صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نوزده - ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نوزده - ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۴

بازداشت ۵ نظامی انگلیسی به اتهام جنایات جنگی در سوریه

رسانه‌های انگلیس خبر دادند، در پی گزارش‌های ارسالی به نهاد ناظر بر اقدامات نظامیان این کشور مبنی بر جرایم جنگی 5 نظامی انگلیسی در سوریه و بررسی‌های انجام شده، این افراد بازداشت شدند.
به گزارش روزنامه گاردین، هرچند وزارت دفاع انگلیس همچون همیشه درباره بازداشت اعضای نیرو‌های ویژه ارتش موسوم به اس آ اس (SAS) نظر نخواهد داد اما به گفته منابع دفاعی خبر بازداشت این ۵ نظامی، به علت ارتکاب جنایات جنگی در زمان حضور در سوریه، دقیق است و آنها بدلیل کشتن یک فرد مظنون در عملیات دو سال گذشته مورد اتهام قرار گرفته‌اند و بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد مرتکب این عمل شده‌اند، هرچند که خود این افراد مدعی شده‌اند مقتول از نظر آنها می‌توانست تهدیدی علیه جان آنان محسوب شود و به همین دلیل به سمت او شلیک کردند. با این حال احتمال دارد، این بهانه‌ای بیش برای فرار از مجازات نباشد. به نوشته این روزنامه ممکن است اتهام این افراد در دادگاه نظامی بررسی شود. اما معلوم نیست به عدالت محاکمه شوند.
بازداشت این 5 نظامی انگلیس در حالی رخ داده است که طی سال‌های گذشته نیز بارها درباره جنایات نظامیان این کشور در جنگ‌های عراق و افغانستان اخبار متعددی منتشر شده بود. از جمله سال گذشته تحقیقات رسانه‌ای نشان داد نیروهای ویژه هوایی انگلیس در جریان حضور شش ماهه خود در ولایت هلمند طی ماه‌های نوامبر 2010 تا مه ‌2011 دست کم 54 غیر‌نظامی افغانستانی را به قتل رساندند. بنا براین تحقیقات نظامیان انگلیسی در کمال خونسردی دست به این جنایت‌ها می‌زدند و به محض مشکوک شدن به غیر نظامیان آنها راهدف می‌گرفتند. خونسردی انگلیسی‌ها در کشتار غیر نظامیان افغانستان تا به آنجا رسید که سال گذشته شاهزاده هری در کتاب خاطرات خود براحتی از چنین کشتارهایی سخن گفت و ضمن اعتراف به اینکه شخصاً 25 غیر نظامی افغانستان را به رگبار گرفته و کشته است، کشتن این افراد را به حذف مهره‌های شطرنج از صفحه این بازی تشبیه کرد و نوشت: «وقتی در شرایط جنگی قرار گرفتم، دیگر به آن 25 نفر به عنوان انسان فکر نمی‌کردم. آنها برای من مهره‌های شطرنجی بودند که از روی صفحه بازی حذف شدند. آنها افراد بدی بودند که حذف شدند تا انسان‌های خوب را نکشند.»
جستجو
آرشیو تاریخی