صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و چهار - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و چهار - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

معاون رفاه وزارت کار در گفت‌و‌گو با «ایران» مطرح کرد

تعیین تکلیف طرح فجرانه تا چند روز آینده

معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از تصمیم‌گیری در سطح کلان کشور برای ادامه دادن طرح فجرانه با شیوه‌های جدید تا چند روز دیگر خبر داد.
علیرضا عسگریان در گفت‌وگو با «ایران» گفت: طرح فجرانه یکی از منحصر به فرد ترین طرح‌هایی بوده که تا کنون در این کشور اجرایی شده است و با توجه به خرید بالای آن توسط مشمولان باید به آن عنوان بزرگترین خرید قرن را داد.
به گفته وی، برای ادامه دادن این طرح که 18 اردیبهشت امسال به پایان می‌رسد، باید در نهادهای بالادستی تصمیم‌گیری شود چرا که نیاز به منابع بسیار بالایی دارد و این طرح یک طرح چند منظوره و چند دستگاهی است.
بنابر پیش‌بینی عسگریان، طرح فجرانه یا به همین روش ادامه خواهد یافت یا با تغییراتی با مدلی خاص پیگیری خواهد شد یا اینکه طرح کالابرگ به شیوه سابق اجرایی خواهد شد.
طبق گفته این مقام مسئول، تا چند روز آینده این موضوع مشخص خواهد شد. گفتنی است، با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک از خردادماه سال ۱۴۰۲ به صورت سراسری در کشور، ۱۱ قلم کالای اساسی شامل برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست‌ کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند برای حفظ سفره مردم از تورم در سبد غذایی این طرح تعریف شد.
طی چند فاز اجرایی و با گسترش اجرای آن در نهایت، هفت دهک درآمدی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و در صورتی که این هفت دهک درآمدی ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه خود را از میان ۱۱ قلم کالای سبد غذایی تعریف شده خریداری می‌کردند، مشمول دریافت یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی می‌شدند. به عبارتی با استفاده از این طرح، یارانه دهک‌های یک تا ۳ درآمدی به ۵۲۰ هزار تومان و یارانه دهک‌های چهارم تا هفتم درآمدی به ۴۲۰ هزارتومان افزایش یافت.
اما در مرحله جدید اجرایی و شروع دهه فجر، دولت از ۱۷ بهمن‌ماه به مدت سه ماه (تا ۱۸ اردیبهشت ادامه دارد) مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک را تحت عنوان «طرح فجرانه» اجرا کرد؛ این فاز جدیدی بوده که «شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه» حذف شد و اعتبار تشویقی آن از ۱۲۰ هزار تومان (اعتبار تشویقی کالابرگی) به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.
جستجو
آرشیو تاریخی