صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و یک - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و یک - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

پالس چندوجهی دولت سیزدهم به همسایگان

نوید کمالی
کارشناس
مسائل راهبردی

دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران از زمان آغاز به‌ کار خود، پیامی روشن و قاطع به همسایگان و کشورهای منطقه فرستاده است: پیامی که در آن پالس‌های متعددی از دوستی، صلح و همکاری گرفته تا نشان‌دادن قدرت و قاطعیت در برابر دشمنان مطرح است. رئیسی در تبیین سیاست خارجی منطقه‌ای خود در طول سه سال گذشته، بارها بر تعهد ایران به حسن هم‌جواری و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها تأکید کرده است. وی همچنین خواهان گسترش همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با همسایگان شده و نشان داده که ایران خواهان صلح و ثبات در منطقه است.
اما وقوع تنش نظامی اخیر میان ایران و رژیم صهیونیستی که به پاسخ موشکی ایران علیه اسرائیل منجر شد، نشان داد که از ضرورت‌های اجرای یک رویکرد مسالمت‌جویانه در منطقه، بهره‌مندی از مؤلفه‌های قدرت نظامی است که باید به فراخور تنش‌افروزی دشمنان مورداستفاده قرار گیرد. عملیات «وعده صادق» ثابت کرد، دست دوستی ایران به کشورهای منطقه از منظر عقب‌نشینی نیست بلکه ناظر به نگاه بلندمدت آن جهت ایجاد یک منطقه امن و دفع بحران‌سازی بازیگران سرکش آن است.
نمونه بارز این دیدگاه به‌وضوح در چندین نوبت حملات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقر تروریست‌های موساد در کردستان عراق و همچنین عملیات وعده صادق بازتاب پیدا کرد. در واقع، پیام دولت سیزدهم به همسایگان و منطقه، پیامی چندوجهی است که صلح، دوستی، همکاری، قدرت و قاطعیت را در خود جای داده است. ایران خواهان منطقه‌ای امن، باثبات و مرفه برای همه ملت‌هاست و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد. این مهم در اتخاذ سیاستی متوازن و عملگرایانه و ارتقای روابط با همسایگان و کشورهای منطقه بر پایه احترام متقابل، منافع مشترک و حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات به اجرا در آمده است.
این چنین است که دولت سیزدهم ثابت کرده است که می‌توان قدرتمند و در عین حال صلح‌جو و خواهان دوستی با همسایگان بود. این پیام با پالس‌های چندوجهی روشن و قاطع، امیدی تازه را در دل ملت‌های منطقه برای آینده‌ای روشن و توأم با صلح و ثبات ایجاد کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی