2 میهمان خارجی در تهران


گروه سیاسی/ تهران امروز میزبان دو مقام خارجی است؛ مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز برای رایزنی‌های دیپلماتیک به ایران می‌آیند. نخست‌وزیر عراق قرار است با مقامات کشورمان و از جمله آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری دیدار و گفت‌و‌گو کند. سفر الکاظمی در راستای تحکیم روابط دوستانه دو کشور خواهد بود. آنگونه که برخی منابع عراقی گفته‌اند مسائل مختلفی از روابط دوجانبه و منطقه‌ای از جمله تبادل انرژی، روابط تهران- ریاض و چگونگی ورود زائران اربعین به عراق محورهای اصلی رایزنی‌های نخست‌وزیر عراق با سید ابراهیم رئیسی خواهد بود. میهمان دیگری که امروز در تهران حاضر خواهد بود، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که گزارش اخیر او درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران برخی ابهام‌ها را ایجاد کرده است. در همین زمینه برخی کشورهای اروپایی از بحث درباره برنامه ایران در نشست شورای حکام که از 22 شهریور ماه شروع می‌شود و احتمال تصویب قطعنامه علیه ایران خبر داده بودند. روسیه البته پیشاپیش مخالفت خود با چنین اقدامی را اعلام کرده و ایران هم هشدار داده که آژانس باید استقلال خود را حفظ کند. گروسی حالا به تهران سفر کرده تا با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کند. توافق قبلی بین سازمان انرژی اتمی کشورمان با آژانس درباره کیفیت نظارت‌های بازرسان آژانس و تکلیف محتوای دوربین‌های نظارتی آژانس در تأسیسات هسته‌ای ایران در شرایط بلاتکلیفی به سر می‌برد و انتظار می‌رود اسلامی و گروسی در این باره هم گفت‌و‌گوهایی داشته باشند.

مهم‌ترین اهداف سفر مصطفی الکاظمی به تهران

خبر اول اینکه،یک منبع نزدیک به نخست‌وزیر عراق در آستانه سفر الکاظمی به تهران، اهداف این سفر را اعلام کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از الفرات نیوز، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق قرار است امروز سفری به تهران داشته باشد و با مقامات کشورمان از جمله رئیس جمهوری دیدار کند.یک منبع نزدیک به الکاظمی گفت که در این سفر اولین دیدار ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران با نخست‌وزیر عراق انجام خواهد شد و مسأله تبادل انرژی میان دو کشور، امنیت و پرونده روابط میان ایران و عربستان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به دیدارهای غیر علنی انجام شده میان ایران و عربستان در عراق و موفقیت این کشور در برگزاری نشست بغداد و حضور دیپلمات‌هایی از دو کشور گفت: با توجه به تلاش‌های عراق برای میانجیگری میان تهران و ریاض، در دیدار الکاظمی و رئیسی درخصوص روابط متشنج میان دوطرف رایزنی خواهد شد.این منبع همچنین تأکید کرد: انتظار می‌رود که مسأله دادن ویزا به زوار ایرانی نیز بررسی شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7722/1/586634/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها