مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اعلام کرد

اختصاص 9 هزار میلیارد‌تومان به بیماران خاص و صعب‌العلاج

در زمان تأسیس صندوق بیماری‌های خاص 5 هزار میلیارد تومان بودجه به آن اختصاص داده شد و اکنون برای سال 1403 بودجه این صندوق 4 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

محدثه جعفری
خبرنگار

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، با اشاره به اختصاص 9 هزار میلیارد تومان اعتبار برای صندوق بیماری‌های خاص در سال جاری از نشانه‌دار شدن دو میلیون بیمار در این صندوق خبرداد.
دکتر محمد مهدی ناصحی در نشست خبری‌ای که به مناسب «روز بیماران خاص و صعب‌العلاج» برگزار شد با بیان اینکه حدود دو سال از عمر صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج می‌گذرد گفت؛ اما هنوز افرادی هستند که با خدمات این صندوق آشنایی ندارند و نیاز است پوشش گسترده‌ای برای اطلاع رسانی از سوی رسانه‌ها صورت گیرد.
ناصحی با بیان اینکه در آستانه روز جهانی تالاسمی قرار داریم، اظهار کرد: طی چند سال گذشته یک عزم ملی در خصوص بیماری تالاسمی به ویژه پیشگیری از این بیماری شکل گرفته است. پیشگیری در حوزه تالاسمی از اهمیت فراوانی برخوردار است اما با اقدامات انجام گرفته می‌توان گفت که میزان تولد افراد مبتلا به تالاسمی ماژور بشدت کاهش یافته و در برخی از سال‌ها معادل صفر درصد بوده است. موارد مربوط به تأمین دارو و درمان بیماران مبتلا به تالاسمی از ردیف بودجه این گروه از بیماران پرداخت می‌شد اما با توجه به تأسیس صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج، حمایت‌های بیشتری برای این بیماران ارائه می‌شود.

تخصیص بودجه واقعی
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» در خصوص بودجه واقعی این صندوق برای تحت پوشش قرار دادن همه بیماران خاص گفت: در زمان تأسیس این صندوق 5 هزار میلیارد تومان بودجه به آن اختصاص دادند و اکنون برای سال 1403 بودجه صندوق بیماران خاص و صعب العلاج 9 هزار میلیارد تومان است اما با توجه به گستردگی‌ای که در بیماری‌های خاص وجود دارد این میزان بودجه کافی نیست چرا که با تحت پوشش قرار گرفتن بیماری‌هایی همچون دیابت در گروه بیماران خاص، فقط چند میلیون نفر را افراد دیابتی تشکیل می‌دهند. از زمان تأسیس این صندوق بیش از دو میلیون بیمار خاص، نشانه دار شدند و از خدمات دارویی، تشخیصی، درمانی و سایر موارد به صورت الکترونیک استفاده می کنند.
دکتر ناصحی با بیان اینکه برای تحت پوشش قرار دادن همه بیماران خاص و مزمن حداقل باید سه برابر بودجه امسال به صندوق اختصاص پیدا کند، افزود: با توجه به اعتباراتی که سال گذشته ابلاغ شده این مقدار برای بیمارانی که اکنون تحت پوشش هستند، کافی بود اما اگر تأمین اعتبار بیشتری صورت گیرد می‌توانیم با بسته‌های قوی تر خدمات بهتری را ارائه دهیم و میزان پرداختی مردم نیز کاهش می‌یابد همچنین تعداد افراد بیشتری هم نشانه دار خواهند شد. همچنین امیدواریم که با افزایش اعتبار بتوانیم طرح‌های پیشگیری را اجرا کنیم و میزان بیماران سرطانی، دیابتی و فشارخونی‌ با طرح‌های پیشگیرانه کاهش یابد.
دکتر ناصحی افزود: برای پوشش کامل‌تر مردم در صندوق بیماری‌های خاص به غیر از منابع دولتی باید به منابع غیردولتی هم توجه کنیم که در این زمینه صندوق خیرین با کمک های موردی حمایت‌های خوبی را انجام می‌دهند.

پوشش 107 گروه بیماری
وی در ادامه با بیان اینکه 107 گروه از بیماری‌های خاص وصعب‌العلاج تحت پوشش این صندوق قرار دارند، عنوان کرد: به طور کلی 53 بیماری در سامانه‌ها بارگذاری شده و باتوجه به الکترونیکی شدن نسخه‌ها پوشش‌ها به صورت مستقیم برای بیماران محاسبه می‌شود و شاهد پرداخت از جیب مردم نخواهیم بود. وزارت بهداشت برای سال جاری در نظر دارد 11 بیماری را به صندوق بیماری‌های خاص اضافه کند در همین زمینه شش بیماری از 11 بیماری ابلاغ شده برای بارگذاری در سامانه‌ها آماده شدند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در تشریح بسته‌های حمایتی بیماران خاص و صعب العلاج گفت: بسته‌های تشخیصی، درمانی، دارویی و توانبخشی برای بسیاری از بیماران لحاظ شده است. من بر این باور هستم سیر تکاملی صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج در حال انجام است. امیدواریم شرایط صندوق به نحوی باشد که یک بیمار از تمام وجوه تحت چتر حمایتی استفاده کند.

مشمولان بسته‌های دندانپزشکی
دکتر ناصحی با بیان اینکه بسته خدمتی دندانپزشکی برای 10 بیماری خاص در نظر گرفته شده است، افزود: 10 بیماری خاص همچون هموفیلی، تالاسمی، ام‌اس، متابولیک، دیالیزی، ای‌بی، پیوندهای مختلف، سرطان، اختلالات مزمن روان و اوتیسم می‌توانند تا سقفی مشخص از بسته خدماتی و حمایتی دندانپزشکی استفاده کنند.
ناصحی درباره بسته‌های حمایتی بیماری هپاتیت سی گفت: بسته حمایتی مربوط به این بیماری نیز در سامانه بارگذاری شده است و خدمات این بیماران به صورت رایگان ارائه می‌شود.

پوشش داروهای گرانقیمت سرطان
وی با بیان اینکه داروهای گرانقیمت تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند، افزود: داروهای گرانقیمت بیماران SMA، هموفیلی و سرطانی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند. همچنین بسته‌های مربوط به این بیماران درحال تکمیل است؛ به نحوی که با توجه به میزان اعتبارات بتوانیم بیشترین پوشش حمایتی را داشته باشیم.
ناصحی با بیان اینکه برخی بیماران از خدمات صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج بی‌اطلاع هستند، افزود: بیماران مبتلا به تالاسمی، هموفیلی، MS، بیماری‌های مزمن کلیه، MPS، هپاتیت سی، انواع سرطان‌ها، اوتیسم، بیماری‌های قلبی عروقی، انواع سکته‌های مغزی، پیوند اعضا، بیماری‌های روانی مزمن، دیابت، صرع، آسیب‌های شنوایی شدید و عمیق، دوشن، 21 بیماری متابولیک، ای‌بی، ALS و برخی بیماری‌ها که از نظر شیوع کم هستند اما پرهزینه به حساب می‌آیند تحت پوشش حمایتی این صندوق قرار دارند.

هزینه خرید اندام مصنوعی
ناصحی درباره خدمات تأمین اندام مصنوعی بیماران گفت: خدمات تأمین اندام مصنوعی برای بیماران دیابتی که قطع عضو را تجربه کرده‌اند به میزان 25 میلیون تومان پرداخت می‌شود. همچنین برخی از تجهیزات پزشکی که غیر بیمه‌ای بودند تحت پوشش قرار گرفتند. همچنین مواردی که برای تشخیص سرطان به کار گرفته می‌شود تحت چتر حمایتی صندوق بیماران خاص و صعب العلاج قرار دارد. وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره هزینه‌های رادیوتراپی مبتلایان سرطان، ادامه داد: سهم پرداختی بیماران سرطانی از رادیوتراپی در مراکز دولتی رایگان است و این موضوع در مراکز خصوصی مشمول کاهش سهم پرداختی مردم شده است. آمار و ارقام بیانگر این است که شش میلیون و 600 هزار بیمار سرطانی برای دریافت خدمات رادیوتراپی تا پایان سال گذشته به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

بیمه خدمات پرستاری در منزل
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره پوشش بیمه‌ای خدمات درمان در منزل نیز گفت: وزارت بهداشت موضوع پوشش بیمه خدمات درمان در منزل را در دست تدوین قرار داده است. پس از اینکه وزارت بهداشت به جمع بندی نهایی برسد موضوع در شورای عالی بیمه مطرح می‌شود. پوشش بیمه خدمات درمان در منزل نه تنها برای بیماران سودمند است بلکه برای بیمه‌ها نیز خوب ارزیابی می‌شود، به همین دلیل این احتمال وجود دارد که خدمات تحت پوشش بیمه‌ای قرار گیرد همچنین با ارائه خدمات در منزل می‌توان ازعفونت بیمارستانی پیشگیری کرد به همین دلیل بیمه سلامت برای ارائه پوشش بیمه‌ای خدمات درمان در منزل آمادگی دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی