افتتاحیه متفاوت سی ‌و سومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان

جشنواره کودک به خانه‌ها می‌آید




گروه فرهنگی/ کودکان پشت پنجره، روی پشت بام و بالکن‌های خانه‌شان یا مقابل صفحه تلویزیون افتتاحیه‌ای متفاوت از یک رویداد سینمایی را تجربه کردند، جشنواره‌ای که به نام خودشان است و قرار بر این بوده که مشارکت ویژه‌ در برگزاری آن داشته باشند. امسال که کرونا مانع حضورشان کنار هم در خانه جشنواره شده، برگزارکنندگان جشنواره تلاش کرده‌اند این رویداد را به خانه‌های آنها در سراسر ایران بیاورند، اگر چه محل برگزاری اصلی آیین فرهنگسرای منطقه ۱۳ اصفهان بود و گروهی از مردم اصفهان در ساختمان‌های مشرف از بالکن منازل خود، این مراسم را تماشا کردند اما آیین افتتاحیه به صورت زنده از شبکه امید هم پخش شد تا سی‌ و سومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان شامگاه یکشنبه ۲۷ مهر با حضور کودکان به صورت مجازی افتتاح شود. قدرت‌الله نوروزی، شهردار اصفهان، نخستین سخنران مراسم اظهار امیدواری کرد که شعار این دوره از جشنواره «هر خانه یک سینما و هر کودک یک داور» تحقق پیدا کند و به وسیله سینما، هر خانه، یک پایگاه فرهنگی شود. در ادامه با حضور مسعود توکلی (عمو مسعود) مجری و هنرمند اصفهانی و گروه آبنباتی و همیاری بچه‌هایی که با بادکنک و پرچم ایران از بالکن خانه‌شان برنامه را تماشا می‌کردند، آهنگ‌هایی با مضامین داوری بچه‌ها، رأی دادن آن‌ها به فیلم‌ها، تماشای فیلم‌ها و شعار جشنواره اجرا شد. علیرضا تابش، دبیر این رویداد سینمایی هم در پیام ویدئویی اطلاعاتی راجع به بخش‌های مختلف جشنواره ارائه  و اظهار امیدواری کرد که این جشنواره در  مدت شش روز از ۲۷ مهرماه تا ۲ آبان ثبت کننده خاطراتی خوش و متفاوت برای کودکان و نوجوانان باشد. اجرای آهنگ‌های نوستالژیک «یکی بود یکی نبود»، «خونه مادربزرگه» و «خواهران غریب»، توسط تعدادی از نوجوانان اصفهانی روی صحنه بخش بعدی این مراسم بود. پس از آن مجری برنامه از تمام کسانی که در حال تماشای این آیین بودند، درخواست کرد به احترام شهیدان راه سلامت یک دقیقه سکوت کنند. پس از قرائت بیانیه این دوره از جشنواره توسط دو کودک به زبان فارسی و انگلیسی، با رهاسازی بادکنک توسط کودکان و نوجوانان، چراغ‌های سی و سه پل اصفهان یک به یک روشن و آسمان اصفهان نورباران شد.
‌از ۶ سالگی آواز می‌خوانم اما فقط برای خودم!
در اولین روز جشنواره علاوه بر برگزاری کارگاه‌های آنلاین آموزشی و نمایش فیلم‌ها در پلتفرم‌های نماوا، فیلیمو و تیوا، دو فیلم «مسیر معکوس»  و «لوپتو» ساخته عباس عسکری در خانه اجرایی جشنواره (سینما فرهنگ) به نمایش درآمد و با حضور عوامل فیلم نشست خبری آن برگزار شد. ابوالفضل جلیلی، کارگردان «مسیر معکوس» با تأکید بر اینکه فیلم‌هایم را خلق نمی‌کنم بلکه کشف می‌کنم، توضیح داد: «ما فیلمسازان کاشف هستیم. خالص‌ترین هنر من در موسیقی است، بزرگترین استاد من محمدرضا شجریان است. یک فیلمساز می‌تواند حال بدی داشته باشد اما فیلم خوبی بسازد اما یک خواننده اگر حالش بد باشد، نمی‌تواند آهنگ شاد بخواند. هنر را عبادت می‌دانم. از ۶ سالگی آواز می‌خوانم اما فقط برای خودم! به غیر از دو فیلمم که یکی از پسران از ۱۴ سالگی ازدواج کرد و به افغانستان رفت باقی بچه‌ها مانند خانواده‌ام می‌مانند. با تمامشان صحبت می‌کنم و حواسم به آنها هست. با بازیگرانم دوست هستم چون از ۱۶ سالگی کارم را شروع کرده‌ام هنوز در همان سن مانده‌ام.»
‌بگذارید ایده‌هایتان پرواز کند
در این روز همچنین چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان با پیام‌های ویدئویی مرضیه برومند، رسول صدرعاملی و ایرج طهماسب داوران این رویداد افتتاح شد. برومند در پیامش به نوجوانان از آنها خواست: «بگذارید ایده‌هایتان پرواز کند. سعی کنید به هرچه که فکر می‌کنید، روی کاغذ بیاورید و از طریق تصویر منتقل کنید. موضوعی که من از میان ایده‌های شما انتخاب کرده‌ام، رابطه انسان و طبیعت است. ثروت همیشه پول نیست، ثروت هر آن چیزی است که ما از آب و هوا و زمین داریم. میراث فرهنگی و معنوی ما ثروت ما هستند. به میراثمان اهمیت داده و از آن پاسداری کنیم.» رسول صدرعاملی هم در پیامش به نوجوانان گفت که حتی اگر فیلمساز نشوید دانش هنر آن‌ها را متفاوت، خاص و دوست‌داشتنی می‌کند. طبقه گفته حبیب ایل بیگی، مدیر المپیاد فیلمسازی نوجوانان، در این المپیاد  ۳۱ دختر و ۳۳ پسر از ۲۴ استان حضور خواهند داشت.
‌به رسمیت شناختن افراد دارای معلولیت
 از اتفاقات تازه این دوره از جشنواره توضیح دار شدن فیلم سینمایی «خداحافظ سینما» ساخته یاسر احمدی و «شماره۲۹» ساخته‌هادی رحیمی خواص با همکاری گروه سوینا برای نابینایان است. دکتر وحید قبادی‌دانا با اشاره به فعالیت‌ مثبت جشنواره فیلم کودک در مناسب‌سازی فیلم‌های جشنواره در پخش پلتفرم‌ها برای مخاطبان نابینا و ناشنوا، ابراز امیدواری کرد این اتفاق کم‌نظیر، شروع خوبی باشد تا در تمامی رویدادهای فرهنگی و اجتماعی مسئولین و متولیان افراد دارای معلولیت را به رسمیت بشناسند.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7472/1/557974/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها