- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
شکوه مقیمی
در نشست نخستین «بازار بهاره تئاتر ایران» مطرح شد
اتفاقی که در چارچوب دولت
باقی نخواهد ماند
صبح دیروز، ۱۱ دیماه نشست نخستین «بازار بهاره تئاتر ایران» با حضور مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، مهرداد رایانی مخصوص مدیر امور بینالملل اداره کل هنرهای نمایشی و تعدادی از مدیران تماشاخانههای خصوصی و همچنین اصحاب رسانه در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد. در ابتدای این نشست شفیعی با اشاره به ظرفیتهای ارزشمند تئاتر ایران گفت: تئاتر ما در خاورمیانه تئاتری بینظیر و در آسیا نیز کمنظیر است و داشتههای فراوانی دارد که بتواند به دنیا عرضه کند اما خارج از ایران بدرستی شناخته نشده است از همین رو ضروری است در منطقه حضور پررنگتری داشته باشیم. شفیعی با توجه به اینکه این اقدام از جانب دولت آغاز شده، تصریح کرد: قطعاً این اتفاق نباید از جانب دولت استمرار یابد بلکه این ظرفیتی است که مؤسسات تکمنظوره باید مراودات بینالمللی آن را ادامه دهند و حفظ کنند. در ادامه مهرداد رایانی مخصوص نیز «بازار بهاره تئاتر ایران» را فرصت خوبی برای معرفی گروههای تئاتری و تماشاخانههای خصوصی تئاتر دانست و گفت: این بازار از ۱۹ تا ۲۳ اردیبهشت ماه برگزار میشود و شرایط اقتصادی تئاتر برای تداوم این هنر باید تقویت شود و یکی از راههای آن برگزاری همین بازارهاست.
نداسیجانی
در نشست خبری سومین دوره جشنواره و جایزه
«نوای خرم» گفته شد
آموزش و پرورش به حمایت هنرمندان جوان موسیقی میآید
برگزارکنندگان جشنواره «نوای خرم» که با رویکردی اخلاقی و فرهنگی به برگزاری این جشنواره همت گماشتهاند هدف از این جشنواره را ارتقای سرمایه فرهنگی میدانند. ناصر ایزدی دبیر اجرایی این جشنواره در نشست خبری سومین دوره جایزه «نوای خرم» که دیروز 11 دیماه در تالار وحدت برگزار شد درباره شرکتکنندگان این جشنواره گفت: تعداد متقاضیان برای حضور درجشنواره امسال ۱۰۴۰ نفر بوده که نشان میدهد این جشنواره رشد خوب و چشمگیری داشته است. بردیا صدرنوری مدیر جشنواره نوای خرم در پاسخ به سؤال «ایران» در مورد اینکه جشنواره چه حمایتی از آینده جوانان خواهد داشت، گفت: در حمایت از نسل آینده موسیقی افراد متفاوت و دستگاههای مختلف اجرایی نقش مهمی را ایفا میکنند. این جشنواره درحد بضاعت خود جوایزی را برای عزیزان شرکتکننده در نظر گرفته که در مراسم اختتامیه اهدا خواهد شد؛ همچنین هزینه آموزشی یک سال این دوستان پرداخت خواهد شد. صدر نوری گفت: بخش دیگرِ حمایت از نسل آینده موسیقی، به حوزههای سیاستگذار در مباحث فرهنگی-هنری بازمی گردد که باید زمینه رشد و فعالیت را برای استعدادهای موسیقی فراهم کنند تا این جوانان بتوانند در ارکسترهای مختلف اجرا داشته باشند. نکته دیگر که از اولویتهای سال آینده این جشنواره است همکاری با آموزش و پرورش است. در واقع جامعه هدف ما که پرورش استعداد کودک و نوجوان است با جامعه آموزش و پرورش یکی است بنابراین تصمیم داریم به موسیقی مدارس بیشتر بپردازیم. ما باید با آموزش و پرورش وارد تعامل شویم و در حوزههای فرهنگی تصمیمگیر، مشاوره بدهیم. سومین دوره جشنواره و جایزه نوای خرم ۱۵ تا ۱۷ دیماه در تالار وحدت برگزار میشود.
برگزاری مراسم اهدای هزینه بلیت یک سانس تئاتر «ماتریوشکا» به بنیادکودک
انسانها مسئول به دنیا میآیند
«ایران»: پارسا پیروزفر نویسنده، طراح، کارگردان و بازیگر نمایش «ماتریوشکا»، فروش بلیت یک سانس اجرای این نمایش را در ساعت 17 روز جمعه دهم دیماه سالجاری به بنیادکودک اهدا کرد. این همکاری بنا بر درخواست کارگردان و بازیگر این نمایش با همکاری مدیریت تماشاخانه پالیز و بنیادکودک شکل گرفت. پس از اجرای این نمایش که با استقبال بسیار گستردهای از نیکوکاران در حمایت از دانشآموزان بااستعداد نیازمند، همراه بود و جمعی از هنرمندان از جمله سعید پورصمیمی، فرهاد جم و ستاره اسکندری حضور داشتند، پارسا پیروزفر در میان تماشاگران حاضر شد. غلامرضا کاظمیدینان در این مراسم با حضور در میان نیکوکاران و همیاران بنیادکودک، با قدردانی از پارسا پیروزفر برای اجرای بیش از 20 نقش در یک نمایش، گفت: انسانها مسئول به دنیا میآیند، مسئول در برابر خودشان و مسئول در برابر دیگران. نمیتوان به مشکلات دیگران بیاعتنایی کرد و بیتفاوت از کنارشان گذشت. فرهاد جم هم که نخستین بار با سریال «همسران» جلوی دوربین رفت، در این مراسم درباره این اقدام گفت: این حرکت، بسیار حرکت جذاب و خوبی است که از سوی گروه نمایش «ماتریوشکا» انجام شد. بنیادکودک، مؤسسهای غیردولتی، غیرسیاسی و مردمنهاد بوده و بیش از 22 سال است که فعالیت خود را در زمینه کمکرسانی به دانشآموزان بااستعداد نیازمند آغاز کرده است. این مؤسسه با دارابودن 28 نمایندگی در 22 استان کشور و 8 دفتر در 8 کشور جهان، در حال حاضر، نزدیک به 9 هزار دانشآموز بااستعداد نیازمند را حمایت میکند.
آخرین فرصت برای «هر شهروند یک فیلم کوتاه»
رسول صدرعاملی دبیر جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان با اشاره به اینکه فاز اجرایی جشنواره ششم با بررسی 1800 اثر آغاز شد از فرصت ارسال اثر در بخش «هر شهروند یک فیلم کوتاه» تا اول بهمن ماه خبر داد.
دعوتنامه داکا برای «ابد و یک روز»
پانزدهمین جشنواره فیلم «داکا» در کشور بنگلادش که از تاریخ 12 تا 20 ژانویه 2017 (23 دی تا اول بهمن) برگزار میشود، میزبان نمایش فیلم «ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی در بخش «مسابقه فیلمهای آسیا» خواهد بود.
«فرشته مرگ» برای روح نیما طباطبایی
شامگاه جمعه، مسعود رایگان نخستین اجرای نمایش «فرشته مرگ» را به روح نیما طباطبایی، کارگردان جوان سینما که بتازگی درگذشته، تقدیم کرد.
نیم نگاه
قدردانی از رجبیدوانی، اسماعیل آذر و حجت اشرفزاده توسط صالحی امیری
در حاشیه شورای سیاستگذاری پانزدهمین جشنواره بینالمللی فرهنگی - هنری امام رضا(ع) و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پنج شخصیت مؤثر در چهاردهمین دوره این جشنواره قدردانی شد. اسماعیل آذر، شاعر و نویسنده کتابهای ادبی به دلیل تدوین کتاب دو جلدی«خورشید خراسان» بهعنوان منبع جشنواره مشاعره رضوی(ع) در استان بوشهر قدردانی شد. محمدحسین رجبی دوانی مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام به دلیل همکاری مؤثر با جشنواره امام رضا(ع) در تبیین هجرت تاریخی حضرت رضا(ع) در نشستهای تخصصی هفتههای فرهنگ رضوی در استانهای کشور و مناسبتهای ویژه مسیر جاده ولایت قدردانی شد. نادر برهانی مرند، کارگردان تئاتر به دلیل تولید نمایش «سردار» کار برگزیده جشنواره تئاتر رضوی که قریب دو ماه در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه بود و با استقبال چشمگیر مخاطبان روبهرو شد، مورد قدردانی قرار گرفت. سعید عباسی، تهیهکننده و کارگردان برنامههای تلویزیونی به دلیل اهتمام در تولید 51 برنامه تلویزیونی با موضوع برنامههای چهاردهمین جشنواره بینالمللی فرهنگی - هنری امام رضا(ع) و هماهنگی در پخش از شبکههای سراسری رسانه ملی دیگر فردی بود که قدردانی شد. آخرین فرد، حجت اشرفزاده هنرمند عرصه موسیقی بود که به دلیل همراهی مستمر با جشنواره بینالمللی فرهنگی - هنری امام رضا(ع) با تولید سرودهای رضوی در هشت دوره متوالی با شیوههای منحصربهفرد آوایی مورد قدردانی قرار گرفت. همچنین از تولیدات نشر چهاردهمین جشنواره امام رضا(ع) توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی به عمل آمد. پانزدهمین جشنواره بینالمللی فرهنگی - هنری امام رضا(ع) یکم تا یازدهم ذیالقعده (3 تا 13 مرداد 1396) در 31 استان ایران و 77 کشور جهان برگزار میشود. سهم قاره آسیا در برنامههای بینالمللی 37 درصد، سهم قاره آفریقا 37 درصد، سهم قاره اروپا 18 درصد و سهم قاره امریکا 8 درصد است.
شورای سیاستگذاری پانزدهمین جشنواره بینالمللی فرهنگی - هنری امام رضا(ع)، در دفتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل جلسه داد
شکوفایی جشنواره امام رضا(ع) حاصل علاقه مردم به ائمه است
سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه گفت: فکر میکنم علت شکوفایی جشنواره و کار بنیاد امام رضا(ع) علقهای است که مردم به اهلبیت بویژه آقا امام رضا(ع) دارند.
وی ادامه داد: هدف اصلی این جشنواره و برنامههای موضوعی آن «معرفتافزایی» است و همه برنامهها باید ذیل این هدف تعریف شود. این مسیر، مسیر معرفتی است نه سفارشی و دولتی. بنابراین دولت حمایتگر این جشنواره است نه مجری آن.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: در حوزه بینالملل هم باید افزایش وحدت جهان اسلام و گسترش معارف اهلبیت(ع) را مد نظر قرار دهیم. چون جز تکفیریها و سلفیها، غالب مسلمانان به اهلبیت علاقه دارند.
این مقام مسئول ادامه داد: یکی از مسئولان ترکیه میگفت اگر بتوانید شرایط را فراهم کنید، ما میتوانیم سالی 2 تا 4 میلیون زائر از ترکیه به نیشابور و مشهد اعزام کنیم.
وی با اشاره به انتخاب مشهد بهعنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ گفت: امسال از مسلمانان برای حضور در مشهد دعوت کنیم تا حجم زائران غیرایرانی در 2017 چند برابر شود. در واقع، فراخوان به مشهد را محور قرار دهیم، آن وقت هر زائری که میآید و برمیگردد یک سفیر رضوی در کشور خود خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: جهان اسلام، مشهد را بهعنوان پایتخت فرهنگی پذیرفته و به تعبیری پایتخت تشیع را به رسمیت شناخته است. وگرنه مقصود بریدن چند روبان و افتتاح چند نمایشگاه و طرح و... نیست. بنابراین ما یک گفتمان را پیگیری میکنیم و از صدا و سیما هم انتظار میرود مشهد 2017 را به یک سلسله برنامه تبدیل کند تا مردم بدانند این موضوع اهمیت دارد و فقط یک کار تبلیغاتی نیست بلکه کار گفتمانی است.
«استفاده از زبان فیلم، شعر، رمان، موسیقی و زبان کودک» مواردی بود که صالحی امیری به دلیل اثرگذاری بیشتر بر آن تأکید کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود بر برجستهکردن نقش حوزههای علمیه در جشنواره امام رضا(ع) تأکید و خاطرنشان کرد: در کشور بیش از هزار حوزه داریم و باید از آنها تقاضا کنیم در همه شهرها و شهرستانها در جشنواره امام رضا(ع) ورود کنند. ما هم بهعنوان دولت هر کاری که باید انجام دهیم، انجام میدهیم و کوتاهی نخواهیم کرد و آن را بهعنوان ثواب انجام میدهیم و خودمان را جیرهخوار اهلبیت(ع) میدانیم.
تأکید دبیر جشنواره امام رضا(ع) بر پرهیز از موازیکاری
سیدجواد جعفری مدیرعامل بنیاد بینالمللی امام رضا(ع) با ارائه گزارشی مختصر درباره جشنواره امام رضا(ع) گفت: این جشنواره نمونه بارزی از تجلی همکاری و همراهی میان دولت و ملت است. همچنین این جشنواره یک میثاق جمعی بین 360 نهاد و سازمان اعم از دولتی و خصوصی و مردمی است با یک هدف مشترک که آن گسترش فرهنگ رضوی است.
وی در ادامه اظهار داشت: جشنواره امام رضا(ع) در دو سطح ملی و بینالمللی برگزار میشود که برنامههای ملی هشت بخش فرهنگی، هنری، پژوهشی، سینمایی، دانشگاهی، مطبوعاتی و دیجیتال، کودک و نوجوان و مردمی (برنامههای ویژه) را شامل میشود. بخش بینالمللی نیز یک شورا دارد که تحت نظر ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی فعالیت میکند و بومیسازی جشنواره امام رضا(ع) در کشورهای هدف را پیگیری و محقق کرده است.
دبیر جشنواره بینالمللی امام رضا(ع) گفت: همواره روی آسیبشناسی و ارتقای سطح کیفی جشنواره امام رضا(ع) تأکید داریم. ضمن اینکه سعی کردهایم در دهه کرامت مکمل فعالیت آستانهای مقدس امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و شاهچراغ(ع) باشیم و از موازیکاری بپرهیزیم.
پیشنهاد سرمایهگذاری روی موضوع ترجمه
حجتالاسلام والمسلمین حسن اختری دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: باید امام رضا(ع) را حداقل به یکصد زبان معرفی کنیم تا غیر از مسلمانها، دیگر انسانها هم با آن حضرت آشنا شوند. لذا باید سرمایهگذاری کلانی روی ترجمه داشته باشیم، چون با چند زبان انگشتشمار کاری از پیش نمیرود.
وی پیشنهاد کرد امسال در دهه کرامت، یک اجلاس عمومی در کاظمین(ع) با هماهنگی عتبه کاظمیه برگزار شود.
صبا موسوی
نیم نگاه
قباد شیوا
گرافیست
فرصتی برای ارتقای کتابآرایی
برگزاری «نشان شیرازه؛ دومین سالانه طراحی کتاب ایران» صددرصد در ارتقای حوزه کتابآرایی نشر تأثیرگذار خواهد بود. کتابهای نفیس در بازار به دلیل نفیس بودنشان در بیشتر مواقع از کیفیت و طراحی خوبی برخوردار هستند اما رمانهایی که خوانندگانشان، بیشتر مردم جامعهاند، از قاعده و استانداردی در دنیا برخوردارند که نوعِ صفحه آراییشان از قرن 15 میلادی تا امروز رعایت شده است. یعنی پس از جلد به ترتیب صفحات «تقدیم به»، «عنوان کوچک»، «عنوان بزرگ»، «فهرست» و بعد داستان میآید، اما متأسفانه کتابهایی که در ایران منتشر میشوند استانداردهای بینالمللی را رعایت نمیکنند. البته نمیدانم داوران این سالانه این موضوع را مد نظر داشته یا نداشتهاند. فیزیک و لمس کتاب برای خواننده مهم است، همچنین حروف و خوانایی کتاب نیز باید خواننده را برای خواندن کتاب دعوت کند. فاصله بین سطرها و لغات باید رعایت شود. متأسفانه این موضوع برای کم شدن تعداد صفحات کتاب خیلی رعایت نمیشود. اما در نهایت سالانه طراحی کتاب ایران، باعث سرمایهگذاری بیشتر ناشران خرد و کلان در مورد طراحی گرافیک کتاب میشود و برگزاری آن بهتر از برگزار نشدنش است.
اختتامیه «نشان شیرازه؛ دومین سالانه طراحی کتاب ایران» جمعه دهم دی ماه با معرفی برگزیدگان و با حضور اهالی فرهنگ و هنر در تلار شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار و علل و اسباب ضعف طراحان و گرافیستهای کشورمان در حوزه کتاب آرایی بررسی شد.
به گزارش «ایران»، در این مراسم، مجید غلامی جلیسه مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب با اشاره به اینکه نباید جایگاه و ارزش هنر را در معرفی کتاب نادیده گرفت، گفت: در حوزه کتاب آرایی آثار کم نظیری داریم که با دیدن آنها در موزههای دنیا تأسف میخوریم چرا این کتابها دیگر در ایران نیستند.
وی با اشاره به ورود 200 ساله صنعت چاپ به کشور توضیح داد: با این رویداد در ایران از هنر کتابآرایی به شکل تولیدِ دستی و تکنسخه فاصله گرفتیم، شاید ترویج چاپ سنگی باعث شد که هنرمندان بتوانند ویژگیهای دیگری از هنر خود را در کتاب آرایی در معرض دید قرار دهند، اما اروپای قرن 18 و 19 میلادی گوی سبقت کتابآرایی را از ما ربود و سبب شد تا در نهایت در کتابآرایی سربی در ایران کمتر با این هنر روبهرو شویم. جلیسه افزود: با اینکه طراحان گرافیست بسیار خوبی داریم که آثار ارزشمندی ارائه میدهند اما امروزه کتابآرایی در کشور در سطح پایینی قرار دارد. این جشنواره به دنبال دستاوردهای هنرمندان است و نیز میخواهد به ناشران گوشزد کند تا از قدرت این هنرمندان در حوزه نشر استفاده کنند.
وی تصریح کرد: ضعف ما فاصله ناشران با هنرمندان است و ناشران باید در حوزه کتابآرایی سرمایهگذاری کنند. همچنین بازار ایران در بخش سخت افزاری نیز نسبت به دستگاههای چاپ و تنوع متریال در اروپا ضعف دارد.
کتاب زیبا از اقبال بیشتری برخوردار است
در ادامه این مراسم محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به تأثیر شکل کتاب در جذب مخاطب توضیح داد: این موضوع در انتقال محتوای کتاب نیز مؤثر است. در حوزه نشر بیشتر به ترجمه و تألیف اهمیت دادهایم تا کتابآرایی. وی افزود: تاریخ نشر به سه دوره 110 سال قبل تا دهه 1330، از دهه 30 تا انقلاب اسلامی و از انقلاب تا امروز تقسیم میشود. اما واقعیت این است که در دوره سوم این تقسیمبندی به کتابآرایی بیشتر توجه شده است. آموزگار با اشاره به نقش هنرمندان در حوزه نشر توضیح داد: در حوزه کودک و نوجوان شاهد موفقیت بیشتری در عرصههای بینالمللی بودهایم، متأسفانه همکاران برای پرداخت نکردن دستمزد تصویرگران از رایتهای ارزانقیمت خارجی استفاده میکنند که شاید در کوتاه مدت منفعتهایی داشته باشد اما در بلند مدت این طور نخواهد بود. وی با اشاره به نقش انجمن هنرمندان گرافیک در این بخش گفت: کتابی که شکل زیبا دارد اقبال بیشتری پیدا میکند و این را بازارهای جهانی همیشه ثابت کردهاند.
صنعت نشر نداریم، حجرههای بزرگ نشر داریم
کیانوش غریبپور دبیر دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران نیز در ادامه با اشاره به تکمیل و ارتقای این جشنواره نسبت به دور قبل آن گفت: به دنبال «طراحی کتاب» خوب در ایران هستیم؛ متأسفانه در همه چیز سقوط کردهایم و کتاب هم در این سقوط جای دارد و سالها است که به کتاب و نشر آن توجه نکردهایم. وی افزود: معتقدم صنعت نشر در ایران نداریم و همچنان حجرههای بزرگ نشر داریم. در این بخش تنها چند ناشر بزرگ وجود دارد که به سمت صنعت نشر پیش میروند.
غریبپور ادامه داد: تا 10 سال پیش سرآمد پوستر و طراحی جلد جهان بودیم اما امسال حتی در این جشنواره هم یک طراح خوب برای اهدای جایزه پیدا نکردیم. معنی این موضوع بسیار بد است چراکه نشان میدهد جامعه نشر، طراحان گرافیک را پس زده است و آنها برای خلاصی از ادای روشنفکرانه طراحان، سراغ ناطراحان رفتهاند.
وی اضافه کرد: بدتر از جلد کتاب هم متن آن است، زیرا صفحه آرایی یک کتاب خطی را هم جدی نمیگیریم. طراحی باید در فضایی زیرپوستی خودش را نشان دهد.
غریبپور با اشاره به اینکه این سالانه در دو بخش پیکره کتاب و اجزای کتاب برگزار شده گفت: چنانچه کتابی از هر جهت، خوب بود در همان بخش پیکره کتاب ارزیابی میشد و اگر در این بخش به موفقیت دست پیدا نمیکرد، در بخش اجزای کتاب ارزیابی میشد. در بخش پیکره هم ما دو بخش گنجینه و نفیس را داشتیم و متأسفانه در بخش اجزای کتاب، جلد خوب پیدا نکردیم. وی افزود: در بخش پیکره کتاب از میان ۷۰۰ اثر ارسالی، به ۸۵ اثر دست یافتیم و در نهایت از میان آنها، ۹ کتاب برگزیده و ۴ اثر هم شایسته قدردانی شدند.
ویژهبرنامه «دریا در کویر» آیین نکوداشت نود و دومین زادروز زندهیاد دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی شاعر، پژوهشگر، نویسنده، تاریخدان و موسیقیپژوه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
این برنامه با خیرمقدم سیدعباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران آغاز شد. او با اشاره به رسالت این فرهنگسرا در تکریم بزرگان فرهنگ و هنر کشور بیان کرد: نکوداشت دکتر باستانی پاریزی درواقع تلنگری برای ماست. بزرگانی چون این شخصیت علمی و فرهنگی نیازی به بزرگداشت ندارند.
مکتب تاریخنویسی باستانی پاریزی
در این مراسم ناصر تکمیل همایون درباره تاریخچه فعالیتهای باستانی پاریزی گفت: در سال ۳۷ وقتی این شخصیت علمی و فرهنگی بهعنوان دانشجوی دکترا وارد دانشگاه تهران شد تا تحصیلاتش را ادامه بدهد اداره مجله دانشکده ادبیات را نیز به عهده گرفت و باعث رونق آن شد، تا اینکه محبوبیت قابل توجهی هم بواسطه ترجمه کتاب ارسطو به دست آورد و دکتر غلامحسین صدیقی بر آن کتاب مقدمهای خواندنی نوشت که این موضوع بسیار پراهمیت بود. ایشان نخستین شخصیت ایرانی بود که در مورد جاده ابریشم مقالهای نوشت و در نخستین کنگره جاده ابریشم شرکت کرد که در رومانی برگزار شده بود. سبک تاریخشناسی دکتر باستانی پاریزی به گونهای است که نباید آن را در رماننویسی تاریخی قرار داد. همچنین ایشان را نمیتوان در زمره تاریخنگاران خشک مارکسیستی قرار داد. تاریخنگاری باستانی پاریزی برگرفته از مکتب تاریخنویسی باستانی پاریزی است.
نخستین نشست از مجموعه درس گفتارهایی درباره خواجوی کرمانی با عنوان «خواجوی کرمانی کیست؟» با حضور سیدمحمود دعایی، محمود عابدی، علی اصغر دادبه، کوروش کمالیسروستانی و جمعی از اصحاب فرهنگ و اندیشه در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.
اشعار شاعران را مانند آب گوارا بنوشید و بنوشانید
سید محمود دعایی در سخنانی گفت: خواجو نقش بسیاری در پاسداری از ادبیات کهن داشته است و در دورههایی حضور داشته که سرشار از گرفتاریها بوده است. کسانی همچون فردوسی، مولوی، سعدی و خواجو مانند کوههایی استوار هستند که موجب دوام فرهنگی ملت ما شدند و این بزرگان مانع ریزش و زیر و زبر شدن فرهنگ و هویت کهنسال ایران شدند و در چهارراه حوادث قرار گرفتند و پناهگاه مردم مظلومی بودند که هر روز در تاخت و تاز قرار داشتند. کوروش کمالیسروستانی، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس و مرکز سعدیشناسی، گفت: خواجوی کرمانی تقریباً شاعر ناشناختهای برای مردم به غیر از اصحاب فرهنگ و ادب است. در سال 68 طرحی در کرمان از طرف دانشگاه شهید باهنر و مرکز کرمانشناسی سامان پیدا کرد و در شیراز نیز برای احیای مجموعه اطراف آرامگاه خواجو شکل گرفت. سپس محمود عابدی؛ خواجوشناس و مصحح خواجو که مدخل خواجوی کرمانی را در دانشنامه فرهنگستان زبان و ادب فارسی نوشته است، گفت: خواجوی کرمانی یک اعجوبه تباه شده است. خواجو به هنرهایی واقف است و آگاهی دارد که کمتر شاعری به این هنرها نزدیک شده است. علیاصغر دادبه نیز در سخنانی گفت: در هنر، ابداع مطرح نیست بلکه کمال مطرح است. در جریان مکتب شیراز این مسأله مهم است. مواد، ابزار و مصالح هنری به دست حافظ رسیده و فهمیده چگونه باید از آنها استفاده کند.
-
صحنه
-
موسیقی
-
تئاتر
-
روی خط خبر
-
جشنواره امام رضا(ع) معرفتی است، نه دولتی و سفارشی
-
در جستوجوی ریشههای ضعف کتابآرایی در ایران
-
مکتب تاریخنویسی باستانی پاریزی
-
اعجوبه تباه شده