صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هشت - ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هشت - ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱

واکنش اهالی فرهنگ و هنر و اندیشه به عملیات تلافی‌جویانه ایران به تجاوزگری اسرائیل

دلاور مام وطن

پس از پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران، فعالیت اهالی فرهنگ و هنر و اندیشه در فضای مجازی بر این موضوع متمرکز شد و هنرمندان عرصه‌های مختلف از عملیات «وعده صادق» نوشتند.

سربلند باشی میهن من
جواد قارایی مستندساز ایرانگرد که یکی از شاهدان عینی پرواز موشک‌های ایرانی به سمت سرزمین‌های اشغالی بود، تجربه خود را در قالب یک داستان نوشته است: «با ‌آرامش و شادی در حال تولید ایرانگرد در ایلام با شنیدن صدای غرش موشک‌های ایران جان بر فراز آسمان پاک وطن.
سرافراز وطن. یادمان باشد چه با حکومت قاجار باشیم چه پهلوی و چه جمهوری اسلامی، برای ماندن در دنیایی که کشورهایش حاضر نیستند خلع سلاح هسته‌ای شوند، باید هسته‌ای شویم. هنوز مرگ مظلومانه نیمی از جمعیت ایران جان در جنگ جهانی را فراموش نکرده‌ایم. هنوز تجاوزهای بی‌دلیل روس، انگلیس و امریکا را به وطن فراموش نکرده‌ایم. هنوز مرگ ۲۰ هزار زن و کودک طی چند ماه توسط صهیونیست‌ها که می‌گویند همه انسان‌ها برای بردگی ما آفریده شده‌اند را فراموش نکرده‌ایم. هنوز نقش خون پاک شهیدان دلاور مام وطن بر خاک پاکش را فراموش نکرده‌ایم.» محمد حسین قاسمی تهیه‌کننده سینما و آثاری چون «شیار 143» پست اینستاگرامی اکبر نصراللهی، استاد ارتباطات را بازنشر کرد. نصراللهی نوشته است: «مراقب تاکتیک «دروغ است» اسرائیل و لشکر رسانه‌ای غرب باشید، در جنگ روایت‌ها، داستان را از آخر و وسط روایت نکنید. جنگ را صهیونیست‌ها با ترور دانشمندان هسته‌ای و اخیراً با حمله به کنسولگری ایران در سوریه شروع کردند، عملیات ایران، دفاعی، تلافی‌جویانه و در تحقق راهبرد بازدارندگی است.»
 سید محمود رضوی، تهیه‌کننده سریال موسی(ع) در استوری اینستاگرامش تصویری اسطوره‌ای از نبرد ایرانیان را منتشر  و این جمله را به آن ضمیمه کرد: «از خاک وطن نمی‌گذرم.»  محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون ضمن بازنشر حرکت موشک‌های ایرانی بر فراز مسجدالاقصی نوشت: «دیشب غزه شهید نداد.»
عباس نادران تهیه‌کننده سینما هم تصویری از پرچم جمهوری اسلامی ایران را به اشتراک گذاشت و نوشت: «سربلند باشی میهن من.»  خیرالله تقیانی‌پور نویسنده و کارگردان سینما و تئاتر تصویری از شهید احمد کاظمی را به اشتراک گذاشت و نوشت: «بسم‌الله قاصم الجبارین … گرگ‌ها خوب بدانند در این ایل غریب / گر پدر مرد، تفنگ پدری هست هنوز»  علیرام نورایی بازیگر تلویزیون و سینما که این روزها سریال «هفت سر اژدها» را در حال پخش دارد به نوشتن این جمله اکتفا کرد: «شروع شد...»  ملیکا زارعی مجری و بازیگر هم در یک استوری نوشت: «امشب کودکان غزه در آرامش می‌خوابند و از فردا دنیا برای همین یک شب ناآرام چه فریادها سر خواهد داد.»

بردار خنجر را برادر وقتِ جنگ است
مسعود شجاعی طباطبایی کاریکاتوریست ضمن انتشار برخی از آثارش با موضوع مبارزه با رژیم صهیونیستی نوشت: «به امید زوال هرچه زودتر رژیم جعلی.»  حسن روح الامین طرح خود از فتح خیبر حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) را به اشتراک گذاشت و نوشت: «علی علی.» رضا زنگنه، شاعر و ترانه‌سرا، هم در استوری‌اش نوشت: «بردار خنجر را برادر وقتِ جنگ است.»
# به وقت تنبیه
محمدرضا شاهمردی نویسنده و کارگردان تئاتر در تازه‌ترین دلنوشته خود با انتشار متنی مزین به عکس شهید محسن صداقت از شهدای راه قدس نوشته است: «گریه‌های پسر کوچک این شهید را من دیدم. تا حالا گریه و بی‌تابی فرزندان شهدایمان را دیده‌ای؟ داستان اشتیاق پسر شهید سامانلو برای دویدن سمت ماکت پدرش را شنیده‌ای؟ گریه و ترس‌های شبانه و ضجه‌های آرمیتا دختر شهید رضایی‌نژاد را چطور؟ بی‌تابی مادران شهدایمان را دیده‌ای؟ دوست من که الان یادت افتاده شعار نه به جنگ را سر بدهی، کجا بودی وقتی رژیم کثیف صهیونیستی به زنان غزه تجاوز کرد؟ کجا بودی وقتی فوج فوج مردم بی‌گناه منطقه را کشت؟ کجا بودی وقتی سفارت ما در دمشق را زد؟ آنجا به اسرائیل نهیب زدی که نه به جنگ؟ پس الان هم ساکت باش و تماشا کن این جنگ را.»
کوروش زارعی کارگردان و مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری طرح گرافیکی با مضمون «به وقت تنبیه» را منتشر کرد و در ادامه نوشت: «دو هفته پیش بود که رژیم غاصب صهیونیستی در اقدامی ددمنشانه به دفتر کنسولی ایران در دمشق حمله کرد. حادثه تلخی که بازتاب‌های بین‌المللی متعددی داشت و اغلب رسانه‌های منطقه‌ای با بی‌سابقه خواندن این حادثه تروریستی، هشدارهایی نسبت به واکنش احتمالی ایران و افزایش سطح تنش‌ها در غرب آسیا داده و از شیوه‌های دیپلماتیک برای انصراف ایران از عملیات انتقام استفاده کردند.»  امیرحسین شفیعی کارگردان و تهیه‌کننده تئاتر و موسیقی با انتشار تصویری گرافیکی از شهید سردار حاج قاسم سلیمانی نوشت: «توکلت علی الله.»  محمد مسلمی بازیگر تئاتر و تلویزیون هم با یک استوری برگرفته از آیات قرآن کریم با مضمون «وَمَکروا وَ مَکرالله و‌الله خیرُالماکرین» نسبت به اقدام حملات تنبیهی واکنش نشان داد.

سمت درست تاریخ ایستادیم
ایوب آقاخانی، نویسنده و کارگردان تئاتر و رادیو تصویری از پوستر وطنم پاره تنم را به اشتراک گذاشت، المیرا شریفی‌مقدم، مجری تلویزیون در توئیترش نشان پرچم ایران را منتشر کرد و حامد سلطانی مجری تلویزیون هم نوشت: «یا حیدر...». ژیلا صادقی، مجری تلویزیون تصویری از نقشه ایران به رنگ سبز در کنار سرزمین‌های اشغالی را منتشر کرد و نوشت: «می‌دونی چی شده؟ چند روز قبل، اون سبز کوچیکه به سفارت سبز بزرگه حمله کرده. دیشب سبز بزرگه یه ذره سبز کوچیکه رو گوشمالی داده. همین. حالا هنوزم نگرانید؟» مجید یحیایی مجری برنامه صبحگاهی شبکه دو سیما شعری حماسی با این مضمون به اشتراک گذاشت: «نقطه پایانتان یک یا علی است/ ذکر حیدر رمز آغاز فناست/ شر این ظالم بزودی کم شود/ درب این خیبر کلیدش مرتضاست.» سجاد بلوکات نویسنده، مجری و کارگردان تصاویری از شهید تهرانی مقدم، سرجوخه راثی هاشمی و رئیسعلی دلواری را منتشر کرد. در بخشی از یادداشت او آمده است: دیشب بار دیگر معلوم شد سمت درست تاریخ ایستادیم. سمت مقابله با نسل‌کشی بزرگ در قرن مدعی حقوق بشر. ایستادیم در جایی که اعراب سکوت کردند. در تاریخ بنویسند این ایران بود که یک تنه از کودک مظلوم فلسطینی حمایت کرد. نه شرافت عربی! ایران در مقابل جهان ظلم و سانسور ایستاد. در مقابل قصاب کودک‌کش دنیا که در شش ماه، سیزده هزار کودک را کشت!»
ای مرز دلیران پاینده باشی
محسن توسلی خواننده موسیقی انقلابی با انتشار تصاویری از عبور موشک‌ها و پهپادهای ایرانی از روی مسجدالاقصی و انتشار یکی از قطعه‌های خود نوشت: «ممد نبودی ببینی.» میلاد هارونی خواننده موسیقی پاپ ضمن بازنشر بخش‌هایی از اجرای خود در ویژه‌برنامه «ماه فلسطین» میدان فلسطین آورده است: «اینکه گفتیم با دم شیر بازی نکنید، باور نمی‌کردید؟ پس خودتان خواستید. ای بیشه شیران... ای مرز دلیران پاینده باشی. باشد که ریشه این رژیم منحوس خشکیده شود. ما شروع نکردیم.» حسین حقیقی خواننده موسیقی پاپ یکی از استوری‌های قدیمی‌اش را که درباره آزادی قدس نوشته بود، بازنشر کرد و نوشت: «این استوری را چه زمانی منتشر کردم؟ ۵ آوریل؛ چه نوشتم؟... عاقبت آزاد خواهی شد. به فروردین قسم.» علی‌اکبر قلیچ خواننده و مجری تلویزیون هم در استوری خود نوشت: «وَ ما رَمَیتَ اذ رَمَیتَ ولکنَّ‌الله رَمَی/ یاعلی یا ایلیا یابوالحسن یا بوتراب... مدد.» سازمان فرهنگی هنر اوج همچنین در اولین اقدام خود نسبت به عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی نوشت: «وعده صادق! وحشت از شما در دل‌های آنها بیش از ترس از خداست، این به خاطر آن است که آنها گروهی نادانند. (آیه ۱۳ سوره حشر)»

زمین کارزار ما تل‌آویو است، تهران نه
از جمله تصاویر بازنشر شده به همین مناسبت تصویر مزار سرلشکر شهید حسن تهرانی‌مقدم است. محمدرضا شفاه، تهیه‌کننده سینما یکی از فعالان سینمایی است که این تصویر را به اشتراک گذاشته و برای کپشن آن نوشته است: «یه مرد بود، یه مرد...» حامد جعفری، تهیه‌کننده انیمیشن «بچه زرنگ» با ذکر آیه 111 آل عمران نوشت: «من فکر می‌کنم حتی آنهایی که مخالف سیاست‌های رایج کشور هستند و یا حتی کسانی که با حاکمیت مشکل مبنایی دارند هم یک جایی ته دلشان احساس غرور کردند.» سیدمحمدرضا میری هنرمند گرافیست نیز با طراحی پوستری از این عملیات آورده است: «دفاع از حرم یعنی قرار جنگ اگر باشد/ زمین کارزار ما تل‌آویو است، تهران نه». عباس حسین‌نژاد،  طنزپرداز نیز با بازنشر یکی از دیوارنگاره‌های معروف تهران به مناسبت روز قدس، نوشت: «در قدس سلفی خواهیم گرفت!» فاطمه حسینی مجری شبکه خبر در توییت خود نوشت: «هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم ساعت ۴ صبح این قدر با حال خوب خبر بخوانم. همه همکارانم سراسر شوق و افتخار بودند از اقتدارِ ایران جان. الهی هزاران‌بار شکر. جانم فدای رهبری و سربلند باشی وطنم». راحله امینیان، مجری تلویزیون هم در استوری اینستاگرام خود به استناد به یکی از سخنان رهبر انقلاب آورده است: «رهبر انقلاب: دوره بزن در رو تمام شده،  بزنید، می‌خورید...» نجم‌الدین شریعتی آیه 30 از سوره فصلت را به اشتراک گذاشت: «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا‌الله ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ الْمَلَائِکةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کنْتُمْ تُوعَدُونَ»

 

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر‏ فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار ویدیویی در توییتر نوشت: «قلْ بِفَضْلِ‌الله وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِک فَلْیفْرَحُوا هُوَ خَیرٌ مِمَّا یجْمَعُونَ، بگو به فضل و رحمت خدا باید خوشحال شوند؛ که این، از تمام آنچه گردآوری کرده‌اند، بهتر است!»

 

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در توییتر به عملیات تلافی جویانه ایران این طور واکنش نشان داد: «در بالکن خانه نشسته‌ام سوره دخان بر لب دارم. به گل‌های سفید و قرمز شمعدانی‌ها نگاه می‌کنم و به آسمان فوت می‌کنم.»

 

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی هم طرح گرافیکی از حمله مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی را به اشتراک گذاشت و نوشت: «وعده صادق؛ وحشت از شما در دل‌های آنها بیش از ترس از خداست. این به خاطر آن است که آنها گروهی نادانند.» (سوره حشر- آیه 13)

 

امیرحسین سمیعی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استوری برگرفته از آیات مبارک سوره انفال قرآن کریم نوشت: «و ما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی»

 

حامد جلیلی، مدیر دفتر سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در استوری اینستاگرامش نوشت: «ای صاحب ذوالفقار وقت مدد است / راه قدس از کربلا می‌گذرد / امام زمان(عج) پشت و پناهتان.»

 

مهدی دادمان، رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با انتشار یک طرح گرافیکی با عبارت «نصرمن‌الله و فتح قریب» از اقدام جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی قدردانی کرد.

 

حمیدرضا جعفریان، رئیس سازمان سینمایی سوره نوشت: «مدتی است به دنبال ایده‌های سینمایی آینده‌نگارانه در مورد فلسطین و رژیم [صهیونیستی] بودیم. اما با خلق این تصاویر واقعی، از میدان عقب افتادیم؛ انگار برای به تصویر کشیدن اشغالگران صهیونیست در سینما، کم‌کم باید دنبال ایده‌های سینمایی تاریخ شفاهی باشیم.»

 

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ویدئویی از این عملیات را با زیرنویس «اینجا سرزمین شیربچه‌های امیرالمؤمنینه، وجود می‌خواد باهاشون دربیفتی»، به اشتراک گذاشت و نوشت: «این لحظات دیدنی را در تاریخ ثبت کنید.»

 

حمله ایران، اخلاقی، عادلانه
و سنجیده بود
 بیژن عبدالکریمی، نویسنده و پژوهشگر حوزه فلسفه در واکنش به اقدام انتقامی ایران در موشکباران مواضع نظامی رژیم صهیونیستی این واکنش را عملی «اخلاقی، سنجیده، عادلانه و عاقلانه» ارزیابی کرد. این استاد شاخص دانشگاه، ضمن دفاع تمام قد از این اقدام نوشت: «از خداوند بزرگ سلامت، عزت و موفقیت همه نیروهای نظامی و دفاعی کشورم را آرزومندم و هر گونه سخن یا حرکتی در جهت تضعیف آنان یا تعمیق شکاف‌های اجتماعی در شرایط تاریخی کنونی، از هر کسی را خیانت به این سرزمین و مردم مظلوم و رنج کشیدۀ آن می‌دانم.» عبدالکریمی در متن دیگری که در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی منتشر کرد در پاسخ به سخن دوستی که گفته بود «هرکس با شنیدن اخبار جنگ، حس خوبی پیدا می‌کند باید در سلامتش تردید کرد» با تفکیک میان جنگ و دفاع مشروع نوشت: «هرکس با شنیدن اخبار دفاع مظلوم در برابر ظالم، حس خوبی پیدا نکند باید در سلامتش تردید کرد.»

 

دکتر محسن الویری استاد دانشگاه باقرالعلوم در صفحه شخصی‌اش نوشت: «بی‌تردید یکی از سرنوشت‌سازترین رویدادهای تاریخ ایران و تاریخ جبهه مقاومت و تاریخ جهان اسلام رقم خورده است. همه اسلام در برابر همه کفر قرار گرفته است و شیربچه‌های حیدری که دشمن پلید آنها را کم‌قدر می‌انگاشت ضربه‌ای بر سر نماد کفر و پس‌مانده عَفِن تمدن غرب وارد کرده‌اند که کامیابی این ضربه سرآغاز تحولی بزرگ است که به زودی دستاوردهای آن آشکار خواهد شد.»

جستجو
آرشیو تاریخی