ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با سخنرانی رئیس‌جمهور افتتاح شد

بهار دیپلماسی تجاری ایران

سیدابراهیم رئیسی: این نمایشگاه نشان‌دهنده شکست طرح‌های شیطانی منزوی کردن ایران است

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته با سخنرانی آیت‌الله رئیسی افتتاح شد؛ نمایشگاهی که به تأکید رئیس‌جمهور مهم‌ترین نشانه و دلالت تحریم‌ناپذیری ایران است. این نمایشگاه درحالی برگزار می‌شود که پنجشنبه گذشته نیز دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا برگزار شد. اگر این تحولات را در کنار واقعیت‌های دیگری همچون سفر اخیر رئیس‌جمهور و هیأت عالیرتبه ایرانی به پاکستان و سریلانکا قرار دهیم، یا رویداد مهمی چون افتتاح سد و نیروگاه تمام ایرانی در اومااویای سریلانکا را لحاظ کنیم، همه این واقعیت‌ها از گسترده‌تر شدن مناسبات تجاری و اقتصادی ایران در جهان حکایت می‌کند. این مناسبات به معنای ریل‌گذاری صحیح سیاست دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم است که زمینه شکست سیاست تحریم و انزوای اقتصادی ایران را فراهم می‌کند. در یک نمونه، افزایش حضور و ارتباط اقتصادی، مهندسی و فناورانه ایران با کشورهای جهان نشان می‌دهد هیچ نیت و اراده غیرقانونی نتوانسته مناسبات اقتصادی ایران با کشورهای مستقل جهان را قطع کند. پیام اصلی ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران همین واقعیت است که رئیس‌جمهور نیز به آن اشاره کرد.

رئیس‌جمهور روز گذشته در سخنرانی خود در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران که در سالن اجلاس سران برگزار شد، این نمایشگاه را رونمایی از توانمندی‌های تولیدی و صادراتی ایران توصیف و ابراز امیدواری کرد که برگزاری آن منجر به ایجاد فضای رقابتی و تعامل منطقه‌ای و جهانی از مسیر توسعه تجارت و تعاملات اقتصادی شده و موجب ارتقای اقتصادی در ایران، منطقه و جهان شود.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه برگزاری این نمایشگاه گواه تحریم‌ناپذیر بودن جمهوری اسلامی ایران است، افزود: تحریم در ایران اسلامی با اراده پولادین مردم هرگز به نتیجه نرسیده و پس از این هم نخواهد رسید. برگزاری این نمایشگاه همچنین نشان‌دهنده آن است که طرح‌های شیطانی منزوی کردن ایران هرگز به نتیجه نرسیده و نخواهد رسید و ایران اسلامی با وجود ذخایر مادی و معنوی، نیروی انسانی کارآمد با اراده، مبتکر و خلاق می‌تواند در عرصه‌های مختلف نوآوری‌های متعدد و متنوع به دنیا عرضه کند.
 
ما توانستیم و می‌توانیم
رئیس‌جمهور همچنین این نمایشگاه را رونمایی از دستاوردها و توانمندی‌های جوانان کشورمان در تلاش برای تبدیل تحریم‌ها و تهدیدها به فرصت توصیف و تصریح کرد: ترجمان دیگر این رویداد بزرگ اقتصادی آن است که ما توانستیم و باز هم می‌توانیم.
 
تحریم، جنگ است
وی در سخنرانی خود تأکید کرد: جریان تحریم‌ها جلوه‌ای از ظلم و زیاده‌خواهی سلطه‌گران است که وقتی علیه ملتی اعمال می‌شود، نه صرفاً در مسیر رسیدن به اهداف آن ملت بلکه در مسیر رسیدن همه ملت‌ها به اهداف‌شان مانع ایجاد می‌کنند؛ این حقیقت تحریم است و تحریم در واقع جنگی از نوع غیرنظامی برای جلوگیری از دستیابی ملت‌ها به آرمان‌ها و اهداف‌شان است.
 
اذعان دشمن به شکست فشار حداکثری
دکتر رئیسی با بیان اینکه به اعتراف مقامات رسمی امریکایی، ملت ایران با تکیه بر داشته‌های داخلی تحریم‌ها را پشت سر گذاشته است، گفت: امریکایی‌ها رسماً اعتراف کردند که سیاست فشار حداکثری علیه ایران مفتضحانه شکست خورده و این دستاورد حاصل تلاش جوانان بااراده ما در عرصه تولید و فعالیت اقتصادی است. وی کارفرمایان، تولیدکنندگان، مهندسان و کارگران را افسران و سربازان خط مقدم جبهه مقابله با تحریم‌های امریکا خواند و اظهار کرد: این افسران و سربازان خط مقدم جبهه مقابله با تحریم‌ها توانسته‌اند در عرصه تولید، اقتصاد و فناوری به گونه‌ای عمل کنند که امروز به‌جرأت می‌توان ایران را کشوری فناور و پیشرفته نامید.
 
ضرورت ایجاد زنجیره کامل تولید
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، رونق فعالیت‌های اقتصادی و جلوگیری از خام‌فروشی را نیازمند ایجاد زنجیره کامل تولید دانست و گفت: امکانات و ظرفیت‌های محقق کردن این هدف از مواد اولیه مورد نیاز تا دانش و علم و نیروی انسانی متخصص و کارآمد کاملاً در کشور وجود دارد.
آیت‌الله رئیسی همچنین از همه حاضران در نمایشگاه خواست مسأله مذاکره، تنظیم و انعقاد قرارداد و دیگر اقدامات لازم برای تجارت و تولید را با جدیت پیگیری کنند.
 
ترور هم مانع پیشرفت نشد
رئیس‌جمهور با بیان اینکه غربی‌ها تلاش می‌کنند در منطقه ما کشوری به فناوری‌های نوین دسترسی نداشته باشد و اگر هم این دسترسی ایجاد شد، نقطه اصلی و محوری آن برای حفظ سلطه‌گری در اختیار خودشان بماند، تصریح کرد: امروز به برکت تلاش دانشمندان و متخصصان متعهد ایرانی بسیاری از دانش‌ها در ایران بومی شده و حتی با ترور دانشمندان و تحت فشار قرار دادن متخصصان ما نیز دیگر نمی‌توانند مانع از دسترسی جمهوری اسلامی ایران به فناوری‌های‌نو شوند.
 
در دکترین جمهوری اسلامی سلاح هسته‌ای جایی ندارد
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه هر جا که بیشترین فشار به ایران اسلامی وارد شده در همانجا بیشترین موفقیت به‌ دست آمده است، افزود: امروز به‌رغم فشارها در صنایع نظامی و هسته‌ای بیشترین موفقیت‌ها را کسب کرده‌ایم، البته در دکترین جمهوری اسلامی ایران و بنا به فتوای رهبری معظم انقلاب و مرجع تقلید مسلمین، سلاح هسته‌ای جایی ندارد، اما ما از این فناوری در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت، نفت و پتروشیمی و پزشکی استفاده‌های فراوانی خواهیم کرد.
 
کشورهای مستقل و مصمم برای پیشرفت
وی با تأکید بر اینکه در جهان امروز نظام سلطه با همه شیطنت‌ها و توطئه‌ها دیگر نمی‌تواند کشورهای مستقل و مصمم را از رسیدن به توسعه و پیشرفت اقتصادی باز دارد، اظهار کرد: برخلاف خواست نظام سلطه، امروز توانمندی‌های بسیاری در کشورهای مختلف در آسیا، آفریقا و امریکای لاتین ایجاد شده که می‌توانند با اتکا به این توانمندی‌ها روی پای خود بایستند و با ابتکار و نوآوری هم برای رفاه ملت‌های خود و هم برای سایر کشورهای جهان نقش‌آفرین و مؤثر باشند.
 
تولیدکنندگان و صادرکنندگان قدرت کشور هستند
رئیس‌جمهور در ادامه، تولیدکنندگان و صادرکنندگان را در جایگاه تولید قدرت برای کشور توصیف کرد و افزود: قدرت نظامی مهم است، اما قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست و یک کشور با اتکای به تولید و صادرات در کنار قدرت نظامی می‌تواند نیرومند شود.
 
صادرات خدمات فنی به 20 کشور
آیت‌الله رئیسی برگزاری نمایشگاه اکسپوی 2024 در ایران را از دو جنبه تعامل و ارتباط بیشتر دولت‌ها و همچنین ارتباط و آشنایی بیشتر فعالان تجاری و اقتصادی با یکدیگر مهم دانست و با اشاره به توانمندی جمهوری اسلامی ایران در زمینه صدور خدمات فنی-مهندسی گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران با اتکای به توان متخصصین و مهندسین خود در 20 کشور جهان در حال اجرای طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ است که می‌توان از این توان و ظرفیت در جهت توسعه دیگر کشورها نیز بهره‌ برد.
 
ضرورت تجارت با ارزهای ملی
رئیس‌جمهور همچنین بر ضرورت نگاه ویژه نسبت به تجارت با ارزهای ملی تأکید کرد و گفت: امروز در مجامع و پیمان‌های اقتصادی بزرگ نظیر شانگهای، بریکس و اوراسیا موضوع تجارت با ارزهای ملی از سوی سران کشورهای عضو مطرح است که تحقق آن باید با جدیت پیگیری شود.
 
تعمیق دیپلماسی تا دل سفارتخانه‌ها
آیت‌الله رئیسی ضمن قدردانی از وزارتخانه‌های صمت و امور خارجه برای افزایش دفاتر بازرگانی در معرفی ظرفیت‌های کشور در 60 نقطه از دنیا اظهار کرد: از جمله مشکلات ما در توسعه مبادلات اقتصادی، آشنا نبودن بازرگانان و فعالان اقتصادی دیگر کشورها با ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران و عدم آشنایی فعالان اقتصادی ما با ظرفیت‌های دیگر کشورهاست که در این زمینه ایجاد دفاتر بازرگانی در راستای آشنایی بین این دو بخش می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

جستجو
آرشیو تاریخی