سید هادی افقهی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌و‌گو با «ایران» مطرح کرد

شکست اسرائیل در تحقق اهداف

عملیات رفح گره‌ای از کار نتانیاهو باز نخواهد کرد. وارد ماه پنجم درگیری‌ها در غزه شده‌ایم و هیچ‌کدام از اهداف رژیم صهیونیستی محقق نشده است.

 بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از عزم تل‌آویو برای حمله به رفح خبر داده و مدعی است به نیروهای این رژیم دستور داده که قبل از حمله زمینی به «رفح» برای خارج کردن صدها هزار غیرنظامی از آن منطقه برنامه‌ریزی کنند؛ امری که از هدف شوم اسرائیل برای آواره کردن مردم بی‌دفاع غزه پرده برمی‌دارد.
سید هادی سید افقهی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره آخرین تحولات پرتنش خاورمیانه سخن گفته است؛
 
نشانه‌های بسیاری حاکی از آن است که ارتش اسرائیل برای حمله به شهر رفح در مرز نوار غزه با مصر آماده شده است .
به نظر می‌رسد این اقدام احتمالی با وجود مخالفت‌ کشورهای منطقه، به طور جدی در دستور کار اسرائیل است. نظر شما چیست؟
اسرائیل تاکنون با نشانه‌های جدی مبنی بر مخالفت امریکا در دو صحنه دیپلماتیک و میدانی روبه‌رو نشده، از این رو، این امر پیگیری اهداف زیاده‌طلبانه‌اش را در میدان جنگ تسهیل کرده است. تنها عاملی که می‌تواند مانعی برای ادامه روند جاری باشد، یک اقدام غافلگیرکننده از سوی مقاومت اسلامی است تا حجم تلفات را بالا ببرد و ماشین تسلیحاتی رژیم را از کار بیندازد. در نشست اخیر شورای امنیت، 13 کشور برای توقف عملیات نظامی جهت ورود کمک‌های انساندوستانه رأی مثبت دادند، اما تنها امریکا بود که با رأی خود آن را وتو کرد. این وتوی امریکا سیگنال روشنی به رژیم صهیونیستی برای تداوم عملیات زمینی‌اش بود تا بدون اعتنا به افکار عمومی جهانی، سازمان‌های بین‌المللی و دادگاه لاهه آن را دنبال کند. در چنین فضایی این احتمال وجود دارد که رژیم صهیونیستی چند نقطه از دیوار مرزی را بمباران کرده و فلسطینی‌ها به صحرای سینا سرازیر شوند.
 
در مخالفت با اجرای این هدف اسرائیل، به نظر می‌رسد مصر یکی از کشورهایی است که به طور جدی مخالفت خود را نشان داده است؟
یک روایت در مورد مصری‌ها وجود دارد و آن اینکه به آنان از سوی صندوق بین‌المللی پول وعده داده شده که وام چند میلیارد دلاری برای بهبود وضعیت اقتصادی این کشور داده شود و در عوض مصری‌ها در برابر اسرائیل مقاومتی از خود نشان ندهند. حالا ممکن است موضع علنی و تشریفاتی بگیرند ولیکن این عملیات با اصرار خود اسرائیلی‌ها انجام می‌شود. مقدمات آن از هم‌اکنون آغاز شده است. چند روزی است که نقاط مختلف رفح را برای مرعوب کردن مردم آنجا، بمباران می‌کنند. اما آن عملیات زمینی تعیین‌کننده است که به باور برخی از آگاهان سیاسی، مصری‌ها به صورت ضمنی حضور فلسطینی‌ها را پذیرفته‌اند و حتی در مرز خود چادرهایی را برای اسکان مردم غزه تعبیه کرده‌‌اند. البته مصری‌ها این موضوع را رد کرده و تهدید می‌کنند که اگر اسرائیل بخواهد عملیات خود را به صورت گسترده آغاز کند، معاهده کمپ دیوید را به تعلیق در می‌آورند.
 
تهدید مصر برای تعلیق معاهده کمپ دیوید می‌تواند نقشی در توقف این روند داشته باشد؟
 بانک جهانی می‌خواهد وام 6 میلیارد دلاری به مصر بدهد. به این کشور می‌گویند که اگر شما جلوی طرح اسرائیل را بگیرید، وام به مصر تعلق نخواهد گرفت؛ این فشار بانک جهانی از سوی امریکاست. مصر تا اینجا آمادگی خود را برای ایجاد معبری در رفح نشان نداده است. مسأله رفح یک توافقنامه امنیتی بین حکومت خودگردان محمود عباس و حکومت مصر در زمان مبارک است که ربطی به معاهده کمپ دیوید ندارد. چرا آن را باز نمی‌کنند؟ همه طرفدار این هستند که فلسطینی‌ها را وادار به کوچ کنند. این پروژه بسیار وسیعی است. برنامه دارند که فلسطینی‌های کرانه غربی را به اردن بفرستند و سرریز آن را به عراق و شهر الانبار بفرستند و از این سمت هم فلسطینی‌های غزه را به سینا و سرریز آن را به دو جزیره عربستان سعودی بفرستند، این طرح مصوب است؛ 23 سال پیش تدوین شده و مرحله به مرحله در حال انجام است.
 
آیا وتوی اخیر امریکا در قطعنامه الجزایر برای توقف جنگ، به معنای چراغ سبز امریکا به اسرائیل برای حمله به رفح ارزیابی می‌شود؟
مدیریت اصلی جنگ در دستان امریکاست. در دریای سرخ به دنبال ائتلاف علیه یمنی‌هاست. در شورای امنیت از امتیاز وتو استفاده می‌کند و با همه طرح‌هایی که به نحوی ممکن است رژیم صهیونیستی را محدود کرده یا منجر به شکست او شود، مخالفت می‌کند؛ چرا که طرح‌های امریکا در کل منطقه غرب آسیا را به هم می‌ریزد. بنابراین به چنین اتفاقی تن نمی‌دهند. حال باید دید که کشورهای اتحادیه عرب و سازمان کشورهای اسلامی که 57 عضو دارد، می‌توانند دست به اقدام جدی زده تا رژیم صهیونیستی را پشیمان کنند؟ من بعید می‌دانم. مقام معظم رهبری در سخنانی فرمودند، ما می‌دانیم که شما نمی‌توانید جنگ را متوقف کنید ولی حداقل می‌توانید به اسرائیل فشار بیاورید. نفت به عنوان سلاحی در دستان کشورهای اسلامی است. چند کشور عربی که در اسرائیل سفارتخانه دارند می‌توانند آنها را تعطیل کنند. نه اینکه وقتی انصارالله یمن جلوی کشتی‌ها در دریای سرخ می‌ایستد، راه زمینی باز کنید. سکوت تا کجا؟ مردم غزه تشنه و گرسنه هستند آن وقت بار کشتی‌ها راهی سرزمین‌های اشغالی برای کمک‌رسانی به اسرائیلی‌ها می‌شود. فلسطینی‌ها از دو ناحیه در معرض تهدید هستند. اگر از بمباران‌های اسرائیل نجات پیدا کنند از گرسنگی خواهند مرد.
 
عملیات رفح چه نتیجه‌ای
برای اسرائیل دارد؟
عملیات رفح گره‌ای از کار نتانیاهو باز نخواهد کرد. وارد ماه پنجم درگیری‌ها در غزه شده‌ایم و هیچ‌کدام از اهداف رژیم صهیونیستی محقق نشده است. چطور می‌گوید اگر رفح را بگیرم کار تمام است؟ هنوز خان‌یونس از اسرائیلی‌ها تلفات می‌گیرد، چطور می‌خواهند سمت رفح بروند؟ روزی می‌گفتند که زیر بیمارستان الشفا مرکز فرماندهی حماس است. بعد گفتند جبالیاست. بعدتر اعلام کردند که چون یحیی سنوار اهل خان‌یونس است، در آنجا حضور دارد که این‌گونه نبود. حالا هم می‌گویند که در رفح است. هدف آنها کوچ دادن مردم و تخلیه غزه از فلسطینی‌هاست. باید دید که واکنش مقاومت و گروه‌های اسلامی چقدر است. نتانیاهو باید خود را برای مذاکرات سیاسی آماده کند و شرایط حماس و جهاد اسلامی را پیاده سازد. بعدش هم باید به زندان برود.
 
برخی از کشورها در تلاش هستند طرح
 دو دولتی را در فلسطین جدی‌تر از قبل دنبال کنند.  این طرح امکانی برای اجرا دارد؟
این تنها به شوخی شباهت دارد. کدام دو دولت؟ بر فرض محال اسرائیل هم موافق آن باشد، دولتی که نه فرودگاه دارد، نه برق دارد و نه بیمارستان و کرانه غربی آن تجزیه شده و از سوی شهرک‌نشینان مدیریت می‌شود. وقتی خود نتانیاهو می‌گوید الان وقت هدیه دادن نیست، یعنی این حکومت راست افراطی طرح دو دولتی را قبول ندارد. نتانیاهو اولین کسی بود که به طرح
دو دولتی شلیک کرد. زمانی که اسحاق رابین با یاسر عرفات، قرارداد اسلو را به امضا رساندند، همین راست افراطی اسحاق رابین را ترور کرد. آن‌وقت اینها اجازه می‌دهند که طرح دو دولتی اجرا شود؟ خود امریکا هم نمی‌خواهد که این طرح اجرا شود. تنها طرحی نمادین برای ساکت کردن جامعه جهانی یا بهتر بگوییم فریب دادن جهانیان است.

 

برش

امیرعبداللهیان: تکرار وتوی پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس «فاجعه دیپلماسی قرن» است
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز گذشته در پی وتوی پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه توسط امریکا عنوان کرد: تکرار وتوی پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه توسط دولت امریکا را باید «فاجعه دیپلماسی قرن» نامید.وی افزود: این وتوی مکرر به‌ روشنی مسئولیت  بین‌المللی تداوم نسل‌کشی رژیم جعلی اسرائیل در غزه و جنایات جنگی در کرانه باختری فلسطین را متوجه کاخ سفید می‌کند.رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: جهان باید امریکا را پاسخگو بداند.

جستجو
آرشیو تاریخی