عراق، لبنان و یمن حملات به صهیونیست‌ها را شدت بخشیدند

مقاومت یکپارچه

مقاومت یمن خروج ناو هواپیمابر یو اس اس دوایت دی آیزنهاور و ناوشکن یو اس اس گریولی از دریای سرخ را نشانه موفقیت خود در حملاتش اعلام کرده است

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار


پس از گذشت حدود 7 ماه از آغاز طوفان‌الاقصی و حملات جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی در حق مردم غزه، گروه‌های مقاومت با‌ وجود فشارهای سیاسی و نظامی امریکا و متحدان آن، نه تنها تنور حملات علیه مواضع جبهه صهیونیستی را حفظ کرده بلکه با گذر زمان، توانمندی‌های بیشتری از خود را به معرض نمایش گذاشته‌اند.

دکترین جدید مقاومت
یکپارچگی حملات گروه‌های مقاومت برای همیاری گروه‌های مقاومت فلسطینی نقش تعیین‌کننده‌ای در معادلات امروز ایجاد کرده و ابعاد جدیدی به نظم امنیتی در غرب آسیا بخشیده است. هسته‌های مقاومت در عین استقلال عملیاتی، هدفگذاری‌های مشترکی را دنبال می‌کنند که این رویکرد در درازمدت و فراتر از جنگ امروز در غزه می‌تواند یک ساختار جدید امنیتی را در جهان تبیین کند. تعمیق حملات علیه منافع صهیونیستی و نهایتاً امریکایی، که به شکل امروزی در تاریخ منطقه بی‌همتا بوده، سمت و سوی تازه‌ای را به نگاه جهانیان به این بازیگران مؤثر منطقه‌ای بخشیده است. بویژه آنکه استراتژی‌های امریکایی بعد از ورود مقاومت به مسأله حیاتی فلسطین به سمت ابطال کشیده شده و لاجرم کاخ سفید را در اتخاد تصمیم برای لااقل حفظ وضعیت امریکایی در منطقه با چالش همراه کرده است.

 عراق
مقاومت اسلامی عراق طی بیانیه‌ای در بامداد شنبه اعلام کرد، یک هدف حیاتی در بندر حیفا در فلسطین اشغالی را با چندین پهپاد مورد حمله قرار داده است. آنها همچنین اعلام کردند که در عملیات دیگری با پهپاد، مواضع مهمی را در جولان اشغالی هدف قرار دادند. مقاومت اسلامی در بیانیه خود، بر تداوم حملات علیه مواضع دشمن و تکمیل مرحله دوم عملیات خود تأکید کرد.
براساس اینفوگرافی که به تازگی توسط رسانه جنگ نیروهای مقاومت منتشر شده، مقاومت اسلامی عراق در ۲۰۰ روزه پس از طوفان الاقصی، به ترتیب ۲۴۳ عملیات حمله به ۹۰ هدف در خاک عراق، ۶۵ حمله به اهداف در اراضی اشغالی و ۸۸ حمله به هدف در سوریه انجام داده است.

یمن
نیروهای مسلح یمن روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کردند، نیروهای دریایی این کشور، یک کشتی نفتی بریتانیایی (ANDROMEDA STAR) را در دریای سرخ با تعدادی موشک دریایی مناسب هدف قرار دادند که مستقیماً به کشتی اصابت کرد.
علاوه بر آن، نیروهای پدافند هوایی نیروهای مسلح یمن موفق شدند یک فروند پهپاد امریکایی MQ9 را در حریم هوایی استان صعده در هنگام انجام مأموریت‌های خصمانه سرنگون کنند و با موشک مناسب هدف قرار گرفتند. در پایان این بیانیه نیز تأکید شده که عملیات نظامی ارتش یمن تا شکسته شدن محاصره غزه و توقف حملات به آن ادامه خواهد یافت. البته ایالات متحده به دلیل شکست اطلاعاتی در سرنگونی این پهپاد پیشرفته، از پذیرش این اتفاق سر باز می‌زند. بر همین اساس، یک مقام امریکایی با اعلام خبر سقوط پهپاد در شبکه «سی بی‌اس» این کشور، آن را حادثه‌ای ناشی از یک نقص فنی عنوان کرد.  پهپاد MQ9 ساخت جنرال اتمیکس است که بالغ بر ۳۲ میلیون دلار قیمت دارد. پیش از این، نیروهای مسلح یمن در ماه نوامبر هم یک پهپاد از همین نوع را شکار کرده بودند.
پس از این عملیات و احتمال خیال‌پردازی امریکا در حمله دوباره به یمن، صنعا به واشنگتن درباره تاوان سنگین هرگونه «حماقت احتمالی» هشدار داد. العزی، معاون وزیر خارجه دولت یمن خطاب به واشنگتن گفت: «ما از اقدامات خصمانه‌ای که واشنگتن در حال برنامه‌ریزی است آگاهیم و از این پس آن را مسئول عواقب حماقت احتمالی خود علیه یمن می‌دانیم، زیرا ممکن است حتی یک راه امن در منطقه پیدا نکند و منافع آن یک هدف پایدار برای همه آزادگان خواهد بود.»
ذکر این نکته بجاست که سرمنشأ هدفگیری پهپادهای پیشرفته امریکایی توسط انصارالله، توانایی بالای نظامی و اطلاعاتی نیروهای مسلح یمن است که نقش کلیدی در عرصه رویارویی جبهه امریکایی با دولت یمن ایفا می‌کند.
درخبر دیگری، روز جمعه نیروی دریایی امریکا اعلام کرد، ناو هواپیمابر یو اس‌اس دوایت دی آیزنهاور و ناوشکن یو اس اس گریولی پس از حدود چهار ماه حضور در دریای سرخ از کانال سوئز به سمت شرق مدیترانه عبور کرده‌ و آن را ناشی از کاهش حملات یمن خواند؛ اقدامی که انصارالله یمن آن را فریبنده عنوان کرد. در همین رابطه، محمدعلی الحوثی، از رهبران انصارالله گفت: «اگر امریکا مدعی کاهش عملیات نیروهای مسلح یمن برای حفظ وجهه خود، عقب‌نشینی از نظامی‌سازی دریا و رساندن پیامی به شرکت‌های بیمه است برخلاف آنچه در ابتدا مطرح کرده بود، این یک خودفریبی مثبت است.»

 لبنان
روز گذشته جنبش حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد، محل تجمع سربازان صهیونیستی درغرب شهرک شومره را با موشک هدف قرار داده که مستقیماً نیز اصابت کرده است. همچنین این جنبش طی بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام کرد که عملیات‌های دیگری را نیز علیه صهیونیست‌ها به انجام رسانده است. در بخش شرقی، در ساعت 18: 20 پایگاه الرمثا در تپه‌های اشغالی کفرشوبا هدف موشک قرار گرفت و مستقیماً مورد اصابت قرار گرفت. در همین راستا، حزب‌الله تصاویری از کمین ترکیبی خود برای کاروان نظامی صهیونیست‌ها نزدیک پایگاه رویسات العلم در تپه‌های اشغالی کفرشوبا را منتشر کرد.
در اقدامی دیگر در ساعت 20:30 پایگاه حبوشیت و مقر تیپ 810 حرمون در پادگان معالیه گولانی در پاسخ به حملات دشمن اسرائیلی به روستاها و منازل غیرنظامیان بویژه ترور ناجوانمردانه، با ده‌ها موشک کاتیوشا هدف قرار گرفت. در پی فشارهای سیاسی فرستادگان فرانسوی در لبنان برای آتش‌بس و عقبگرد جنبش حزب‌الله از شمال مرزهای فلسطین اشغالی، روز گذشته حزب‌الله آتش‌بس در جنوب را کمک به صهیونیست‌ها در حمله به غزه نامید و شروطی منطبق بر راهبرد عملیاتی خود در شمال سرزمین‌های اشغالی را تعیین کرد. شیخ نعیم قاسم قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: «تحقق آتش‌بس و توقف عملیات حزب‌الله علیه صهیونیست‌ها، تنها با توقف تجاوز به غزه میسر خواهد بود، اما توقف حملات ما و آتش‌بسی که شدت حملات و تمرکز روی غزه را بیشتر کند، خدمت به اسرائیل است.»

جستجو
آرشیو تاریخی