در 77 کیلوگرم جنگ جهانی راه می‌افتد

کاویانی‌نژاد: تا المپیک خواب ندارم

یکی از دو کشتی‌گیری که در بیشکک برای کشتی فرنگی سهمیه گرفت تا این تیم با سهمیه کامل راهی المپیک شود، امین کاویانی‌نژاد بود. کشتی‌گیر خوزستانی که سال 2019 مورد توجه محمد بنا قرار گرفت و شانس حضور در وزن 72 کیلوگرم بزرگسالان جهان را به دست آورد. اما او چند سالی را به دلیل تغییر وزن از دست داد. با این ‌حال  بعد از اتفاقات عجیبی که برای محمدعلی‌گرایی در جهانی صربستان رخ داد، نام او برای بازی‌های آسیایی 2022 به میان آمد و توانست مدال نقره هانگژو را کسب کند. مدالی که حالا او را به نفر اول تیم ملی در وزن 77 کیلوگرم تبدیل کرده است. فرنگی‌کاری که حالا و در گفت‌و‌گو با «ایران» به این اشاره کرده که به مدال المپیک هم فکر می‌کند.

محسن وظیفه
خبر‌نگار

کسب سهمیه المپیک؛ تحقق یک رؤیای بزرگ است، این طور نیست؟
بله ؛ ما در کشتی فرنگی برای اولین‌بار توانستیم که با شش سهمیه کامل به المپیک برسیم که نشان می‌دهد کادرفنی به خوبی برنامه‌ریزی کرده است. ضمن اینکه در اردوهای تیم ملی واقعاً همه چیز خوب پیش می‌رود و فدراسیون کشتی اجازه نداده کمبودی را حس کنیم. امیدوارم که نگاه حمایتی از کشتی همچنان ادامه داشته باشد و در المپیک بتوانیم بهترین نتیجه را کسب کنیم.
 حضورت در المپیک پاریس را چطور می‌بینی؟
خب همیشه آرزو داشتم که در المپیک کشتی بگیرم و حالا این آرزو در حال برآورده شدن است اما من فقط هم به حضور در المپیک فکر نمی‌کنم.
 شاید حضور در بازی‌های المپیک را بتوان با اولین حضورت در جهانی بزرگسالان سال 2019 مقایسه کرد.
نه واقعاً نمی‌خواهم چنین اتفاقی رخ بدهد. آن سال خیلی جوان بودم و نتوانستم توانایی خودم را نشان بدهم اما حالا تجربه دارم و می‌دانم که باید قدر فرصت را بدانم.
 همین تجربه کمک کرد وقتی در بیشکک مقابل حریف چینی پنج بر صفر عقب افتادی به مسابقه برگردی؟
صد درصد. خب کشتی در وقت اول طبق میل من پیش نرفت اما اصلاً به این فکر نکردم که ممکن است ببازم. بلکه تمام تلاشم را کردم که با حوصله و دقت به کشتی برگردم.
 در ابتدای مصاحبه گفتی فقط نمی‌خواهی مسافر پاریس باشی. یعنی به مدال المپیک فکر می‌کنی؟
حدود 90 روز تا المپیک وقت داریم و تمام تلاشم را در این مدت می‌کنم که بهترین نتیجه را کسب کنم. این 90 روز خواب ندارم و تمام فکر و ذکرم در شبانه‌روز فقط المپیک است تا مردم را خوشحال کنم. به مدال حتماً فکر می‌کنم اما فقط فکر کردن کافی نیست و باید روی نقاط ضعف و قوتم کار کنم.
 شرایط کسب مدال المپیک در وزن 77 کیلوگرم را چطور می‌بینی؟
واقعاً در وزن 77 کیلوگرم جنگ جهانی به راه می‌افتد و هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست. همه در قهرمانی آسیا دیدند که کشتی‌گیر ژاپنی، آکژول مخموداف قرقیزستانی که هم نقره المپیک را دارد و هم طلای جهان را چگونه غافلگیر کرد. بنابراین این وزن شلوغ و پر مدعی برای هیچ‌کس آسان نیست.
همین کشتی‌گیر چینی که اینجا شکستش دادی، اگر به المپیک برسد، حریف آسانی نخواهد بود. درست است؟
بله او بدن بسیار خوبی دارد و در خاک هم خوب کار کرد. علاوه بر او باید به سنان سلیمانوف آذربایجانی و زولتان لوای مجار و مالخاز آمویان ارمنی هم توجه کرد. روسیه هم هنوز در این وزن سهمیه نگرفته و در گزینشی جهانی احتمالاً روسیه هم صاحب سهمیه می‌شود.
 ولی به نظر می‌رسد سخت‌ترین رقیب همان آکژول قرقیز باشد.
به نظرم اینجا هم مشخص شد که شکست‌ناپذیر نیست. کشتی‌گیر ژاپنی که در جهانی صربستان مدال برنز کسب کرده بود اینجا به خوبی این کشتی‌گیر را شکست داد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی