ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
در دیدار وزیر فرهنگ با رئیسجمهور موریتانی و وزرای کشورهای اسلامی تأکید شد
گسترش تعاملات فرهنگی و هنری ایران با کشورهای جهان اسلام
فرهنگی/ محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای شرکت در مراسم انتخاب پایتخت فرهنگی جهان اسلام عازم نواکشوت پایتخت کشور موریتانی شده است، در دیدار با رئیسجمهور موریتانی پیام شفاهی و تبریک رئیسجمهور کشورمان را به دولت و مردم این کشور تقدیم کرد.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با محمد غزوانی رئیسجمهور موریتانی، گسترش روابط با کشورهای اسلامی، عربی و آفریقایی را مستعد تعاملات جدید دانست. اسماعیلی در خصوص رویکرد جدید دولت مردمی در حوزه دیپلماسی عمومی گفت: «خوشبختانه تعاملات فرهنگی با جهان اسلام و کشورهای آفریقایی در دولت مردمی گسترش یافته است و دیدار و رایزنی با وزرای فرهنگ کشورهای مختلف اسلامی در حاشیه اجلاس پایتخت فرهنگی جهان اسلام بهترین فرصت برای تقویت تعاملات فرهنگی میان ایران و کشورهای اسلامی به شمار میرود.»او با بیان اینکه چنین دیدارهایی بخوبی نشان میدهد که فرصت تمدنی فرهنگی کشورمان، ابزار مهمی برای تعمیق دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی محسوب میشود، بر استفاده حداکثری از این ظرفیت عظیم تأکید کرد.محمد غزوانی رئیسجمهور موریتانی نیز در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مواضع ثابت و اصولی جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل جهان اسلام قدردانی کرد و با اظهار اشتیاق برای دیدار از تهران، از دعوت آقای دکتر رئیسی تشکر کردند.
آغاز فصلی نو در مراودات ایران و لیبی
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در دیدار با وزیر فرهنگ لیبی با اشاره به ظرفیتهای فرهنگی هنری ایران و لیبی بویژه در حوزه سینما، شعر و ادبیات و هنرهای تجسمی، این دیدار را آغاز فصلی نو در مراودات هنری و فرهنگی میان دو کشور دانست.
همچنین مبروکه توغی عثمان وزیر فرهنگ لیبی نیز در این دیدار با اشاره به استقبال خوب مردم و هنرمندان لیبیایی از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان ایرانی که اخیراً در لیبی برگزار شد، این گونه برنامههای هنری را موجب شناخت بیشتر مردم کشورهای شمال آفریقا از غنای هنری و فرهنگی هنرمندان ایرانی برشمرد.
یادداشت
فرصت تمدنی فرهنگی ایران برای تعمیق دیپلماسی عمومی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جدیدترین یادداشت خود در برنامه کاربردی روبیکا ضمن اشاره به دیدار خود با رئیسجمهور موریتانی و برخی وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی در حاشیه اجلاسیه انتخاب پایتخت فرهنگی جهان اسلام به شتاب تعاملات فرهنگی با جهان اسلام و کشورهای آفریقایی در دولت مردمی تأکید کرد. محمدمهدی اسماعیلی در این باره نوشت: «تعاملات فرهنگی با جهان اسلام و کشورهای آفریقایی در دولت مردمی شتاب بسیار خوبی گرفته است. استقبال گرم رئیسجمهور موریتانی و وزرای فرهنگ کشورهایی که در حاشیه اجلاس پایتخت فرهنگی جهان اسلام با آنها دیدار میکنم، نشان میدهد فرصت تمدنی فرهنگی ایران عزیز، ابزار مهمی برای تعمیق دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی است.»طبق اعلام روابط عمومی این وزارتخانه، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان که جهت شرکت در مراسم معرفی رسمی نواکشوت پایتخت کشور موریتانی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۲۳ به این کشور سفر کرده، در حاشیه این مراسم با تعدادی از وزرای کشور میزبان و وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی حاضر در این اجلاس دیدار و درباره معرفی هنرمندان کشورها به یکدیگر، برگزاری برنامههای هنری و مبادله آثار فرهنگی هنری گفتوگو کرد.
آغاز فصلی نو در مراودات ایران و لیبی
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در دیدار با وزیر فرهنگ لیبی با اشاره به ظرفیتهای فرهنگی هنری ایران و لیبی بویژه در حوزه سینما، شعر و ادبیات و هنرهای تجسمی، این دیدار را آغاز فصلی نو در مراودات هنری و فرهنگی میان دو کشور دانست.
همچنین مبروکه توغی عثمان وزیر فرهنگ لیبی نیز در این دیدار با اشاره به استقبال خوب مردم و هنرمندان لیبیایی از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان ایرانی که اخیراً در لیبی برگزار شد، این گونه برنامههای هنری را موجب شناخت بیشتر مردم کشورهای شمال آفریقا از غنای هنری و فرهنگی هنرمندان ایرانی برشمرد.
یادداشت
فرصت تمدنی فرهنگی ایران برای تعمیق دیپلماسی عمومی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جدیدترین یادداشت خود در برنامه کاربردی روبیکا ضمن اشاره به دیدار خود با رئیسجمهور موریتانی و برخی وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی در حاشیه اجلاسیه انتخاب پایتخت فرهنگی جهان اسلام به شتاب تعاملات فرهنگی با جهان اسلام و کشورهای آفریقایی در دولت مردمی تأکید کرد. محمدمهدی اسماعیلی در این باره نوشت: «تعاملات فرهنگی با جهان اسلام و کشورهای آفریقایی در دولت مردمی شتاب بسیار خوبی گرفته است. استقبال گرم رئیسجمهور موریتانی و وزرای فرهنگ کشورهایی که در حاشیه اجلاس پایتخت فرهنگی جهان اسلام با آنها دیدار میکنم، نشان میدهد فرصت تمدنی فرهنگی ایران عزیز، ابزار مهمی برای تعمیق دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی است.»طبق اعلام روابط عمومی این وزارتخانه، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان که جهت شرکت در مراسم معرفی رسمی نواکشوت پایتخت کشور موریتانی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۲۳ به این کشور سفر کرده، در حاشیه این مراسم با تعدادی از وزرای کشور میزبان و وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی حاضر در این اجلاس دیدار و درباره معرفی هنرمندان کشورها به یکدیگر، برگزاری برنامههای هنری و مبادله آثار فرهنگی هنری گفتوگو کرد.
«ایران» ضرورت مقابله با گروههای فشار در عرصه فرهنگ و هنر را بررسی میکند
پشیمانسازها را پشیمان کنید
فاطمه ترکاشوند/ روزنامه نگار - سه روز پیش بود که پرواز همای در مراسمی برای گرامیداشت مقام سردار ملی ایران، حاج قاسم سلیمانی، قطعهای را اجرا کرد. اما حاشیهسازیها بسرعت از سوی برخی گروههای خاص داخلی و رسانههای فارسیزبان بیگانه آغاز شد تا این هنرمند را نظیر سایرین از فعالیت خود پشیمان کنند یا دستکم با افزایش فشارها، استقبال از اثر او را به حاشیه برانند؛اتفاقی که در همین روزها برای شاعر پیشکسوت کشور، محمدعلی بهمنی هم تکرار شد. بهمنی پس از حضور در مراسم بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی، با فشارها و اصطلاحاً ترولهای زیادی در شبکههای اجتماعی روبهرو شد تا اندازهای که روز جمعه با انتشار ویدیویی از این اقدام خود ابراز تأسف کرد و گفت: «بابت آزردگی خاطر دوستان متأسفم و امیدوارم درک شرایطی که در آن قرار گرفتهام برای شما قابل پذیرش باشد.»
پرواز همای اما با انتشار پستی اینستاگرامی، واکنش متفاوتی به این فشارها نشان داد و در بخشی از این پست نوشت: «نخست این آهنگ رو بشنوید و بعد متن من رو بخونید، اینکه من به کسی احترام میگذارم و حسابش رو از بقیه جدا میکنم و باور دارم برای این خاک و مردم جنگید و قربانی شد، باور شخص من هست و کسی اجازه نداره کسی رو به خاطر باورش تخریب کنه وگرنه فرقش با کسانی که سالها با مردم این کارو کردن چی هست؟» و در پایان اضافه کرد: «شما دوست دارید خون جوانها در خیابانها ریخته بشه و من تا زندهام تلاش میکنم خون ریخته نشه.»
این فشارها در حالی بود که مواضع سیاسی و فرهنگی این دو شخصیت فرهنگی و هنری تا پیش از این بسیار روشن و استقلال رأی آنها برای مخاطبانشان مسجل بوده است. اما حالا که مبتنی بر حق شهروندی خود، نگاه دیگری متفاوت از نگاه این گروههای فشار را اتخاذ کردهاند، از سوی این گروهها با فشار زیادی مواجه شدهاند. این اتفاق در طول سالهای اخیر، بسامد بالاتری یافته و حالا دیگر نباید آن را اولین اقدامات از این جنس به حساب آورد.چند سالی است که فعالیتهای فرهنگی و هنری مدام روی دستانداز میافتند و هر بار به علتی نظیر کرونا، آلودگی یا این اواخر هم اغتشاشها، دچار تعطیلیهای موقت میشوند. اما حالا که با فروکش کردن نسبی کرونا و آرام شدن فضای اجتماعی، فرصتی برای نفس کشیدن فعالیتهای هنری و فرهنگی پیش آمده، گروههای فشار به عوامل مضاعفی برای سست کردن چرخه فعالیتهای فرهنگی و هنری تبدیل شدهاند.پیش از این اتفاق اخیر، همین فشارها را برای لغو کردن رویدادهای هنری نظیر جشنواره مستند «سینماحقیقت» و جشنواره معتبر و بینالمللی «فیلم کوتاه تهران» هم شاهد بودیم. فشارهایی که از یک سو توسط چهرههای فارسیزبان نشسته در تریبونهای بیگانه در شبکههای خارجی هدایت میشد و از سوی دیگر، برخی چهرههای داخلی و خبرنگاران شناختهشده هم برای آن خوراک تأمین میکردند تا هم فعالیتهای هنری، هم هنرمندان همسو با از سرگیری فعالیتها و هم مدیران دستگاهها و نهادهای فرهنگی کشور را تحت فشار قرار دهند.ظرف ماه گذشته اما در حالی که همه شاخههای هنری به حیات اقتصادی و سیاسی خود برگشتهاند، موسیقی و کنسرتها آخرین حرفهای هستند که انگار گروههای فشار قصد ندارند دست از سر هنرمندانشان بردارند. یکی از خبرنگاران شناختهشده این عرصه، مؤثرترین چهرهای است که تلاش میکند فشارها روی هنرمندان غیرهمسو با نگاه خودش را به شکل مداوم، بالا نگه دارد تا آنها مجبور به عقبنشینی یا ابراز تأسف از اقدامات خودشان شوند.
اما این گروههای فشار و فعالیت غیرقابل توجیهشان از حیث فرهنگی را نباید تنها عامل وضعیت کنونی دانست. هرچند که به نظر میرسد عدم رسیدگی به این وضعیت میتواند تا فلج کردن همه فعالیتهای فرهنگی در کشور و ایجاد سرخوردگی و یأس و ورشکستگی اقتصادی در هنرمندان و فعالان این عرصه پیش برود و لازم است که نهادهای مسئول در این زمینه وارد شوند و در تعامل با این خبرنگاران، آنان را قانع کنند که ادامه فعالیتهای هنری برای کشور لازم است.با این همه، فقدان رسانههای مؤثر داخلی بر افکار عمومی برای ایجاد پشتیبانی مؤثر از هنرمندان این حوزه را هم باید یکی از عوامل مهم اثرگذار بودن این فشارها دانست. تعامل با هنرمندانی که تصمیم راسخ خود را در فعالیت برای اعتقادات خود گرفتهاند و همچنین فقدان هوشمندی و نفوذ دستگاههای فرهنگی برای جبران خدمات این هنرمندان هم یکی دیگر از این عوامل است و همه اینها باید در کنار یکدیگر ترمیم شود تا دیگر شاهد تأثیر این فشارها بر هنرمندان کشور نباشیم.
پرواز همای اما با انتشار پستی اینستاگرامی، واکنش متفاوتی به این فشارها نشان داد و در بخشی از این پست نوشت: «نخست این آهنگ رو بشنوید و بعد متن من رو بخونید، اینکه من به کسی احترام میگذارم و حسابش رو از بقیه جدا میکنم و باور دارم برای این خاک و مردم جنگید و قربانی شد، باور شخص من هست و کسی اجازه نداره کسی رو به خاطر باورش تخریب کنه وگرنه فرقش با کسانی که سالها با مردم این کارو کردن چی هست؟» و در پایان اضافه کرد: «شما دوست دارید خون جوانها در خیابانها ریخته بشه و من تا زندهام تلاش میکنم خون ریخته نشه.»
این فشارها در حالی بود که مواضع سیاسی و فرهنگی این دو شخصیت فرهنگی و هنری تا پیش از این بسیار روشن و استقلال رأی آنها برای مخاطبانشان مسجل بوده است. اما حالا که مبتنی بر حق شهروندی خود، نگاه دیگری متفاوت از نگاه این گروههای فشار را اتخاذ کردهاند، از سوی این گروهها با فشار زیادی مواجه شدهاند. این اتفاق در طول سالهای اخیر، بسامد بالاتری یافته و حالا دیگر نباید آن را اولین اقدامات از این جنس به حساب آورد.چند سالی است که فعالیتهای فرهنگی و هنری مدام روی دستانداز میافتند و هر بار به علتی نظیر کرونا، آلودگی یا این اواخر هم اغتشاشها، دچار تعطیلیهای موقت میشوند. اما حالا که با فروکش کردن نسبی کرونا و آرام شدن فضای اجتماعی، فرصتی برای نفس کشیدن فعالیتهای هنری و فرهنگی پیش آمده، گروههای فشار به عوامل مضاعفی برای سست کردن چرخه فعالیتهای فرهنگی و هنری تبدیل شدهاند.پیش از این اتفاق اخیر، همین فشارها را برای لغو کردن رویدادهای هنری نظیر جشنواره مستند «سینماحقیقت» و جشنواره معتبر و بینالمللی «فیلم کوتاه تهران» هم شاهد بودیم. فشارهایی که از یک سو توسط چهرههای فارسیزبان نشسته در تریبونهای بیگانه در شبکههای خارجی هدایت میشد و از سوی دیگر، برخی چهرههای داخلی و خبرنگاران شناختهشده هم برای آن خوراک تأمین میکردند تا هم فعالیتهای هنری، هم هنرمندان همسو با از سرگیری فعالیتها و هم مدیران دستگاهها و نهادهای فرهنگی کشور را تحت فشار قرار دهند.ظرف ماه گذشته اما در حالی که همه شاخههای هنری به حیات اقتصادی و سیاسی خود برگشتهاند، موسیقی و کنسرتها آخرین حرفهای هستند که انگار گروههای فشار قصد ندارند دست از سر هنرمندانشان بردارند. یکی از خبرنگاران شناختهشده این عرصه، مؤثرترین چهرهای است که تلاش میکند فشارها روی هنرمندان غیرهمسو با نگاه خودش را به شکل مداوم، بالا نگه دارد تا آنها مجبور به عقبنشینی یا ابراز تأسف از اقدامات خودشان شوند.
اما این گروههای فشار و فعالیت غیرقابل توجیهشان از حیث فرهنگی را نباید تنها عامل وضعیت کنونی دانست. هرچند که به نظر میرسد عدم رسیدگی به این وضعیت میتواند تا فلج کردن همه فعالیتهای فرهنگی در کشور و ایجاد سرخوردگی و یأس و ورشکستگی اقتصادی در هنرمندان و فعالان این عرصه پیش برود و لازم است که نهادهای مسئول در این زمینه وارد شوند و در تعامل با این خبرنگاران، آنان را قانع کنند که ادامه فعالیتهای هنری برای کشور لازم است.با این همه، فقدان رسانههای مؤثر داخلی بر افکار عمومی برای ایجاد پشتیبانی مؤثر از هنرمندان این حوزه را هم باید یکی از عوامل مهم اثرگذار بودن این فشارها دانست. تعامل با هنرمندانی که تصمیم راسخ خود را در فعالیت برای اعتقادات خود گرفتهاند و همچنین فقدان هوشمندی و نفوذ دستگاههای فرهنگی برای جبران خدمات این هنرمندان هم یکی دیگر از این عوامل است و همه اینها باید در کنار یکدیگر ترمیم شود تا دیگر شاهد تأثیر این فشارها بر هنرمندان کشور نباشیم.
در گفتوگو با عبدالحمید قدیریان به بهانه نمایشگاه «نور هدی نور حسین است و بس» مطرح شد
هنر باید زنده و پیشرو باشد
سیده مریم سادات گوشه/ روزنامهنگار «نور هدی نور حسین است و بس» نمایشگاه نقاشی و شش مجسمه برنزی عبدالحمید قدیریان است که روز جمعه 16 دی ماه در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد و تا 7 بهمن ماه ادامه دارد. همچنین کتاب «همپای نور» هم که اثر قدیریان است در این نمایشگاه رونمایی میشود.
این هنرمند پیشکسوت درباره اینکه چرا نام نمایشگاهش را «نور هدی نور حسین است و بس» گذاشته است به «ایران»توضیح میدهد: «سالهاست که تلاش کردم در کار هنری و نقاشیهایم از منظر یک پژوهشگر نگاه کنم. وقتی در فیلمهای مذهبی با مفاهیم و معارف قرآنی آشنا شدم تازه متوجه شدم چقدر نیاز دارم تا شناخت معرفتی نسبت به عالم هستی و جایگاه خودم و انسان در این عالم پیدا کنم. بنابر این مبنای کارم را بر اساس پژوهش و بعد تولید تصویر قرار دادم. وقتی با مفاهیم الهی قرآنی مواجه میشوم، به موازات تحقیقاتی که انجام میدهم سعی میکنم، تصویری تولید کنم که تا حدودی نشاندهنده آن مفهوم مدنظرم باشد.
بعد از اربعین سال 93 چند نمایشگاه برگزار کردم. «نمایشگاه آسمان حسین» را سال 94 برگزار کردم؛ در آن نمایشگاه تلاش کردم دلدادگان حسینی را دعوت کنم که به جای اینکه به اتفاقی که در دنیا و صحنه عاشورا افتاده، همچون حضرت زینب سلامالله علیها به آسمان عاشورا نگاه کنند. به آن اتفاقات زیبایی که در آسمانها افتاد و میتوان آنها را فهم و چراغ راه خود قرار داد. در نمایشگاه بعدی با نام «همپای نور» دلدادگان حسینی را به نور آسمانها دعوت کردم؛ اینکه خداوند از مجرای اهل بیت نور خود را میتاباند و هر امری که اراده کند ایجاد میشود. در آن نمایشگاه تلاش کردم بگویم تا نور خدا را بشناسیم و با آن همراه شویم.»
او در ادامه میگوید: «من در آن نمایشگاه تلاش کردم نور امام حسین(ع) که همان نور خدا است و انسان ها را هدایت میکند را در آثارم مطرح کنم تا در گام دوم انقلاب انشاءالله به سمت نابودی اسرائیل حرکت کنیم و در آثارم مطرح کردم که میتوان از نور امام حسین(ع) استفاده کرد تا با پشتوانه قدرتمندی برای سپاه اسلام و نورانی شدن آنها یا به عبارت دیگر همان عبادلنا شدن برای نابودی اسرائیل حرکت کنند.»
قدیریان که از جمله هنرمندانی است که مسائل روز جامعه در آثارش نمود عینی دارد، درباره مسئولیت هنرمند در قبال مسائل جامعه توضیح میدهد: «معتقدم هنر باید زنده و پیشرو باشد. هنرمند به دلیل استعداد ذاتی ای که خدا به او هدیه کرده، میتواند شرایط اجتماع را به خوبی درک و آیندهای را متصور شود تا با تولیدات خود تبیین نماید. هنرمند جلوتر از جامعه میتواند راه را باز کند یا بسترسازی فرهنگی کند. به دلیل اعتقادم به اینکه هنرمند باید پیشرو باشد، برای همین در تولیدات هنری و پژوهشم تلاش می کنم با آیندهای که خداوند برای انقلاب در آیات قرآن ذکر کرده همراه شوم و در حد توان بتوانم آن را به تصویر بکشم.»
او درباره تعداد آثار نمایشگاه جدیدش میگوید: «بیش از چهل تابلو دارم که نیمی از آن قدیمی است و نیمی دیگر جدید هستند. فضای نمایشگاه هم سرشار از نور است و تلاش کردم همچون نمایشگاههای دیگرم مهمترین چیز همان نور باشد.»
این هنرمند درباره کتاب «هم پای نور» توضیح میدهد: «در نمایشگاههایی که برگزار کردم بحثهایم کاملاً پژوهشی است. یک سلسله تحقیقات کردم و دوست داشتم یک جمعبندی از آنها داشته باشم. برای همین این کتاب را بر اساس سیر زیسته نوشتم تا کسانیکه میخواهند از آن بهرهمند شوند در دسترسشان باشد. این کتاب راجع به آرت بوک یا فرایند شکلگیری نمایشگاه (آسمان حسین (ع) و هم پای نور) است. در این دو نمایشگاه یک تفکر زاده و مطرح شده است. تلاش کردم سیر تکوین و شکلگیری فکری این نمایشگاهها را مطرح کنم، بهعنوان هنرمندی که سعی دارد با پیرامونش ارتباط برقرار کند سیر زیسته و تحقیقاتی را که در طول سالها داشتم جمع و نحوه شکلگیری این نوع نگاه را مطرح کنم؛ نگاهی که در تولیدات هنری جامعه مطرح نبود. حداقل تا سال 94 این نگاه نبود. معتقدم کلام حضرت زینب (س) که در عاشورا فرمودند هیچ ندیدم جز زیبایی. در حقیقت رمز حرکت به سوی ظهور است. یعنی این رمز برای زمانه ماست. برای همین،این موضوع را مطرح و باز کردم و روش رسیدن به این نوع نگاه را مطرح نمودم.»
این هنرمند پیشکسوت درباره اینکه چرا نام نمایشگاهش را «نور هدی نور حسین است و بس» گذاشته است به «ایران»توضیح میدهد: «سالهاست که تلاش کردم در کار هنری و نقاشیهایم از منظر یک پژوهشگر نگاه کنم. وقتی در فیلمهای مذهبی با مفاهیم و معارف قرآنی آشنا شدم تازه متوجه شدم چقدر نیاز دارم تا شناخت معرفتی نسبت به عالم هستی و جایگاه خودم و انسان در این عالم پیدا کنم. بنابر این مبنای کارم را بر اساس پژوهش و بعد تولید تصویر قرار دادم. وقتی با مفاهیم الهی قرآنی مواجه میشوم، به موازات تحقیقاتی که انجام میدهم سعی میکنم، تصویری تولید کنم که تا حدودی نشاندهنده آن مفهوم مدنظرم باشد.
بعد از اربعین سال 93 چند نمایشگاه برگزار کردم. «نمایشگاه آسمان حسین» را سال 94 برگزار کردم؛ در آن نمایشگاه تلاش کردم دلدادگان حسینی را دعوت کنم که به جای اینکه به اتفاقی که در دنیا و صحنه عاشورا افتاده، همچون حضرت زینب سلامالله علیها به آسمان عاشورا نگاه کنند. به آن اتفاقات زیبایی که در آسمانها افتاد و میتوان آنها را فهم و چراغ راه خود قرار داد. در نمایشگاه بعدی با نام «همپای نور» دلدادگان حسینی را به نور آسمانها دعوت کردم؛ اینکه خداوند از مجرای اهل بیت نور خود را میتاباند و هر امری که اراده کند ایجاد میشود. در آن نمایشگاه تلاش کردم بگویم تا نور خدا را بشناسیم و با آن همراه شویم.»
او در ادامه میگوید: «من در آن نمایشگاه تلاش کردم نور امام حسین(ع) که همان نور خدا است و انسان ها را هدایت میکند را در آثارم مطرح کنم تا در گام دوم انقلاب انشاءالله به سمت نابودی اسرائیل حرکت کنیم و در آثارم مطرح کردم که میتوان از نور امام حسین(ع) استفاده کرد تا با پشتوانه قدرتمندی برای سپاه اسلام و نورانی شدن آنها یا به عبارت دیگر همان عبادلنا شدن برای نابودی اسرائیل حرکت کنند.»
قدیریان که از جمله هنرمندانی است که مسائل روز جامعه در آثارش نمود عینی دارد، درباره مسئولیت هنرمند در قبال مسائل جامعه توضیح میدهد: «معتقدم هنر باید زنده و پیشرو باشد. هنرمند به دلیل استعداد ذاتی ای که خدا به او هدیه کرده، میتواند شرایط اجتماع را به خوبی درک و آیندهای را متصور شود تا با تولیدات خود تبیین نماید. هنرمند جلوتر از جامعه میتواند راه را باز کند یا بسترسازی فرهنگی کند. به دلیل اعتقادم به اینکه هنرمند باید پیشرو باشد، برای همین در تولیدات هنری و پژوهشم تلاش می کنم با آیندهای که خداوند برای انقلاب در آیات قرآن ذکر کرده همراه شوم و در حد توان بتوانم آن را به تصویر بکشم.»
او درباره تعداد آثار نمایشگاه جدیدش میگوید: «بیش از چهل تابلو دارم که نیمی از آن قدیمی است و نیمی دیگر جدید هستند. فضای نمایشگاه هم سرشار از نور است و تلاش کردم همچون نمایشگاههای دیگرم مهمترین چیز همان نور باشد.»
این هنرمند درباره کتاب «هم پای نور» توضیح میدهد: «در نمایشگاههایی که برگزار کردم بحثهایم کاملاً پژوهشی است. یک سلسله تحقیقات کردم و دوست داشتم یک جمعبندی از آنها داشته باشم. برای همین این کتاب را بر اساس سیر زیسته نوشتم تا کسانیکه میخواهند از آن بهرهمند شوند در دسترسشان باشد. این کتاب راجع به آرت بوک یا فرایند شکلگیری نمایشگاه (آسمان حسین (ع) و هم پای نور) است. در این دو نمایشگاه یک تفکر زاده و مطرح شده است. تلاش کردم سیر تکوین و شکلگیری فکری این نمایشگاهها را مطرح کنم، بهعنوان هنرمندی که سعی دارد با پیرامونش ارتباط برقرار کند سیر زیسته و تحقیقاتی را که در طول سالها داشتم جمع و نحوه شکلگیری این نوع نگاه را مطرح کنم؛ نگاهی که در تولیدات هنری جامعه مطرح نبود. حداقل تا سال 94 این نگاه نبود. معتقدم کلام حضرت زینب (س) که در عاشورا فرمودند هیچ ندیدم جز زیبایی. در حقیقت رمز حرکت به سوی ظهور است. یعنی این رمز برای زمانه ماست. برای همین،این موضوع را مطرح و باز کردم و روش رسیدن به این نوع نگاه را مطرح نمودم.»
اخبار
افتتاحیه ۸۵۰ میلیون تومانی برای ملاقات خصوصی
«ملاقات خصوصی» نخستین ساخته امید شمس، از چهارشنبه به روی پرده رفت و توانست طی ۳ روز نخست نمایش خود، با جذب بیش از ۲۱ هزار مخاطب، به گیشه ۸۵۰ میلیون تومانی دست یابد.برای این ۳ روز، ۱۰۴۰ سانس تعریف شد و حدود ۲۰۰ سالن نیز آن را نمایش دادند. البته فیلم برای سهشنبه نیز در چند سانس محدود نمایش داده شد. با این آمار، ملاقات خصوصی، بهترین افتتاحیه را در میان فیلمهایی که طی ۳ ماه اخیر اکران شدهاند، داشته است. البته باید به این نکته مهم نیز اشاره کرد که اکران فیلم، روز دوشنبه اعلام شد و فیلم هنوز در بسیاری از شهرستانها به روی پرده نرفته است. / ایرنا
انتصاب مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره باغ کتاب تهران
مهرداد باقری پبدنی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با صدور حکمی، رضا مجدی را بهعنوان عضو هیأت مدیره و مدیر عامل مؤسسه باغ کتاب تهران منصوب کرد.عضویت در هیأت مدیره شرکت نوسازی اراضی عباسآباد شهرداری تهران، عضویت در کمیسیون محتوای شورای عالی فضای مجازی، عضویت در کمیسیون آیندهنگاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و تهیهکنندگی برنامههای تلویزیونی از جمله سوابق رضا مجدی است. همچنین در احکامی دیگر، مجید شاهحسینی و احمد نوری بهعنوان اعضای هیأت مدیره مؤسسه باغ کتاب تهران منصوب شدند./ گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر
مهدی نقویان، رئیس جدید سیما فیلم
با حکم «محسن برمهانی» معاون سیما، «مهدی نقویان» به سمت رئیس مرکز سیمافیلم منصوب شد. در بخشی از حکم برمهانى خطاب به نقویان آمده: «ایران اسلامی در طول تاریخ پرافتخار خود از گنجینههای ممتاز و بینظیر داستانپردازی، تصویرسازی و هنرهای روایی بهرهمند بوده و امروز با توجه به رقابتهای روزافزون منطقهای و جهانی و ضرورت تاریخی و تمدنی، احیای این جایگاه و جهش در هنرهای نمایشی و روایت هنری، اهمیت مضاعف پیدا کرده است.»مهدى نقویان فارغالتحصیل کارگردانی از انجمن سینمای جوان و نیز رشته کارگردانی در مقطع کارشناسی از دانشگاه صداوسیما بوده و داراى تجربه فیلمسازی در زمینههای فیلم کوتاه، نماهنگ، مستند، سینمایی، حضور در جشنوارههای فجر، حقیقت، عمار، رشد، کیش، مقاومت و... است. نقویان نامزد دو دوره چهره سال هنر انقلاب ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ هم بوده است./ ایلنا
انتصاب قائممقام نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با صدور حکمی، علی رمضانی را بهعنوان قائممقام سی و چهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران منصوب کرد. احمدوند همچنین طی احکام جداگانهای برخی از مدیران و مسئولان سی و چهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران را منصوب کرد که به این شرح است: «حسین دیوسالار (مدیر کمیته بینالملل)، محمدحسین ظریفیانیگانه (مشاور رئیس نمایشگاه و مسئول رسیدگی به تخلفات)، محمدعلی مرادیان (رئیس شورای نظارت و ارزیابی)، امین کمالوندی (مدیر کمیته ناشران داخلی)، اسماعیل جانعلیپور (مدیر کمیته ناشران خارجی)، حسین صفری (مدیر کمیته اجرایی و رفاهی)، سعید مجیدی (مدیر کمیته فعالیتهای فرهنگی)»/ روابط عمومی معاونت فرهنگی
بازگشت «شیوه» به آنتن تلویزیون
پخش برنامه «شیوه» با اعمال تغییراتی در بخش اتاق فکر خود، از شب گذشته (۱۷ دی ماه) به میزبانی شبکه 4 سیما آغاز شد، این برنامه در سری جدید، یک روز در هفته پخش میشود.این برنامه طبق روال قبل خود بهصورت زنده و با اجرای عطاءالله بیگدلی پخش خود را از سر میگیرد. «شیوه» برنامهای گفتوگو محور است که به بحث و گفتوگو با کارشناسان خبره در حوزههای حقوقی، سیاسی، اجتماعی و مفاهیم بنیادین آن میپردازد و همینطور به مسائل روز ایران نگاهی دارد. این برنامه که پیش از این هر شب روی آنتن میرفت و در ادامه سه شب در هفته پخش خود را ادامه داد، حالا در سری جدید، یک روز در هفته (شنبهها) ساعت ۲۲ و ۳۰ از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد./ایسنا
دستگیری برنده امریکایی جایزه گرمی به جرم نگهداری اسلحه
مت شولتز بازیگر و خواننده گروه راک «Cage the Elephant» به دلیل نگهداری بدون مجوز اسلحه دستگیر شد.پلیس نیویورک پس از کشف دو اسلحه از مت شولتز در اتاقش در هتل باوری او را دستگیر کرد. این خواننده امریکایی در حالی دستگیر شد که مجوز حمل سلاح نداشت.پلیس پس از آن به سراغ شولتز رفت که یکی از کارمندان هتل چهارشنبه شب او را در حال حمل سلاحی به دستشویی هتل دیده بود. پلیس پس از اطلاع کارمند هتل روز پنجشنبه به سراغ شولتز رفت و او را دستگیر کرد. مت شولتز نوازنده، خواننده و هنرپیشه امریکایی است که از فیلمها یا برنامههای تلویزیونی که او در آن نقش داشته میتوان به سریع و خشمگین، سریع و خشمگین ۵، آقای بروکس، ترانسپورتر، پسرها و دخترها و قلب فریبکار اشاره کرد./ایرنا
«ملاقات خصوصی» نخستین ساخته امید شمس، از چهارشنبه به روی پرده رفت و توانست طی ۳ روز نخست نمایش خود، با جذب بیش از ۲۱ هزار مخاطب، به گیشه ۸۵۰ میلیون تومانی دست یابد.برای این ۳ روز، ۱۰۴۰ سانس تعریف شد و حدود ۲۰۰ سالن نیز آن را نمایش دادند. البته فیلم برای سهشنبه نیز در چند سانس محدود نمایش داده شد. با این آمار، ملاقات خصوصی، بهترین افتتاحیه را در میان فیلمهایی که طی ۳ ماه اخیر اکران شدهاند، داشته است. البته باید به این نکته مهم نیز اشاره کرد که اکران فیلم، روز دوشنبه اعلام شد و فیلم هنوز در بسیاری از شهرستانها به روی پرده نرفته است. / ایرنا
انتصاب مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره باغ کتاب تهران
مهرداد باقری پبدنی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با صدور حکمی، رضا مجدی را بهعنوان عضو هیأت مدیره و مدیر عامل مؤسسه باغ کتاب تهران منصوب کرد.عضویت در هیأت مدیره شرکت نوسازی اراضی عباسآباد شهرداری تهران، عضویت در کمیسیون محتوای شورای عالی فضای مجازی، عضویت در کمیسیون آیندهنگاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و تهیهکنندگی برنامههای تلویزیونی از جمله سوابق رضا مجدی است. همچنین در احکامی دیگر، مجید شاهحسینی و احمد نوری بهعنوان اعضای هیأت مدیره مؤسسه باغ کتاب تهران منصوب شدند./ گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر
مهدی نقویان، رئیس جدید سیما فیلم
با حکم «محسن برمهانی» معاون سیما، «مهدی نقویان» به سمت رئیس مرکز سیمافیلم منصوب شد. در بخشی از حکم برمهانى خطاب به نقویان آمده: «ایران اسلامی در طول تاریخ پرافتخار خود از گنجینههای ممتاز و بینظیر داستانپردازی، تصویرسازی و هنرهای روایی بهرهمند بوده و امروز با توجه به رقابتهای روزافزون منطقهای و جهانی و ضرورت تاریخی و تمدنی، احیای این جایگاه و جهش در هنرهای نمایشی و روایت هنری، اهمیت مضاعف پیدا کرده است.»مهدى نقویان فارغالتحصیل کارگردانی از انجمن سینمای جوان و نیز رشته کارگردانی در مقطع کارشناسی از دانشگاه صداوسیما بوده و داراى تجربه فیلمسازی در زمینههای فیلم کوتاه، نماهنگ، مستند، سینمایی، حضور در جشنوارههای فجر، حقیقت، عمار، رشد، کیش، مقاومت و... است. نقویان نامزد دو دوره چهره سال هنر انقلاب ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ هم بوده است./ ایلنا
انتصاب قائممقام نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با صدور حکمی، علی رمضانی را بهعنوان قائممقام سی و چهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران منصوب کرد. احمدوند همچنین طی احکام جداگانهای برخی از مدیران و مسئولان سی و چهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران را منصوب کرد که به این شرح است: «حسین دیوسالار (مدیر کمیته بینالملل)، محمدحسین ظریفیانیگانه (مشاور رئیس نمایشگاه و مسئول رسیدگی به تخلفات)، محمدعلی مرادیان (رئیس شورای نظارت و ارزیابی)، امین کمالوندی (مدیر کمیته ناشران داخلی)، اسماعیل جانعلیپور (مدیر کمیته ناشران خارجی)، حسین صفری (مدیر کمیته اجرایی و رفاهی)، سعید مجیدی (مدیر کمیته فعالیتهای فرهنگی)»/ روابط عمومی معاونت فرهنگی
بازگشت «شیوه» به آنتن تلویزیون
پخش برنامه «شیوه» با اعمال تغییراتی در بخش اتاق فکر خود، از شب گذشته (۱۷ دی ماه) به میزبانی شبکه 4 سیما آغاز شد، این برنامه در سری جدید، یک روز در هفته پخش میشود.این برنامه طبق روال قبل خود بهصورت زنده و با اجرای عطاءالله بیگدلی پخش خود را از سر میگیرد. «شیوه» برنامهای گفتوگو محور است که به بحث و گفتوگو با کارشناسان خبره در حوزههای حقوقی، سیاسی، اجتماعی و مفاهیم بنیادین آن میپردازد و همینطور به مسائل روز ایران نگاهی دارد. این برنامه که پیش از این هر شب روی آنتن میرفت و در ادامه سه شب در هفته پخش خود را ادامه داد، حالا در سری جدید، یک روز در هفته (شنبهها) ساعت ۲۲ و ۳۰ از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد./ایسنا
دستگیری برنده امریکایی جایزه گرمی به جرم نگهداری اسلحه
مت شولتز بازیگر و خواننده گروه راک «Cage the Elephant» به دلیل نگهداری بدون مجوز اسلحه دستگیر شد.پلیس نیویورک پس از کشف دو اسلحه از مت شولتز در اتاقش در هتل باوری او را دستگیر کرد. این خواننده امریکایی در حالی دستگیر شد که مجوز حمل سلاح نداشت.پلیس پس از آن به سراغ شولتز رفت که یکی از کارمندان هتل چهارشنبه شب او را در حال حمل سلاحی به دستشویی هتل دیده بود. پلیس پس از اطلاع کارمند هتل روز پنجشنبه به سراغ شولتز رفت و او را دستگیر کرد. مت شولتز نوازنده، خواننده و هنرپیشه امریکایی است که از فیلمها یا برنامههای تلویزیونی که او در آن نقش داشته میتوان به سریع و خشمگین، سریع و خشمگین ۵، آقای بروکس، ترانسپورتر، پسرها و دخترها و قلب فریبکار اشاره کرد./ایرنا
از جدیدترین آلبوم موسیقی محسن نفر رونمایی شد
«زار» به روایت فیلسوف تار
ندا سیجانی- به گفته محسن نفر «اگر بخواهید آبروی فرهنگی و هنری یک ملت یا یک کشور را مورد قضاوت قرار دهید باید به آثار فاخر و ارزشمند آن توجه کنید.»
این آهنگساز، ردیف دان و نوازنده شناخته شده، در آیین رونمایی آلبوم «زار» تازهترین اثرش که روزگذشته در حوزه هنری برگزار شد، بیان داشت: «ما با گنجینه ای از موسیقی ایرانی مواجه هستیم که دربرگیرنده احساس و تعقل است. البته سالهای زیادی از آن غافل بودیم اما به واسطه حضور شعرای بزرگوار در تاریخ ادبیات ایران در شرایط بسیار ارزشمندی قرار دارد که به جهت همراهی با شعر حکیمانه از وجه بسیار ارزشمندی برخوردار است که از مقام انسانیاش افول نکرده و از برخی هیجانات موسیقی غرب زده امروز به دور است. این هنر موسیقی ایرانی است که میتواند برجستگیها و اهمیت زیادی داشته باشد.
این موسیقیدان درباره جزئیات آلبوم «زار» اظهار کرد: «از آن جهت که موسیقی ایرانی گنجینهای از مضامین هدایتگر و نکته دار است بنده تصمیم گرفتم که دست به تولید اثری بزنم که بتواند دربرگیرنده اندیشههای متعالی ساخت موسیقی باشد و این آلبوم متضمن قطعاتی تک نوازی و متکفل ابلاغ ایدهها و اندیشههای من بوده که خواستم به این طریق به سمع و نظر برسانم و این اندیشهها همچنان ادامه خواهد داشت. درباره نامگذاری آلبوم هم باید بگویم بههرحال بشر همیشه درحالت زاری است از آنگاه که هبوط کرد تا زمانی که انتظار کشید و همینطور زمانی که به مرتبت وصال برسد در حالت زاری است. البته زندگی شادی هم دارد و من مخالفش نیستم و ما مختاریم که خندان یا گریان باشیم.»
توجه هنرشناسان بزرگ دنیا به آثار ارزشمند است نه آثار روز
محسن نفر در پاسخ به «ایران» درباره تغییر ذائقه شنیداری موسیقی درجامعه و تولید آثار بیکلام برای نسل جوانی که به سمت موسیقیهای امروزی گرایش پیدا کردهاند بیان داشت: «انتشار آثار بیکلام برای هنرمند فرصتی مغتنم و موهبتی است که بتواند آنچه را که دوست دارد و حق میپندارد، ابراز کند؛ البته برای هنرمند کار بیکلام ریسک بزرگی است و حساستر از اثر بیکلام، انتشار اثری به صورت تکنوازی است؛ چون هنرمند بالاترین حد توان موسیقایی و هنر خود را به نمایش میگذارد و خودش را در معرض قضاوت قرار میدهد. زمانی که هنرمند این کار را میکند اندیشه و تفکر خود را بدون هیچ پرده و سانسوری به ارائه میگذارد و البته این را هم میداند که مخاطب موسیقی او عامه مردم نیستند و همین ریسک را بیشتر میکند. ولی به هر حال پیشرفت موسیقی ما از حیث تخصصی لازمهاش اجرا و انتشار چنین آثاری است؛ چراکه اگر کشور دیگری بخواهد آبرو و کیفیت موسیقی ما را مورد قضاوت قرار دهد به چنین آثاری توجه میکند. اگرهنرشناسان بزرگ دنیا بخواهند اثرهنری یک کشور را مورد قضاوت قراربدهند به این گونه آثار توجه دارند نه به آثار روز و آلبومهایی که در وصف لحظهها و اوقات دوست داشتنی هنرمند یا مخاطب اجرا شده و بهوجود آمده و اندازه و سطح هنر و عمق هنر آن ملت و مملکت را میسنجند.
آنهایی که هنرمندان را وادار به سکوت میکنند از جنس هنر نیستند
میلاد عرفانپور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی نیز درباره آلبوم «زار» گفت: این افتخار در مرکز موسیقی حوزه هنری نصیب ما شده که ناشر این اثر گرانبها و ارزشمند باشیم. در این چهارچوب آنچه صورت گرفته تلاش برای تولید آلبومی است که شناسنامه فرهنگ ایرانی است.
او در ادامه گفت: آلبومهای موسیقی ایرانی شرایط سختی برای رسیدن به مخاطب دارند اما ما در مرکز موسیقی حوزه هنری تمام تلاشمان را انجام میدهیم که این آلبوم به بهترین شکل ممکن به مخاطبان ارائه شود. حتی شاید برگزاری این نشست بتواند مقدمه خوبی برای معرفی چنین اثر ارزشمندی باشد.عرفانپور درباره برنامههای مدیریت مرکز موسیقی حوزه هنری درباره برگزاری کنسرتهای موسیقی در حوزه هنری با توجه به شرایط اخیر گفت: محدودیتی باب شده برای هنرمندان کشور که نباید کنسرت برگزار شود. دیدگاهی که کار بسیار غلطی است و آنهایی که هنرمندان را وادار به سکوت میکنند از جنس هنر نیستند بر همین مبنا ما در حوزه هنری در حال برنامهریزی برای کنسرتها هستیم که بزودی جزئیات آن اعلام میشود.
فیلسوف تار
امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری نیز بیان کرد: «آشنایی من هم با هنرمند بزرگی چون محسن نفر از سالها پیش اتفاق افتاده است و همواره تلاش کردم که توفیق این شاگردی برای من وجود داشته باشد. او در دورههای مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی که دربرگیرنده متغیرهایی است همواره ثابت قدم باقی مانده است و این ثابت ماندن کار بسیار سختی است.
این خواننده افزود: محسن نفر برای کارهایی که کرده محسن نفر نشده است، او برای کارهایی که نکرده هم محسن نفر شده است. در دهه ۷۰ او را با لقب «فیلسوف تار» میشناختند و به قول یکی از استادان موسیقی ایران مضرابهای او دارای ساختاری است که در آن عمق ردپای اصلی فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی را میتوانیم پیدا کنیم. الان در سال ۱۴۰۱ که با این پدیده هنری مواجه میشویم متوجه میشوم که آثار استاد نفر میتواند سرمشق بزرگی برای آینده باشد. برای انسانی که میتواند هویت صوتی خود را در این زمینه پیدا کند. استاد نفر حلقه وصلی بین تمامی هنرهای متعهدی است که از هنر خوشنویسی گرفته تا هنرهای نمایشی دربرگیرنده ارزشمندیهای بسیاری است.این آلبوم به اعتقاد من بنیانگذار زیرساختی در موسیقی ملی ما است که شاید مصرفگرایان هنر مصرفگرا از آن انتقاد میکنند. ولی این نوع موسیقی که ما در آلبوم زار میشنویم دربرگیرنده زیرساختی در موسیقی ایرانی است که باید به نسلهای آینده منتقل شود.
آلبوم«زار» شامل ۱۸ قطعه از جمله شوریده، سقوط، شورش، آشفته، در کوب، زا، زاری ۱، زاری ۲، زاری ۳، زاری ۴، زاری ۵، زاری ۶، زاری ۷، زای ۸، زاری ۹، زاری ۱۰، در هوایت و هوایی است.
این آهنگساز، ردیف دان و نوازنده شناخته شده، در آیین رونمایی آلبوم «زار» تازهترین اثرش که روزگذشته در حوزه هنری برگزار شد، بیان داشت: «ما با گنجینه ای از موسیقی ایرانی مواجه هستیم که دربرگیرنده احساس و تعقل است. البته سالهای زیادی از آن غافل بودیم اما به واسطه حضور شعرای بزرگوار در تاریخ ادبیات ایران در شرایط بسیار ارزشمندی قرار دارد که به جهت همراهی با شعر حکیمانه از وجه بسیار ارزشمندی برخوردار است که از مقام انسانیاش افول نکرده و از برخی هیجانات موسیقی غرب زده امروز به دور است. این هنر موسیقی ایرانی است که میتواند برجستگیها و اهمیت زیادی داشته باشد.
این موسیقیدان درباره جزئیات آلبوم «زار» اظهار کرد: «از آن جهت که موسیقی ایرانی گنجینهای از مضامین هدایتگر و نکته دار است بنده تصمیم گرفتم که دست به تولید اثری بزنم که بتواند دربرگیرنده اندیشههای متعالی ساخت موسیقی باشد و این آلبوم متضمن قطعاتی تک نوازی و متکفل ابلاغ ایدهها و اندیشههای من بوده که خواستم به این طریق به سمع و نظر برسانم و این اندیشهها همچنان ادامه خواهد داشت. درباره نامگذاری آلبوم هم باید بگویم بههرحال بشر همیشه درحالت زاری است از آنگاه که هبوط کرد تا زمانی که انتظار کشید و همینطور زمانی که به مرتبت وصال برسد در حالت زاری است. البته زندگی شادی هم دارد و من مخالفش نیستم و ما مختاریم که خندان یا گریان باشیم.»
توجه هنرشناسان بزرگ دنیا به آثار ارزشمند است نه آثار روز
محسن نفر در پاسخ به «ایران» درباره تغییر ذائقه شنیداری موسیقی درجامعه و تولید آثار بیکلام برای نسل جوانی که به سمت موسیقیهای امروزی گرایش پیدا کردهاند بیان داشت: «انتشار آثار بیکلام برای هنرمند فرصتی مغتنم و موهبتی است که بتواند آنچه را که دوست دارد و حق میپندارد، ابراز کند؛ البته برای هنرمند کار بیکلام ریسک بزرگی است و حساستر از اثر بیکلام، انتشار اثری به صورت تکنوازی است؛ چون هنرمند بالاترین حد توان موسیقایی و هنر خود را به نمایش میگذارد و خودش را در معرض قضاوت قرار میدهد. زمانی که هنرمند این کار را میکند اندیشه و تفکر خود را بدون هیچ پرده و سانسوری به ارائه میگذارد و البته این را هم میداند که مخاطب موسیقی او عامه مردم نیستند و همین ریسک را بیشتر میکند. ولی به هر حال پیشرفت موسیقی ما از حیث تخصصی لازمهاش اجرا و انتشار چنین آثاری است؛ چراکه اگر کشور دیگری بخواهد آبرو و کیفیت موسیقی ما را مورد قضاوت قرار دهد به چنین آثاری توجه میکند. اگرهنرشناسان بزرگ دنیا بخواهند اثرهنری یک کشور را مورد قضاوت قراربدهند به این گونه آثار توجه دارند نه به آثار روز و آلبومهایی که در وصف لحظهها و اوقات دوست داشتنی هنرمند یا مخاطب اجرا شده و بهوجود آمده و اندازه و سطح هنر و عمق هنر آن ملت و مملکت را میسنجند.
آنهایی که هنرمندان را وادار به سکوت میکنند از جنس هنر نیستند
میلاد عرفانپور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی نیز درباره آلبوم «زار» گفت: این افتخار در مرکز موسیقی حوزه هنری نصیب ما شده که ناشر این اثر گرانبها و ارزشمند باشیم. در این چهارچوب آنچه صورت گرفته تلاش برای تولید آلبومی است که شناسنامه فرهنگ ایرانی است.
او در ادامه گفت: آلبومهای موسیقی ایرانی شرایط سختی برای رسیدن به مخاطب دارند اما ما در مرکز موسیقی حوزه هنری تمام تلاشمان را انجام میدهیم که این آلبوم به بهترین شکل ممکن به مخاطبان ارائه شود. حتی شاید برگزاری این نشست بتواند مقدمه خوبی برای معرفی چنین اثر ارزشمندی باشد.عرفانپور درباره برنامههای مدیریت مرکز موسیقی حوزه هنری درباره برگزاری کنسرتهای موسیقی در حوزه هنری با توجه به شرایط اخیر گفت: محدودیتی باب شده برای هنرمندان کشور که نباید کنسرت برگزار شود. دیدگاهی که کار بسیار غلطی است و آنهایی که هنرمندان را وادار به سکوت میکنند از جنس هنر نیستند بر همین مبنا ما در حوزه هنری در حال برنامهریزی برای کنسرتها هستیم که بزودی جزئیات آن اعلام میشود.
فیلسوف تار
امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری نیز بیان کرد: «آشنایی من هم با هنرمند بزرگی چون محسن نفر از سالها پیش اتفاق افتاده است و همواره تلاش کردم که توفیق این شاگردی برای من وجود داشته باشد. او در دورههای مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی که دربرگیرنده متغیرهایی است همواره ثابت قدم باقی مانده است و این ثابت ماندن کار بسیار سختی است.
این خواننده افزود: محسن نفر برای کارهایی که کرده محسن نفر نشده است، او برای کارهایی که نکرده هم محسن نفر شده است. در دهه ۷۰ او را با لقب «فیلسوف تار» میشناختند و به قول یکی از استادان موسیقی ایران مضرابهای او دارای ساختاری است که در آن عمق ردپای اصلی فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی را میتوانیم پیدا کنیم. الان در سال ۱۴۰۱ که با این پدیده هنری مواجه میشویم متوجه میشوم که آثار استاد نفر میتواند سرمشق بزرگی برای آینده باشد. برای انسانی که میتواند هویت صوتی خود را در این زمینه پیدا کند. استاد نفر حلقه وصلی بین تمامی هنرهای متعهدی است که از هنر خوشنویسی گرفته تا هنرهای نمایشی دربرگیرنده ارزشمندیهای بسیاری است.این آلبوم به اعتقاد من بنیانگذار زیرساختی در موسیقی ملی ما است که شاید مصرفگرایان هنر مصرفگرا از آن انتقاد میکنند. ولی این نوع موسیقی که ما در آلبوم زار میشنویم دربرگیرنده زیرساختی در موسیقی ایرانی است که باید به نسلهای آینده منتقل شود.
آلبوم«زار» شامل ۱۸ قطعه از جمله شوریده، سقوط، شورش، آشفته، در کوب، زا، زاری ۱، زاری ۲، زاری ۳، زاری ۴، زاری ۵، زاری ۶، زاری ۷، زای ۸، زاری ۹، زاری ۱۰، در هوایت و هوایی است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
گسترش تعاملات فرهنگی و هنری ایران با کشورهای جهان اسلام
-
پشیمانسازها را پشیمان کنید
-
هنر باید زنده و پیشرو باشد
-
اخبار
-
«زار» به روایت فیلسوف تار
اخبارایران آنلاین