صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و چهار - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و چهار - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

اعتراضات دانشجویان امریکایی علیه جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه وارد هجدهمین روز خود شد

مهار نشدنی

تعداد افراد دستگیرشده در اعتراضات دانشجویی امریکا از 2 هزار نفر عبور کرد

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار


روز گذشته در پی تداوم اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های امریکا، گروهی از دانشجویان معترض در دانشگاه پرینستون، در حمایت از مردم غزه دست به اعتصاب غذا زدند. آنها این اقدام را پاسخی به امتناع مسئولان دانشگاه به پذیرش درخواست‌ها برای توقف همکاری با اسرائیل دانستند و اعلام کردند که روش‌های ارعاب پلیس نمی‌تواند مانع ادامه فعالیت‌های آنها گردد. دانشجویان دانشگاه DePaul در شیکاگو نیز در زیر باران شدید شب شنبه، چادرهای خود را ترک نکرده و شب را در آن خوابیدند.
همچنین، بیش از 120 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه نیویورک در اعتراض به دومین بازداشت شدید دانشجویان صبح دیروز دست به اعتصاب زدند. به گزارش گاردین، تعداد افراد دستگیرشده در اعتراضات دانشجویی امریکا از 2 هزار نفر عبور کرده است. در خارج از مرزهای امریکا، سایر دانشگاه‌های جهان نیز با الگوگرفتن از جنبش امریکایی همچنان تجمعات اعتراض‌آمیز خود را حفظ کرده‌اند. روز گذشته دانشجویان دانشگاه علوم سیاسی پاریس نیز در اعتراض به جنگ علیه غزه، دست به اعتصاب غذا زدند که پلیس فرانسه به ساختمان محل اعتصاب آنها یورش برد. در شهر لیل واقع در شمال فرانسه نیز مؤسسه مطالعات سیاسی بسته و همچنین دسترسی به مدرسه عالی روزنامه‌نگاری (ESJ) نیز مسدود شد. علاوه بر آن، تصاویری از برخورد خشن پلیس آلمان نیز با دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه هومبولت برلین دیده می‌شود. دانشجویان دانشگاه‌های سایر جهان نیز چون ‌هاوانای کوبا، دانشگاه مستقل ملی مکزیک (UNAM)، دانشگاه سیدنی و کوئیزلند استرالیا، دانشگاه نیوکاسل و شهرهای لیدز، بریستول و واریک انگلیس، دانشگاه سیانس پو، سوربن، دانشگاه علوم سیاسی شهر گرنوبل و پردیس دانشگاهی جردن در اکول نرمال سوپریور (ENS) پاریس در فرانسه، دانشگاه مک‌گیل و تورنتو و در دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور کانادا، دانشگاه امریکایی بیروت لبنان و دانشگاه معتبر جواهر لعل نهرو در دهلی‌نو هند  نیز همچنان با به دست گرفتن پرچم فلسطینیان، جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و خواستار توقف جنگ غزه شدند.

بحران نافرمانی جوانان در قبال کلیشه ها
تحولات داخلی ایالات متحده در پی اعتراضات مردم و دانشجویان بعد از طوفان الاقصی نقطه عطفی در ساختار اجتماعی مردم امریکا تلقی می‌شود. از آن جهت که مخالفت با رژیم صهیونیستی تا بدین حد، در بدنه جامعه امریکایی، تنها شریک راهبردی این رژیم بی‌نظیر بوده و سایه سنگینی بر سیاستگذاری این کشور خواهد داشت. چرا که موضوع جنایات آشکار رژیم صهیونیستی و به موازات آن اهمیت مسأله فلسطین نتوانست در لایه‌های تدوین خبری رسانه‌های غربی، مسیری بی‌صدا طی کند و پیشی گرفتن رسانه‌های اجتماعی در مخابره جنایات خونبار رژیم، سبب برخاستن صداهای حمایتی از مردم غزه و اعتراض به سیاست‌های مشارکتی امریکا در این جنایات شد.
در پس‌زمینه همبستگی مردم امریکا با فلسطین، بپاخاستن صدای اعتراض دانشجویان که با شتابی فراگیر در سرتاسر ایالات متحده سرایت کرد، یک مطالبه جدی را در درون امریکا برخلاف منافع اسرائیل به نمایش درآورده است. به طوری که رژیم صهیونیستی که افکار عمومی امریکا را یک تهدید وجودی برای اسرائیل خوانده بود، روز گذشته حماس را متهم کرد که در درون دانشگاه‌های ممتازی مثل‌ هاروارد و کلمبیا پنهان می‌شود!
برای ایالات متحده که از ابتدای طوفان الاقصی سعی در تحریف افکار عمومی و مظلوم‌نمایی از رژیم صهیونیستی داشت، پرچمداری اعتراضات دانشجویی که در تعارض با رفتار سیاست خارجه آن در حمایت تمام عیار از اسرائیل است، گزاف خواهد بود. از سوی دیگر، عدم کنترل تظاهرات اعتراضی حتی با به کارگیری خشونت تمام در حق دانشجویان و در پی آن تشدید اعتراضات بیانگر آن است که این مطالبات برخاسته از بخش مهمی از جامعه است و نه تنها مهار و حذف شدنی نیست، بلکه در گذر زمان می‌تواند مؤلفه مهمی در قبال رفتار امریکا ایجاد کند.
به گفته تحلیلگران، نسل جوان امریکا دیگر به شیوه سنتی اجدادشان رفتار نمی‌کنند و مدل زیست خود را به طور مستقل پایه‌گذاری کردند. از این رو، اعتراضات دانشجویی که در بطن همین نگرش جدید جوانان امریکایی است، این مفهوم را می‌رساند که نسل‌های جدید پیرو سیاست‌های سنتی جنگ‌طلبانه و سلطه‌جویانه امریکایی در جهان نخواهد بود و این امر در بلندمدت یک تهدیدجدی و به یک بحران داخلی غیر قابل حل در داخل ایالات متحده مبدل خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی