صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و چهار - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و چهار - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان سفر به باکو مطرح کرد

گفت‌وگوی فرهنگی بهترین راه برای حل منازعات جهانی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اواخر هفته‌ای که گذشت به منظور حضور و سخنرانی در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین‌فرهنگی، به باکو پایتخت جمهوری آذربایجان رفت. محمدمهدی اسماعیلی در این سفر با حضور در سفارت ایران با سیدعباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

لگدمالی حقیقت زیر پای تمدن غربی
در ادامه این سفر، اسماعیلی و هیأت همراه با حضور در مرکز کنگره باکو در آیین پایانی ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین‌فرهنگی شرکت کردند. در این دیدار بحث و بررسی تحولات اخیر رابطه ایران و آذربایجان و اقدامات فرهنگی صورت گرفته و همچنین فضای فرهنگی پیش روی دو کشور از مهم‌ترین محورهای مورد گفت‌وگو بود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه برگزاری این مجمع گفت: «باید به چند موضوع به صورت ویژه توجه شود؛ اول اینکه گفت‌و‌گوهای فرهنگی بهترین راه حل برای حل منازعات منطقه‌ای و جهانی است.»
او تصریح کرد: «مشکلاتی که در دنیا می‌بینیم از جمله مسائلی که در غزه رخ می‌دهد آزاردهنده هستند و دنیای غرب حتی در دانشگاه‌ها که محل گفت‌و‌گوهایی علمی، فرهنگی و آموزشی است اجازه دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم را نمی‌دهد و حتی به شهروندان خود رحم نمی‌کند. براساس این مسائل باید نظام گفت‌و‌گوی فرهنگی بازسازی نوین شود؛ بازسازی براساس کمک به حل مسائل و حقیقت. امروز حقیقت زیر پای تمدن افسارگسیخته غربی در حال لگدمال است.»

مفاخر بزرگ، راهی برای همگرایی  
بنابر خبر دیگری، اسماعیلی در آخرین روز از سفر به آذربایجان از موزه تاریخ ادبیات شهر باکو بازدید کرد و گفت: «به مفاخر بزرگ به عنوان زمینه‌های همگرایی بین دو کشور نگاه می‌کنیم؛ اینها جزء میراث مشترک فرهنگی ما به‌شمار می‌روند، ما قرن‌ها کنار یکدیگر زیست کردیم، این ظرفیت‌ها باید باعث افزایش برادری‌ها و همگرایی‌ها باشد نه اینکه موجب واگرایی شود.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هرکسی تلاش کند تا این بزرگان را دستمایه واگرایی قرار دهد حتماً دچار اشتباه راهبردی و خطای محاسباتی شده است، افزود: «به میراث مشترک فرهنگی با کشورهای همسایه به عنوان میراث مشترک تاریخی نگاه می‌کنیم و به آنها می‌بالیم. علاقه‌مند هستیم برای این مشاهیر فیلم‌های مشترک تولید کنیم؛ در ترکمنستان برای مختومقلی فراغی همین کار را می‌کنیم، در پاکستان نیز برای اقبال لاهوری کاری را در دست اقدام داریم.» اسماعیلی با بیان اینکه تمام اشعار نظامی به زبان فارسی است و این شاعر میراث مشترک بین دو کشور به شمار می‌رود، گفت: «ان‌شاءالله ساخت مجموعه جدیدی را برای حکیم نظامی آغاز می‌کنیم؛ در همین راستا از همکارانم در وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان دعوت کردیم تا ما را در ساخت فیلم سینمایی در این باره کمک کنند.»
بنابر خبر دیگری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت حاج عیسی قلی‌پور معروف به عیسی بخشی، از بزرگان موسیقی خراسان شمالی پیامی منتشر کرده و فقدان وی را تسلیت گفت.

جستجو
آرشیو تاریخی