رئیس جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا:

ماسک اجباری شد

- ارائه خدمات در همه بخش‌ها بویژه بخش های دولتی منوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شود - مخفی کردن بیماری کرونا، نوعی تجاوز به حقوق دیگران است



رئیس جمهوری گفت: باید به ادارات دولتی ابلاغ شود که ارائه خدمات عمومی باید منوط به ماسک زدن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم باشد.
حجت‌الاسلام حسن روحانی دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: پدیده کرونا یک پدیده چند وجهی است و موضوع تنها موضوع بهداشتی و درمانی نیست بلکه موضوعی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و روابط بین‌الملل است. بسیاری از مسائل در هم تنیده است.
وی تصریح کرد: این بیماری مانند همه بیماری‌هاست. آدم ممکن است به دلایلی مبتلا شود و اگر مبتلا شد وظیفه شرعی این است که برای حفظ جان مردم به خانواده، اطرافیان و محل کار بگوید مبتلا هستم و خودش را به مدت لازم قرنطینه کند. این کار در جامعه ما به یک معضل فرهنگی تبدیل شده است. طرف نمی‌گوید مبتلا هستم. مورد بوده است که طرف موقع امتحان خود دیده است که تستش مثبت شده و گفته اول امتحان بدهم و به کسی نگویم. می‌خواسته است امتحان رانندگی بدهد گفته است فردا امتحان بدهم بعد می‌گویم. اینها مواردی است که به ما گزارش شده و گزارش رسمی از آن داده شده است. ما باید فرهنگ را بالا ببریم. هرکسی مبتلا شد وظیفه دارد که بگوید و خود را برای ۱۴ روز قرنطینه کند. آزمایشگاه‌ها، پزشکان و بیمارستان‌های ما موظف هستند که اعلام کنند. کسی که آلوده است نباید به جامعه بیاید و دیگران را آلوده کند. نمی‌شود که در این مواقع همکاری نکرد. روحانی ادامه داد: برخی افراد اصلاً علائم بیماری را ندارند. اگر می‌خواهیم به فردی نزدیک شویم، همه باید مبنا را بگذاریم که آن فرد مبتلا به کرونا است. یا فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرده یا از ماسک استفاده کنیم. در اجتماعات بزرگ هم شرکت نکنیم. در اجتماع بزرگ حاضر می‌شویم و در پی آن گرفتاری پیش می‌آید. در اجتماع بزرگی که همه کنار هم نشستند و غذا صرف می‌کنند، در عروسی‌ها و در برخی مراسمات اینگونه است. وی گفت: علت اینکه در خوزستان شاهد افزایش مبتلایان کرونا بودیم این بود که در مراسم عید فطر مراسمی وجود دارد که همه طوایف در آن حضور می‌یابند و جمع می‌شوند. امسال تعطیلات بیشتر شد و مردم تعطیلات آخر هفته و تعطیلات ارتحال را به هم متصل کردند و در پی آن مردم دچار مشکل شدند.
روحانی عنوان کرد: مسئولان مربوطه هرکدام وظیفه و مسئولیتی دارند. من از کمیته امنیتی و اجتماعی و کمیته بهداشتی می‌خواهم که ابلاغ کنند هر کسی وارد اداره‌ای می‌شود که شلوغ هم هست، باید از ماسک استفاده کند. اگر از ماسک استفاده نکرد، به او نباید خدمت ارائه شود. اگر کارمندی در اداره‌ای بدون ماسک حضور یافت، باید برای وی غیبت بزنند و وی را بازگردانند. این موضوع باید ابلاغ شود که ارائه خدمات منوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.
وی تصریح کرد: ما باید نسبت به ادارات دولتی و شبه‌دولتی که اداره آن به عهده دولت است، این موارد و پروتکل‌ها را اجباری کنیم. مترو نیز که شلوغ است، نباید گذاشت که بدون ماسک کسی سوار شود. خدمت مترو و اتوبوس باید منوط به استفاده از ماسک باشد. من می‌خواهم در این راه، هم ضابطین قوه قضائیه، خود قوه قضائیه و در جایی که لازم است، دادستان‌ها یاری کنند تا این مقطع را رد کنیم.
رئیس جمهوری اظهار داشت: برخی جاها نیز باید اتحادیه‌ها و اصناف بیایند و کمک کنند. این موارد اگر در کنار هم قرار بگیرند، مشکلات پیش نمی‌آید. آن دستورالعمل‌های اصلی که همیشه تأکید می‌شود و امروز نیز در جلسه بر آنها تأکید شد، مسأله فاصله‌گذاری، استفاده از ماسک و نرفتن در اجتماعاتی مانند عزا و عروسی و حضور در فضای سرپوشیده است که همه روی آن تأکید دارند. روحانی ادامه داد: روند ما اینگونه بوده و اگر چیزی را می‌خواستیم ممنوع اعلام کنیم، آن را در کل کشور ممنوع می‌کردیم. ما به این نتیجه رسیدیم که لازم نیست برخی مسائل را در سطح کشور ممنوع اعلام کنیم. برای آنکه برخی مشکلات مربوط به استان خاصی است.
وی گفت: در نتیجه آن، ما ممنوعیت‌ها را به خود استان‌ها سپردیم. البته در جلسه تأکید شد که این شرایط هیچ‌کدام ثابت نیست. نه قرمز ثابت است و نه سفید و ممکن است تغییر یابد، مانند فرش تقلبی است که رنگ آن تغییر می‌یابد. البته برخی جاها شرایط کمی متفاوت است. نمی‌شود که بگوییم وضعیت مناطق همیشه ثابت خواهد بود و بخصوص باید دانست که برخی مکان‌ها که از اول وضعیت سفید داشتند، تا حد زیادی در معرض خطر هستند.
رئیس قوه مجریه افزود: بعداً معلوم شد که ما نباید خود استان را ملاک قرار دهیم. برای اینکه در استانی ممکن است پنج شهر درگیر باشند و باقی شهرها از وضعیت خوبی برخوردار باشند. ما باید روی شهرهای پر خطر تمرکز کنیم. الان قاعده ما بر این است که مواردی که قبلاً در لیست سه و چهار ما مانند رستوران، سالن‌های همایش، باشگاه‌های ورزشی، مصلا و مساجد بود، اگر ستاد استانی اعلام کند که این شهرستان وضعیت قرمز دارد و کمیته‌های مربوطه موافقت کنند، ما پنجشنبه گذشته در ستاد  تصویب کردیم که ممنوعیت برای یک هفته اجرا شود و در پایان هفته نیز دوباره ارزیابی مجدد قرار دهند که ممنوعیت ادامه بیاید تا شرایط به حالت عادی بازگردد.
روحانی عنوان کرد: این مهم است که ما مشاغل را مد نظر قرار دهیم. اگر رستورانی همه اصول و پروتکل‌ها را رعایت کند، باید اجازه دهیم که کارش را انجام دهد. اگر رستورانی رعایت نمی‌کند، باید تذکر دهیم و اگر دوباره رعایت نکرد، باید آن را برای مدت یک هفته تا ۱۰ روز ببندیم تا موظف باشد اصول بهداشتی را رعایت کند. هر سه گروه خدمت‌دهنده، خدمت‌گیرنده و مکان خدمت باید مورد پایش باشد. مکان خدمت باید بهداشتی باشد و پروتکل را رعایت کند، خدمت‌دهنده که خود کاسب است و خدمت‌گیرنده هم مردم هستند. هر سه این گروه باید مراعات کنند تا از این شرایط سختی که داریم، عبور کنیم. رئیس جمهوری اظهار داشت: دولت وظایفی دارد که به شدت دنبال اجرای آنها است. دولت الکترونیک را به سرعت در حال پیشبرد هستیم. جاهایی که نیاز به مراجعه داشته، تلاش می‌کنیم تا مراجعه را کم کنیم. با دولت الکترونیک در حال ایجاد الگوی جدیدی در خدمت‌رسانی به مردم هستیم. خرید اینترنتی را باید سرعت بخشیم و به آن کمک کنیم.
روحانی ادامه داد: مسافرت‌ها باید کاهش یابد و به حد ضرورت برسد. اگر احساس خطر می‌کنیم و در شرایط هشدار هستیم، می‌توانیم برخی محدودیت‌ها را برای مدت کوتاهی برگردانیم.
وی گفت: حساسیت مردم نباید کاهش بیاید. متأسفانه کرونا مدتی آرام شده بود و مردم فکر کردند دوره آن تمام شده و احساس خطر از بین رفت. این احساس خطر باید برگردد و پروتکل‌ها رعایت شود.
رئیس قوه مجریه افزود: من به کمیته بهداشتی و اجتماعی و امنیتی می‌گویم برای کسانی که بیماری را مخفی می‌کنند، فکری بکنند و طرحی بیاورند تا تصویب کنیم. مخفی کردن بیماری تجاوز به حقوق دیگران است.
رئیس جمهوری مخفی کردن بیماری کرونا را نوعی تجاوز به حقوق دیگران دانست و گفت: همه ما نسبت به افراد جامعه مسئول هستیم و در صورت ابتلا به کرونا باید به دیگران اعلام کنیم و فاصله را با آنها رعایت کنیم. کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند باید از ماسک استفاده کرده و در تجمعات حضور پیدا نکنند. از سوی دیگر باید بیماری خود را اعلام کنند و در محیط کار حاضر نشوند. روحانی اجرای اصول بهداشتی و دستور‌العمل‌ها را نیازمند ضمانت اجرا دانست و گفت: در ادارات رعایت اصول راحت‌تر است و ما با یک مصوبه می‌توانیم اصول را اجرایی کنیم، در حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس آقای وزیر کشور تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند و هر کجا که نیاز بود از نیروی انتظامی و بسیج استفاده می‌کنند.از امروز استفاده از ماسک در محیط‌های عمومی الزامی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7385/1/547382/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها