صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل - ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل - ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۳

حوادث جهان

سقوط هواپیما با سه کشته در مکزیک
 یک هلیکوپتر گارد ملی با سه سرباز و یک مأمور مرزبانی در نزدیکی مرز جنوبی مکزیک در تگزاس سقوط  کرد.
به گفته مقامات محلی، در پی سقوط این بالگرد در جنوب مکزیکوسیتی، حداقل سه نفر کشته شدند. به گزارش شینهوا، پابلو وازکز، رئیس دبیرخانه امنیت شهروندان مکزیکوسیتی گفت: «می‌توانیم تأیید کنیم که سه نفر جان خود را از دست داده‌اند، خلبان هواپیما و دو مسافر.» وی افزود: برای تعیین هویت این سه نفر در حال تبادل اطلاعات هستیم.
 
18 ماه حبس مجازات متصدی اسلحه در فیلم امریکایی
 متصدی اسلحه در فیلم سینمایی «زنگار» در حادثه تیراندازی الک بالدوین به هالینا هاچینز مقصر شناخته و به ۱۸ ماه حبس محکوم شد.
 به گزارش ورایتی، هانا گوتیرز رید در جلسه دادگاهی که دوشنبه برگزار شد از سوی هیأت منصفه به قتل غیرعمد محکوم شد. هالینا هاچینز فیلمبردار فیلم «زنگار» سال ۲۰۲۱ بر اثر شلیک الک بالدوین به ضرب گلوله کشته شد.
 گوتیرز سر صحنه فیلم «زنگار» اسلحه الک بالدوین را پر کرد و به جای گلوله مشقی از گلوله واقعی استفاده کرده بود که منجر به مرگ فیلمبردار 42 ساله شد. در این تیراندازی کارگردان فیلم «جوئل سوزا» نیز زخمی شد.
 هانا گوتیرز رید، ۲۶ ساله، در ماه مارس پس از اینکه روشن شد سهل‌انگاری او باعث مرگ هالینا هاچینز شده، به قتل غیرعمد محکوم شد.
 قاضی مری مارلو سامر گفت: شما به تنهایی یک سلاح ایمن را به یک سلاح کشنده تبدیل کردید. گوتیرز رید که از ۶ مارس در بازداشتگاه شهرستان سانتافه در بازداشت بوده و با لباس زندان به دادگاه آورده شد در سخنان خود گفت دلش برای خانواده هاچینز به درد آمده و افزود: از اینکه رسانه‌ها تراژدی دردناک ما را بزرگ کردند و من را به‌عنوان یک هیولای کامل نشان دادند، ناراحت هستم. پدر گوتیرز رید که از متصدیان کهنه‌کار اسلحه در سینما است هم از دادگاه تقاضای تخفیف کرد.
 نظر دادستان کری موریسی این بود تماس‌هایی که گوتیرز رید از زندان داشته نشان می‌دهد، او پشیمان نیست و هنوز هم تقصیر را به گردن دیگران می‌اندازد، از جمله بالدوین، تهیه‌کنندگان فیلم و امدادگرانی را که پس از تیراندازی به هاچینز از او مراقبت کردند مقصر می‌داند. قاضی پیش از صدور حکم به این تماس‌ها توجه کرد و گفت، آنها نشان می‌دهند که او مستحق مشروط‌ شدن نیست. تنها بخششی را که در صورت رفتار خوب می‌تواند شامل حال وی شود به ۱۵ درصد از محکومیت وی محدود کرد.
 بالدوین هم در ژانویه به اتهام قتل غیرعمد به‌دلیل نشانه رفتن اسلحه به سمت هاچینز و کشیدن ماشه متهم شد. وی قرار است تیر ماه امسال محاکمه شود.
 
 رانش مرگبار زمین در اندونزی
رانش زمین در استان «سولاوسی جنوبی» اندونزی دست‌کم ۲۰ کشته برجا گذاشته است.
 به گزارش شینهوا، آژانس ملی مدیریت بلایای طبیعی اندونزی سه‌شنبه اعلام کرد، تیم‌های امدادی در پی رانش زمین دو جسد دیگر را در سولاوسی جنوبی پیدا کرده‌اند و شمار قربانیان این حادثه به ۲۰ نفر رسیده است.
 باران شدید شنبه شب به وقت محلی باعث رانش زمین در مناطقی از این استان اندونزی شد که در پی آن چند نفر مصدوم و چهار خانه نیز مدفون شدند.
 عملیات جست‌وجو و نجات در میان مه و بارش باران انجام شد و رانش زمین، جاده‌ها را مسدود کرد. با پیدا شدن دو جسد آخر، عملیات جست‌وجو پایان یافته است، با این حال مقامات محلی همچنان آماده امدادرسانی هستند.

58 کشته و صدها بی‌خانمان در سیل تانزانیا
 یک مقام رسمی تانزانیا اعلام کرد، دست‌کم ۱۰۰۰ نفر به‌دلیل سیل‌های ناگهانی ناشی از بارندگی‌های شدید در شمال این کشور بی‌خانمان شده‌اند.
 به گزارش شینهوا، این افراد پس از آسیب‌دیدگی یا تخریب منازلشان به‌دلیل سیل و بارندگی طی دو هفته اخیر بی‌خانمان شده‌اند. مقامات محلی در تلاش برای ارزیابی خسارت‌های وارده ناشی از سیل هستند.
 از مردم مناطق سیلزده خواسته شده تا برای جلوگیری از عواقب فاجعه‌بار به نواحی مرتفع بروند.
 طی دو هفته گذشته دست‌کم ۵۸ نفر بر اثر سیل و بارندگی در تانزانیا جان خود را از دست داده‌اند.

آتش‌سوزی در ساختمان قدیمی بورس دانمارک
 ساختمان تاریخی و قدیمی بورس اوراق بهادار دانمارک در مرکز «کپنهاگ»، پایتخت این کشور طعمه حریق شده است.
به گزارش بی‌بی‌سی، این بنا یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های این شهر است که بخش‌هایی از آن در شعله‌های آتش، فروریخته است.
 گفته می‌شود همه افراد حاضر در این ساختمان توانستند آن را ترک کنند و مردم نیز برای بیرون آوردن برخی از نقاشی‌های تاریخی آن تلاش کردند.
 وزیر فرهنگ دانمارک گفت: میراث فرهنگی ۴۰۰ ساله این کشور در آتش سوخته است.
 قدمت این ساختمان به سال ۱۶۲۵ میلادی برمی‌گردد. این بنا که اتاق بازرگانی دانمارک در آن مستقر است در حال بازسازی بود.
 تاکنون علت وقوع این حریق مشخص نشده و آتش‌سوزی خسارت‌های زیادی به این ساختمان وارد کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی