صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هشت - ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هشت - ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱

غزه پس از 190 روز، شبی بدون شهید و آسمانی بدون جنگنده را پشت سر گذاشت

آرام‌ترین شب غزه

یکی از شهروندان غزه گفت: «این اولین بار است که لبخند می‌زنم چرا که اصلاً به ذهن‌مان خطور نمی‌کرد که حتی یک شب را بدون حمله جنگنده ها به خواب رویم. هیچ سروصدایی وجود ندارد. خدایا این اوضاع ادامه پیدا کند و جنگ تمام شود.»

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

پس از عملیات موشکی و پهپادی غیرمنتظره ایران به عمق سرزمین‌های اشغالی و تمرکز مضطربانه سیستم‌های رزمی و نظامی رژیم صهیونیستی بر این حملات،‌ مردم غزه توانستند با حس خوشایند انتقال ناامنی به سرزمین‌های اشغالی، آرام‌ترین شب را بعد از 6ماه حملات بی‌وقفه اشغالگران پشت سر گذارند. غزه‌ای که از آغاز تهاجم خونین‌بار رژیم صهیونیستی،‌ شاهد یکی از کم‌نظیرترین و خباثت‌بارترین جنایات در حق مردم در تاریخ جنگ‌ها بوده و ساکنین این منطقه با جغرافیای محدود نیز سهمگین‌ترین نوع حملات و حربه‌ها چون قحطی و بیماری را به طور فشرده متحمل شدند. مردم غزه در شنبه شب با خوشحالی صحنه‌های عملیات نظامی بزرگ جمهوری اسلامی ایران علیه اشغالگران را تماشا می‌کردند و برای نخستین بار بود که از ابتدای جنگ تاکنون کسی در غزه شهید نشد. کودکان و یتیمان غزه که روزها و شب‌ها را در پیچش گرسنگی و صدای جنگنده‌ها و انفجار می‌گذراندند، توانستند شبی را در آرامشی به سر کنند که در آن قرار نیست هیچ مادر و کودکی از هم جدا شوند.
مردم غزه در فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی،‌ چنین روایت کردند که خالی بودن آسمان از جنگنده و پهپادهای اسرائیلی از 190 روز قبل، آرام‌ترین شب غزه را رقم زده و همزمان با حمله ایران به اسرائیل هیچ صدایی درآسمان غزه شنیده نمی‌شود. در همین رابطه یکی از شهروندان غزه می‌گوید: «این اولین بار است که لبخند می‌زنم چرا که اصلاً به ذهن‌مان خطور نمی‌کرد که حتی یک شب را بدون حمله جنگنده‌ها به خواب رویم. هیچ سروصدایی وجود ندارد. خدایا این اوضاع ادامه پیدا کند و جنگ تمام شود.»
همچنین فیلم‌هایی از تکبیر گفتن و شادی فلسطینیان در بیمارستان شهدای الاقصی در دیر البلح در مرکز نوار غزه همزمان با رسیدن موشک‌های ایران به اراضی اشغالی نیز منتشر شده است.
خبرنگار العالم مستقر در غزه هم گفت: مردم فلسطین در نوار غزه این حمله و پاسخ ایران را می‌ستایند و به انتقام از شهدای فلسطین و همه شهدای مقاومت امید بسته‌اند و چندین پهپاد و موشک در آسمان فلسطین اشغالی خودنمایی کرد.
وی افزود: مردم فلسطین به شدت کشورهای عربی را که حریم هوایی خود را بسته و برای رهگیری پهپادهای ایرانی که از فراز سرزمین‌های آنها به سمت اسرائیل می‌گذرد، اعلام آمادگی کردند محکوم کردند و خیابان‌های غزه نیز شاهد قدردانی ملت فلسطین از عملیات ایران است.
وی تصریح کرد: مردم فلسطین برای اولین بار احساس می‌کنند که فارغ از بیانیه‌های جامعه جهانی و نشست‌های وزرای خارجه کشورهای عربی، کشوری آشکارا در کنارش ایستاده است.
اما شادی برای مردم غزه به اینجا ختم نمی‌شود، منتقل شدن حس دلهره و ناامنی از غزه به تمام سرزمین‌های اشغالی برای مردمی که روزها و شب‌ها را در این وضعیت گذرانده‌اند، یک پیروزی محسوب می‌گردد. تجربه هراس از عدم امنیت برای دشمن مسلحی که خواهان نسل‌کشی مردم فلسطین است بی‌شک ‌عواقب مؤثری را در آینده خواهد داشت، چرا که بخشی از نتایج پیش برنده در جنگ برای هر طرف، برچیده شدن حس امنیت و آسودگی در طرف مقابل است. به طور عمیق‌تر، شکافته شدن آسمان در بخش‌های مختلف فلسطین اشغالی و صدای غرش موشک‌ها و پهپادهای ایرانی توانست هیمنه امنیتی رژیم صهیونیستی را که پیش‌تر توسط گروه‌های مقاومت منطقه،‌ آسیب‌پذیر شده بود، شکست دهد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که با شلیک 200 موشک و 300 پهپاد توسط ایران، اسرائیل یک شب دراماتیک و بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. لذا، این آرامش در خواب مردم غزه با چاشنی طعم پیروزی همراه شد و وضعیت خوشایندتری را برای آنها رقم زد.
علاوه بر این موضوع، اثبات عمق آسیب‌پذیری رژیم صهیونیستی توسط حامیان حماس معادلات آتش‌بس را نیز وارد دور جدیدی خواهد کرد.
رژیم صهیونیستی که با حمایت و پشتیبانی غرب و به ویژه ایالات متحده، تلاش می‌کرد که شروط خود را بر مذاکرات تحمیل کرده و با لجبازی از پذیرش شروط ارائه شده از سوی حماس سر باز زند، اکنون وضعیت شکننده‌ای را در پای مذاکرات پیدا کرده که به خوبی نیز در لحن مذاکره‌کنندگان رژیم صهیونیستی درک می‌شود. از همین رو، روز گذشته پس از حملات موشکی و پهپادی ایران، اسرائیل اعلام کرد حماس پیشنهاد آتش‌بس را پس از حمله به ایران رد کرده است. روز گذشته بلومبرگ گزارش داد، موساد سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل معتقد است یحیی سنوار، رهبر حماس در نوار غزه قصد دارد از تنش‌های پیش آمده میان ایران و اسرائیل استفاده کند. موساد البته مستقیماً نگفت که حملات موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل عامل این تصمیم بوده است. این خبرگزاری در ادامه نوشت: این در حالی است که مقامات رژیم صهیونیستی در هفته گذشته خوشبین بودند که توافق نزدیک است. بیانیه موساد که رهبری مذاکرات اسرائیل با حماس را بر عهده دارد، توسط دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور منتشر شد.

جستجو
آرشیو تاریخی