صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و نه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و نه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۵

«ایران» اهداف صهیونیست‌ها از ایجاد التهاب جدید در کرانه باختری را بررسی کرد

خشونت سیری ناپذیر شهرک نشینان افراطی

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

 
تشدید حملات ارتش و شهرک نشینان صهیونیست به کرانه باختری در هفته اخیر به بهانه مفقود شدن یک چوپان اسرائیلی، جزئی از برنامه روزانه کشتار مردم کرانه باختری شده است. مشخص است که رژیم صهیونیستی با تشدید حملات تلاش دارد تا کرانه باختری را نیز چون نوار غزه، عرصه‌ای برای پیاده‌سازی طرح نسل کشی خود کند. اما در عین حال گروه‌های مقاومت مستقر چون جهاد اسلامی با ورود به میدان رویارویی با این اقدامات جنایتکارانه، به مانعی برای امیال رژیم مبدل شده‌اند.
بعد از عملیات طوفان‌الاقصی، رژیم صهیونیستی در صدد بر آمد تا طرح پیشین تسلیح شهرک نشینان را شتاب دهد تا از این گذر، آنها را نیز به طور عینی وارد پروسه کشتار مردم فلسطین و تصاحب اراضی آنها کند؛ طرحی که از ابتدا با استقبال شهرک نشینان مواجه شد و شماری از آنها توسط دولت اسرائیل مجهز به سلاح‌های گرم شدند. از این رو، بهانه چوپان مفقود شده روزنه‌ای را برای ورود سیستماتیک و هدفمند شهرک نشینان و یاری رساندن آنها به ارتش صهیونیستی در حمله به مردم و ساختمان‌ها را فراهم ساخته است. اما اهداف رژیم به اینجا ختم نمی‌شود، طبق بیانیه جهاد اسلامی هدف از جنایات در کرانه باختری، سیطره بر مسجدالاقصی است. به گزارش منابع فلسطینی، شهرک‌نشینان طی روزهای گذشته به شهرک‌ها و روستاهای فلسطینی‌ها در مناطق مختلف کرانه باختری و بویژه رام‌الله یورش برده و خانه‌ها، وسایل نقلیه و املاک فلسطینی‌ها را به آتش کشیده‌اند.
بر همین اساس روز گذشته جنبش مقاومت فلسطین (حماس) در بیانیه‌ای از مردم فلسطین خواست تا تقابل با شهرک‌نشینان تروریست صهیونیست در کرانه باختری را تشدید کنند و تأکید کرد که جامعه جهانی باید اقدامی جدی برای محاکمه کابینه فاشیست رژیم اشغالگر به خاطر جنایات وحشیانه آن انجام دهد. طبق گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، جنبش مقاومت اسلامی حماس تأکید کرد حملات شهرک نشینان اشغالگر صهیونیست به فلسطینیان و خودروها و خانه‌های آنان در روستای بیتین در شمال شرق رام الله، دلیلی واضح و روشن است بر اینکه این حملات کاملاً هدفمند و سازماندهی شده است و تحت نظارت دولت رژیم صهیونیستی انجام می‌گیرد.
این جنبش در بیانیه‌ای تأکید کرد که نظامیان اشغالگر اسرائیلی و شهرک نشینان صهیونیست با همکاری هم به پیشبرد طرح‌های شوم خود به منظور مصادره اراضی فلسطینی و بیرون راندن فلسطینیان از آن ادامه می‌دهند. حماس تصریح کرد که از همه فرزندان فلسطین می‌خواهیم تا در برابر توطئه‌های دشمن اشغالگر در کرانه باختری قیام کنند و با دشمن صهیونیستی و شبه نظامیان جنایتکار آن مبارزه کنند و همچنان به ایستادن در کنار مردم غزه در نبرد طوفان‌الاقصی ادامه دهند. این جنبش، جامعه جهانی و سازمان ملل را هم به محکومیت جنایات شهرک نشینان صهیونیست و تلاش برای بازخواست و محاکمه سران رژیم صهیونیستی که وحشیانه‌ترین جنایات را در حق ملت فلسطین مرتکب می‌شوند، فراخواند.
بیانیه حماس پس از آن صادر شد که شهرک نشینان صهیونیست با همراهی نظامیان ارتش رژیم اشغالگر به شهرک‌های قصری و یتما در جنوب نابلس حمله کردند و خودروها و منازل فلسطینی‌ها را به آتش کشیدند.
چند روز پیش نیز جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد جریان‌های مقاومت به هر شیوه و وسیله ممکن به وظیفه دفاع از ملت خود عمل می‌کنند. این جنبش ملت فلسطین را به مقابله با جنایات شهرک‌نشینان اشغالگر و امت اسلامی و عربی را به اعمال فشار بر اشغالگران در تمامی عرصه‌ها و میادین فراخوانده بود.
 
تشکیلات خودگردان در کدام سو؟
این جنایات در حالی در کرانه باختری در جریان است که تشکیلات خودگردان فلسطین مسئول رسیدگی به مسائل این منطقه و امنیت پیرامون آن است. سابقه تشکیلات خودگردان در اختلال در کارمقاومت جهاد اسلامی مانند دستگیری اعضای این جنبش نشان می‌دهد که حملات اخیر نمی‌تواند بی‌ارتباط با همکاری‌های امنیتی بین تشکیلات و صهیونیست‌ها باشد. بر همین اساس بود که جهاد اسلامی تشکیلات خودگردان را مسئول وضعیت کنونی پس از بیش از 30 سال همکاری امنیتی با دشمن صهیونیستی دانست.
بعد از طوفان‌الاقصی نیز گردان‌های سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین، نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان را متهم به بازداشت مبارزان وابسته به گردان جنین و گرفتن سلاح و خنثی‌سازی بمب‌های آنها کرد که قصد کارگذاشتن آن در مسیر خودروهای زرهی اشغالگران را داشتند.
 
حملات اخیر در کرانه باختری
باشگاه اسیر فلسطین اعلام کرد که نظامیان اشغالگر اسرائیلی طی حمله دو روز گذشته به کرانه باختری ۲۵ نفر را بازداشت کردند. از آغاز جنگ در غزه بیش از ۸۰۰۰ نفر در کرانه باختری بازداشت شدند.
علاوه بر آن، نظامیان اشغالگر اسرائیلی به شهر نابلس یورش بردند و خانه‌ای را در خیابان المریج در نابلس محاصره کردند. هلال احمر فلسطین اعلام کرد تا این لحظه یک جوان فلسطینی در این منطقه به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی زخمی شده و وضعیت وخیمی دارد. همچنین در حمله صهیونیست‌ها به اردوگاه جلزون در مجاورت رام‌الله 5 فلسطینی زخمی شدند. منابع محلی اعلام کردند که شهرک‌نشینان پس از حمله به این منطقه خسارات زیادی به فلسطینیان وارد کردند. تصاویری از لحظه به آتش کشیدن خودرو فلسطینیان توسط شهرک‌نشینان اشغالگر صهیونیست مقابل چشمان نظامیان اسرائیلی در روستای بیتین در شرق رام‌الله هم در رسانه‌ها منتشر شده است.
علاوه بر آن، منابع فلسطینی اعلام کردند بر اثر حملات وحشیانه شهرک‌نشینان اشغالگر صهیونیست به روستاهای المغیر، قصره و دوما در جنوب نابلس در کرانه باختری، بیش از 120 خانه و خودرو به آتش کشیده شده است.
 در جریان درگیری مبارزان فلسطینی با نیروهای اشغالگر صهیونیستی در شهر نابلس یک جوان فلسطینی شهید و چند نفر مجروح شدند.
همچنین روز گذشته، شهرک‌نشینان اشغالگر صهیونیست تحت حمایت نیروهای پلیس به مسجد الاقصی تعرض کردند. در مقابل خبرگزاری فلسطینی سما از عملیات ضدصهیونیستی با سلاح سرد در نزدیک مرکز ایست‌وبازرسی رژیم صهیونیستی در منطقه دیرشرف در غرب شهر نابلس خبر داد.
 
وضعیت شهرک نشینان و قانون تسلیح آنها
طبق برآوردها، شهرک‌نشین‌ها افراطی‌ترین، خشن‌ترین و مسلح‌ترین ساکنان اراضی اشغالی هستند که به زمین‌های کشاورزی و خانه‌های فلسطینی‌ها در روستاهایی که شهرک‌ها در بخش‌هایی از اراضی آنها احداث شده، حمله می‌کنند و مهم‌تر از همه اینها اینکه ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که از زمان آغاز جنگ علیه غزه، بیش از ۱۰۰ هزار قبضه سلاح جدید را در میان شهرک‌نشین‌ها توزیع کرد و بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی این رژیم که اساساً وجود ملت فلسطینی را انکار می‌کند، در همین شهرک‌ها متولد شدند.
با وجود این زمینه، رژیم صهیونیستی تسلیح ساکنین اراضی اشغالی بویژه شهرک‌نشین‌ها را جزئی از طرح‌های دولتی قرار داد؛ طرحی که حمله‌های شهرک نشینان صهیونیست به فلسطینی‌ها و تیراندازی به سمت آنها را بدون هیچ دلیلی مشروع می‌داند. این طرح پس از روی کار آمدن کابینه افراطی نتانیاهو شتاب بیشتری به خود گرفت. ایتماربن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و رئیس حزب افراطی «عظمت یهود» از زمانی که قدرت را به دست گرفت دستور افزایش پنج برابری اعطای مجوز حمل سلاح را برای شهرک نشینان صهیونیست واقع در اراضی اشغالی کرانه باختری رود اردن صادر کرد. این حزب بلافاصله بعد از طوفان‌الاقصی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۱۰ هزار سلاح را در میان غیرنظامیان توزیع خواهد کرد که برخی از آنها از شهرک‌نشینان کرانه باختری هستند. بر همین اساس، بن گویر و مسئولان دفتر وی ده‌ها هزار مجوز حمل سلاح را حتی بدون نظارت از اکتبر گذشته تاکنون به افراد مختلف داده‌اند.
آنچه مشخص است، شهرک‌نشین‌های مسلح با پشتیبانی نظامیان رژیم صهیونیستی به طور روزانه به منازل و مزارع فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری یورش می‌برند و این منطقه شاهد موجی از تنش‌ها و درگیری‌های میدانی بین فلسطینیان و نظامیان ارتش رژیم اشغالگر و یورش به محله‌ها و بازداشت فلسطینیان توسط صهیونیست‌ها است.
 
انشعاب پروژه نسل کشی غزه به کرانه باختری
با وجود آنکه کرانه باختری نیز همچون نوار غزه از همان روزهای ابتدایی پس از طوفان‌الاقصی
 شاهد یورش رژیم صهیونیستی بود اما در روزهای اخیر، تشدید حملات ترکیبی از سوی ارتش و شهرک نشینان نشان از کلید خوردن جنایات گسترده در این منطقه دارد. در این بین، افزایش حملات از سوی شهرک نشینان به ساکنان کرانه باختری گویای تلاشی برای برداشتن بار از دوش ارتش است.
چرا که تمرکز و توان ارتش صهیونیستی در 6 ماه رویارویی با گروه حماس و جبهه شمال نبرد با حزب‌الله لبنان دچار آسیب و وارد فاز فرسایشی شده و اجرایی کردن اهداف جنایتکارانه به تنهایی در این منطقه که هم وسیع‌تر و هم جمعیت بیشتری را به نسبت غزه در خود جای داده، مشقت بار است. علاوه بر آن، عدم تحقق اهداف کابینه جنگ در عملیات ارتش، نشانی از ناکارآمدی آن بوده و حتی مورد انتقاد مقامات رژیم صهیونیستی واقع شده است. روز گذشته آیزنکوت، عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی ضمن انتقاد از عملکرد ارتش این رژیم در غزه، تأکید کرد که ارتش 6 ماه است که در غزه مشغول است اما نتوانسته 133 اسیر اسرائیلی را در این باریکه آزاد کند.
انگیزه تسلیح ساکنان اراضی اشغالی و شهرک نشینان نیز از ابتدا همین امر بود که آنها دوشادوش ارتش صهیونیستی، مردم فلسطین را هدف قرار داده و مسیر اشغالگری را هموار کنند.
همچنین روز گذشته رسانه‌های عبری از عملیات ضد صهیونیستی در حیفای اشغالی خبر دادند. این گزارش از عملیات زیرگیری با خودرو در حیفا حکایت دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی