سیل آوج و الموت 8 قربانی و مفقودی داشت

خسارت‌های جانی و مالی سیل تابستانه از شمال تا جنوب ایران


کوروس سلیمانی - زهره افشار
خبرنگار
بارندگی‌های اوایل هفته باعث وقوع سیل در استان قزوین شد.این حادثه در دو منطقه آوج و الموت شرقی باعث تلفات جانی و خسارت‌های مادی شد.
 قدرت‌الله مهدیخانی مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین در تشریح این سیل به خبرنگار «ایران» گفت: در منطقه الموت شرقی و با توجه به بارش‌های شدید باران جاده ۴ روستای ایلان، طاله، چوسر، وناش بالا و پایین به‌طور صددرصد تخریب گردیده و به هیچ عنوان قابل تردد نمی‌باشد و بازسازی و مرمت این محدوده احتمالاً یک هفته زمان خواهد برد و از مردم تقاضا داریم از تردد در این مسیرها پرهیز کنند. در همین ارتباط و با توجه به کمبود امکانات در استان، از فرماندهی سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین درخواست شد امکانات و ماشین‌آلات خود را جهت کمک به‌مدت یک هفته در اختیار راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار بدهند تا در کمترین زمان ممکن جاده‌ها و پل‌ها ترمیم شوند. وی در ارتباط با قطع برق، آب و گاز در این روستاها اظهار داشت: زیرساخت‌های چندین روستا نیز از بین رفته بود که هم اکنون مشکلات بر طرف شده و تنها آب روستای گازرخان دچار مشکل است که توسط تانکر آبرسانی می‌شود و بزودی مشکل این روستا نیز برطرف خواهد شد.
مهدیخانی درباره میزان خسارت وارده گفت: هنوز به طور دقیق مشخص نیست اما طبق برآوردهای اولیه حدود ۱۵۰ میلیارد تومان خسارت در پی داشته است.
 دو فوتی و یک مفقودی در سیل الموت شرقی
احمد محمدی بخشدار الموت شرقی نیز در تشریح سیل در این منطقه به خبرنگار «ایران» گفت: بر اثر بارش باران شدید در ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه دوشنبه شب و در پی آن وقوع سیلی مهیب جاده دسترسی به ۵ روستا تخریب شد که با تلاش عوامل راهداری راه سه روستا ترمیم شد اما جاده دسترسی روستاهای ایلان و آتان رود همچنان مسدود است و تلاش‌ها برای بازگشایی این دو روستا نیز ادامه دارد.
در این اتفاق روستاهای کوشکدشت، یارفی، آتان رود، زوارک، هرانک، کافر کش، مدان، لامان، شترخان، زراباد، اندج، کندانسر، ملاکلایه و صائین کلایه درگیر این سیل بوده‌اند و متأسفانه خسارات متعددی به این روستاها نیز وارد آمده است. وی با بیان اینکه حجم خسارت بسیار بالاست، بیان کرد: جدای از خسارت به بسیاری از واحدهای مسکونی، دو واحد پرورش ماهی، کندوهای زنبور و بسیاری از مزارع شالی همجوار رودخانه تخریب شده و سیل سه دستگاه پراید، مینی‌بوس و نیسان را هم با خود برده است. البته هنوز امکان تردد در برخی روستاها وجود ندارد و به‌محض به‌وجود آمدن این امکان، گروه‌های ارزیاب به مناطق و روستاهای سیل زده اعزام خواهند شد تا ارزیابی دقیق خسارت صورت گیرد. بخشدار الموت شرقی درباره تلفات جانی این حادثه گفت: این اتفاق دو کشته و یک مفقودی داشته است که در یک اتفاق غم انگیز یک مرد به همراه دختر هشت ساله‌اش که درون یک پراید بودند گرفتار سیل شدند که جسد پدر پیدا شده اما از دختر متوفی هیچ اثری پیدا نشده است. محمدی در ادامه افزود: هم اکنون آب و برق آتان رود قطع می‌باشد و متخصصان در حال مرمت نقاط آسیب دیده هستند. یک دستگاه بیل مکانیکی به همراه ۹۰ نفر از پرسنل بسیج سازندگی به محل حادثه در روستاهای آسیب دیده آمده و مشغول لایروبی منازل مسکونی هستند. تمامی نهادهای مسئول، فرمانداری، مدیریت بحران استان، راهداری استان، ادارات آب، برق و گاز، بنیاد مسکن، هلال احمر و بسیج شهرستان قزوین و شهر معلم کلایه به‌علاوه صدا و سیمای مرکز قزوین، شوراها و دهیاران روستاهای آسیب دیده و اهالی این روستاها همگی پای کار هستند تا ان‌شاءالله این معضل هر چه زودتر برطرف و زندگی به روال عادی خود در مناطق بحران زده بازگردد.
 ۴ کشته و ۱ مفقودی در سیل آوج
در همین ارتباط نصرت‌الله علیرضایی فرماندار آوج که از ظهر دیروز در حال همراهی اسماعیل نجار معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و فرخزاد معاون عمرانی استاندار قزوین از مناطق سیل زده آوج بود به خبرنگار «ایران» گفت: در ساعت ۵:۳۰ دقیقه عصر یکشنبه تا ساعت ۶:۱۰ دقیقه به‌مدت حدود ۴۰ دقیقه بارندگی شدیدی صورت گرفت که در همین زمان ۳۶/۶ میلیمتر حجم بارندگی در همین بازه زمانی بود که بر اساس گزارش سازمان هواشناسی این ۴۰ دقیقه بارش بیشتر از کل فصل بهار که ۳۵ میلیمتر بود بارندگی داشتیم. همین مسأله باعث به وجود آمدن سیل مهیبی در بخش مرکزی شهرستان آوج و روستاهای منطقه آبگرم شد. از روستاهای درگیر سیل بخش آوج می‌توانیم به شهیدآباد، وروق، چوبینه، آوج، محور «آوج- شهیدآباد» و روستاهای ساغران سفلی، یمق، توآباد، چاه برف، مصرآباد و ارتش آباد در بخش آبگرم اشاره کنیم.
در این سیل به بسیاری از زیرساخت‌های روستایی، باغ‌ها و خودروها آسیب جدی وارد شد. در حدود ۱۵ خودرو اعم از سواری، موتورسیکلت، تراکتور و مینی بوس را سیل با خود برد.در پی این اتفاق اعضای ستاد مدیریت بحران جهت امداد و نجات به منطقه گسیل شدند. وی درباره تلفات جانی این حادثه اظهار داشت: در روستای وروق یک خانم ۴۷ ساله، یک دختر ۲۰ ساله، یک پسر ۱۰ ساله و یک بچه ۶ ماهه داخل خودرو بودند که خودرو در مسیر رودخانه و باغ‌ها قرار داشته است، با توجه به سیل باز شدن درب ماشین موجب می‌شود کودک ۶ ماه مفقود و بقیه سرنشینان فوت کنند. یک مرد ۶۰ ساله نیز جزو مفقودین بود که جسد این فرد نیز پیدا شد اما جست‌و‌جو برای پیدا کردن کودک ۶ ماهه با کمک سگ‌های زنده یاب هلال‌احمر که به منطقه اعزام شده‌اند همچنان ادامه دارد.
 خسارت میلیاردی سیل در مازندران
بارش‌های تابستانه در استان مازندران هم سیل به راه انداخت و موجب خسارت به بخش کشاورزی و زیرساخت‌های عمرانی این استان شد. «فریبا گودرزی» کارشناس پیش‌بینی هواشناسی به «ایران» گفت: در 24 ساعت سه‌شنبه تا چهارشنبه در بلده مازندران 19 میلیمتر بارش رگباری آمده که میزان آن برای این فصل زیاد است و موحب سیلابی شدن رودخانه‌ها شده است.در این مدت همچنین در سردشت بشاگرد هرمزگان و بستان قزوین شاهد بارش 12میلیمتر باران بوده‌ایم. وی افزود: شب گذشته همچنان در ارتفاعات استان‌های مازندران، سمنان، البرز، تهران و جنوب گلستان بارش‌های سیلابی داشتیم که برای آنها هشدار سطح نارنجی صادر شده بود. به گفته وی امروز پنجشنبه از شدت بارش‌ها کاسته شده و احتمال بارش‌های خفیف‌تر تابستانی در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد ،خراسان شمالی و غرب هرمزگان وجود دارد که برای آنها هشدار سطح زرد صادر شده است. اما امروز هموطنانمان در استان‌های شمال شرق و شرق بویژه زابل، سیستان و بلوچستان با پدیده گردوخاک درگیر هستند و انتظار می‌رود دید افقی در جاده‌های مواصلاتی بشدت کاهش یابد. روز چهارشنبه بلده و اردبیل با 9 درجه سانتیگراد بالای صفر سردترین شهرهای کشور و اهواز و آبادان با 49 درجه گرم‌ترین شهرها بوده‌اند. گودرزی تصریح کرد از روز شنبه باید منتظر افزایش دما در سطح کشور باشیم. در همین حال «علی اصغراحمدی»مدیرکل مدیریت بحران استان مازندران به ایسنا گفت: سیل به ۹ شهر مازندران خسارت ۴۳۷ میلیارد تومانی وارد کرده است. به گفته وی در منطقه لفور به علت بارندگی شدید سیلاب به راه افتاده بود. همچنین در منطقه سوادکوه، انند دراسله و چرات طغیان رودخانه‌ها سیل را به همراه داشت. احمدی افزود: دیروز همچنین آب، برق وگاز در دو روستا با مشکلاتی روبه‌رو شده بود. مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اشاره به آسیب‌های وارد شده به پل‌ها در مازندران، ادامه داد: برخی روستاها مانند خیرون در بابل با ادوات مشکل‌شان برطرف می‌شود و در برخی روستاها نیز به‌دلیل دیواره‌سازی حریم رودخانه‌ها نیازمند تأمین اعتبار است. مدیرکل مدیریت بحران مازندران درباره خسارت به واحد‌های مسکونی نیز گفت: در کل استان مازندران نزدیک به ۲۰ منزل مسکونی دچار آبگرفتگی و خسارت شدند.  احمدی با اشاره به اینکه نزدیک به ۱۳ میلیارد تومان خسارت در حوزه مسکن بوده است، گفت: افرادی که در بخش مسکن خسارت دیدند از طریق بخشداری و دهیاری اقدام و به بنیاد مسکن شهرستان‌های ذیربط مراجعه کنند و اطلاع دهند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7693/1/583724/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها