ساخت مجسمه محمود دولت آبادی توسط هادی ضیاءالدینی

برای دل خودم مجسمه ساختم



مریم سادات گوشه
خبر‌نگار‌
 تندیس محمود دولت آبادی، نویسنده کلیدر به ارتفاع حدود یک متر و از جنس فایبرگلاس توسط هادی ضیاءالدینی ساخته شد. این هنرمند نقاش و مجسمه ساز در مورد دلیل ساخت مجسمه دولت آبادی به «ایران» گفت:«بیشتر از آنچه تصور کنید بابت قدم‌هایی که در جهت خلق کارهایم برداشتم، رنج کشیدم. قدر رنج کشیده‌های مملکتم را بخوبی درک می‌کنم و آرزو دارم به جهت قدرشناسی از بزرگان فرهنگ و هنر این مرز و بوم مجسمه آنها را بسازم.»
او در مورد جایگاه جهانی این نویسنده معاصر ایرانی گفت: «محمود دولت آبادی به جایگاهی رسید که نام و هنرش از مرزهای معمول جغرافیایی گذشته و جهانی شده است. قدرشناسی و ارزش‌گذاری به ایشان باعث شد تا مجسمه او را بسازم.»
ضیاءالدینی تصریح کرد: «این مجسمه را برای دل خودم ساختم. پدران و مادرانی که با فرزندان شان از کنار این مجسمه‌های شهری رد می‌شوند، فرزندان شان می‌پرسند که او کیست؟ قطعاً مجسمه‌ها در درجه اول عاملی هستند برای معرفی مجدد مفاخر فرهنگی کشور به نسل های آینده و نیز در وهله دوم دیدن این مجسمه‌ها باعث می‌شود تا ذهنیتی در کودکان و نوجوانان ایجاد شود تا آنها هم به جایگاهی برسند تا از آنها قدردانی شود.»
این هنرمند در پاسخ به این سؤال که چطور شد این مجسمه را ساخت، پاسخ داد: «سال گذشته از تعدادی هنرمند مجسمه‌ساز در یک سمپوزیوم شهری دعوت شد تا هر کس شخصیتی را بسازد. از من نیز دعوت شد و خواستند تا مجسمه استاد محمود دولت‌آبادی را بسازم. بسیار خوشحال شدم و چون خودم نیز ایشان را دوست داشتم، پذیرفتم. اما بعد از مدتی از سوی شهرداری با من تماس گرفته شد و به جای آن اخوان ثالث را پیشنهاد دادند. او نیز جزو مفاخر فرهنگی و ملی ماست و او را هم چون استاد دولت‌آبادی دوست دارم و قبول کردم و مجسمه ایشان را ساختم. اما بعد از آن سمپوزیوم تصمیم گرفتم در کارگاه خودم، تندیس استاد دولت آبادی را بسازم.»
او در پاسخ به اینکه احساس محمود دولت‌آبادی از دیدن مجسمه‌اش چه بوده، تصریح کرد: «با ایشان ارتباط داشتم تا خودشان هم مجسمه‌شان را ببینند. ایشان جملاتی برای من نوشتند و گفتند که توانستی روح من را در مجسمه
 بازتاب دهی.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7516/19/563104/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها