فصل بی‌رونقی پرورش گله‌ای اردک و غاز




ساری - پرورش اردک و غاز به‌صورت گله‌ای که طی چند سال گذشته در مازندران رونق گرفته بود، امسال به خاطر کمبود و بالا رفتن قیمت انواع نهاده‌ها و شرایط کرونایی از رونق افتاده است؛وضعیتی که برای روستاییان خسران و برای متولیان امور فرصت تلقی شده است.
اگرچه آماری رسمی از تعداد افراد پرورش دهنده گله‌ای اردک و غاز در شالیزارهای مازندران وجود ندارد، اما طبق بررسی‌های میدانی ایرنا و اظهارات دهیاران روستاها و البته اداره کل دامپزشکی به‌عنوان دستگاه نظارتی، امسال این فعالیت جنبی کشاورزی به‌دلیل مشکلات هزینه‌ای و کمبود نقدینگی کاهش محسوسی دارد. مازندران حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۴۷درصد آنان در بیش از سه هزار و ۵۰۰روستا زندگی می‌کنند و یکی از فعالیت‌های جنبی روستاییان پرورش انواع ماکیان بویژه مرغ، اردک، غاز و بوقلمون است. طبق آمار معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران، به طور متوسط سالانه ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار قطعه انواع ماکیان تنها به‌صورت غیرگله‌ای یا خانگی در روستاهای استان پرورش داده می‌شود.
 اظهارات برخی از پرورش دهندگان که به‌صورت ثابت در حاشیه جاده‌ها هر ساله اقدام به پرورش گله‌ای اردک و غاز می‌کردند نشان می‌دهد که امسال تعداد گله‌ها به نصف کاهش یافته و این فعالیت در داخل بافت روستاها از ۴۰ تا ۵۰ قطعه حتی به کمتر از ۱۰ تا ۱۵ قطعه رسیده است.
همچنین برخلاف سال‌های گذشته، امسال به‌صورت محدودتری در حاشیه محورهای اصلی شهرهای مازندران پارچه نوشته‌هایی مشاهده می‌شود که درباره عرضه و فروش انواع ماکیان محلی بویژه اردک زنده اطلاع‌رسانی می‌کند.
طبخ اردک شکم پر با دانه‌های انارترش مزه، یکی از روش‌های پختن این پرنده نیمه وحشی در مازندران است که در منوی برخی از رستوران‌های ساحلی استان نیز قرار دارد. اردک آماده طبخ غیرصنعتی از پرورش دهندگان حاشیه جاده‌ها هم یکی از سوغاتی‌های مازندران در سال‌های اخیر بوده است.
یکی از پرورش دهندگان اردک در شالیزاری حاشیه جاده اصلی بابل به آمل درباره وضعیت کسب و کارش در سال‌جاری به خبرنگار ایرنا گفت: امسال هر جوجه اردک نیمه صنعتی ۱۵روزه را تا ۱۵هزار تومان خریداری کردم که نسبت به پارسال دو برابر شده است.  ابوالفضل لاسمی با بیان این که جوجه‌های اردک باید به مدت ۲۰ روز در انبار کنار شالیزاری نگهداری و با سبوس، پیلت و ذرت تغذیه دستی شوند تا بتوان در شالیزاری رهایشان کرد، افزود: کمبود این نهاده‌ها و افزایش قیمت آن سبب شده است  امسال پرورش اردک گله‌ای برای بسیاری از جوانان روستایی به صرفه نباشد و به همین دلیل هم استقبال نکرده‌اند. وی گفت: استقبال  نکردن جوانان روستایی از این کار در حالی است که امسال شرایط شالیزار‌ها به خاطر وجود انواع علف‌های هرز و دانه‌های شالی باقی مانده برای پرورش اردک مهیا‌تر از سال‌های قبل است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7491/11/560263/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها