صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هفت - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هفت - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

رئیس جمعیت هلال احمر به مناسبت هشتم مه عنوان کرد

هلال احمر در لیست پنج سازمان برتر امدادی جهان

هلال‌احمر کشور ما امروز در جهان جایگاه بالایی دارد که این سبب شده تا کرسی‌های متعددی در عرصه جهانی به هلال‌احمر ایران برسد.

 مهسا قوی‌قلب
خبرنگار


هشتم مه، روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر است. این هفته شهروندان تهرانی برج آزادی و پل طبیعت را خواهند دید که به رنگ پرچم هلال‌احمر در خواهد آمد و روز پنجشنبه هم مراسم ویژه‌ای برای بزرگداشت شهدای داوطلب در گلزار شهدا برگزار خواهد شد.
پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور به این مناسبت در نشستی با خبرنگاران به تشریح برنامه‌های هفته هلال‌احمر پرداخت. وی گفت: امروز همایش بزرگ ملی با حضور رئیس مجلس، سفرا و نمایندگان صلیب سرخ و جوانان هلال‌احمر خواهیم داشت. در حاشیه این همایش نیز کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود.
کولیوند در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» در خصوص امدادرسانی‌ها در حج تمتع و اربعین توضیح داد: در عملیات حج تمتع امسال، درمانگاه‌ها و مراکز درمانی هلال‌احمر فعال می‌شوند. انتخاب نیروهای درمانی هم نهایی شده و توصیه‌ها به پزشکان انجام شده تا حجاج در سلامت کامل مراسم خود را انجام دهند. از پیش از حضور زائران تا آخرین روز هم نیروها در حج حاضر هستند. وی افزود: به گفته وزارت بهداشت عربستان، همه ساله خدمات هلال‌احمر در مراسم حج جزو بهترین‌ها بوده و کشورهای دیگر نیز درحال الگوبرداری از شیوه پوشش پزشکی هلال‌احمر هستند.
کولیوند در زمینه خدمات‌رسانی در مراسم اربعین نیز گفت: در مراسم اربعین از روز اول پیاده روی اقدام به خدمات‌رسانی می‌کنیم و با استقرار پزشکان در مسیر پیاده‌روی، خدمات‌رسانی به زائران را به صورت سراسری انجام می‌دهیم. مسئولین عراقی نیز به صورت کامل با هلال‌احمر همکاری می‌کنند و در یک هم‌افزایی مطلوب، بهترین خدمات به زائران در حوزه امداد و درمان ارائه می‌شود. هلال‌احمر پوشش امدادی و درمانی پیاده‌روی اربعین را از داخل کشور آغاز می‌کند و نیروها در تمامی مسیرهای منتهی به مرز حضور مؤثر دارند. در مرزها و در داخل کشور عراق هم با همکاری طرف عراقی، در موکب‌ها، مراکز درمانی و بیمارستان هلال‌احمر به صورت ویژه مستقر است تا بهترین خدمات به زائران ارائه شود.
رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه صحبت‌های خود در زمینه اشتغالزایی برای زنان سرپرست خانوار توسط جمعیت هلال‌احمر بیان کرد: با کمک داوطلبان جمعیت هلال‌احمر، برای زنان سرپرست خانوار آسیب‌پذیر آموزش‌هایی در جهت اشتغال ارائه شده و موفقیت‌های خوبی برای کارآفرینی و توانمندسازی آنها صورت گرفته که این کارها همچنان ادامه‌دار است.
او در زمینه جایگاه برتر ایران در میان کشورهای عضو با اشاره به اینکه سرمایه اجتماعی هلال‌احمر روز به روز در حال افزایش است، بیان کرد: ایران جزو ۵ کشور برتر دنیا در میان جمعیت‌های ملی و صلیب سرخ است. ما در سال گذشته مأموریت‌های بسیاری در داخل و خارج از کشور داشتیم، با این همه تلاش کرده‌ایم تا ظرفیت انبارهای امدادی را ارتقا دهیم. هلال‌احمر کشور ما امروز در جهان جایگاه بالایی دارد که این سبب شده تا کرسی‌های متعددی در عرصه جهانی به هلال‌احمر ایران برسد. این جایگاه باعث شده تا کنگره‌های برگزار شده در حوزه سلامت در اربعین و حقوق بشردوستانه فلسطین با اقبال جهانی برگزار شود و نمایندگان ده‌ها کشور نیز در این کنگره‌ها شرکت کردند.
او اضافه کرد: تأثیرگذاری هلال‌احمر ایران سبب شده تا امروز یک اجماع جهانی علیه اقدامات رژیم صهیونیستی شکل گیرد و مسئولین صلیب سرخ جهانی از این رژیم تحت عنوان اشغالگر یاد کنند. هلال‌احمر در سایر عرصه‌ها نیز عملکرد بین‌المللی خوبی داشته و با ۲۴ کشور توافقنامه همکاری به امضا رسانده است.
رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به خرید و بهسازی ناوگان امداد و نجات در کشور توضیح داد: در سال ۱۴۰۰ از ۲۴ بالگرد تنها تعداد ۱۰ فروند از آنها فعال بودند، اما حالا ۲۳ بالگرد فعال شده‌اند، هرچند هنوز هم در این حوزه به بالگردهای بیشتری نیاز داریم. چندی پیش هم ۳۰۰ دستگاه آمبولانس و ۶۰۰ دستگاه خودروی نجات از گمرک ترخیص شده که بزودی وارد ناوگان می‌شوند. با این همه ۱۵۰۰ دستگاه دیگر هم سفارش خواهیم داد و آنها هم از آبان تا دی‌ماه تحویل داده می‌شوند.
رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه درخصوص رسیدگی‌ها به سیلزدگان بویژه در استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: در مجموع به ۴۸۰ روستا امدادرسانی شد. برخی از روستاها در محاصره آب بودند که به کمک بالگرد و قایق امدادرسانی‌ها انجام شد. هر نقطه‌ای نیز که به علت دورافتاده بودن از امدادرسانی محروم شده بودند، پس از ارزیابی تمامی اقلام به دست آنها رسید.
وی در زمینه بودجه مصوب مجلس گفت: بودجه اختصاص یافته به هلال‌احمر برای فعالیت‌هایی که جمعیت انجام می‌دهد، کافی نیست و باید مورد توجه جدی قرار گیرد. حوزه فعالیت‌های هلال‌احمر گسترده است و باید بودجه متناسب‌تری اختصاص پیدا کند. به عنوان نمونه در همین سیل اخیر سیستان و بلوچستان حدود 30 درصد از بودجه ما هزینه شد.
کولیوند خاطرنشان کرد: بدون کمک‌های مردمی و خیرین نمی‌توان از پس مشکلات برآمد و خوشبختانه ما مردمی داریم که به محض درخواست کمک تمام‌قد برای هرگونه امدادرسانی به‌عنوان داوطلب در صحنه‌ها حاضر هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی