صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هفت - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هفت - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره ملی سرود فجر برگزار شد

نگاه جدی به آموزش و تربیت در محتوای سرود

ندا سیجانی
خبرنگار

مدیرکل دفترموسیقی، برگزاری نخستین جشنواره ملی سرود فجر را مرکبی برای ارتقای سرود عنوان کرد نه مقصد حرکت.»
امیرحسین سمیعی در نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره ملی سرود فجر که روز گذشته در دفتر موسیقی برگزار شد، اظهار داشت: «تقویت سرود و شیوه آکادمیک، هدف اصلی ما در این جشنواره است و دراین راستا علاوه بر فعالیت‌های ستاد جشنواره، برنامه‌هایی برای سفر به استان‌ها هم صورت گرفته و تصمیم داریم هم درحوزه گروه‌های سرود و هم گروه‌های کر نسبت به شناسایی و حمایت از گروه‌ها، اقداماتی را انجام دهیم و امیدوارم در سفرهای استانی بعد نیز محقق شود.»

ایجاد یک پل ارتباطی بی‌واسطه
 با هنرمندان
سمیعی در پاسخ به «ایران» درباره همکاری انجمن‌های موسیقی استان‌ها درتولید سرود بیان داشت: «انجمن‌های موسیقی استان‌ها ارتباط خوبی با دفتر موسیقی دارند اما بخشی از فعالیت آنها ناگزیراست. براین اساس تلاش ما درسفرهای استانی این است که بی واسطه با هنرمندان ارتباط بگیریم، چرا که فعالین حوزه موسیقی و سرود در شهرستان‌ها از امکاناتی که درتهران است کمتر برخوردارند. بنابراین برگزاری جلسات استانی در جهت بیان مشکلات هنرمندان، فرصت خوبی برای شناسایی ظرفیت‌ها و همچنین ایجاد پل ارتباطی بی‌واسطه با دفتر سرود است. نکته دیگر اینکه درحوزه آموزش و مربیان سرود در شهرستان‌ها باید نگاه جدی‌تری صورت بگیرد و حتی پرتلاش‌تر از مواردی که در تهران است. خوشبختانه این ارتباط درشهرستان‌ها آغاز شده و قطعاً مؤثر خواهد بود.»
او درباره جشنواره افزود: «درباره جشنواره تصور این است به یک دوران زودبازدهی ممکن است برسد، اما اتفاقی که به لحاظ تکنیک و ارتقای سطح کیفی شاهد خواهیم بود اثرات آن شاید سال آینده مشاهده شود. نکته دیگر اینکه قرار است بعد از پایان جشنواره کارهای منتخب درقالب آثار باکیفیت ضبط استودیویی داشته باشند تا بتوانیم در آینده شرایط بهتری برای سرود و گروه‌های کر فراهم کنیم.»

تلاش برای از بین بردن سردرگمی
در حوزه سرود
مدیرکل دفتر موسیقی درباره سیستم نظارت بر تولیدات سرود نهادهای مختلف گفت: «مبنای سرود بیشتر تحت نهادهایی انجام می‌شود که سیستم نظارتی دارند که در این سیستم اشتراکات نظارتی با وزارت ارشاد وجود دارد. سرودها باید به تأیید دفترموسیقی برسند ولی سرودی که در صداوسیما ساخته می‌شود متفاوت است با حوزه هنری و براساس نظارت خود این سازمان‌هاست.»
امیرحسین سمیعی درباره فقدان همسویی نهادهای مرتبط با سرود و کمبود توجه در این زمینه اظهار کرد: «من همیشه منتقد شرایط سرود بوده و هستم و براین باورم سرود می‌تواند در قالب‌های مختلف ایفای نقش داشته باشد و بسیار مؤثرتر از این باشد.
اما سرود در یک سردرگمی به سر می‌برد که مراجع مختلف هم درباره آن تصمیم‌گیری می‌کنند. از نگاه جشنواره ملی سرود فجر، مرکب حرکت و نه مقصد سرود است. ما در دهه ۶۰ شاهد اتفاقات خوبی در حوزه سرود بودیم اما چه اتفاقی افتاد که وارد یک خلأ شدیم؟ پس ما آمدیم با محور قراردادن گروه‌های آکاپلا و کر شرایط بهتری را برای سرود بر مبنای آموزش ایجاد کنیم. توجه و تأکید ما گروه‌های کر هستند که تاکنون در کشور انجام نگرفته است. ما عقیده داریم که گروه‌های کر مبنای گروه‌های سرود هستند. اینها رویکرد جدیدی است و نمی‌خواهیم فضا را پر از تشتت آرا کنیم.
ما آمدیم نگاه ترمیمی داشته باشیم تا وضعیت سرود در شرایط بهتری قرار گیرد.»

اجرای 29 گروه سرود
در جشنواره
حامد جلیلی، دبیر جشنواره ملی سرود فجر هم ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این دوره بیان کرد: جشنواره ملی سرود فجر مهرماه سال گذشته با انتشار فراخوان آغازشد و پس از ماجراهای مربوط به فراخوان و دیگر رویدادهایی که در این راستا انجام گرفت، گروه‌های مختلف سرود در چهار منطقه کشور به رقابت با یکدیگر پرداختند. بعد از پایان مرحله دوم، مرحله «راهبری» جشنوار نیز آغاز شد؛ شرایطی که باید گروه‌ها براساس اجرای زنده آثارشان در بخش نهایی شرکت کنند.
او درباره تاریخ برگزاری بخش نهایی جشنواره ملی سرود فجر هم گفت: بخش نهایی جشنواره ملی سرود فجر با حضور ۲۹ گروه مختلف طی روزهای دهم و یازدهم و دوازدهم تیرماه درقالب مرحله داوری در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود و چهاردهم تیر هم مراسم اختتامیه خواهد بود.

جایزه ای به عنوان رویش
حامد جلیلی درباره محتوای سرود‌هایی که در فراخوان این جشنواره به آن اشاره شده و همچنین محتواهای تربیتی و انسان‌سازی به «ایران» اظهار داشت: «بخش آزاد که در فراخوان جشنواره قرار دارد گسترده است، اما اساساً موضوع تربیت که به آن اشاره کردید برای ما بسیار حائزاهمیت است و بر این اساس یکی از خروجی‌های گروه‌های سرود موضوع تربیت است حتی در جوایزمان جایزه‌ای با عنوان «رویش» تعریف شده است که به گروه‌های سرودی که در موضوع آموزش و پرورش فعالیت داشته و دارند، حتی خارج از جشنواره تعلق خواهد گرفت.
البته اینکه ما درهر بخشی یک جایزه داشته باشیم موضوع مهمی است که تاکنون در جشنواره‌های سرود نداشته‌ایم. شرایطی که امیدوارم در دوره‌های آتی جشنواره بتوانیم شاهد توفیقاتی باشیم.»
او با اشاره به فعالیت‌های ستاد جشنواره در حوزه بین‌المللی اظهار کرد: «سال اولی است که جشنواره سرود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزارمی شود و امیدوارم دردوره‌های آتی شاهد برگزاری یک جشنواره بسیار باکیفیت در حوزه ملی و بین‌المللی باشیم.
این درحالی است که به طور حتم در سال‌های بعد، جشنواره به صورت بین‌المللی برگزارمی‌شود تا بتوانیم دراین قالب از ظرفیت‌های بسیار خوب سرود در کشورهای خارجی نیز استفاده کنیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی