شمخانی در نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای تأکید کرد

دولت‌سازی مورد ادعای امریکا به‌گل نشست


علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان روز سه‌شنبه برای شرکت در سومین نشست گفت‌و‌گوی امنیت منطقه‌ای وارد دهلی نو شد. شمخانی در بدو ورود به فرودگاه دهلی نو در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با ابراز خرسندی از تداوم نشست گفت‌و‌گوی امنیت منطقه‌ای که به ابتکار جمهوری اسلامی ایران در سه سال گذشته بنیان گذاشته شد، بر ضرورت افزایش تعاملات و همکاری‌های منطقه‌ای برای مقابله با تهدیدات و مؤلفه‌های ناامن ساز تأکید کرد. شمخانی همچنین با مشاوران امنیت ملی هند و روسیه به دیدار و رایزنی پرداخت. دیدار و گفت‌و‌گو با نارندرا مودی نخست‌وزیر هند نیز دیگر برنامه دیروز علی شمخانی در سفر به دهلی نو بود.
سومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای از دیروز در دهلی نو با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی ایران، روسیه، چین، هندوستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و قرقیزستان برگزار شد. به گزارش ایرنا، شمخانی طی سخنانی در این نشست با اشاره به دو نشست قبلی در تهران اظهار داشت: همگان توافق داشتیم که صلح، امنیت و رفاه در افغانستان به سود مشترک کشورهای منطقه و حاضران در این نشست است. وی به آثار و تبعات اشغال افغانستان توسط امریکا اشاره کرد و گفت: دولت‌سازی و ملت‌سازی مورد ادعای امریکا به‌گل نشست و حتی در ابتدایی‌ترین وظیفه این کشور یعنی تأسیس ارتش و سیستم امنیتی نیز ناکارآمدتر از سایر بخش‌ها بودند. وی تنها راه نجات افغانستان را تشکیل یک دولت فراگیر ملی و با مشارکت همه‌ اقوام در این کشور دانست.
شمخانی بر ضرورت تشکیل دبیرخانه‌ای دائمی برای نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای به منظور پیگیری مصوبات به‌صورت مداوم تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی اعلام آمادگی می‌کند تا با همکاری بقیه‌ اعضا چنین دبیرخانه‌ای را در تهران ایجاد کند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7770/1/591484/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها