صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و یک - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و یک - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

دستگیری 1000 دانشجوی امریکایی در 10 روز

برخلاف ادعاهای مطرح شده، این یک بحران فرهنگی نیست، بلکه یک بحران سیاسی است و بیانگر اعتراض دانشجویان به سیاست خارجی امریکا و روابط تنگاتنگ آن با اسرائیل است

داده‌های بدست آمده از پلیس ایالت‌های مختلف امریکا نشان می‌دهد، در ده روزی که از آغاز اعتراض‌های دانشجویی در حمایت از مردم غزه می‌گذرد، بیش از یک‌هزار دانشجو بازداشت شده‌اند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نقطه اوج دستگیری‌ها روز شنبه بود که حداقل 306 نفر در پنج محوطه دانشگاهی؛ از آریزونا گرفته تا بوستون دستگیر شدند. اکثر قریب به اتفاق دانشجویانی که بازداشت شده‌اند، اتهام تجاوز و اخلال در رفتار دریافت کرده‌اند.

داده‌های بدست آمده از پلیس ایالت‌های مختلف امریکا نشان می‌دهد، در ده روزی که از آغاز اعتراض‌های دانشجویی در حمایت از مردم غزه می‌گذرد، بیش از یک‌هزار دانشجو بازداشت شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نقطه اوج دستگیری‌ها روز شنبه بود که حداقل 306 نفر در پنج محوطه دانشگاهی از آریزونا گرفته تا بوستون دستگیر شدند. اکثر قریب به اتفاق دانشجویانی که بازداشت شده‌اند، اتهام تجاوز و اخلال در رفتار دریافت کرده‌اند.
به گزارش روزنامه ‌واشینگتن‌پست، خشونتی که پلیس در دانشگاه‌ها رقم زده با اعتراضات بسیاری از سوی حامیان حقوق بشر و آزادی بیان مواجه شده است. در همین ارتباط اتحادیه «آزادی‌های مدنی امریکا» در ایالت جورجیا در بیانیه‌ای با اعتراض به سرکوب دانشجویان معترض اعلام کرد: «آتلانتا همواره مکانی برای آزادی اعتراضات بود، اما اکنون شاهد سرکوب برخلاف قانون اساسی هستیم.»
در همین حال هوارد دبلیو فرنچ، استاد دانشگاه کلمبیا نیز در تحلیلی در فارن‌پالیسی نوشته است: نکته قابل توجه در اعتراض‌های دانشجویی اخیر این است که معترضان خواهان خروج سرمایه‌گذاری‌های امریکا از اسرائیل و قطع ارتباط بین مؤسسات علمی و دانشگاهی امریکا با اسرائیل شده‌اند. علاوه بر این برخلاف ادعاهای مطرح شده، این یک بحران فرهنگی نیست. بلکه یک بحران سیاسی است و بیانگر اعتراض دانشجویان به سیاست خارجی امریکا و روابط تنگاتنگ آن با اسرائیل است. همچنین برخلاف ادعاهای مطرح شده، این ربطی به یهودی‌ستیزی ندارد. بلکه ناشی از نقد رفتار اسرائیل در قبال مردم غزه طی نزدیک به هفت ماه اخیر است. در واقع دانشجویان امریکایی درحال ارائه درسی از حقوق شهروندی به مردم سراسر جهان هستند. آنها می‌گویند، حمایت از جنایت، اشتباه و ظلمی مسلم است. آنان معتقدند، حتی اگر نتوانند دولت امریکا را مجبور به تغییر سیاست خارجی خود و دست برداشتن از حمایت از اسرائیل کنند، شاید بتوانند مانع ادامه حمایت مقامات دانشگاه‌ها از ادامه فعالیت‌های علمی و پژوهشی با اسرائیل و به تبع آن حمایت آنها از اسرائیل در جنگ غزه شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی