماجرای رسوایی اخلاقی و جنبش مشهور #me_too که به آکادمی نوبل هم رسید و لغو نوبل ادبی برای سال 2018 را به دنبال داشت تا انتخاب «پیتر هاندکه» اتریشی در سال گذشته میلادی که اعتراضهایی جهانی را سبب شد. انتخاب هاندکه در حالی برپاکنندگان نوبل ادبیات را با نقدهای مختلفی روبهرو کرد که بعد از ماجرای جنبش #Me_Too که سر از آکادمی این جایزه درآورد، انتظار انتخاب معقولتری میرفت. آن هم در شرایطی که اتهامات مختلفی که متوجه «ژان کلود آرنو» از چهرههای فرهنگی مطرح و همسر «کاتارینا فراستنسون»، عضو آکادمی شد به وقفهای یک ساله در اعطای جایزه و استعفای برخی اعضا انجامید.
انتخاب حامی کشتاری تاریخی
با این حال سال گذشته، وقتی برگزیدگان دو سال 2018 و 2019 اعلام شد، اعتراضاتی برای انتخاب هاندکه متوجه آکادمی نوبل شد چرا که او در میان افکار عمومی به حمایت از نیروهای صرب در کشتارهای جنگ بوسنی برخاسته بود؛ هاندکه از صربهایی که در دهه ۹۰ میلادی ۸ هزار مرد و پسر در شهر سربرنیتسا را قتل عام کرده بودند دفاع کرد، کشتاری که از آن به عنوان دومین نسل کشی بزرگ اروپا بعد از جنگ جهانی اول یاد میکنند. اما همانگونه که اشاره شد حاشیههای برگزارکنندگان نوبل ادبی تنها به این موارد محدود نمیشود. سال 2016 هم آکادمی با اعلام نام «باب دیلن» خواننده امریکایی موجی از اعتراضات را متوجه خود کرد؛ البته اینجا بحث مسائل سیاسی درمیان نبود، منتهی همگان اذعان داشتند که دیلن موسیقیدان است و نه یک شاعر یا نویسنده! حالا بگذریم که خود دیلن هم در قبول این جایزه طاقچه بالا گذاشت و در نهایت وقتی که تصور میرفت بر اساس گفتههای خود از قبول این جایزه سرباز بزند آن را پذیرفت. باید منتظر ماند و دید که آکادمی نوبل ادبیات برای سال آینده میلادی هم همچنان به شگفت زده کردن جهانیان ادامه میدهد یا انتخاب معقولتری انجام خواهد داد.