مشاور رئیس سازمان غذا و دارو در گفتوگو با «ایران» عنوان کرد
آمادگی دارویی کشور برای پیک هشتم کرونا
فریبا خان احمدی
خبرنگار
کووید۱۹ دوباره در جهان در حال قدرتنمایی است ولی پرسشی که اکنون باید مدنظر گیرد این است که آیا آمادگی لازم برای پیشگیری و مقابله با موج جهنده هشتم را داریم. برخی مشکلات در تأمین واکسن، داروهای نگهدارنده کرونا یا حتی سرم در چندین پیک گذشته این دغدغه را تقویت میکند که آیا وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای چنین چالشی آمادگی دارند.
دکتر اسماعیلی، مشاور رئیس سازمان غذا و دارو در گفتوگو با «ایران» درباره تهیه داروهای مورد نیاز کشور در شرایط خاص میگوید: «در بحث تهیه داروهای مورد نیاز کرونا سازمان غذا و دارو تمهیداتی در زمینه افزایش سرعت تأمین و افزایش مقدار تأمین دارو انجام داده است که نمونه بارز آن نامهای که دکتر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو به همه داروسازیها فرستاد، بود. وی از شرکتهای تولیدکننده درخواست کرده تا داروهای مورد نیازی را که در پیک کرونا مثل آنتیبیوتیکها و سرمها مورد استفاده قرار میدهند، افزایش دهند و در صورتی که توان افزایش تولید ندارند به سازمان غذا و دارو اطلاع دهند تا از طریق واردات این نیازمندیها برطرف شود.»
وی درباره واردات برخی داروها برای عدم تکرار مشکلات در زمینه کمبود دارو چنین میگوید: «در کنار تولید داخل اگر کشور نیاز دارد واردات هم انجام میگیرد و این در بحث کرونا حائز اهمیت است. به عنوان مثال تولید برخی از آنتیبیوتیکها، سرم و رمدسیویر و... پاسخگوی نیاز کشور نیست و ما برای پوشش این مشکلات داروهایی را که در تأمین آنها دچار مشکل هستیم با واردات جبران میکنیم. آخرین آماری که دیروز از شناسهگذاری «تیتک» گرفتم در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۰، سرعت تأمین برخی از داروها و میزان تأمینشان افزایش بسیار داشته است. به عنوان نمونه سرعت تأمین آزیترومایسین بسیار بالا بود. 11 میلیون شربت آزیترومایسین که برای کودکان است در ۹ ماهه ۱۴۰۱ تأمین کردهایم.۱۰ میلیون در ۹ ماهه ۱۴۰۱ آموکسی کلاو تهیه کردهایم که این میزان ۵ برابر کل سال ۱۴۰۰ است. این موضوع نشاندهنده روند رو به افزایش است و در این میان شرکتهای تولیدکننده دارو به صورت ۳ شیفت کار میکنند و نیازهای کشور تأمین میشود و اگر این نیازها با کارکرد و تولید شرکتها ناقص بماند این واردات داروست که این پروسه را تکمیل میکند.»
مصرف 22 میلیون سرم در آذرماه
مشاور رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به افزایش مصرف سرمهای تزریقی در کشور میافزاید: «آذرماه امسال حدود ۲۲ میلیون مصرف سرم داشتهایم و توزیع آن در کشور رقم بالایی است. پارسال که درگیر پیک کرونا بودیم میانگین مصرف سرم ۱۴ میلیون بود و این مصرف در سالجاری افزایش داشته است و سازمان غذا و دارو بر همین اساس سیاستهایش را تنظیم میکند. همه تلاشمان این است که در پیک احتمالی کرونا هیچ مشکل و چالشی برای عرضه دارو نداشته باشیم و به لطف خدا و تلاش همکارانم روند رو به رشد را در تأمین دارو شاهدیم و در کنار آن سازمان غذا و دارو برنامهریزیهای لازم را برای پیک هشتم کرده است.»
اما دغدغهای که بسیاری از مردم دارند، بحث وجود واکسن برای تزریق است و اینکه چه واکسنی در دسترس است. دکتر اسماعیلی در این رابطه عنوان میکند: «در زمینه واکسن باید بگویم به اندازه لازم واکسن در انبارهای مراکز بهداشتی و درمانی موجود است و مردم عزیز میتوانند برای تزریق دوز یادآور مراجعه کنند. باید اشاره کنم که با توجه به خودکفایی در زمینه تولید واکسن کرونا در کشور از دیماه سال گذشته هیچ واکسن خارجی وارد نشده است و باید گفت واکسنهای ایرانی اثربخشی و ایمنی لازم را دارند و نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد.»
وی در زمینه انباشت دارو در انبارهای مراکز درمانی و بیمارستانی و اطمینان خاطر برای تهیه و تأمین دارو در کشور یادآور میشود: «برنامهریزیمان این است که ذخایر ۶ ماهه داشته باشیم و به همین خاطر سرعت میزان تولید را افزایش دادهایم تا بتوانیم یک حاشیه امنیت ۶ ماهه از داروهای ضروری و حیاتی داشته باشیم و این روند در حال انجام است و سرعت انباشت دارو در انبارهای مراکز درمانی بیمارستانها افزایش پیدا کرده است و به وضعیت قابل قبولی رسیدهایم و این روند همچنان ادامه دارد. ما آمادگی کامل برای رویارویی با موج احتمالی هشتم را داریم و برنامهریزی کردهایم تا همه بیمارستانها و مراکز درمانی انبارهایشان تا ۶ ماه پاسخگوی نیاز بیماران و مراجعان باشد.»
کمبود آنتی بیوتیک و سرم حل شده است
دکتر اسماعیلی درباره کمبودهای حوزه دارو میافزاید: «کمبودهای ما در حوزه دارو متفاوت است؛ مثلاً طی دو ماه گذشته در بحث آنتیبیوتیکها و سرم مشکل داشتیم که رفع شده است و مشکل خاصی نداریم و حاشیه امنی ایجاد شده و الان دغدغه ما داروهای اعصاب و روان است، آن هم برخی از داروها که با تمهیدات لازم با تولید داخلی و واردات در حال جبران است. به صورت کلی سیاستهای سازمان غذا و دارو این است که برنامهریزی پایدار داشته باشد یعنی اینکه داروهایی که تولید داخل ندارد از طریق واردات جبران شود، آن هم با برنامهریزی پایدار یکساله. در این رابطه از تأمینکنندگان داروهای خارجی خواستهایم تا با برنامهریزی ارزشان را از بانک مرکزی دریافت و با خیال راحت دارو تأمین کنند. از سوی دیگر بر دغدغههای داروسازان داخلی هم تمرکز کردهایم و از آنها حمایت میکنیم تا در زمان مناسب نیازهای خود را تأمین کرده و تولید را انجام دهند تا بتوانیم یک زنجیره تأمین در دسترس و پایداری داشته باشیم که در بطن مشکلات مصرف یا پیک بیماریها یا پیامدهای اپیدمی و... بتوانیم برای ارائه خدمات دارویی تابآوری داشته باشیم.»
بــــرش
فوتیهای روزانه در آلمان رکورد زد
بنابر جدیدترین آمار جهانی کرونا، مجموع مبتلایان به بیماری کووید۱۹ در دنیا تاکنون به ۶۶۵ میلیون و ۷۳۳ هزار و ۱۲۴ نفر رسیده و مرگ شش میلیون و ۶۹۹ هزار و ۸۵۷ بیمار نیز تأیید شده است.
براساس آمار رسمی ارائه شده در جدول جهانی «ورلداُمتر»، طی روز گذشته کرونا در جهان جان ۱۱۴۸ نفر را گرفته است. همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳۵ هزار و ۷۱۹ ابتلای جدید جهانی نیز به ثبت رسیده است.
آمارها در عین حال نشان میدهد که آلمان با ثبت ۲۴۹ فوتی طی شبانهروز گذشته، بیشترین شمار مرگهای کووید را در جهان داشته و پس از آن ژاپن با ۲۰۸ فوتی بالاترین تلفات را ثبت کرده است.
همچنین امریکا با بیش از ۱۰۲ میلیون مبتلا و عبور از ۱.۱ میلیون قربانی در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد.
در اروپا نیز فرانسه با ثبت بیش از ۳۹ میلیون مبتلا تا این لحظه رکورددار ابتلا در بین کشورهای قاره سبز است و روسیه با گذشتن از آمار ۳۹۳ هزار قربانی، همچنان بالاترین رقم مرگ و میر کرونایی را در میان کشورهای اروپایی دارد.
در ایران نیز بنابر اعلام وزارت بهداشت، در شبانهروز منتهی به روز گذشته ۱۱۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که افزایشی در شناسایی مبتلایان را نشان میدهد. ۶۹ نفر از مبتلایان جدید بستری شدند. ۳ نفر از بیماران کووید ۱۹ در کشور در این بازه زمانی جان خود را از دست دادند. در حال حاضر ۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۶۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۸۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
گزارش «ایران» از عدم اثربخشی طرحهای ترافیکی در روزهای آلودگی هوای تهران
هزینه آلودگی روی دوش شهروندان!
حمیده امینی فرد
خبرنگار
تهران امروز درحالی وارد دهمین روز آلوده خود میشود که شاخص آلایندگی عدد ۱۶۰ را رد کرده و ۲۶ ایستگاه به رنگ قرمز درآمده است. از طرفی تهران در لیست نه چندان بلندبالای شهرهای آلوده جهان بعد از هانگژوی چین در رتبه یازدهم قرار گرفته است. کمیته اضطرار آلودگی هوا در جدیدترین تصمیم خود امروز را برای کارمندان تهرانی دورکاری اعلام کرد. این در حالی است که از شنبه علاوه بر مجازی شدن مدارس و دانشگاهها و موافقت با دورکاری گروههای حساس، طرح زوج و فرد هم دوباره سر از خیابانهای تهران درآورده است و امروز پنجمین روزی است که از اجرای این طرح میگذرد، اما نگاهی به شاخصها در این چند روز و البته سطح خیابانهای شهر تهران نشان میدهد که عملاً هیچ یک از این طرحها جنبه بازدارندگی نداشته و در کیفیت هوا حتی کوچکترین تأثیری ایجاد نکرده است، به طوری که به رغم ایجاد محدودیت در تردد، آنچه در خیابانهای تهران دیده میشود حضور پررنگ دو پلاک زوج و فرد خودروهاست. هنوز هیچ گزارش مشخصی از میزان اثربخشی طرحهای ترافیکی بر هوای آلوده و ترافیک پایتخت به هیچ مرجعی از جمله شورای شهر تهران اعلام نشده است و هیچ تحقیق علمی و دانشگاهی درباره این موضوع انجام نگرفته است. اینها در حالی است که زیرساختها فقط بخشی از شهر را پوشش میدهد و این تبعیض آشکار در حق کسانی است که به ناچار باید در محدوده طرح تردد کنند! چراکه بنا به ادعای مجتبی شفیعی سرپرست سازمان حمل و نقل ترافیک تهران، ابزارهای مکانیزه شهرداری فقط محدوده طرح ترافیک را پوشش میدهند.
اولویت شهرداری باید آلودگی هوا باشد
در این چند هفته وزارت بهداشت مکرراً اعلام کرده است که باید شرایط دورکاری برای کارمندان فراهم شود. اگرچه این تصمیم با کمی تأخیر امروز اجرایی شد و در روزهای قبل هم مقدمات آن برای بخشی از کارمندان فراهم شده بود اما هنوز تعداد زیادی از کارمندان در بخش خصوصی و مشاغل دیگر همچون اصناف مشمول این قانون نمیشوند. براین اساس نسخههای موقتی و مسکن برای درد مزمن آلودگی صدای برخی از اعضای شورای شهر تهران را هم درآورده است. ناصر امانی با بیان اینکه باید در کنار اقدامات سلبی اقدامات ایجابی انجام داد به «ایران» میگوید: «زمانی اجرای طرح زوج و فرد مؤثر است که حمل و نقل عمومی برای همه در دسترس باشد. مردم هم اکنون برای استفاده از خودروی شخصی اجبار دارند. وقتی مجبورند برای آمدن اتوبوس حداقل ۳۰ دقیقه در ایستگاه منتظر بمانند و وقتی هم آمد جای سوار شدن نباشد، معلوم است که خودروی شخصی میآورند. آن هم وقتی دوربینها فقط سطحی از شهر را پوشش میدهند. اگر این طرحها تأثیرگذار است چرا شاخصها پایین نمیآید. ما تا وقتی حمل و نقل عمومی را جذاب نکنیم، نمیتوانیم از طرحهای محدود کننده دفاع کنیم.»
وی ادامه میدهد: «متأسفانه هیچ شاخصی برای اندازهگیری کارکرد این طرحها وجود ندارد. تاکنون هیچ گزارشی هم درباره اثربخشی آنها به شورا اعلام نشده است. ما به کارهای زیربنایی نیاز داریم وگرنه باید خودمان را با این طرحهای مسکن راضی کنیم. ما نامهای به سران سه قوه هم ارسال کردهایم که اکنون که در آستانه تهیه برنامه هفتم و بودجه هستیم باید فکری به حال این وضعیت کنیم. بیش از ۶ هزار مرگ زودرس منتسب به آلودگی هوا عدد کوچکی نیست هرچند تدریجی و خاموش است اما باید احساس مسئولیت کنیم و هر تصمیممان ضمانت اجرایی داشته باشد. مثل همین طرح زوج و فرد که با بی اعتنایی شهروندان روبهرو شد. البته شهرداری در قبال وظایف خود کارهایی هم انجام داده اما تأثیر نداشته است، چرا که اولویت در شهرداری با آلودگی هوا و ترافیک نیست. ما به این نگاه معترضیم که چرا قرار گاه مسکن در اولویت شهرداری است وقتی مشکل آلودگی هوا را داریم.»
جعفر تشکری هاشمی دیگر عضو شورا هم با انتقاد از فراهم نکردن مقدمات بازگشت طرح زوج و فرد به «ایران» میگوید: «وقتی میگوییم از درب منزل یعنی سر هر کوچه باید یک نیروی پلیس باشد یا از سیستمهای مکانیزه استفاده کنیم که عملاً امکان آن در سطح شهر تهران فراهم نیست. علاوه بر این باید وسایل جایگزین در سیستم حمل و نقل عمومی آماده باشد در این صورت قانون شکنی حتمی است. مثل اتفاقی که افتاده است.» او با اشاره به اجرای طرح کاهش آلایندگی به عنوان جایگزین زوج و فرد ادامه میدهد: «طرح کاهش چند مرحله ای است اما فقط بخش اول آن اجرا شد. درحالی که باید از ورود خودروهای فرسوده به داخل محدوده طرح جلوگیری شود. خب وقتی قرار است طرحی کنار گذاشته شود باید دلایل متقن داشته باشیم که دوباره به سراغ آن برویم. منشأ آلودگی تردد خودروهاست. پس هر طرحی که بتواند آلایندگی را کاهش دهد قابل دفاع است اما زمانی این موضوع به نتیجه میرسد که طرح جایگزین داشته باشیم وگرنه این طرحها شبیه مرهم است و مردم هم هزینه تخلف را میپردازند!»
سوخت توزیعی در کشور استاندارد نیست
شوراییها بعد از نامه به سران سه قوه دستور کار جلسه دیروز را هم به این بحث آلودگی هوا اختصاص دادند. مهدی پیرهادی همچنین از ارسال نامهای به ریاست سازمان استاندارد خبر میدهد و میگوید که خواستم گزارشی از کیفیت سوخت، از جمله سوخت نیروگاهها و غلظت دی اکسید گوگرد ارائه شود.
در همین زمینه زهره عبادتی معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران درباره اینکه آیا سوخت پرگوگرد علت افزایش آلاینده دیاکسید گوگرد است، به ایسنا می گوید: «در استان تهران سوخت استاندارد توزیع میشود اما بسیاری از خودروهای سنگین حمل بار و مواد اولیه که دربزرگراه آزادگان و کمربندیهای اطراف تهران تردد میکنند، داخل تهران سوختگیری انجام نمیدهند. واقعیت این است که سوخت توزیع شده در کل کشور استاندارد نیست و احتمال سوزاندن سوخت غیراستاندارد توسط این خودروها وجود دارد. به همین علت آلایندگی آنها در شرایط وارونگی دما میتواند به افزایش دیاکسیدگوگرد نیز کمک کند.»
او با اشاره به مدت زمان وارونگی دما در سال جاری هم می گوید: «۱۴ روز متوالی در آذرماه سال جاری پدیده وارونگی دما را داشتیم که بیسابقه بوده است و اکنون نیز در دیماه در دهمین روز اینورژن قرار داریم. در شهر تهران هشت میلیون و ۱۶۰ هزار نفر و در استان تهران ۱۴ میلیون نفر جمعیت در حال تردد داریم. حدود ۸۰ هزار ماشینآلات سنگین در سطح شهر تردد میکنند بنابراین حتی اگر هر کدام از این موارد آلایندههای خاص خود را به اندازه کم تولید کنند، آلایندهها تجمع پیدا میکنند.»
ورود قوه قضائیه به موضوع عدم کارآمدی در حل آلودگی هوا
از طرفی احمد علوی خواستار ورود قوه قضائیه به موضوع عدم کارآمدی در حل معضل آلودگی هوا شده و میگوید: «چرا روزی که مدیران قبلی، شهرداری را تحویل گرفتند بیش از 5 هزار اتوبوس در تهران فعال بود اما زمانی که مدیریت را تحویل دادند کمتر از 2 هزار اتوبوس فعال بود و چرا این اتوبوسها را تعمیر نکردند و یا اتوبوس جدیدی نخریدند؟ چرا که در آن زمان میشد با یک میلیارد تومان اتوبوس خرید، اما امروز باید پنج میلیارد تومان هزینه کنیم.»
صادق ضیاییان رئیس مرکز ملی پیشبینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وضعیت بسیار بد کیفیت هوای تهران طی دیروز و امروز خبر داده و تأکید میکند که لازم است برای کنترل آلایندهها سختگیرانهتر برخورد شود و همه مردم از فعالیت در فضای آزاد بپرهیزند.
وزیر آموزش و پرورش:
سن «تجرد» زنان هشدار دهنده است
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون ۵۴ درصد معلمان ما، از بانوان هستند، گفت: نرخ باسوادی قبل از انقلاب ۴۷ درصد بوده که امروز به ۹۷ درصد رسیده و فاصله باسوادی زنان و مردان بسیار کاهش یافته است.
یوسف نوری گفت: شهید سلیمانی از مؤمنان و بسیار صبور بود. حاج قاسم، راهبر بحران بود. مهمترین «معروف»، ایجاد حکومت اسلامی و اوجب واجبات حفظ نظام است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی قبل از انقلاب به ازای هر دانش آموز یک و نیم متر مربع بود اما ۴۳ سال از انقلاب گذشته و در ظالمانهترین تحریمها قرار گرفتهایم، با این حال، سرانه امروز به ۵.۲ متر مربع رسیده است. نرخ باسوادی قبل از انقلاب ۴۷ درصد بوده که امروز به ۹۷ درصد رسیده و فاصله باسوادی زنان و مردان بسیار کاهش یافته است. نوری ادامه داد: اکنون ۵۴ درصد معلمان ما، از بانوان هستند. بر اساس نظریههای مدیریتی، زنان در مدیریت به خصوص مدیریت محیطهای آموزشی موفقتر هستند. وی با اشاره به جایگاه زن در نظام سلطه و اقدامات دشمن برای تغییر نگرشها و دیدگاههای زنان گفت: به عنوان مثال سن تجرد زنان در کشور ما هشداردهنده است. جوامع و بخشهای دیگر را کاری ندارم، این موضوع در آموزش و پرورش ما هم خوب نیست. تشکیل خانواده و فرزنددار شدن سیر طبیعی زندگی و تکامل است. تلاش شد تا زن را از محور مولد خانواده دور کنند. سیاستهایی نیز برای جلوگیری از آن مطرح و دنبال شد که بعد مادی داشت اما در آموزش و پرورش کار روی بعد فرهنگی باید انجام شود که بسیار مهم است.
وی با اشاره به افزایش فشارهای دشمن و نظام سلطه و هدف گرفتن گروههایی چون زنان عنوان کرد: ما باید عرصه را با فعالیتهایی که ریشه در فرهنگ تمدنی ما دارد، تغییر دهیم. امیدواریم در راه شهیدان باشیم.
پلاک سوم روی وسایل نقلیه مینشیند
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با اعلام آخرین وضعیت اجرای طرح نصب پلاک سوم روی وسایل نقلیه، اعلام کرد که این طرح بزودی اجرایی خواهد شد.
هادیانفر در اواخر اسفندماه سال ۱۴۰۰ به موضوع پلاک سوم خودروها اشاره کرد و گفت که «نصب پلاک سوم روی وسایل نقلیه به تصویب فرماندهی انتظامی کشور رسیده و برابر قانون از سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد.» او در تیر ماه امسال نیز اعلام کرد که « در بحث پلاک سوم نیز عمده کار صورت گرفته و از شرکتهای دانش بنیان درخواست کردیم که برای تولید چیپ پلاک سوم به ما کمک کنند.»
حالا و در شرایطی که سال ۱۴۰۱ نیز رو به پایان است، رئیس پلیس راهور فراجا، آخرین وضعیت اجرای پلاک سوم را شرح داده است. سردار سیدکمال هادیانفر دراین باره به ایسنا گفت: «این پلاکها فواید زیادی دارد، از جمله اینکه در کشف خودروهای سرقتی بسیار مؤثر است. در مورد پلاک های مخدوش و دستکاری شده بسیار کارآمدی دارد و پلیس دیگر برای اصالت خودرو نیز نیازی به کنترل تمام اجزای خودرو ندارد.»
وی ادامه داد: « گاهی برخی از رانندگان گلایه میکنند در محلی نبوده اما از آن محل برای آنان پیامک جریمه آمده است و بعد که پیامک را بررسی میکنیم متوجه میشویم که فردی پلاکش را مخدوش کرده است. با اجرای طرح پلاک سوم میتوان از مخدوش کردن پلاکها و جرایم مربوط به این تخلف جلوگیری کرد. همچنین افسر راهور برای اینکه اصالت یک ماشین را چک کند، باید کاپوت را بالا بزند و شماره شاسی را نگاه کند که با اجرای پلاک سوم دیگر به این کار نیازی نیست و افسر میتواند کنار خیابان با دست افزارش این پلاک را اسکن و مشخصات را مشاهده کند.»
هادیانفر درباره اینکه طرح پلاک سوم چه زمانی اجرایی خواهد شد، به ایسنا گفت: «ما تلاش داریم که پلاک سوم تا قبل از پایان سال ۱۴۰۱ به اجرا برسد و فاز اولیه آن اجرایی شود، اقداماتی که انجام میدهیم نیز در همین راستا است.» پلاک سوم چیپی است که زیر شیشه جلو و زیر آیینه نصب میشود و اطلاعات VIN و سایر اطلاعات مورد نیاز درباره خودرو در آن گنجانده میشود. اطلاعات موجود روی این چیپ به صورت RFID در اختیار پلیس قرار میگیرد تا مأموران راهور بتوانند با دست افزارهایی که دارند این اطلاعات را بخوانند و به هویت اصلی مالک و خودرو پی ببرند.
معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری مطرح کرد
۱۰ هزار پرستار خانه نشین شده ایام کرونا در انتظار استخدام
معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری با اشاره به ایثار و فداکاریهای پرستاران در ایام کرونا، گفت: خواسته اصلی ما این است که پرستاران خانهنشین شده بدون آزمون و بر اساس زحمات و سختیهایی که زمان موجهای سهمگین کرونا کشیدند، مجدداً به کار دعوت شوند.
حمیدرضا عزیزی با اشاره به آخرین جلسه ستاد ملی کرونا که روز شنبه ۱۰ دی ماه سال جاری برگزار شد، به ایسنا گفت: در این جلسه طبق دستور شخص رئیس جمهور مقرر شد در جلسه بعدی ستاد ملی کرونا برنامه مشخص جذب پرستاران خانهنشین شده فعال در زمان اوج کرونا ارائه شود. خواسته اصلی ما این است که این پرستاران بدون آزمون و بر اساس زحمات و سختیهایی که زمان موجهای سهمگین کرونا کشیدند مجدداً به کار دعوت شوند. مصوبات ستاد ملی کرونا حکم قانون را دارد و با توجه به لطف رئیس جمهور به کارکنان نظام سلامت خیلی امیدوار هستیم که موضوع مطرح شده مبنی بر جذب پرستاران خانهنشین شده در اسرع وقت محقق شود. وی افزود: برآورد ما این است که پرستاران خانهنشین شده بیش از ۱۰ هزار نفر هستند. بخشی از این تعداد به رغم اتمام مدت زمان طرح خود با اینکه میتوانستند به خانه بروند تا روزهای بهتر و آسودهتری سرکار بیایند اما همچنان سنگر مبارزه با ویروس را حفظ کردند و با فروکش کردن امواج بیماری مورد بیمهری قرار گرفتند.
معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری، تاکید کرد: اکنون با پیشبینی کارشناسان پیک موج جدید کرونا دور از انتظار نیست و باید پرستارانی برای خدمت به بیماران در بیمارستانها باشند، البته امیدواریم افزایش موارد در موج جدید مشابه موجهای قبلی نباشد، اما قطعاً یکی از شاخصهای مهم برای دفاع از سلامت مردم و مقابله با کرونا بحث نیروی انسانی کارآمد، توانمند و با انگیزه است. ما در حوزه نیروی انسانی پرستاری با شاخصهای مطلوب و استاندارد فاصله زیادی داریم و باید اقدام به جذب پرستاران کنیم.
افتتاح متروی پرند تا خرداد ۱۴۰۲
به گفته مسئولان پروژه مترو تهران ـ پرند، این پروژه تا خردادماه سال ۱۴۰۲ آماده بهره برداری میشود.
پروژه متروی تهران ـ پرند با گذشت ۱۵ سال از آغاز اجرا تاکنون تکمیل نشده است. سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، هفدهم آذرماه از طرح متروی پرند بازدید کرد که در جریان این بازدید، محسن هرمزی ـ مدیرعامل شرکت متروی تهران ابراز امیدواری کرد که تزریق ۲۱۰ میلیارد تومان بودجه نقدی امسال به این خط در مصوبات سفر استانی لحاظ شود. به تازگی هم معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی از روند تکمیل متروی پرند بازدید کرد و مسئولان این پروژه وعده دادند تا متروی پرند تا خردادماه سال آینده آماده بهرهبرداری شود.