گزارش «ایران» از اکران سینماها و حواشی آن

پایان صدرنشینی کمدی ها

 قصه شمس و مولانا، توجه علاقه‌مندان ادبیات و سینما را جلب کرده و اخبار فروش سینمای ایران زیر سایه «مست عشق» است.ساخته پرحاشیه حسن فتحی بالاخره روی پرده سینماها آمده و صندلی سالن‌های سینما این بار همپای سینمای کمدی با مخاطبان سینمای جدی
 پر می‌شود.

تمساح خونی در صدر گیشه
حاشیه‌ها اما همچنان حول سینما و دیگر فیلم جدی اکران می‌چرخد و شایعات مطرح شده حتی به مرز توقیف فیلم و احتمال توقف اکران رسیده است.
شکایت خانواده پسر متهم به قتل از سازندگان فیلم «بی‌بدن» باعث شده این فیلم بعد از حواشی جشنواره چهل و دوم فجر، درگیر تشویشی تازه‌ شود.  در حالی که در نقل قول‌های غیررسمی حرف و حدیث‌هایی مبنی بر خرید بلیت توسط صاحبان فیلم‌ها به منظور بازارگرمی برای آنها مطرح است، همچنان «تمساح خونی» در صدر گیشه فروش سال قرار دارد و این در حالی است که «مست عشق» حسن فتحی صدرنشینی فروش روزانه را از اولین تجربه کارگردانی جواد عزتی گرفته است.

خون تازه در رگ‌های گیشه با «مست عشق»
آمار مخاطبان سینما نسبت به چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته رشد 70 درصدی داشته است. گیشه سینماها در سه روز پایانی اولین هفته اردیبهشت ماه (پنجم تا هشتم اردیبهشت) پذیرای 457 هزار و 687 مخاطب بود که در مدت زمان مشابه هفته قبل‌تر (29 فروردین تا یک اردیبهشت) 268 هزار نفر به تماشای فیلم‌های روی پرده نشستند. در بررسی مؤلفه‌های افزایش تعداد مخاطبان سینما نمی‌توان تأثیر آغاز اکران «مست عشق» را نادیده گرفت؛ فیلمی که از زمان اکران، صدرنشین فروش روزانه شده و در سه روز اول اکران خود توانسته فروش 15 میلیارد و 283 میلیون تومانی را تجربه کند و طی سه روز نخست اکران خود 214 هزار مخاطب را به سینماها بکشاند. با ثبت این رکورد، ساخته حسن فتحی موفق شده رکورد افتتاحیه چند دهه اخیر سینمای ایران را بشکند.
 شهاب حسینی (در نقش شمس تبریزی)، پارسا پیروزفر (در نقش مولانا)، حسام منظور (در نقش حسام‌الدین چلبی، همنشین و شاگرد مولانا)، هانده ارچل (در نقش کیمیاخاتون)، بنسو سورال (در نقش مریم)، بوراک توزکوپاران (در نقش سلطان ولد فرزند بزرگ مولانا)، هالیت ارگنچ (پدر مولانا) و بوران کوزوم (در نقش علاءالدین پسر مولانا) در «مست عشق» بازی کرده‌اند.
در شرایطی که گیشه سینماها از ابتدای اکران 1403 تحت تأثیر اکران ۲ فیلم کمدی «تمساح خونی» و «سال گربه» قرار دارد، این فیلم خود را در قامت یکی از رقبای جدی گیشه مطرح کرده و توانسته در دو روز اول اکران خود را به رتبه چهارم فروش کلی سینمای ایران در سال جدید برساند. با استقبال مخاطبان از این فیلم و ادامه اقبال به «بی‌بدن» می‌توان امیدوار بود که سینمای ایران و گیشه‌اش از حالت تک‌ژانری (کمدی) بودن خارج شده و علاقه‌مندان سینمای جدی هم پیشنهادات خوبی در سبد اکران داشته باشند.  میزان کل فروش سینمای ایران تا هشتم اردیبهشت ماه مرز 217 میلیارد تومان را رد کرده و حدود نیمی از این میزان فروش به فیلم «تمساح خونی» تعلق دارد که با 122 میلیارد تومان در رتبه اول فروش قرار دارد و «سال گربه» با27 میلیارد و 500 میلیون تومان در رتبه سوم جدول فروش قرار گرفته است.
 
حرف و حدیث های بی بدن
رتبه دوم جدول فروش در حالی در اختیار «بی‌بدن» پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی با بیش از 31 میلیارد تومان فروش قرار دارد که شباهت روایت جنایی موجود در فیلم با پرونده قتل دختری نوجوان، همچنان گریبانگیر فیلم است.
پرونده‌های حقوقی و کیفری پتانسیل زیادی برای پرداخت سینمایی دارند و در گیشه هم با استقبال مخاطبان مواجه می‌شوند. کاظم دانشی پس از تجربه موفق «علفزار»، فیلمنامه تازه خود را برگرفته از پرونده جنایی آرمان و غزاله نوشت و آن را مرتضی علیزاده با اولین تجربه کارگردانی جلوی دوربین برد.
نمایش این فیلم در جشنواره سال گذشته با گلایه خانواده غزاله همراه بود که البته بدون تماشای فیلم صرفاً بابت عدم دریافت اجازه از سوی سازندگان مطرح شد اما حالا در شرایطی که حدود دو ماه از نمایش عمومی فیلم گذشته برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که شکایت خانواده آرمان عبدالعالی هم از فیلم «بی‌بدن» آغاز شده و در اولین اقدام وکیل این خانواده در تماس با سازندگان فیلم خواستار حذف چند سکانس برای شکایت نکردن از عوامل شده است.
سیدمصطفی احمدی تهیه‌کننده این فیلم هم در گفت‌وگویی، با تأیید این خبر اعلام کرده که عوامل فیلم تصمیمی برای اصلاح این سکانس‌ها ندارند.
در حالی که شایعات درباره این فیلم بالا گرفته و در اخبار غیررسمی زمزمه‌هایی مبنی بر کم شدن تدریجی سانس‌های فیلم تا حذف بی‌سروصدا در اکران شنیده می‌شود، بازار کلاهبرداران هم گرم شده و برخی دستفروشان دی‌وی‌دی‌های خالی را به اسم این فیلم به علاقه‌مندان می‌فروشند و کانال‌های تلگرامی هم فیلم‌های متفرقه را به نام «بی‌بدن» بارگذاری می‌کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی