هر 8 دقیقه یک ایرانی بر اثر کرونا فوت می‌کند

پاییز قرمز

- تهران با ثبت بالاترین آمار مرگ و میر و ابتلا نسبت به ۳۰ استان دیگر وارد فاز بحران و نگران‌کننده‌ای شده است - سهم تهرانی‌ها در بین آمار بستری شدگان دو برابر بقیه نقاط کشو راست

بازگشت محدودیت‌ها - آغاز مجازات ها

فریبا خان احمدی  
خبرنگار
اولین تغییر آماری پایتخت در حدود دو هفته قبل در تعداد افراد بستری و سرپایی خودش را نشان داد و در انتهای هفته گذشته در زمینه تعداد مبتلایان و بستری‌های نیازمند خدمات آی سی یو و موارد منجر به مرگ با آماری بیشتر از هفته‌های قبل مواجه شد.  در چنین شرایطی است که فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران هم از وضعیت بحرانی و پرخطر تهران ابراز نگرانی می‌کند. علیرضا زالی با ارسال نامه‌ای به وزرای بهداشت و کشور درخواست اعمال محدودیت‌های کرونایی برای استان تهران کرده است.  البته شیب روبه افزایش آمار بیماری در 24 استان کشور با وضعیت قرمز در حالی تا انتهای هفته گذشته هر روز ادامه داشت که تنها در پنج روز نخست پاییز رکورد بالاترین میزان ابتلا در 8 ماه گذشته در ایران با ابتلای 3 هزار و  712 نفر مبتلای روزانه شکسته شد. به تعبیر دکتر زالی پاییز سخت کرونایی رکورددار ثبت افزایش آمار فوتی‌های روزانه بعد از مرداد ماه سال‌جاری است. چهارم مهرماه 207 نفر جان شان را بر اثر کرونا از دست دادند و به گفته معاون فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران با وضعیت فعلی روزهای پر تلفات کرونایی همچنان ادامه خواهد داشت و منحنی مبتلایان و فوتی‌ها با شیب تندی اوج می‌گیرد. حالا در این شرایط و به گفته اعضای کمیته‌های علمی ستاد مقابله با کرونا موارد حاد مراجعه به بیمارستان‌ها در هفته‌های گذشته در تهران و 24 استان قرمز افزایش قابل توجهی داشته و بر همین مبنا تخمین زده می‌شود چنانچه مردم پروتکل‌های بهداشتی را جدی نگیرند روند افزایشی تعداد مبتلایان و فوتی‌ها در پاییز و زمستان در همه 31 استان کشور ادامه خواهد داشت.
افزایش مناطق آلوده کرونایی در تهران
معاون فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران نیز درباره وضعیت منحنی شیوع کووید19 و مناطق آلوده کرونایی در تهران به «ایران» می‌گوید: همان‌طور که فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران اعلام کرده، منحنی کرونا در تهران با شیب نسبتاً زیادی به سمت بحرانی شدن پیش می‌رود و وضعیت کاملاً قرمز است. به طوری که به تعداد مناطق آلوده کرونایی اضافه شده است. در حال حاضر مناطق شرق تهران از جمله منطقه 4 و مناطق جنوبی 14 و 15 و تا حدی منطقه 17 تهران از جمله مناطقی هستند که بیشترین آلودگی را دارند. همچنین کانون‌های بحران در منطقه 2 و 5 غرب تهران داریم. این یعنی مناطق آلوده در تهران بیشتر شده‌اند و مشکلات زیادی را برای  سیستم بهداشت و درمان تهران ایجاد کرده است. دکتر علی ماهر علت اصلی افزایش مناطق آلوده کرونایی در تهران را عدم توجه به پروتکل‌های بهداشتی بخصوص نزدن ماسک و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به‌صورت انبوه بدون استفاده از وسایل حفاظتی می‌داند. او در پاسخ به اینکه پیشنهاد فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران به ستاد ملی کرونا مبنی بر بازگشت محدودیت‌ها در تهران چیست؟ می‌گوید: ما اجازه نداریم پیشنهادات مکتوب‌مان را اعلام کنیم، اما معتقدیم حذف دورکاری یکی از دلایلی بود که افزایش مبتلایان و فوتی‌ها را در تهران باعث شد. شاید مهم‌ترین کار بازگشت دورکاری حتی تا 50 درصد است تا رفت‌و‌آمد با وسایل نقلیه عمومی را کم کنیم. مدارس را هرچه غیر‌حضوری ادامه دهیم برای شرایط فعلی تهران بهتر است. طبیعتاً عدم استفاده مردم از ماسک و عدم اجرای پروتکل‌ها به‌صورتی که از سفرهای غیر‌ضرور و رفت‌وآمد غیر‌ضرور جلوگیری شود از جمله اقداماتی است که باید ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به آنها حساس باشد اما طبیعتاً یکی از کارهای مهم که حاکمیت باید توجه کند بحث دورکاری است.
محدودیت‌ها برای برخی مراکز ادامه دارد
معاون فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران در ادامه از بالا بودن متوسط آمار ابتلا و فوتی‌های ناشی از کرونا در تهران نسبت به 30 استان دیگر خبر می‌دهد و می‌گوید: آمار فوتی‌ها با شیب تندی در تهران افزایش پیدا می‌کند با وجود این همچنان برخی محدودیت‌ها از جمله عدم برگزاری نماز جمعه، بازگشایی استخرها و باشگاه‌های ورزشی، تالارهای پذیرایی و عروسی، قهوه‌خانه‌ها، سفره‌خانه‌ها، سالن‌های زیبایی و مراکز تفریحی آبی باید تداوم یابد و به دلیل افزایش آمار فوتی‌ها باید همچنان نسبت به ادامه این محدودیت‌ها و بازگشت برخی محدودیت‌های دیگر حساس بود. او با توصیف بحرانی وضعیت بیمارستان‌های تهران می‌گوید: تعداد تخت‌هایی که در بیمارستان‌های تهران برای بیماران کووید19اختصاص داده شده بود تکمیل شده‌اند و ما در شرایطی هستیم که باید تعداد اضافی تخت‌هایی را که برای بیماران غیر کووید19 اختصاص داده شده بود وارد مدار کنیم. اصلاً وضعیت مناسبی نداریم، با این روند بسیاری از بیماران غیر‌کرونایی از دریافت خدمات محروم می‌شوند. ما با مشکل نسبتاً شدید تخت‌های مراقبت‌های ویژه مواجه هستیم و عمده تخت‌های آی‌سی‌یو تهران در اختیار بیماران کرونا است، البته وضعیت تخت‌های مراقبت‌های ویژه هنوز به حدی نرسیده که نیاز به تخت اضافه داشته باشیم ولی وضعیت کاملاً بحرانی و نگران کننده است. به گفته ماهر، باید از بستر دورکاری و خدمات الکترونیک برای کاهش میزان مراجعات و حضور افراد در سطح جامعه استفاده کنیم. دفاتر پیشخوان دولت، بانک‌ها و مدارس باید از بستر مدار الکترونیکی استفاده کنند. همچنین باید مسافرت‌ها کنترل شود تا بتوانیم حداقل این وضعیت را با ثبات نگه داریم.
پلمب موقت بیش از ۱۷هزار واحد متخلف
در شرایطی که برآوردهای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز نشان می‌دهد، رعایت پروتکل‌های بهداشتی بین مردم کاهش یافته است و 17 هزار واحد متخلف در این مدت پلمب موقت شده‌اند؛ زمزمه‌های اعمال مجازات برای متخلفان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از زبان مسئولان وزارت بهداشت نیز به گوش می‌رسد. در همین زمینه دیروز رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ضمن تأکید بر تشدید نظارت‌ها و مقررات‌ و اعمال جریمه برای نزدن ماسک از بازگشت برخی محدودیت‌ها سخن گفت و به ستادهای استانی اعلام کرد در صورت صلاحدید و تأیید تصمیمات ستاد استانی در ستاد مرکزی مساجد، تالارها، باشگاه‌ها، شهربازی و نماز جمعه و حوزه‌های علمیه و موارد این‌چنینی را برای یک هفته تعطیل کنند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7454/1/555858/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها