چهره‌ها و حرف‌ها




دوستانم نمونه‌های فیلم هستند

حسین فرخ‌زاده: «نمونه‌های واقعی از این داستان وجود دارد و نمونه کاراکترهای واقعی آن برخی از دوستان من هستند. اگر هرکسی به تجربه‌هایش توجه کند با این موضوع در اطرافیانش روبه‌رو می‌شود. منطقه جنوب امکانات دراماتیک زیادی برای ساخت این فیلم به
 ما داد.»
نویسنده فیلم «کشتارگاه» درباره واقعی بودن سوژه فیلم صحبت کرد.

روزی 7 ساعت تمرین برای لهجه

علی شادمان: «من اصالتاً کرد هستم و زبان کردی و افغانستانی تقریباً شبیه هم هستند. ما با مشاور زبان، 10 روز و روزی هفت ساعت زبان تمرین می‌کردیم و درنهایت با آمادگی کامل جلو دوربین رفتیم.»
بازیگر فیلم «مردن در آب مطهر» درباره لهجه افغان که در فیلم دارد صحبت کرد.

خل‌بازی‌هایت را بگذار کنار

پیمان قاسم‌خانی: «ریحانه پارسا این پتانسیل را دارد که هنرپیشه موفقی شود اما به شرطی که حاشیه‌هایش را کنار بگذارد. به او گفتم خل‌بازی‌های معمولت را بگذار کنار!»
کارگردان «خوب بد جلف 2» از بازیگر زن فیلمش دفاع کرد.

برداشت شخصی خودتان است

نوید محمودی: «اگر از برخورد ایرانی‌ها با مردم افغان ناراحت شدید، برداشت شخصی خودتان است. در فیلم من ایرانی‌هایی که نشان داده شده‌اند، قاچاقچیان انسان هستند. زمان مهاجرت کسی با شما شوخی ندارد، زیرا هدف تنها رساندن شما به مقصد و گرفتن پول است. در همین فیلم پلیس حضور دارد که به پرونده دختر گم شده رسیدگی می‌کند یا حتی زنی را در فیلم می‌بینیم که از دختران افغان مراقبت می‌کند و به آنها سقفی برای خواب می‌دهد. در تمام دنیا شخصیت‌های منفی بد هستند و شخصیت‌های مثبت خوب.»
«مهم‌ترین مسأله‌ای که باعث انتخاب یک سوژه برای من و برادرم می‌شود، دغدغه‌های‌مان است. نشان دادن مشکلات افغان‌ها باعث می‌شود، درام بهتر روایت شود، سال‌های گذشته نیز درباره افغان‌ها فیلم ساخته‌ایم و فیلم‌هایی بوده‌اند که به آنها توجه شده است. در همین راستا قرار است با شبکه سه فیلمی درباره دو برادر جوان و موفق افغان بسازیم. مدافعان حرم نسل دیگری از مهاجران هستند. در آینده فیلمی درباره مدافعان حرم، خارج از بحث شعاری خواهیم ساخت.»
«برای مهاجرت، چیزی جز آنچه که در فیلم بیان شده است، نمی‌توان گفت. عموی من در شرایط خوبی از ایران مهاجرت نکرد. زمان رفتن تمام دارایی‌هایش را نصف قیمت فروخت. دلیل مهاجرتش نیز به خاطر فرزندانش بود.هرکسی که از کشورش دور باشد مهاجر است. به معنای واقعی نباید به افغان‌ها فقط به چشم کارگر نگاه کرد. دختر من ۹ سال دارد و هنوز شناسنامه ندارد. بعد از کلی رفت و آمد، به شرط ترک تابعیت قبلی به او شناسنامه خواهند داد. نمی‌شود دختر من را نادیده گرفت.»
کارگردان فیلم «مردن در آب مطهر» در نشست خبری فیلمش درباره انتخاب مشکلات افغان‌ها به‌عنوان سوژه‌های فیلم‌شان و انتقادی که درباره ضدایرانی بودن فیلم به آنها شده بود صحبت کرد.

تا پای جان، پای فیلم‌هایی که بازی کردم می‌ایستم

باران کوثری: «در رفاقت و احترام من به خبرنگاران و منتقدان شکی نیست. حضور شما به اندازه ما مؤثر است. تنها جایی که من در این جشنواره حضور پیدا کردم جلسات مطبوعاتی بود. من هنوز فیلم‌هایم را روی پرده ندیده‌ام و پیش از جشنواره آنها را دیدم تا در جشنواره این اتفاق نیفتد؛ زیرا دل و دماغ آن را نداشتم و دلیل آن هم کاملاً شخصی است. من تا پای جان، پای فیلم‌هایی که بازی کردم می‌ایستم و دلیلی نمی‌بینم سنگر آن را در مقابل فیلم‌هایی که با ایدئولوژی‌های مختلف و امکانات و سرمایه بسیار تولید شدند، خالی کنم. عباس امینی و سهیل بیرقی با کمترین امکانات توانستند فیلم‌های خوبی تولید کنند و شریف هستند. می‌دانستم این جلسه تنها موقعیتی است که دوست دارم در آن حضور داشته باشم.»
کوثری بازیگر فیلم «کشتارگاه» در نشست خبری این فیلم درباره تحریم جشنواره و دلیل حضورش در نشست‌های مطبوعاتی گفت.

موضوع: دلار

عباس امینی: «به دنبال ساختن فیلم جدیدی بودیم که موضوع روز باشد. فیلم‌های قبلی من نتوانستند اکران عمومی خوبی داشته باشند. با انتخاب موضوع دلار و دغدغه جامعه نسبت به آن که موضوع روزاست تصمیم به ساخت این فیلم گرفتم. در تحقیقات این فیلم دسترسی کاملی به روند پخش دلار در بازار نداشتیم از این‌رو به سمت دلارفروش‌های کیفی رفتیم. در انتخاب لوکیشن جنوب هم سعی کردم خروج گوسفندان از کشور را به‌ واقعیت نزدیک
کنم.»
کارگردان «کشتارگاه» درباره دلیل انتخاب سوژه فیلمش گفت.

با فیلم قدرتمند برگشتم

متین حیدری‌نیا: «به‌دلایل شخصی مدتی از سینما فاصله گرفتم و می‌خواستم با فیلم قدرتمندتری به سینما بازگردم. کسانی که از بچگی وارد سینما می‌شوند، بعد‌ از مدتی از یادها می‌روند. آقای محمودی جسارت به خرج داد و با من که در کودکی وارد سینما شده بودم، همکاری کرد. از این به بعد با انرژی و حساسیت بیشتری به کارم ادامه خواهم داد.»
حیدری نیا که از کودکی در فیلم و سریال‌هایی چون چهارشنبه سوری، در خط فاصله، یک جور دیگر، به کجا چنین شتابان و برای آخرین بار بازی کرده بود از بازگشتش به سینما با فیلم «مردن در آب مطهر» گفت.

آخرین باری که مشایخی بازی کرد

سیاوش مفیدی: «این فیلم به‌گونه‌ای خاطره‌بازی با سینمای ایران را به رخ مخاطب می‌کشد. البته که کیوان علیمحمدی کارگردانش در کنار این مقصود، داستان لطیف عاشقانه را نیز برای مخاطب روایت می‌کند. علاوه بر این بخش‌های کمدی دارد. باید بگویم که این فیلم از سینمای خاطره‌انگیز مردم استفاده نادرست نکرده است. سینمایی که برای مردم خاطره‌های خوب دارد. این فیلم آخرین اثری بود که استاد مشایخی در آن بازی کردند که البته بازی‌شان نیز بی‌دلیل بود. کیوان یکی از سکانس‌های ماندگار سینمای ایران از فیلم کاغذ بی‌خط را بازسازی کرد و استاد مشایخی با اینکه حال خوبی نداشتند آمدند و به عشق سینما در برابر دوربین قرار گرفتند.»
بازیگر فیلم «سینما شهر قصه» درباره آخرین حضور جمشید مشایخی در سینمای ایران صحبت کرد.

بازیگر کمدی اعتبار آنچنانی ندارد

سام درخشانی: «من علاقه‌مند به درام‌های اجتماعی و غیره هم هستم. البته نمی‌گویم که ژانر کمدی را دوست ندارم. خصوصاً اینکه ثابت کرده‎ام که تا حدودی هم از پس بازی در فیلم‌های کمدی برآمده‌ام و بسیار هم به این نوع سریال و فیلم‌ها علاقه‌مندم. متأسفانه در سینمای ایران بهایی به بازیگر کمدی داده نمی‌شود و اعتبار آنچنانی که باید به‌همراه داشته باشد، به‌همراه ندارد.»
بازیگر فیلم«خوب، بد، جلف2: ارتش سری» در گفت‌و‌گویی درباره حضور جدی خود در سینمای کمدی و نیز انتخاب‌های کمتر در حوزه سینمای اجتماعی صحبت کرد.














آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7274/7/535380/1
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها