با پیروزی مقابل بارسا؛ رئال ‌مادرید به قهرمانی لالیگا چشمک زد

لالیگا، بازنده بزرگ ال‌ کلاسیکو!

فرخ حسابی
خبرنگار

نبرد ال‌ کلاسیکو در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو، بازی مرگ و زندگی برای امیدهای بارسلونا در راه کسب قهرمانی لالیگا بود. در نهایت اما شکست 3-2 بارسلونا، به این معنی است که رئال مادرید را باید قهرمان قطعی این فصل لالیگا بدانیم و بارسا دیگر امیدی برای قهرمانی ندارد چراکه توان مراقبت از برتری خود را نداشت و شکست خورد. البته اتفاق مهم این بازی، جنجال مربوط به داوری و تصمیمی بود که شاید سرنوشت قهرمانی لالیگا را تغییر داده باشد. بازی در برنابئو 1-1 بود که لامین یامال برای بارسلونا گل زد اما آندری لونین دروازه‌بان مادرید توپ را درحالی که به نظر می‌رسید از خط به طور کامل رد شده است جمع کرد و VAR نیز نتوانست تشخیص بدهد که آیا توپ از خط عبور کرده بود یا خیر، و بنابراین داور گل را مردود اعلام کرد. لیگ‌هایی مانند لیگ برتر انگلیس مجهز به تکنولوژی تشخیص گل یا Goal-Line هستند و می‌توانند چنین حوادثی را در عرض چند ثانیه بررسی کنند و داوران با دریافت سیگنال روی ساعت خود متوجه می‌شوند که گل باید مردود شود یا مورد قبول قرار بگیرد. لالیگا اما این تکنولوژی را ندارد و به شکلی عجیب مقابل استفاده از آن مقاومت می‌کند تا چنین صحنه‌های پرجنجالی رقم بخورد. جود بلینگام گل سوم و برتری رئال مادرید را زد. ستاره انگلیسی به نظر می‌رسد که بازی مقابل بارسلونا را بشدت دوست دارد چون در اولین فصل حضورش، تأثیری چشمگیر بر بزرگترین رقابت فوتبال اسپانیا در دو بازی رفت و برگشت داشت. یکشنبه شب او در سومین حضور خود در ال کلاسیکو گل برتری سفیدهای مادرید را زد تا جامه قهرمانی از همین حالا برای شاگردان کارلو آنچلوتی دوخته شود. بارسا دو بار جلو افتاد اما هر دو بار تیم کارلو آنچلوتی نتیجه را به تساوی کشاند و بالاخره در آخرین لحظات، بلینگام، پسر اهل بیرمنگام انگلیس، گلی زد که مهر تأییدی بود بر قهرمانی مادریدی‌ها در این فصل.

برنده بزرگ؛ بلینگام
این پسر احتمالاً هیچ وقت از حضور در نبرد ال کلاسیکو خسته نمی‌شود. او در دو بازی از سه مسابقه ال کلاسیکویی که این فصل در آنها حضور داشته گلزنی کرده و در دیگری پاس گل داده است. ستاره انگلیسی پاسخ انتقاداتی را که در چند هفته اخیر بابت عملکردش متحمل شده بود، داد. این پسر 20 ساله آن‌قدر در این فصل خوب و تأثیرگذار بوده که به نظر می‌رسد رئال حتی تصور هم نمی‌کرد در اولین فصل حضور این بازیکن، چنین ثمره شگفت‌انگیزی را از او بگیرد.

بازنده بزرگ؛ لالیگا
اگر تکنولوژی خط دروازه وجود داشت خیلی راحت تکلیف ضربه‌ای که لامین یامال زد و دروازه‌بان رئال گرفت، روشن می‌شد. صحنه‌ای که طبق تصاویر تلویزیونی به نظر می‌رسید تمام توپ از خط دروازه گذشته (البته با قطعیت نمی‌توان گفت) اما داور و VAR نتوانستند آن را تشخیص دهند. لالیگا مقابل سرمایه‌گذاری برای خرید تکنولوژی خط دروازه که خیلی راحت با لرزش ساعت روی دست داور به او اطلاع می‌دهد توپ از خط رد شده، به شکل عجیبی مقاومت می‌کند که این موضوع به رئیس سازمان لیگ اسپانیا یعنی خاویر تباس و تفکرات عجیب او ربط دارد. تباس در تلاشی خجالت‌آور برای دفاع از موضع خود، بعد از بازی توئیتی زد و در آن به چند مورد نادری که تکنولوژی خط دروازه در کشورهای دیگر دچار اشتباه محاسباتی شده، اشاره کرد! رقم خوردن این اتفاق در بزرگترین بازی لالیگا، یک رسوایی بزرگ را برای این لیگ به همراه داشت و مسئولان لیگ بدون شک بازنده بزرگ ال کلاسیکو بودند.

ژاوی: مایه شرمساری است
ژاوی هرناندس سرمربی بارسا پس از شکست 3-2 تیمش در ال‌کلاسیکو، لالیگا را به دلیل استفاده نکردن از فناوری خط دروازه مورد انتقاد قرار داد و گفت: «مایه شرمساری است. اگر می‌خواهیم بهترین لیگ دنیا باشیم باید از این نظر پیشرفت کنیم، باید از تکنولوژی استفاده کنیم. در مورد داور چیزی نمی‌گویم زیرا اگر این کار را بکنم محروم می‌شوم، اما همه بازی را دیدند. ما امشب تیم بهتری بودیم و شایسته پیروزی بودیم.»
از سوی دیگر کارلو آنچلوتی سرمربی رئال مادرید با تمجید از بازیکنانش گفت: «گام بسیار بزرگی به سمت قهرمانی در لالیگا برداشتیم. برتری بزرگی داریم اما نباید گارد خود را پایین بیاوریم و فکر کنیم که کار تمام شده است. نمی‌خواهم نظرم را در مورد عقیده ژاوی بگویم زیرا هر کسی نظر خود را دارد. این یک بازی رقابتی و سخت بود. بارسلونا نیز مانند ما فرصت‌های خوبی داشت. ما موفق شدیم این بازی را با آخرین ذره انرژی‌مان با پیروزی به پایان برسانیم و در موقعیت خوبی در جدول قرار بگیریم. مثل همیشه اتفاقات مشکوکی وجود دارد. گل رد شد زیرا تصویر واضحی وجود نداشت که مشخص کند توپ وارد دروازه شده است.»

جستجو
آرشیو تاریخی