پنج رویـــداد جهان


بیت کوین، ارز قانونی شد

السالوادور اولین کشوری است که اعتبار  بیت کوین را به‌صورت قانونی به عنوان تصویب کرد. نمایندگان مجلس در کنگره امریکای مرکزی با کسب ۶۲ رأی از ۸۴ رأی با اکثریت آرا به لایحه بیت‌کوین رأی مثبت دادند. قیمت بیت‌کوین اندکی پس از رأی‌گیری با ۵ درصد افزایش به ۳۴۲۳۹ دلار رسید؛ در ساعات ابتدایی  روزچهارشنبه، رئیس‌جمهوری این لایحه را برای رأی‌گیری به کنگره کشور ارسال کرد.به این ترتیب کمک‌های مالیاتی را می‌توان با ارز دیجیتال پرداخت کرد و مبادلات بیت‌کوین مشمول مالیات بر سود سرمایه نمی‌شوند. بر اساس قانون پیشنهادی، نرخ ارز با دلار امریکا توسط بازار آزادانه تعیین می‌شود. واحد پول فعلی السالوادور دلار امریکا است.

پسرم را به جای زندانیان می‌دهم

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر موقت ارمنستان خطاب به حامیانش در شهر آپاران گفت، حاضر به معاوضه پسرش با زندانیان ارمنستانی در بند در جمهوری آذربایجان است. وی ادامه داد: این چیزی است که من رسماً به الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان می‌گویم؛ من پیشنهاد معاوضه پسرم به جای همه زندانیان را می‌دهم. آشوت، پسر پاشینیان در صفحه خود در فیس‌بوک نوشت، حاضر به شرکت در این تبادل زندانی است.

کودک‌ربایی گسترده در موزامبیک

گروه‌های تروریستی موسوم به «انصارالسنه» وابسته به القاعده در موزامبیک که به‌دنبال حملات چند ماه اخیر خود در شمال این کشور بیش از ۶۷ هزار نفر را مجبور به ترک خانه‌های‌شان کرده‌اند، در تازه‌ترین اقدام خود دست‌کم ۵۱ کودک موزامبیکی را ربودند.۵۱ کودک که بیشتر آنها دختر بودند از استان «کابو دلگادو» ربوده شده‌اند.

تعطیلی گردشگری در «تاج محل»

«تاج محل»، برترین مقصد گردشگری هند که معمولاً مملو از بازدیدکنندگان است، در دوران شیوع کرونا خالی شده است و گردانندگان تورهای گردشگری نیز با مشکل مواجه شده‌اند. «تاج محل»، در شرایط عادی سالانه بین ۷ تا ۸ میلیون بازدیدکننده را جذب می‌کند. هند با بیش از ۲۹ میلیون مبتلا پس‌از امریکا در رتبه دوم جهانی ابتلا به کرونا قرار دارد.

معمای کاهش وزن اون

به‌دنبال انتشار تصاویر تازه‌ای از رهبر کره‌شمالی که حاکی از کاهش وزن قابل توجه در وی هست، گمانه‌زنی‌های بیشتر درباره وضعیت سلامتی‌ وی به‌وجود آمده است. «کیم جونگ اون» که اضافه وزن و نوع ظاهرش از یک دهه پیش که رهبری کره‌شمالی را برعهده گرفته، توجهات را به خود جلب کرده است، در تصاویری که روز شنبه توسط رسانه‌های دولتی کشورش منتشر شد، به‌طور قابل توجهی لاغرتر به‌نظر می‌رسید. به‌نظر می‌رسد که رهبر کره‌شمالی به میزان قابل توجهی وزن کم کرده است. سرویس اطلاعات ملی کره‌جنوبی سال گذشته اعلام کرده بود کیم جونگ اون ۱۴۰ کیلوگرم وزن دارد و از زمان روی کار آمدن در رأس قدرت در سال ۲۰۱۱ میلادی به‌طور میانگین سالانه شش الی هفت کیلو وزن اضافه کرده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7647/5/579142/2
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها