صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هفت - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هفت - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

رژیم صهیونیستی در جنایتی جدید با حمله به رفح به مذاکرات پشت پا زد

خوی مذاکره‌ناپذیر اسرائیل

گروه جهان/ دوشنبه شب تنها چند ساعت بعد از آنکه حماس به طور رسمی اعلام کرد، پیشنهاد جدید آتش‌بس مصر و قطر را که نسخه تعدیل شده‌ای از طرح قبلی بود، می‌پذیرد در میان شادی مردم غزه از آتش بس، فشار خانواده‌های اسرای صهیونیست بر نتانیاهو برای استقبال از امید تازه‌ای که در مورد بازگشت اسرا ایجاد شده بود و همچنین درخواست‌های جهانی برای پایان بخشیدن به نسل کشی فلسطینیان در این باریکه، ارتش رژیم صهیونیستی با گسیل تانک‌های خود به شرق رفح و در دست گرفتن کنترل گذرگاه رفح، زیر میز مذاکره‌ای زد که چشم‌های زیادی در جهان به دنبال به نتیجه رسیدن آن بود.
به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، طرح پیشنهادی جدید مصر و قطر که حماس با آن موافقت کرد، طرحی بود که ضمن برآورده کردن خواسته‌های حماس و تل آویو، می‌توانست آرامش پایداری را به ارمغان آورد. بر مبنای این طرح سه مرحله‌ای که در بازه‌ای 120 روزه اجرا می‌شد، ابتدا عملیات نظامی بین دو طرف به طور کامل متوقف می‌شد، ارتش رژیم صهیونیستی از کریدورهایی که در غزه ایجاد کرده، عقب‌نشینی و حماس نیمی از اسرای غیر نظامی را آزاد می‌کرد و در ازای آن بخش نخست اسرای فلسطینی را که در زندان‌های اسرائیل هستند، تحویل می‌گرفت. کمک‌های انسانی نیز در این بخش وارد غزه می‌شد. در مرحله دوم ارتش رژیم صهیونیستی به طور کامل غزه را ترک می‌کرد و حماس نیز باقی مانده اسرا چه نظامی و چه غیر نظامی را آزاد می‌کرد. مرحله سوم نیز تبادل اجساد و بقایای مردگان را در بر می‌گرفت و پس از آن نیز بازسازی غزه زیر نظر مصر، قطر و سازمان ملل آغاز و پایان کامل محاصره نوار غزه اعلام می‌شد. به اعتقاد ناظران، پذیرش این طرح، تاکتیکی بهنگام از سوی حماس بوده است. زیرا این اقدام در صورت پذیرفته شدن از سوی تل آویو، می‌توانست خواسته‌های حماس برای حفظ کنترل غزه و رفع محاصره این باریکه را فراهم کند. اکنون توپ به زمین صهیونیست‌ها انداخته شد که در ماه‌های اخیر مدعی بودند، حماس باعث به نتیجه نرسیدن مذاکرات است. این تاکتیک باعث شد، خوی مذاکره ناپذیر تل آویو، یک بار دیگر بر جهانیان اثبات شود. آثار این تاکتیک دیروز در سخنان یک مقام امریکایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز عیان شد. او گفت: «تل آویو در آخرین دور مذاکرات با حسن نیت پای میز مذاکره ننشست.»

آغاز حمله زمینی به رفح
همان طور که بسیاری از ناظران و تحلیلگران انتظار داشتند، رژیم صهیونیستی که در تمامی روز دوشنبه در تکاپوی تصویب طرح حمله زمینی به رفح بود، بدون توجه به پذیرش آتش‌بس از سوی حماس و با طرح این ادعا که این آتش بس خواسته‌های اسرائیل را برآورده نمی‌کند، شامگاه دوشنبه تانک‌های خود را به سمت مناطق شرقی رفح گسیل کرد و با خط دفاعی گردان‌های قسام مواجه شد که با استفاده از راکت یاسین 105 یک دستگاه تانک مرکاوای ارتش رژیم صهیونیستی را منهدم کرد. دربیانیه گردان‌های قسام در همین خصوص تأکید شده است، نیروهای این واحد‌ با نظامیان صهیونیست در محله الشوکه درگیر شدند و نیروهای نفوذ کرده در شرق گذرگاه رفح را با راکت و خمپاره اندازهای سنگین هدف قرار دادند. گذرگاه کرم ابوسالم نیز از دیگر مناطقی بود که صهیونیست‌ها مبارزان حماس را رو در روی خود دیدند. با این حال نظامیان تا بن دندان مسلح صهیونیست صبح دیروز کنترل گذرگاه رفح را به دست گرفتند. بنا بر گزارش‌ها در نخستین روز حمله زمینی صهیونیست‌ها حداقل 12 نفر از غیر نظامیان فلسطینی از جمله یک کودک که هنوز منطقه را ترک نکرده بودند، به شهادت رسیدند.
در همین حال عصر دیروز نیز نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ضمن تأکید بر مواضع جنایتکارانه خود، مدعی شد که طرح پیشنهادی حماس با مطالبات ضروری اسرائیل فاصله دارد.
 
واکنش ها
حمله زمینی رژیم صهیونیستی به رفح که امریکا مدعی شده، حمله‌ای محدود است و در صورت گسترده شدن، خود نیز با آن مخالفت خواهد کرد، واکنش‌های بسیاری را در فلسطین و جهان برانگیخت. گروه‌های مقاومت فلسطین تأکید کردند، این اقدام تلاش‌های میانجیگران را ناکام گذاشته و اراده بین‌المللی و منطقه‌ای را به چالش کشید. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران تأکید کرد: «این اقدام رژیم با هدف به شکست کشاندن تلاش‌های بین‌المللی برای توقف جنگ و پایان بخشیدن به نسل‌کشی در غزه و صرفاً به قصد حفظ منافع فردی و گروهی جنایتکاران صهیونیست صورت گرفته است.» چین، مصر، ترکیه، برزیل، ونزوئلا، اردن، سازمان ملل و اتحادیه اروپا نیز در همان ساعات نخست حمله، به آن واکنش نشان داده و خواستار خروج ارتش رژیم صهیونیستی از رفح شدند.

 

بــــرش

سقوط شِکل همزمان با حمله به رفح
روز گذشته منابع خبری گزارش دادند که همزمان با حمله رژیم صهیونیستی به شرق رفح، ارزش پول رژیم صهیونیستی (شِکِل) در مقابل دلار امریکا ۱.۳ درصد کاهش یافته و به ۳.۷۵ شِکِل مقابل هر دلار رسید. این سقوط بزرگ‌ترین سقوط طی سه هفته اخیر در بحبوحه بن‌بست مذاکرات غیرمستقیم بین حماس و رژیم صهیونیستی برای دستیابی به آتش‌بس غزه و مبادله گروگان‌ها بود. در پایان هفته گذشته با افزایش احتمال دستیابی این رژیم و مقاومت فلسطین به توافق آتش‌بس در نوار غزه، نرخ برابری شِکِل مقابل دلار رو به بهبود بود.

 

بــــرش

توقف فروش سلاح‌های هدایت شونده امریکا به اسرائیل
رئیس‌جمهور امریکا فروش هزاران سلاح هدایت‌شونده دقیق به رژیم صهیونیستی را به تعویق انداخت. این امر احتمالاً ناشی از افزایش فشارهای داخلی بر دولت بایدن است. به گزارش وال‌استریت‌ ژورنال، این تصمیم واشنگتن در حالی اتخاذ شده که مخالفت‌هایی را در قبال برنامه اعلام شده رژیم صهیونیستی برای حمله به شهر رفح، در جنوبی‌ترین نقطه نوار غزه ابراز کرده است. علاوه بر آن، سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد، اسرائیل در حمله به منطقه الهباریه لبنان که منجر به کشته‌ شدن هفت امدادگر لبنانی شد، از سلاح‌های امریکایی استفاده کرده و از همین رو واشنگتن باید به سرعت ارائه تسلیحات به تل‌آویو را متوقف کند.

جستجو
آرشیو تاریخی